16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

TECHNIKA: Šamani a věštci

Předvánoční čas s sebou přináší jakýsi zvyk uklízení. Tedy i já jsem se jal jako každý rok lehce posmýčit prach ve své pracovně. Kromě jiného jsem tedy popětadvacáté vzal do ruky model městského autobusu Mercedes Citaro s palivovými články na vodík a lehce z něj sfoukl prach.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 22.12.2021 19:58

Cituji: "... Totiž to, že známe teoretické řešení nějakého problému, ještě neznamená, že ho lze obratem zavést do praxe a že bude po všech stránkách funkční a provozně a ekonomicky udržitelné. ... "

Komentář

Správně.

Podívejte se především na současné show technologického inovátora Elona Muska, který ale dokáže "žonglovat" s několika byznysy současně. Toto umění na českých univerzitách nikdy nepochopí docentíci ani profesoři ekonomie, kteří jsou zvyklí ve třídách připravovat především poslušné zaměstnance (asi pro budoucí český socialismus!), ale nikoliv školit svérázné podnikatele-inovátory pro budoucí silnou konkurenceschopnost české ekonomiky.

Minulá transformace české ekonomiky skončila montovnou.

L. Severa 22.12.2021 15:01

Navíc se neuvádí s jakými náklady je spojeno získání vodíku.

R. Langer 22.12.2021 15:03

Copak náklady, ale Z ČEHO se ten vodík dnes vlastně vyrábí... ;-)

R. Polášek 22.12.2021 13:43

No, místo obecných univerzálních blábolů by možná autor mohl uvést novinky z vývoje vodíkových motorů pro nákladní tatrovky v Kopřivnici.

Pokud ovšem nějaký vývoj existuje a současné dění a mediální aktivita dalších činitelů Tatrovky není jen cesta do zdi zeleného green deadu s co nejpozději oddalovaným nárazem.

M. Pivoda 22.12.2021 11:57

Článek je dobrý. Jako bývalý strojní konstruktér ho hodnotím pozitivně. Ale přesto okomentuji.

Co může být v budoucnosti odlišné od minulých praktických zkušeností? Otázkou například zůstává, zda rychle měnící klimatické pozemské podmínky neurychlí obvyklé technologické a byznys procesy (aby celkové řešení klimatického problému nakonec vyšlo i ekonomicky levněji). Nejsem klimatolog, takže toto téma zde nebudu rozvíjet podrobněji.

K věci. Máme nějakou minulou zkušenost s urychlením technologického pokroku oproti zvyklostem? Ano, máme.

Připomenu propagandistickou soutěž mezi socialismem a kapitalismem, který přivedl amerického prezidenta J. F. Kennedyho k vyhlášení urychleného termínu přistání prvního člověka na Měsíci. Existuje o tom dobře zpracovaný film (v jazyce anglickém, samozřejmě). Všechny zavedené/obvyklé postupy nebylo možno dodržet, aby se stihnul zadaný termín - tehdy do konce desetiletí! I když to urychlení tehdy vyšlo dráže, než obvyklým způsobem.

Provedeny byly i politické inovace. Tzn. například i někdejší fašista Von Braun dostal plné americké občanství, aby mohl na prestižním projektu pracovat. I když nelze říci, že bez Von Brauna by Američané tehdy ten termín nestihli. Tímto zde jenom připomínám, že "nová doba žádá nové činy!"

Z. Lapil 22.12.2021 12:13

Ale: jaká je spolehlivost takhle rychlokvašené technologie? Kolikátá cesta na Měsíc skončila neúspěchem? Ze 17ti letú Apollo byl jeden totální průšvih se 100% úmrtností posádky a jeden totální neúspěch (lidi se podařilo zachránit).

Raketoplány mají úspěšnost nějakých 98% procent. Kdyby měla takovou úspěšnost moje cesta do práce, nedožiju konce tříměsíční zkušební doby.

M. Pivoda 22.12.2021 13:27

Pravděpodobnost úmrtí první posádky letící na planetu Mars je také vysoká.

A také něco nevážnějšího k tématu rizika.

V jedné české kanceláři (po listopadu 1989) si zaměstnanec vylepil na stěnu následující moudrost. Cituji: "Je lepší zemřít na AIDS od hezké holky, než na infarkt od pitomého šéfa!"

Z. Lapil 23.12.2021 20:45

Díky za připomenutí, to mám taky rád. Podobně: Lepší panáka s Parkinsonem vybryndat než s Alzheimerem zapomenout vypít.

Přeju pěkné vánoce.

