28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

SVĚT: Zpátky na Měsíc!

America first! musí platit také na Měsíci! Američané na něm poprvé přistáli před půlstoletím, teď se tam chtějí vrátit. Dřív, než na Lunu dorazí Číňané nebo Rusové.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Písařík 13.9.2019 6:54

Technicky možné, prakticky pochybné, co tam, kromě výzkumu, budeme dělat?

R. Neveselý 10.7.2019 21:14

co na to psychopat forejt?

.

J. Chodur 10.7.2019 21:12

Zajimavy plan, ma hodne duvodu.

Uzitecnost podobnych projektu je spis nekde jinde a clanky to vetsinou neresi. Technicky/technologicky vyvoj je hlavni duvod. V dnesni dobe je technologie dal nez byla pred padesati lety, takze by mohlo byt zajimave sledovat, jak se bude cely projekt lisit, do jake miry bude uzitecny, ktere nove technologie budou pouzite a ktere vzniknou. Plan cesty na Mars byl ponekud ukvapeny a vyslovene plany politiku neberu prilis vazne. Lide potrebuji vyresit otazku pobytu, to nam da daleko vic informaci nez jenom na Mars letet a spechat zpatky. SSI je jedna cast a dava hodne odpovedi na dlouhodoby pobyt v kosmu, predchazel tomu Mir, Spacelab, to byly detske krucky. Vsechny problemy ktere se vyskytly byly uzitecne, protoze se musely nasledne resit, to je nutne pro vyvoj. Zakladna na mesici pomuze odpovedet na mnoho dalsich otazek, vyresit radu problemu ktere se mohou vyskytnout na Marsu, kolik se da od cesty na Mars ocekavat. Vidim ze radu lidi celkem neprekvapive cela myslenka cesty na Mesic vzrusuje detinskym zpusobem. Jestli to bude USA, Rusko nebo Cina me moc nezajima, i kdyz je to take dulezite. Samozrejme existuji vyznamy inspirativniho typu a nejenom pro tu zemi, ktera byla uspesna, nejde o nejake prvenstvi, specielne v tomto pripade, ten problem je historicky vyreseny, nekteri lide kteri s tim maji problem siri na internetu, ze americane nikdy na mesici nepristali a necitim nejmensi potrebu resit jejich mentalni komplikace. Technologie samotna me zajima daleko vic. Finance jsou velmi dulezita cast, to ale take nemam chut resit. Boj levicovych politiku proti chudobe nas stal daleko vic a to zpusobilo velke skody bez vetsiho vlivu na problem chudych, nekterym to pomohlo (hlavne politikum) a jeste vetsi cast populace to poskodilo.

Vysledky vyvoje a technologisky pokrok jsou dulezite spis pro pristi generace a tezko se da dnes presne urcit jakym zpusobem. Bude to uzitecne pro vsechny zeme bez ohledu na to, kdo se konkretne o ten pokrok zaslouzi.

V. Pokorný 10.7.2019 17:40

Pouhé jůesej

chvástání a snaha udržet se jakoby první. Nemají nárok. Možná tak zdecimovat Indiány, nebo toho, kdo je slabší. Jo..na tohle mají. A oblbovat svět. Holywood. Ten jim jde skvěle. A vy ostatní se nehádejte...přece je jasný, že ty kluci americký jdou do kytek. Dobro došli!

M. Prokop 10.7.2019 19:06

Re: Pouhé jůesej

Vy se jich nějak bojíte, že tak kecáte.

J. Fridrich 10.7.2019 22:08

Re: Pouhé jůesej

Amerika ( USA ) zachránila jen ve 20tém století Evropu několikrát - v první svět. válce ( poslala cca 2 100 000 vojáků a zvrátila patovou situaci ve prospěch dobré strany - a nemusela, byla to Evropská válka ), v druhé svět. válce byla její pomoc velmi významná nejen dodávkami do Velké Británie a SSSR ( kompletní podrobný přehled dodávek do SSSR je níže v " linku " ) ale i přímým vojenským zásahem - opět nemusela, byla napadena na druhé straně zeměkoule Japonskem v Pacifiku. V třetí svět. válce-studené nám přinesla svobodu a otevřela nám svět - to, že toho neumíme správně využívat je NAŠE chyba, ne Ameriky. Myslím, že Evropu zachrání i nyní, po čtvrté, pokud v Bílém domě usedne státník typu Ronalda Reagana - a to se stalo - a ten dá svět do pořádku - gigantickou sílu na to mají, chce to " jen vůli k činům ".. Evropští " měkejši " to neudělají a diktátor euroasijské " Říše zla by zapomněl " odejít..

