29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

SVĚT: Politická korektnost

Fenomén politické korektnosti můžeme ve větší míře pozorovat zhruba od 90. let minulého století ve Spojených státech. Na začátku stála bezesporu ušlechtilá snaha odčinit křivdy z minulosti a neurazit nikoho z řad menšin, žen,...

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kanioková 29.10.2018 22:40

Politická korektnost je ve skutečnosti

POLITICKÝ TEROR vůči opozičnímu názoru. . Dnes už politickou korektností jenom prachobyčejně hluboce opovrhuji.

Na humanitních západních univerzitách se běžně svoboda projevu považuje za nepřípustný buržoazní přežitek podvracející pokrok. Cenzuru politické korektnosti podporují zuřivé miniaturní lobbistické (agitační) skupiny a vyvíjejí ideologický vliv na vládu a zákony státu... Genderismus totiž nadále bojuje s neexistujícím

patriarchátem a jako každá budovatelská ideologie se opírá o pseudovědu. Politická korektnost je u nás brána jako sprosté slovo. A schvovávají se za ni zbabělí pitomci.

J. Kanioková 29.10.2018 23:15

O co jde politické korektnosti a jak funguje

Nejprve se však zmíníme o co vlastně politické korektnosti jde. Dle A. Browneho: „Ve své nejzákladnější podobě se politická korektnost snaží převést moc z mocných na bezmocné.“ [11]. Vedle toho se také politická korektnost snaží změnit povahu lidí, což autor přirovnává ke snaze marxistů [12].

Základní metodou, která se k prosazení tohoto cíle používá je tzv. status oběti. To že lidé ze sebe udělají „bezbrannou oběť“, jím umožňuje nejen vyhnout se kritice (oponent se obviní z „ismů“ a „fobie“ – jedná se o tzv. nálepkování), ale také si vynutit u politických činitelů zvláštní zacházení a výhody [13]. Jaké nástroje používá politická korektnost proti svým odpůrcům? V knize se jich najde na různých místech několik. Třeba politicky korektní dětské knížky a výuka ve školách, výše uvedené nálepkování, ale i politicky korektní věda [14]. Dalším nástrojem je: „Představa, že postavení lze dosáhnout úspěšnou prací, je považována za zástěrku pro krádež.“ Krátce řečeno lidé s vysokým statusem jsou pak vždy vlastně utiskovateli (my známe termín vykořisťovatelé) a je nutné proti nim zakročit [15]. Jinde autor píše: „Lidé, kteří se veřejně odkloní od všeobecně přijímaného schématu, jsou uráženi a zesměšňováni, propouštěni ze zaměstnání nebo je dokonce za zločiny proti všeobecně uznávané pravdě vyšetřuje policie. Celé bloky témat veřejné diskuse se uzavřely pod drtivým tlakem moralistické ideologie politické korektnosti.“ [16].

Úprk rozumu - Politická korektnost a smrt veřejné rozpravy v moderní Británii - Anthony Browne - http://www.mises.cz/clanky/anthony-browne-uprk-rozumu-aneb-o-politicke-korektnosti-recenze-183.aspx

"Autor se začal zabývat problémem politické korektnosti, podle svých slov, kvůli růstu počtu osob nakažených virem HIV ve Velké Británii, který jde téměr celý na vrub imigraci HIV pozitivních osob – většinou Afričanů, a který není dán, jak tvrdí vláda sklonem britských občanů provozovat rizikový sex."

F. Žůrek 29.10.2018 19:30

To již řešil Karek Čapek: "Proč nejsem komunistou"

A již v roce 1924. A veřejnost ho později zlikvidovala ještě před příchodem fašistů k nám. Senátor Jiří Čunek byl a je politický korektní, ale německá MAFRA ho také zlikvidovala (prý kvůli penězům, chtěli si na českém národě vydělat). Korektnost se v politice zkrátka nenosí! Martin Komárek tvrdí, že podrazy jsou pracovní nástroj v politice. Andrej Babiš se o tom často přesvědčuje. Atd. Hloupost totiž někdy vítězí. (Viz: genderismus nebo třeba Istanbulské úmluvy).

P. Aron 29.10.2018 18:16

A takhle by to mohlo časem vypadat

Tohle video by se mohlo brzy stát skutečností.