R. Polášek 22.12.2021 13:53

Tak nejlepší metoda urychlení vývoje je mít dostatek finančních prostředků a rozprostřít projekt na co největší počet lidí a na co největší počet výrobních/výzkumných prostředků. Kdy to ještě z hlediska vedení projektu je optimální.

Z hlediska toho, že na elektropohonu pracuje plno vývojových týmů spousty firem i třeba univerzit a vědeckých institucí, je to správný směr. Z hlediska toho, že zelené bláznění předznamenává plošné ožebračení lidí, kde jsou ti propadlí dolů do spodních sociálních vrstev z takového vývoje vyřazováni, protože musí téměř celou svou energii věnovat na udržování při životě, nebo podlehnou propagandě, takže jejich kreativita jde vepsí, vede celý ten systém nastupující zelené totality špatným směrem.

Budoucnost teprve ukáže, co převládne. Ať už globálně na Zemi, nebo místně v Evropě a v EU.

F. Brnušák 22.12.2021 21:44

Na e-autech neni co vymyslet. Motory maji 90+% ucinnost. Mechanicky jsou e-auta podstatne jednodussi. Jedine o co jde je bezpecnost a mnozstvy uchovavane energie pro pohyb a to je zatim velky spatny a na nejaky prulom to zatim nevypada.

J. Pokoutný 22.12.2021 11:34

Přechod z dřevěné technologie stavby válečných lodí na plně funkční celokovové začal v 60. letech 19. stol. a skončil stavbou lodi HMS Dreadnought roku 1906, včetně mnoha slepých cest a pokusů. Novodobé elektromobily jsme vyřešili za 5 let. Skutečně?

Z. Lapil 22.12.2021 12:19

Elektromobil je vyzkoušený dávno - viz tramvaje a trolejbusy (ty mají jen "jinde baterky") a viz vysokozdvižné vozíky a podobné vynálezy. Elektromobil znamená jen dráty nahradit baterkami a změnit karoserii.

To, s čím je problém, není elektromobil "an sich", ale nahrazení zdroje energie pro pohyb (místo drátů či spalovacího motoru baterie). Dokonce naopak - proti spalovacímu motoru má elektromotor asi tak třetinu součástek a je proto principálně levnější a spolehlivější. To, co činí elektromobil cenově náročným a provozně zpomaleným (nikoliv nespolehlivým), jsou zase ty zatracené baterie.

R. Polášek 22.12.2021 13:39

No, aby dnešní elektromotory byly na svůj v elektromobilech inzerovaný výkon tak malé a lehké, jak jsou, musí být taky poměrně složité a hlavně se při jejich konstrukci musí používat extrémně malé rozměrové tolerace. Na rozdíl třeba od elektromotoru před 100 - 120 lety. Nebo třeba klasického sériového stejnosměrného elektromotoru z obyčejné tramvaje před takovými 50 lety. Vlastní elektromotory tak složité být nijak nemusí, ale extrémně složitý musí být třeba jejich systém ochrany před pronikajícícm prachem a vodou. Extrémně složitý taky může být jejich systém odvádění odpadního tepla, pokud má ten elektromotor inzerovaný výkon dodávat delší dobu nebo dokonce trvale.

To všechno se odráží třeba i na snížené životnosti takových elektormotorů. Například elektromotory v Muskových Teslách mají podle občasných zveřejňovaných zpráv jejich uživatelů o četnosti výměn motorů životnost nějak kolem tisíce až 4 tisíc provozních hodin. Což je dost málo.

J. Pokoutný 23.12.2021 18:58

Děkuji, že jste odpověděl i za mne. Pravda, srovnávat tramvaj s Teslou mne nenapadlo.

Z. Lapil 23.12.2021 20:53

Díky. Netvrdím, že jsou to pro mě zásadní novinky, ale takhle srovnáno jsem to rozhodně neměl.

M. Krátký 22.12.2021 12:33

blábol - super blábol !!!!!! moji Octavii 1,9 Tdi to nenahradí NIKDY !!! myslím za ty peníze za její pořízení a dojezd 1000 km za 5,8 l nafty /100 km - za 5 minut natankováno a jedu dál - milý vole !!!!!!

M. Pivoda 22.12.2021 13:45

Diskutér M. Krátký výše hovoří o parametru výkonnosti motoru. Nikdo ale přece nezpochybňuje skutečnost, že do 1 cm kubického uhlovodíků se vejde více energie, než do 1 cm kubického elektrické baterie. Ano, příroda nalezla dosud úspěšnější řešení pro skladování energie, než inženýři. Jenže výkonový parametr je jen jeden z více posuzovaných parametrů zákazníkem.

