29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

TAXIZKAZKY: Uhelný expres

Tento vůz ale patrně ledabyle podkládá a průběžná brzda navíc buď nefunguje, nebo si ji „odfoukli“ kvůli snazší manipulaci, protože vagón překonává snadnou zábranu a vydává se sám na cestu. Z kopce dolů. Z pořádného kopce!

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Skála 17.3.2023 8:01

Pane autore, čtu rád Vaše příběhy. Proto jen nesměle podotýkám: Z kopce se dobývá hornina, vozidlo sjíždí S kopce.

Ś. Svobodová 16.3.2023 11:26

Moje osoba blízká pracovala na podobné vlečce se zoufalou organizací. Na kolejích stála několik dnů cisterna s naftou a čekala na vykládku. Po týdnu byla osoba pověřena zjištěním, zda už je cisterna prázdná. Zabušila na cisternu a ta zněla dutě. Ohlásila tedy vykládku a cisterna byla odeslána pryč. Uteklo pár ní a ozval se chlap co tvrdil, že nemůže najít cisternu s naftou. Chytli jí ve Vyšném Nemeckém na ukrajinských hranicich. Tam k ní postavili dva samopalníky, aby jí ubránili před nájezdy místních. Osoba blízká mohla děkovat jim a Bohu, že dodnes nemusí splácet její obsah.

R. Dubravský 16.3.2023 10:26

Taxikář a ještě k tomu šotouš :-)

Ujetých vagonů, ba i celých vlaků, a vyprávění o nich, bylo v historii železnice bezpočet.

R. Polášek 16.3.2023 9:16

Ty koleje se možná brzo budou vracet. Statisticky vlak emituje méně CO2 než auta, tudíž pokud Green Deal nesežere úplně všechny peníze, ale něco nechá, budou se koleje a vlaky na nich určítě dost dotovat.

R. Dubravský 16.3.2023 10:35

Dotují se už teď.

Vlak je skvělý prostředek k opakované dopravě velkého množství materiálu z jednoho místa na druhé (kam vedou koleje). Např. uhlí z dolu do elektrárny, rudy z lomu do hutí... Pokud je ale potřeba dopravovat tisíc druhů zboží na tisíc míst, pak všechny výhody železnice požere potřeba dopravovat to zboží k železnici, překládat a pak zase od železnice rozvážet na místo určení. Když se to propočítá, tak kamiony vyjdou výhodněji, nejspíš i z pohledu spotřeby paliv.

R. Polášek 16.3.2023 15:14

Když kamióny zelené emise zaříznou, zbude pořád ten vlak. Není to tak dávno, kdy stačlo třeba někde zavolat a objednat a za pár dnů čekala člověka na příslušném nádraží krabice třeba plná pípajících kuřat. Posílat tisíc druhů zboží na tisíc míst se dá klidně i železnicí, jenom to o nějaký den trvá déle. Železnice tehdy byla defakto konkurencí k České poště. Akorát poslat nějakou zásilku železnicí bylo trochu těžkopádnější.

A jestli jste už starší a pamatujete nádraží za socíku, tak tehdy na skoro každém nádraží, i na tom nejmenším, kde byla nějaká obsluha, stály někde bokem nebo na druhých dalších kolejích takové ošklivé rozdrbané dřevěné kuče. To byly staré železniční mezisklady, dříve za první republiky nebo za R. U. se zboží po železnici bez problémů posílalo ve formě množství zásilek i po celých vagonech do libovolného nádraží. Na cílovém nádraží nastoupila parta barabů a během krátké doby ručně přemístila zboží z celého vagónu z nákladní koleje nádraží do toho meziskladu. Aby ten nákladní vagón na tom nádraží zbytečně nestál, ale jezdil a vydělával. Lidi si pak na nádraží ty zásilky u železničního úředníka postupně z toho meziskladu vyzvedávali. Ovšem dnes už jsou ty kuče zlikvidovány, nákladní koleje na nádražích zrušili jako přebytečné a plocha pod nimi byla prodána developerům.

