28.3.2024 | Svátek má Soňa


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Hil 4.4.2010 23:35

Snažíte so moc hezky okecat,

muselo to dát práce, sesmolit tak dlouhý článek. Ovšem čuně zůstane i tak čunětem a ti kdo ho kryjí....

M. Kopřiva 4.4.2010 23:07

Pěkný článek

Ačkoli na samotném tematu článku je málo pěkného, děkuji za ten rozumný, inteligentní rozbor, který BY MOHL pomoci těm, kteří pokládají media za nositele morálky a kultury.

V. Vérosta 4.4.2010 8:57

moc pěkný článek.

opravdu seriózní rozbor, je jasné že v takto monosexuálně orientované církví (a u skautů a všude jinde, kde je poměrně víc chlapečků) bude i relativně více prohřešků tohoto typu, protože monosexuální (schválně nepíšu homo-) prostředí prostě tyhle typy lidí víc přitahuje. Tečka. A těch případů zneužití nakonec není o mnoho víc než kdekoliv jinde, takže v tomto směru žádný problém. Problémem nejsou hřešící kněží, ale jejich pod koberec zametající šéfové v mocenské hierarchii a navíc k tomu ještě fakt, že se církev snaží pasovat do role jakéhosi morálního arbitra společnosti. Což paradoxně vadí i v ateistickém Česku, i když Češi rádi církev staví na roveň s obyčejným fotbalovým klubem či spolkem zahrádkářů, ale přesto mají nejsaný pocit, že by nějakého duchovní arbitra přece jenom potřebovali a když to takhle fláká i církev, tak jsou z toho frustrovaní (neradi si to přiznají) a o to víc si pak na ní s gustem schladí žáhu. Pěkný zbytek života všem!

P. Jirka 3.4.2010 22:41

Souhlas s autorem...

Jedna věc je ta, že se "úchylák" najde v jakékoliv sociální skupině - v církvi, politické straně nebo třeba Pionýru. Prostě je to dáno statistikou a nikdy nelze úplně vše uhlídat, byť seriozní pozornost si tato věc určitě zasluhuje.

Druhou věcí je to, že pro novináře je to šťavnaté sousto a obvzláště pak v tradičně ateistické ČR - co může působit bombastičtěji a vyvolat patřičné vášně než představa kněze (nejlépe katolického) zneužívajícího malé chlapečky?!

Asi by to chtělo chladnější hlavy a hlavně nekupovat noviny a nekoukat na TV. Jedině tak se lze bezpečně ubránit těm mediálním pitomostem.

J. Bořický 4.4.2010 7:19

Re: Souhlas s autorem...

Máte pravdu v tom,že v každé sociální skupině se může najít "úchylák".Ale pokud není tato skupina schopna se takového člověka rychle zbavit,je zde něco shnilého.Nekupováním novin se podobných případů nezbavíme.Spíše by se podobné případy a to nejen u církve, zametly pod koberec.Navíc u této úchylky nelze dělat rovnítko mezi knězem a běžným občanem. Na kněze jsou přeci jenom přísnější měřítka.

O. Kadlec 4.4.2010 16:37

Re: Souhlas s autorem...

Pane Bořický, už jste někdy viděl "skupinu" o milionech nebo stamilionech členů, která je schopna se takového člověka rychle zbavit?

Protože na kněze jsou přeci jen přísnější měřítka (ze strany církve), je katolická církev na světě zatím jedinou "skupinou", která se pokouší tyto hříchy svých představitelů systémově řešit, a která se nevyhýbá ani kolektivní zodpovědnosti. To jí samozřejmě v očích médií musí jen uškodit, protože nikdo jiný toho zatím nebyl schopen. Už jsem zvědav, zdali někdy uvidím nějakou druhou skupinu. Asi jsou všechny ostatní organizované společnosti světa už úplně shnilé...

J. Bořický 4.4.2010 17:17

Re: Souhlas s autorem...

Je ovšem otázkou,jestli by něco řešila,kdyby to tisk "nerozmázl."

J. Bořický 4.4.2010 17:21

Re: Souhlas s autorem...

Navíc,papež místo aby se k tomu postavil čelem,dnes se tomuto tématu vyhnul.

O. Kadlec 4.4.2010 19:45

Re: To jste opsal někde titulek?

Co to podle vás znamená, že "se vyhnul"? On slíbil, že na velikonoce bude kázat o zneužívání dětí a pak se tomu vyhnul? Nebo o tom, co má papež říkat, rozhoduje světový tisk? Média rozjedou protikatolickou hysterii a papež je povinnen reagovat?