Harvardský Profesor Clayton M. Christensen, ve své knize o inovacích z roku 1993, předestíral svou vizi inovačního vývoje směrem k elektromobilitě. Ve svých předpovědích se s datem trefil docela přesně. V té své prognóze, z roku 1993, Christensen také správně předpovídal, že v budoucnosti poroste zájem zákazníků o ekologicky šetrná řešení. - A vězte, že v tržní ekonomice, "Zákazník má vždycky pravdu!"

J. Pokoutný 23.12.2021 19:01

Pane Pivodo, a jaký by byl zájem zákazníků o elekromobily, pokud by byly prodávány bez daňových úlev, případně dotací, dále bez nesmyslného tlaku na jiné pohybové systémy a podobně? Nad tím jste se zamyslel?

M. Pivoda 23.12.2021 19:12

Nevím.

Faktem ale zůstává, že zájem občanů o ekologické důsledky (od roku 1997, kdy C.M. Christensen vydal svou první knihu knihu) skutečně vzrostl.

P. Sura 22.12.2021 10:57

Velmi dobrý a potřebný článek pane Karásku !!

J. Pavelka 22.12.2021 10:32

Ony jsou to technické problémy, které se dají vyřešit, pokud se do toho kapacity skutečně "napřou"...Co je ale neřešitelný problém, je dostatek proudu pro elektromobily pokud odstavíme jaderné a tepelné elektrárny, musíme vytvořit proud pro současno spotřebu plus spousty navíc...

R. Langer 22.12.2021 9:27

Ještě taková poslední technická - kdepak se ten vodík na provoz těch autobusů vlastně bere? ;-)

P. Dvořák 22.12.2021 10:00

Vodík je od slova voda, takže . . . . z vody?

Pomocí fotovoltaiky a větrníků za vhodného počasí vyrobíme elektřinu, kterou použijeme na prvotní elektrolýzu prvního litru vody a pak už to frčí líp než řetězová reakce v atomovém reaktoru. Nebudou stačit vyrábět autobusy.

Pro blbce: To je ironie.

R. Langer 22.12.2021 11:30

Už jsem se lekl. Dnes je naprosto normální, že tyhle věci někdo myslí smrtelně vážně. Je proto vhodné VÝSLOVNĚ uvádět, že jde o ironii. Když tohle prohlásíte na sjezdu hnutí Duha, tak vám zatleskají a zvolí vás jako vedoucího. ;-)

M. Pivoda 22.12.2021 12:02

Expert Langer (mohu dohledat a doložit!) zde na NP před časem tvrdil, že žádná technologie AI (umělá inteligence) neexistuje.

A neuvedl přitom, že jde o sarkasmus. Takže je to takový hlupoučký český expert na cokoliv.

R. Langer 22.12.2021 15:06

Ano. ŽÁDNÁ TECHNOLOGIE AI V SOUČASNOSTI NEEXISTUJE. A NENÍ VŮBEC JISTÉ, ŽE NĚKDY NĚCO TAKOVÉHO EXISTOVAT BUDE.Je jenom jediná výjimka - malá hloupoučká UI - TY! ;-D

R. Langer 22.12.2021 15:10

A ten hloupoučký český expert do toho 3 roky dělal, ovšem tehdy se tomu říkalo jinak, a ne tím debilním názvem, který ve skutečnosti nemá s žádnou inteligencí zhola nic společného. Ale co budu vypravovat malé hloupoučké UI, kterou pro neschopnost odevšad vyhodili, a která je tak debilní, že se s tím ještě všude chlubí. :-P

P. Pepax 22.12.2021 9:19

Bohužel autore pracujete v oboru, který obyčejní hlupáci ovlivňují nejvíce. Sám se divím jak odborníci na automobilovou dopravu dokážou mlčenlivě snést ty nařízení a rozhodnutí jakýchsi úředníků.

P. Dvořák 22.12.2021 10:04

Tak jako nikdo zatím nedbá na varování energetiků, že elektřinu bez elektráren mít nebudeme. Což chápe každý kromě politiků a magistrů nebo bakalářů humanitních oborů. Dokud jim svítí displej na mobilu, je svět v oukeju.

J. Nevrkla 22.12.2021 9:04

A tak se po pár desetiletích zase odpoutavame od tržní ekonomiky, díky které jsme zbohatli, k ekonomice plánované, ideologicky řízené, kvůli které zase zchudneme. Brzy očekávám vyhlašování pětiletek. To už snad zazvoníme klíči.