Takže ta pomoc " Zlé Ameriky " hodnému SSSR v II. svět. válce byla taková - posílám link rozboru - je kompletní a skvělý a u nás velmi málo známý o její velikosti :

http://neviditelnypes.lidovky.cz/historie-venona-manhattan-dco-/p_zahranici.aspx?c=A150504_104603_p_zahranici_wag

I. Schlägel 11.7.2019 10:51

Re: Pouhé jůesej

Opatrujte svoji rudou knížku jako oko v hlavě. Vstup do Strany byl Váš největší životní výkon, nic jiného se k tomu ani nepřiblíží. Čest.

J. Řezníček 10.7.2019 17:03

Lidé na Měsíci

Odhaduji, že Rusové ani Číňané v nejbližších desítkách let nedosáhnou toho, co Američané před 50 lety. Pokud toho vůbec kdy dosáhnou - bez pomoci USA.

J. Ptáček 10.7.2019 15:41

Jasný favorit

Rusové si v době od Petra Velikého po Říjnovou revoluci vedli skvěle při dobývaní světa a zabírali cizí území průměrnou rychlostí 80 km2 za den. Kam se na ně hrabali Američané nebo Číňané. Podobně, i když méně razantně, po válce. Stačí se bez zaujetí podívat na mapu světa, na americkou nebo čínskou "skvrnu". Proč by Rusové neměli být opět nejlepší, tentokrát při dobývání vesmíru?

J. Lepka 10.7.2019 16:22

Re: Jasný favorit

Protože jim chybí pár drobností. Vlastně dvě zásadní : prachy a technologie.

J. Dobrý 10.7.2019 12:43

Vyroci

Za par dni tu bude 50. lete vyroci. Trump si potrpi na efekt.

Dejte ty 2 fakty dohromady a skoro bych se vsadil, ze pokud existuje sance na realizaciv nejblizsi dobe, bude II. zavod o Mesic ostartovan jeste tento mesic.

Vzhledem k tomu, ze technologicky to bylo mozne uz pred 50 lety, je dnes pouze otazkou kdo a kdy to zaplati.

V. Novák 10.7.2019 9:29

Takových velkohubých výroků amerických prezidentů

jsem četl tolik - a to od Reagana, Bushe Sr., Clintona, Bushe Jr. i Obamy - že další velkohubé prohlášení od velkohubého Trumpa mě nechává chladným.

R. Langer 10.7.2019 9:37

Re: Takových velkohubých výroků amerických prezidentů

A co velkohubé výroky Putina, Merkelové či Macrona? Také vás nechávají chladným? :-D

V. Novák 10.7.2019 10:01

Re: Takových velkohubých výroků amerických prezidentů

Putin, Merkelová či Macron vydávají velkohubé výroky o cestách na Měsíc a Mars?

Kdepak? Mně zaítm připadá, že se všichni jmenovaní (a nejen oni) vyhýbají plánům na kosmické projekty mnohem víc, než je mně, Evropanovi a fandovi do kosmonautiky milé.

J. Jurax 10.7.2019 11:43

Ehm ... tady je to o kosmonautice, což Vám zdá se ušlo ... :-)

R. Langer 10.7.2019 13:45

Re:

Aha, tak to je pravda, ti nemají o kosmonautice výroky žádné. Taky ovšem nikdy na Měsíci nebyli, že.

M. Prokop 10.7.2019 10:45

Re: Takových velkohubých výroků amerických prezidentů

Jo, ta ruská taktika, předstírat, že na Měsíc nikdy nechtěli, je efektivnější.

V. Novák 10.7.2019 11:11

Re: Takových velkohubých výroků amerických prezidentů

Opravdu?

Efektivnější?

Rusové do kosmu létají. Američané se nechávají vozit. Ale zato už byli mnohokrát na Marsu. Hubou...

J. Jurax 10.7.2019 11:16

No, americké marsovské sondy jsou kromobyčejně úspěšné.

V. Novák 10.7.2019 11:21

Re:

Nebyla řeč o pilotované kosmo/astronautice?

J. Jurax 10.7.2019 11:23

Po mém soudu nikoliv výhradně.

J. Lepka 10.7.2019 16:25

Re:

Milý Nováku, kolik těch automatických sond na Mars přistálo rusákům? Pravda, ty co se o povrch rozbily, asi moc pilotované nebyly, že?