Hodně z vás už ho asi zná. Je to něco mezi humorem a hororem.

Blízká budoucnost podle politických korektníků a multikulturalistů :

Modern Educayshun

https://www.youtube.com/watch?v=OOtdAQLYP4I

V. Církva 29.10.2018 19:58

Re: A takhle by to mohlo časem vypadat

Ano je to známé, ale skvělé, stojí za to připomenout. A je super že to natočila mládež (zdá se že mají rozum), která je neomarxismem a korektností velmi silně oblbována.

P. Aron 29.10.2018 18:07

Politická korektnost

Je něco co s korektností ani slušností nemá nic společného. Ba právě naopak. Slouží k zastírání skutečnosti, pravdy. Je to přesně to co popsal Orwell v románu 1984 jako newspeak. Takže válka je mír, svoboda je otroctví, nevědomost je síla.

I. Koreň 29.10.2018 17:05

Politická korektnost = slušnost v politice

Se slušností je to jako se smyslem pro humor, někdo ho má víc, někdo míň, někdo prakticky žádný, ale jeho nedostatek si málokdo připustí.

Slušnost je přitom základním předpokladem bezproblémové spolupráce velmi rozdílných lidí. Autor správně uvádí příklady USA jako země mnoha národností, ras i náboženství, a můžeme přidat Kanadu, EU, ale i Francii nebo Německo. Stejně tak nadnárodní společnosti jako Google nemůžou postupovat jinak, než zabránit jakékoliv šikaně nebo znevažování mezi zaměstnanci. Konkrétně v uvedeném případě nešlo o to, že by si pan Damore dovolil "zpochybnit tvrzení, že veškeré nerovnosti jsou pouze důsledkem útlaku" - to totiž nikdo netvrdil -, ale napsal, že na základě biologických nerovností jsou ženy horší programátorky. Jako by osobní oddělení Googlu nedovedlo vybrat kvalitní programátorky. Management Googlu dlouho zvažoval přiměřenou reakci a došel k závěru, že podobné znevažování schopností mezi kolegy nemůže tolerovat. Škoda, že pan autor nenahlédl pod povrch politicky nekorektní interpretace.

J. Ticháček 29.10.2018 17:22

Re: Politická korektnost = slušnost v politice

Pokud se pamatuji, nic takového nenapsal. Jen se zmínil o faktu, že z čistě biologických příčin je, a bude, mezi špičkovými programátory podstatně méně ženy nežli mužů. A že z tohoto pohledu je pro firmu kontraproduktivní zaměstnávat programátory podle kvót, jakkoli pokrokových, ale podle schopnosti.

I. Koreň 29.10.2018 21:39

Re: Politická korektnost = slušnost v politice

Máte pravdu, takhle explicitně to nenapsal, ale hodně lidí to tak pochopilo, např. šéf Ģooglu: "To suggest a group of our colleagues have traits that make them less biologically suited to that work is offensive and not OK."

Co se argumentů autora týká, dočetl jsem se, že biologickou podmíněnost přehnal,

https://www.psychologytoday.com/us/blog/sexual-personalities/201708/google-memo-about-sex-differences, což je ale u angažovaného laika celkem omluvitelné. Problém nastal, když se jeho laický text stal dalším bojištěm v ideologické válce mezi konzervativci a progresionisty. Ve válce se nepřesnosti netolerují. Mně je ho spíš líto, nejspíš to myslel dobře. A spustil zajímavou debatu.

P. Aron 29.10.2018 18:01

Re: Politická korektnost = slušnost v politice

Proboha ! To myslíte vážně ? Četl jste 1984 ? Víte co to byl v knize newspeak ? Válka je mír, svoboda je otroctví nevědomost je síla.

I. Koreň 29.10.2018 18:41

Re: Politická korektnost = slušnost v politice

Myslím, četl a vím. K politické korektnosti patří snaha nikoho neurážet a zastánci politické nekorektnosti hájí svoji svobodu urážet druhé. Ta slova se používají ve svém původním významu, není to žádný newspeak.

V. Petr 29.10.2018 22:53

Milý pane, někde tady najdete, jak chlap, co se prohlašuje

za ženskou "vyhrál" ŽENSKÝ závod v cyklistice. A závodnici, která proti tomu protestovala, sluníčkáři ukřičeli!