Ale máte asi pravdu v tom, že kdyby nebyly mediální kampaně, mnohé tyto průsery by zapadly. To se sice jen domníváme, ale dá se to očekávat. Kterýpak ředitel školy, když zjistí že má tělocvikáře který se takto provinil, svolá tiskovou konferenci? Spíš se ho snaží zbavit a ututlat to, ne? Když to jde. A když to nejde, dá od něj ruce pryč. Natož inspektorát, natož ministerstvo! kdepak, všichni se chovají podobně, je-li jim to umožněno. Teď zrovna se objevil případ dlouhodobého zneužívání nějaké dívenky - a viděl jste nějakou reakci od rodičů nebo školy? Natož ministerstva! Žádná reakce nebude, dokud na ně tisk neuspořádá štvanici.

Provinilců sexuálním zneužíváním jsou na světě ročně tisíce - mimo prostředí rodin. A je třeba se podívat v každém jednotlivém případě zvlášť, jak reagovali další zodpovědní lidé. Jestli tak jak měli nebo ne. Hlavně ale musíte vědět, co je správně a co špatně. To lidé nevědí, a proto mohou média takto generalizovat. Píšou, že se to zametalo pod koberec, aniž by to pisatelé věděli - hlavně proto, aby se to pod koberec  nezametalo. 

J. Bořický 4.4.2010 20:48

Re: To jste opsal někde titulek?

Jen tak mimochodem.Jak se to srovnává s desaterem?Neměla by církev jít v morálce příkladem? A že také někdo jiný zneužívá děti a snaží se to ututlat ,má být omluvou pro církev,že se chová stejně.? Nelze kázat vodu a pít víno.Je pravdou ,že kněži zneužívali děti,nebo jde jen o protikatolickou hysterii?Pokud hovoříte o tom,že lidé nevědí,co je dobré a co špatné,tak faráři to vědí?Jsem katolík,ale nemohu to omlouvat jako Vy.Jak říkám,je to svinstvo ,které může zanechávat na obětech celoživotní trauma.Odsuzuji to u všech,ale u farářů více.Nakonec uvidíme,co s tím církev udělá.Prozatím to ale nevíme.

O. Kadlec 4.4.2010 21:12

Re: To jste opsal někde titulek?

Člověče, myslel jsem že jste inteligentnější, myslete trochu!!

NENÍ PRAVDA, že kněží zneužívají děti! Já katolík narozdíl od vás nejsem, ale zato mi to myslí: Jestliže se například zjistí, že na 1000 katolických kněží, kteří žijí podle Božího zákona a chovají se k dětem jak mají, připadá jeden, který někdy zneužíval děti, PAK nelze tvrdit, že kněží zneužívají děti, přestože na 2000 těchto lidí již připadají dva a tedy lze použít čistě jazykově plurál.

A už vůbec je nonsens pro jednoho z tisíce takto zevšeobecňovat a poukazovat na celou církev! SAMOZŘEJMĚ že církev má jít světu příkladem! A je snad dost těch, kteří příkladem jsou, ne? Nebo ne? Kolik jste viděl pedofilů mezi kněžstvem? Kolik zneužívání? Já ani jedno. Kolik jste viděl příkladných farářů? Já docela dost za ty roky. Budu snad vinit celou církev?

Nic neomlouvám. Zneužívání dětí je sviňstvo. Zatloukání je pak krytí toho sviňstva. Ale vy snad víte kdo to dělá? Já ne. Já jenom vím, že ta vaše církev je zatím jedinou společností na světě, kde nevinní na sebe vzali nějaký podíl viny kolektivně, za ty viníky. Za to je třeba se jim poklonit, a ne je skandalizovat. Média totiž skandalizují ty nevinné, jako je např. papež nebo kardinál Schönborn - chápete to už?

J. Bořický 4.4.2010 21:50

Re: To jste opsal někde titulek?

Tak moment.Já nenapsal,že VŠICHNI kněží zneužívají děti.Pokud jde o více než o jednoho,tak jde o množné číslo.Zde se používá -kněží.Tito jsou množinou církve.Když se např.v hospodě poperou vojáci,tak se píše ,poprali se tam vojáci.Jsou totiž v dané situaci minoritou a nemají jména.U kněží je to obdobné. Proto píši-církev.No a pokud jste poslouchal televizi,tak z Vatikánu zaznělo přirovnání této situace s holokaustem.Sice se Vatikán od tohoto výroku distancoval,ale?A pokud  opravdu nevinní na sebe vzali podíl viny,tak proč se Vám nelíbí,když píši-církev?Samozřejmě to neznamená,že většina se chová stejně.No a ještě se neprokázalo,že papež o tom nevěděl,když byl ještě kardinálem.V tomto případě bych byl v úsudku opatrný.Dělat kategirické závěry je předčasné.

O. Kadlec 4.4.2010 23:34

Re: To jste opsal někde titulek?