J. Jurax 16.3.2023 15:47

No, rajčata ze Španělska by se možná i tim vlakem svezla ... :-)

R. Polášek 16.3.2023 9:13

Nedal někdo v socialistické realitě zlepšovací návrh, že by se uhlí takhle mohlo šibovat bez lokomotivy a tudíž zadarmo? ;-D

Platy za socialismu byly malé a každá stovka coby odměna za zlepšák se hodila. A když nebyla odměna, byla aspoň aktivita, a když byla aktivita, byl dostupnější třeba poukaz na rekreaci ROH.:-)

R. Dubravský 16.3.2023 10:23

Takhle se šibují vagony od nepaměti, ovšem úmyslně a řízeně. Říká se tomu seřaďovací nádraží a svážný pahrbek.

Z. Lapil 16.3.2023 13:05

Hlavně: KAŽDÉ nádraží má na jednom i druhém konci výhybku na kusou kolej se zarážedlem či jak se to jmenuje. Teorie praví, že když se posunuje, musí být výhybka přehozená právě tam, takže je - při poctivé práci - nemožné, aby vagón ujel úplně do pryč. Může se třeba i šeredně rozflákat, ale není z něj kinetická bomba. Viz http://www.litomysky.cz/TTkolzarsku1.htm

Navím, jak je to se zlepšovacími návrh, ale slušné seřaďovací nádraží (přijede vlak, rozebere se a sestaví se několik jiných) vypadá takto: https://cs.wikipedia.org/wiki/Se%C5%99a%C4%8Fovac%C3%AD_n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD#/media/Soubor:Ablaufberg.png

V. Dosoudil 16.3.2023 8:26

Výtečný příběh, četl jsem jedním dechem.

Z. Lapil 16.3.2023 7:15

Tenhle vesmír vlastně není tak spatny: většina podobných historek skonci opravdu jako veselé historky.

Zaujalo mě: drážní inspekce zveřejňuje nejen seznam mimořádných událostí, ale závěrečné zprávy. Je tam překvapivě dost jízd na červenou, ale stejně prekvapive polovina(???) z nich je přejetí semaforu o pár metrů skrz nějaké technicky nezvládnuté brzdění.

A. Walletzký 16.3.2023 8:07

Strojvedoucí musí znát tratě, stanice, nákladiště a vlečky - všude kde jezdí. Musí vědět, či předpokládat vysokou trávu, či spadané listí. Prach, mastnota, námraza, mokrá kolej - to vše prodlužuje brzdnou dráhu. Ten cit a odhad se získává pouze odježděnými lety praxe. Termín technicky nezvládnuté brzdění tedy znamená, že dotyčný něco z toho podcenil.

Z. Lapil 16.3.2023 11:17

Jistě. Ale pořád je to technická chyba, většinou nijak zásadní. Ano, klepy klep, MŮŽE to skončit velkým průšvihem. Ale není to vlak jedoucí do dáli skrze lemplovinu nebo dokonce únavu strojvedoucího, jak se v novinách přečasto píše.

Mezi námi - jasně že musí "přizpůsobit jízdu podmínkám", ale kdyby předpokládal vše, jak píšete, tak nikdy nikam nedojede. Kromě toho - co vím, tak součástí pokynů je informace o "adhezních podmínkách", což, předpokládám, je něco jako informace, že prší, tak prší.

Ona je, nejenom na železnici, technická skutečnost, že pro velký průšvih potřebujete těch selhání několik. Viz moje oblíbená americká katastrofa vzniklá tím, že - řeč je o selhavším brzdění - byly ze šesti lokomotiv stoprocentní dvě ("strojvedoucímu nic neřekl, protože si myslel, že mu to řekl dispečer") a vlak byl o polovinu těžší. A aby toho nebylo málo - v místě "dopadu" vlaku (177km/h namísto povolených 56 km/h), samozřejmě mezi baráky, bylo potrubí s benzínem, zřejmě poškozené při odklízení trosek a vybuchlo až o 14 dní později. Když si to člověk přebírá, tak 6 mrtvých vypadá vlastně jako docela štěstí.

A. Walletzký 16.3.2023 13:41

O adhezních podmínkách se informace nedávají, ale pár kolegů doplatilo i na tuto skutečnost, když se solo lokomotivou jeli pro vlak, který se "hrabal" na listí a nedobrzdili. Také existuje něco, čemu se říká "Větrný rozkaz". Pokud z povětrnostních důvodů hrozí vyvrácení stromů do kolejiště, tak ho obdrží strojvedoucí před jízdou do rizikového úseku.

T. Kubín 16.3.2023 6:18

Píšete krásně, moc rád vás čtu.

R. Langer 16.3.2023 6:17

Moc pěkné čtení. :-)