Ženy jsou v průměru opravdu horší programátorky, jinak by se musely dávno více prosadit.

Normální ženy si jsou vědomy svých předností i nedostatků a nijak se tím netrápí! To jste neslyšel třeba větu "no, chlap si toho samozřejmě nevšimne..."

I. Koreň 29.10.2018 23:30

Re: Milý pane, někde tady najdete, jak chlap, co se prohlašuje

Nikdo přece netvrdí, že mezi muži a ženami nejsou vrozené rozdíly. Tady ale šlo o to, jestli jsou tak velké, aby Google rovnou vzdal snahy o větší podíl žen mezi svými programátory, a co tyto rozdíly znamenají pro ženy, které u Googlu pracují.

J. Ptáček 29.10.2018 15:45

Politická korektnost a třídní přístup

Zatím mně nikdo nevysvětlil, co to politická korektnost je. Moje, možná chybná, definice je tato:

O tom co je nadiktováno jako správné se mluví jen a jen pozitivně, ať už to pravda je nebo není a naopak. Je-li to pravda nebo ne, na tom nezáleží. Už za socializmu a míru a pokroku nás to učili a také to od nás, občanů tam dole, bezohledně vyžadovali. Říkali tomu "třídní přístup" a jedním ze základních dogmat marxismu-leninizmu je, že pravda je třídní. Ne skutečná, pouze a jedině třídní, fakticky dávno určená a mně nařízená politickými VIP, bez jakékoli diskuze.

Takže můj laický závěr: poltická korektnost je totožná s tzv. třídním přístupem.

I. Koreň 29.10.2018 16:26

Re: Politická korektnost a třídní přístup

Vaše definice je chybná. Korektnost je cizí slovo pro slušnost. Politická korektnost je slušnost v politice.

V reálném světě patří k politice slušnost i sprostota, jen v poslední době se politický mainstream v mnoha zemích přiklonil k tomu druhému, bohužel.

J. Ticháček 29.10.2018 17:15

Re: Politická korektnost a třídní přístup

Korektnost skutečně není cizím slovem pro slušnost. Když už hodláme dodržet i Vaše prapodivné vyjadřování.

Korektnost znamená bezchybnost, nezávadnost. A to jak ve smyslu věčném, tak ve smyslu přeneseném, tedy bezchybném (bezvadném) dodržování společenských standardů.

A politická korektnost není slušností v politice. Česká politická korektnost je značně nepřesným převodem (nikoli překladem anglické korektnosti, která je sice political, ale ve smyslu veřejné korektnosti.

A v podstatě se korektnosti - a to ani té politické - nic vytknout nedá. Až na tu maličkost, že z té politické se stal nikoli prostředek k dosažení cíle, ale že se sama stala svým vlastním cílem. Z prostředku, který měl umožnit řešení problémů, a diskusi o těchto problémech takovou formou, která nikoho neurazí, se stal prostředek, který komukoli umožňuje diskusi a řešení znemožnit. Protože již sama zmínka o problému, diskusi a možném řešení je ideologií (nikoliv ideou) politické korektnosti vnímána jako urážlivá.

I. Koreň 29.10.2018 18:10

Re: Politická korektnost a třídní přístup

Myslíte, že urážení usnadňuje diskusi? Já se nebráním slušné diskusi o čemkoliv, ale když mě někdo začne urážet, diskuse končí.

Samozřejmě že každého uráží něco jiného, proto je potřeba přizpůsobit výrazivo všem stranám. Kdo to odmítá a odvolává se přitom na diktát politické korektnosti, pravděpodobně se nechce o ničem bavit, ale jen říct svůj názor.

J. Ptáček 29.10.2018 17:18

Re: Politická korektnost a třídní přístup

Obecně vzato máte pravdu. Samozřejmě vím, co je korektnost. Ale naši mocipáni něco převrátili. Všimněte si: Když udělá nějaký zločin třeba Němec, psát se o tom může a dokonce musí. Pokud stejný zločin udělá, řekněme muslim, v rámci politické korektnosti se o tom psát nesmí. Slušnost se, bohužel, někam vytratila.

Tak přece jenom tomu pořád nerozumím a měl bych brečet jako kluk v komedii "Na samotě u lesa", když něčemu nerozuměl.