To je zajimavý: jste katolík, jak říkáte, a nevíte, co je církev. Já jsem evangelík ale vím to. Pokud něco udělali dva faráři, tři faráři, dokonce v součtu sedmnáct farářů - ještě stále není vinna církev. Pokud ale je vinna církev, tak jste vinnen v první řadě VY! Takže do toho netahejte papeže, který je daleko, ale vztáhněte vinu na sebe.

Kolektivní vina, pane - to je něco velmi křehkého: to na sebe můžete vzít dobrovolně, ale jedině dobrovolně, jako to udělal přede všemi kardinál Schönborn, ale NIKDO to nesmí na nikoho vkládat zvenčí. Postiženému budiž odpuštěno, bude-li vinit třeba celé lidstvo - ale třetí osoba smí obviňovat JEDINĚ vinníka. A vy jste třetí osoba, jestli se nemýlím, tak neobviňujte církev. Pokud znáte nějakého třeba jediného kněze, který někoho pohlavně zneužil, obviňte ho. Pokud chcete jít příkladem a vztáhnout vinu za ty zločiny taky na sebe, že jste tomu nezabránil, učiňte tak. Ale pokud chcete obviňovat CÍRKEV, tak raději zavřete zobák. Nemáte na to právo. Ani nejste novinář: ten sice taky nemá právo, ale živí se tím - což vyžaduje od nás jistou shovívavost.

O. Kadlec 4.4.2010 23:35

Re: To jste opsal někde titulek?

uáá! mám tam nějak moc "n".

P. Jirka 4.4.2010 22:46

Re: To jste opsal někde titulek?

Já sice nejsem katolík a vlastně ani moc věřící, ale to Vaše operování s desaterem mi přijde jako dogmatismus prvního řádu. Prostě kněží jsou lidé jako Vy nebo já, tzn., že jedna věc je to co je deklarováno a druhá co se skutečně činí.

To máte třeba jako policie. Měla by bojovat proti korupci, ale určitě se mezi němi najdou zkorumpovaní. A přitom jen těžko můžete odsoudit policii jako celek resp. jako zkorumpovanou a špatnou organizaci. Taky by se měli striktně řídit podle zákona a bohužel někteří jedinci se podle něho nechovají. Ba co více, ta organizace se jich není schopna rychle a efektivně zbavit (jak Vy po tom voláte).

Já bych opravdu na Vašem místě chladil vášně a přestal hledat argumenty jak co nejvíce odsoudit organizaci, se kterou třeba nemusíte souhlasit. Já s katolickou církví taky ve všem nesouhlasím, ale to přece neznamená, že ji musím považovat za málem svého protivníka. Proč my češi neustále potřebujeme hledat nějakého vnitřního nepřítele?!

T. Bílek 3.4.2010 20:29

Velmi trefné (i když s námitkou)

Z 90% s autorem souhlasím. Je až neuvěřitelné, jak se sekulární média slétla na církev jako supi. Jak daleko má tento hon na církev daleko k věcné a objektivní kritice. Nicméně... v žádném případě  nesouhlasím s ironickými narážkami na předsedu německé FDP. Rovněž jsem přesvědčen, že je v současné době prováděn hon i na pedofily a opravdu bych nechtěl být v kůži toho, který s touto deviací bojuje.  A nakonec, termín "sodomie"  považuji za nepřijatelný, z hlediska kontextu biblického příběhu o  událostech v Sodomě. A propois, o vztahu "homosexuality a křesťanství"   píši mj. zde: http://neviditelnypes.lidovky.cz/novinari.asp?idnov=1459 

J. Pospíšil 3.4.2010 14:31

Blahopřání a díky

Vážený a milý pane Danieli, děkujeme, já i všichni stejně smýšlející, za Váš perfektní rozbor té ošklivé aféry. Ošklivé v tom smyslu, že veřejnost nejen vrhá kamenem nespravedlivě jen na malou část hříšníků , zatímco celé davy stejně provinilých nejen že pomíjí, ale někdy i současně vyznamenává. Ale ještě ošklivější je celá aféra ve svém dopadu na budoucnost lidí, jak to do zblbnutí opakuji a lidé pořád to ne a ne pochopit: přes ty mizivé poklesky jsou círklve, zejména křesťanské, jen jedinou mocí a silou, která implantuje lidem do nitra cosi jako svědomí, vědomí poklesků VLASTNÍCH a cvičí, vychovává, pomyslně očkuje jednotlivce k uvědomění si odpovědnosti za celek lidského živočišného druhu. Není v tom žádná  samoúčelná mystika, účel té výchovy je velice hmotný a reálný. Člověk by opravdu věřil na účinkování ďábla, žárlivého na to dílo ať Boha, ať přírody a kouká je zničit. Když to zevně nejde morem a živelnými katastrofami, seje zkázu lidem do nitra. A nejlepší je zlikvidovat obrannou prevenci takové zkázy likvidací lékařů, obrazně řečeno. Protože, jaksi, kdyby tomu tak nebylo, nebyl ten pan Zlo, Nedobro, Ďábel,  a jednalo se  o odstranění pouze jedné části  lidského společenství, proč tu není namísto té v současnosti likvidované jiná, fungující přinejmenším stejně, nebo, chcete-li, ještě lépe, že. No, není. Výcvik k zábraně zlého skutku v nitru člověka, to, co vnější zákony a postihy limituje, není a nejeví se ani pro budoucno. Uvažovali jsme, zda byste neměl svůj příspěvek přeložit do dalších řečí a publikovat na více místech i mimo naši republiku. Přejem Vám hodně úspěchů v další činnost a příjemné svátky,  Jarmila Veronika Pospíšilová- Šteflová s manželem  