V. Novák 10.7.2019 16:59

Re:

Milý Lepko, čemu opět nerozumíte na prosté otázce "Nebyla řeč o pilotované kosmo/astronautice?"?

M. Prokop 10.7.2019 14:08

Re: Takových velkohubých výroků amerických prezidentů

Opravdu. Když Rusáci závod o Měsíc vzdali (mimo jiné pro explozi nosné rakety), začali tvrdit, že vůbec nezáviděli.

Americké raketoplány létaly a ISS by bez nich nešla vybudovat.

Ruský raketoplán https://www.reflex.cz/galerie/fotogalerie/58324/rusove-zanechali-svoji-pychu-raketoplan-buran-v-opustenem-hangaru-v-kazachstanu-je-tam-porad?foto=0

Úspěchy amerických soukromých firem ve zlevňování přepravy asi neznáte jen vy.

M. Prokop 10.7.2019 14:08

Re: Takových velkohubých výroků amerických prezidentů

nezávodili

J. Lepka 10.7.2019 16:29

Re: Takových velkohubých výroků amerických prezidentů

Ta čeština je úžasná, smysl dává i překlep.

M. Prokop 10.7.2019 16:41

Re: Takových velkohubých výroků amerických prezidentů

Jo.

V. Novák 10.7.2019 14:30

Re: Takových velkohubých výroků amerických prezidentů

Drobátko fridrišíte. Co je na vámi uvedeném "efektivnější"?

ISS by bez Rusů nikdy nefungovala, protože když se podíváte na Fridrichem fedrovaný seznam součástí, tak to, co z ISS dělá obyvatelnou stanici, jsou moduly Zarja a Zvezda, které zabezpečují většinu funcí pro udržení životních podmínek.

Bez STS by zkrátka Mir 2 nutně vypadal jinak, nebylo by na něm tolik příhradových konstrukcí, ty se do Protonů opravdu nevejdou a sluneční baterie by tedy taky vypadaly jinak, nejspíš na každém, modulu zvlášť.

Zlevňováním myslíte zřejmě SpaceX a jeho Falcony. No, článek byl původně o pilotovanývh letech a Muskovi jeho CD zrovna nedávno trošku bouchnul, takže start s lidmi se (doufám - ani Musk snad není takový magor, aby to riskoval) odloží. Antares od Orbital ATK používal repasované sovětské motory z N-1 (ano z toho lunárního programu), teď ruské RD-181.

A řeč byla o velkohubých výrocích amerických prezidentů - a jejich následném tichém zapomínání. Takže se nedivte, že ani Trumpovi, pro něhož je velkohubost základem politického marketingu, ten návrat na Měsíc a zapichování americké vlajky do Marsu moc nevěřím. Nerad...

J. Lepka 10.7.2019 16:37

Re: Takových velkohubých výroků amerických prezidentů

Vemte to s internacionálním rozmachem soudruhu, největší tlučhuba byl Gorbačov s glasností, dodnes rusáci nepřiznají, co pod tíhou důkazů nemusí a pro sichr ani pak.

Ovšem váš pokus dehonestovat Space X a další program E.Muska je poněkud mimo mísu, už rusákům měkce přistála nějaká raketa na místo startu? Vlastně už mají něco novějšího než vymyslel Koroljov? Už ruští miliardáři dali rublík na kosmický výzkum? Ne, že. Koukají co nejrychleji z toho Putinova ráje zdrhnout, pokud možno i s nahrabanýma prachama.

M. Prokop 10.7.2019 16:40

Re: Takových velkohubých výroků amerických prezidentů

Slovo efektivnější jsem použil v souvislosti s ruskou taktikou všechno zapřít. Je to efektivnější, než americké vysvětlování.

Co by kdyby na ISS ponechávám bez komentáře. Každý přispěl dle dohody. Že by něco dovedli vyrobit jen Rusové, tomu možná věříte. Já ne.

Zlevňováním myslím Falcony, přeprava opakovaně použitelnými nosiči bude efektivnější, tedy levnější.

Na pilotované lety, nebo spíš na dopravu lidí na orbitální dráhu, taky dojde. Až na to někdo "velkohubě" dá prachy, zatím probíhá vývoj.

Velkohubé výroky - viz úvod. Není to specialita amerických presidentů. Jen praktická politika je v USA a v Rusku odlišná, z důvodu odlišné mentality občanů. Lepší kecy o Měsíci a Marsu, než koukat, kde začít zase nějakou tu předvolební válčičku se sousedy.