Kéž byste měl pravdu!

I. Koreň 29.10.2018 18:54

Re: Politická korektnost a třídní přístup

Jakto že se o zločinech muslimů nesmí psát? Každého jsou plné noviny několik dní, protože to lidi zajímá. O ostatních zločinech se noviny obvykle jen zmíní, pokud nejsou zrovna něčím kuriózní.

P. Grigar 29.10.2018 20:20

Re: Politická korektnost a třídní přístup

.. vaše představa korektnosti v politice se bohužel týká jen slov, nikoli skutků.

I. Koreň 29.10.2018 22:05

Re: Politická korektnost a třídní přístup

To je zajímavý postřeh, takový všeobjímající. Nechcete být konkrétnější?

P. Aron 29.10.2018 18:09

Re: Politická korektnost a třídní přístup

Myslím, že tomu rozumíte velmi dobře :-)

J. Ptáček 29.10.2018 21:46

Re: Politická korektnost a třídní přístup

Stejně je to prima diskuze. Slušná, férová, tak to má být. 77 ti letý dědek vám děkuje.

I. Koreň 29.10.2018 22:33

Re: Politická korektnost a třídní přístup

Slušnost, férovost.. že ona se Vám líbí korektnost?

M. Prokop 29.10.2018 14:42

Už jsem na to přišel, kde se vzaly ty cancy

o Československu, Polsku a Těšínsku. Sesmolil to Igor Lukeš, známý to "diskutér" o účesech oponentů a má v tom dokonalý hockey o příčinách a následcích, který po něm papouškovala kousek níže pí Václavíková.

Když chce zdůvodnit své fantasmagorické teze, tak tvrdě ohýbá skutečnost, historik a profesor Bostonské univerzity.

https://www.respekt.cz/tydenik/2018/43/sebestredny-stat

V. Braun 29.10.2018 15:33

Re: Už jsem na to přišel, kde se vzaly ty cancy

Nedal jste to do jiné diskuse než jste chtěl? Nějak tady nevidím příspěvek pí Václavíkové.

M. Prokop 29.10.2018 16:30

Re: Už jsem na to přišel, kde se vzaly ty cancy

Dal. Ovšem, že tu není Václavíková, to je takřka zázrak.

V. Lunák 29.10.2018 14:27

Musím říct, že vašemu stylu argumentace

skutečně nerozumím. Vyznačujete se tím, že na něco dáte odkaz, či ten zdroj (např. data) přímo v článku uvedete, abyste následně situaci interpretoval zcela jinak, tedy v rozporu se zdrojem, který uvádíte jako argument pro pohled na věc, který se snažíte prezentovat.

Tentokrát tedy tak: pokud byste popsal kauzu Davida Howarda dle odkazu na wiki, který předkládáte, nemohl byste ji hodnotit tak jednoznačně negativně, jak to činíte.

Jinak, co lze rozumného čekat od průzkumu o pojmu, který ani trochu nemá konkrétní význam ("politická korektnost"). Pod tím si každý představuje absolutně cokoliv. V českých poměrech to často znamená to, že když někdo čtenáře upozorní, že právě odhazuje otěže politické korektnosti, následuje salva sprosťáren, či faktům odporující názor nebo analýza.

V. Student 29.10.2018 14:26

Co třeba ombudswoman?

šabatová by mohla jít příkladem. A vůbec, žena byla původně "mužena", jakože z muže vzatá. Pak se to zkrátilo na ženu. Takže by si muženy měly najít něco originálního, aby netrpěly pocitem, že jsou cosi méněcenného. Dále jim doporučuji vyvinout legislativní iniciativu s cílem zakázat obraty jako mužnost (vyvolává pocit, že statečnosti, chrabrosti je schopen pouze muž) a zbabělost (vyvolává pocity, že nestatečné jsou baby, tedy ženy). K termínu "oženit se" musí nutně přibýt termín "omužit se", atd.

J. Cervenka 29.10.2018 13:37

Skandinavie

hezkej clanek - ale politicka korektnost byla vynalezena ve Skandinavii, zejmena ve Svedsku a Norsku, teprve pozdeji se objevila na americkych universitach, kde stale kvete. Ve Skandinavii je dens zcela prijatelny, normalni postoj, nejen na universitach.