R. Kříž 3.4.2010 8:10

no, asi se mylim....

ale hlavnim problemem snad neni blize nespecifikovany(nespecifikovatelny) pocet uchylu v cirkvi, ale to, ze cirkev zatlouka(la) a kryje(kryla) je, ne?

T. Vodvářka 3.4.2010 7:49

Gratulace

Výborný článek, jen fakta, žádné domněnky. Pane Koláři, možná by nebylo špatné tento článek nabídnout celostátnímu tisku. Ale to je asi bláhovost, že ?

M. Anklewicz 3.4.2010 12:30

Re: Gratulace

Po tom co pan Kolář napsal, je jasné, že po jeho vstupu do kterékoliv redakce tzv. celostátního tisku(MFd a LN) by zmíněná média mohla vydat zprávu: I u nás je možno potkat slušného publicistu. Na ty bombastické titulky se těším.

B. Volarik 3.4.2010 4:42

„Co věděl Ratzinger?“

....a odpověď?......tu jste zůstal dlužen.

J. Kovaříček 3.4.2010 2:07

Dobrý článek

Sdělovací prostředky nás již dávno neinformují ale pouze indoktrinují, jak ukazuje zde probíraná problematika.

Zneužije-li kněz dítě či osobu dospělou je to stejně odsouzeníhodné jako kdyby knězem nebyl. Sexulelní zneužívání dětí jeví se  být  závazným soudobým problímem ve světě. Je to složitý jev, který má širokou škálu příčin. Mimo jiné vypovídá i o rozkladu kultury a hodnot v současných tzv. západních společnostech.

Problémem není celibát, například buddhističtí mniši také dodržují celibát a problémy zneužívání dětí jsou tam neobvyklé. V církvi je asi hlavním problémem to, že se do řad kněží často hrnou někteří jedinci proto, aby zamaskovali svoji nenormální sexuelní orientaci, nikoliv tedy z důvodů nábožných.

Jak pozoruji i v Austrálii počet homosexuálů a lesbiček narůstá, obsazují důležité společenské pozice z kterých prosazují své sexuelní praktiky jako legitimní formu sexuelní zábavy.

Rozmazávání sexuelních nepěkností uvnitř katolické církve je nástrojem určitých společenských skupin, používaným v boji proti náboženství. Podotýkám, že nemám důvod hájit křesťany z důvodů náboženských, jsem buddhista a ne křesťan.

P. Sulc 3.4.2010 6:57

Re: Dobrý článek

Kdo je na holky a ma rad prima smilstva, nejde na flandaka, nem vi, ze by musel "celibovat". A tak jdou do seminaru vetsinou prave ti druzi. Kdyby se knez mohl ozenit, tyto pripady by temer vymizely.

A. Reček 3.4.2010 7:30

Re: Dobrý článek

Určitě by nevymizely, vždy časem se někde objeví bílá vrána. Proč média opoměla dodat, že třeba v USA byl 5x větší počet obviněných mezi ženatými pastory protestantských komunit? Proč také neuvedli, že za stejný prohřešek nebo trestný čin, bylo tam odsouzeno 5 tisíc profesorů gymnastiky a trenérů?  A naprosto nejvíce docházelo a dochází ke zneužívání právě v rodinách. Čili celibát jako takový za to nemůže.

M. Freiová 3.4.2010 12:04

Re: Dobrý článek

S těmi tvrzeními o rodinách bych byla opatrnější. Nárůst sexuálních deliktů v tomto prostředí má mj. tu příčinu, že narůstá počet rodin, kde spolu - v přirozené rodinné intimitě - žijí lidé, kteří nejsou pokrevně příbuzní. Noviny vždycky napíšou: "Otec zneužil..." a teprve na konci článku se dozvíme, že šlo o druha matky, mnohdy několikátého v pořadí.

mf