29.3.2024 | Svátek má Taťána


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Ráž 18.6.2011 18:45

Na rozdíl od autora s komentátorkou souhlasím

Stát, popřípadě kraje, by měly provozovat jen páteřní systém nemocniční péče bez fakultních nemocnic, které by měla zcela separátně provozovat příslušná Lékařská fakulta. Jestli se v kraji uživí pět nebo deset nemocnic nemůže rozhodovat úředník nebo hejtman a už vůbec ne Ministerstvo zdravotnictví. Ti mohou zasáhnout teprve tehdy, když páteřní systém veřejného zdravotnictví někde selže. Nevím proč je u nás takový strach z privátních nemocnic, když všude ve světe fungují daleko efektivněji a kvalitněji než státní. Pro nezasvěcené: I v tak sociálních státech jako je Rakousko nebo Švédsko, či Dánsko funguje velmi dobře systém malých specializovaných privátních nemocnic, kde nemůže nikdo krást, k pacientovi se chovají jako k váženému klientovi a poskytují vysoce odbornou lékařskou péči. Největší zájem na zachování stávajícího stavu (státní nemocnice pomalu v každé vesnici) mají dnes už jen lobující nemocniční lékaři, dealeři farmaceutických firem, dodavatelé zdravotnické techniky a externí dodavatelé služeb (prádelny a pod.) a to z důvodů, který každý informovaný zná. Není třeba to dále rozvíjet. Rozhodně to však není v zájmu nemocných!

J. Kanioková 18.6.2011 14:12

Zajímavý článek, díky, v tomhle tématu se neorientuji

P. Korbélyi 18.6.2011 13:48

Nechci spelkulovat o úsporách,

to snad ani nejde. V naší společnodti není (zatím) problém najít kvalitního lékař. Tedy nikoli problém medicínský, ale spíše sociální. Kam s nemohoucím člověkem s řadou nevyléčitelných chorob a odkázaných na ošetřovatelskou péči. Léčebny dlouhodobě nemocných to nejsou - jejich úloha je doléčení nějakého chorobného stavu a v okamžiku, kdy onomu nemocnému již nelze léčebně více pomoci, pak by měl být propuštěn. Domovy pro seniory (domovy důchodců) jsou neznadějně plné. Tedy člověk se svým  sociálním problémem zůstává v systému zdravotnictví a čerpá z něj.

Jako smysluplné mi příjde vytvoření systému akutní sociálních lůžek financovaných jinak než ze zdravotní daně, které bybyly čekárnami na definitivní umístění v domově. Takhle by snad mohlo k nějakým úsporám na straně pojišťoven dojít. Na druhé straně by tady musela být spoluúčast klienta mnohem vyšší než v nemocnici a musely by se najít jiné zdroje financování.

Jen poznámku k velkým centrům, rozhordně jsem u specializovaných a komplikovaných stavů pro vznik center - traumatologických, onkologických a podobně. Jak již někdo zmínil o neschopnosti vzájemné komunikaci - tady jde o problém častého syndromu hypertrofického ega specialistů a nemá nic společného s velikostí špitálu.

J. Kilian 18.6.2011 15:28

Re: Nechci spelkulovat o úsporách,

centra samozřejmě dávno existují,  byla i za komunistů. S centry spolupracujeme desítky let a nevím o tom, že by byl nějaký problém ve vzájemné komunikaci, kolegové v centrech nijak netrpí jástvím a ani je nijak neprojevují.  Stejně tak není žádný komunikační problém s komunikací s klinikami fakultních nemocnic.   Za celá desetiletí jsem nezaznamenal nějaký problém v komunikaci s těmito pracovišti, ať již v Olomouci, Ostravě, Brně či Praze. Ani naši pacienti nesdělují, že by měli nějaké komunikační problémy.

Ohledně sociální péče - dosud není defonováno, co je péče zdravtoní a co sociální, mediaklisace sociologie je astále výrazná a skutečně je spousta nákladů na sociální péči hrazena (nedostatečně)  z prostředků zdrav. pojištění..

P. Korbélyi 18.6.2011 17:29

Re: Nechci spelkulovat o úsporách,

Promiňte, ale opravdu se domníváte, že je potřeba zákon, který by v právnickém newspeaku definoval změnu z casus medicinalis na casus socialis?

Co se týče komunikace, inu každý máme své zkušenosti a asi je nelze zobecňovat.

J. Kilian 18.6.2011 17:48

Re: Nechci spelkulovat o úsporách,

nepsal jsem nis o zákonném stanovení,  jde o definici - v daném případě definici zdravotní péče a její odd+ělení od péče sociální.

Jistě. Mé zkušenosti jsou zkušenostmi s poskytováním zdravotní péče dětem,  za více než 35 let  jsem  péči poskytl ´více než 100 000krát.

P. Korbélyi 18.6.2011 19:19

Re: Nechci spelkulovat o úsporách,

Milý pane doktore, já sice o děti nepečuji, počty ošetřených nepočítám, ale lékařskou praxi mám již více než 25 letou. To berte jen jako konstatování, nemám důvod se tím chvástat a ani jsem to neměl vůbec v úmyslu sdělovat. Když však tak skromně dáváte najevo svou převahu...

J. Kilian 18.6.2011 19:26

Re: Nechci spelkulovat o úsporách,

asi si netrozumíme, já jsem vyjádřil souhlas s tím, že nelze zobecňovat a ivedl jsem, z čeho plyne můj náhled na věc

J. Ráž 18.6.2011 18:52

Re: Nechci spelkulovat o úsporách,

Syndrom hypertrofického ega specialistů....TREFA ! To je největší problém , který brání vzniku specializovaných (malých) nemocnic , které by mohly fungovat i bez kurately státních úředníků.

S problematikou spolufinancování pobytu pacientů v LDN, které nemá (spíše nechce) kdo "rodinně" ošetřovat se budeme vzhledem ke zkreslenými a zakonzervovanými názory na úlohu i rozsah solidární veřejné zdravotní péče ještě dlouho potýkat. To totiž není ani problém medicínský,sociální či ekonomický, ale problém ryze politický.

J. Kilian 18.6.2011 19:29

Re: Nechci spelkulovat o úsporách,

jedna věc jsou specialisovaná centra, druhá věc nějaké malé nemocnice, specialisované na některé výkony.

Specialisté ze specialisovaných center, poskytujícících péči dětem, netrpí žádným takovým syndromem, jaký je zmíněn.  Pediatři v malých i velkých nemocnicích s nimi spolupracují velmi dobře a jsou rádi za to, že tato centra jsou.

Z. Rychlý 18.6.2011 13:25

Šafránku, Šafránku,

pravda je někde uprostřed.

Nejlépe by asi bylo, aby se zvedla o 20% zdravotní daň, pardon pojištění - no a na pár roků bude od felčarů pokoj.

J. Kilian 18.6.2011 15:31

Re: Šafránku, Šafránku,

Pokoj od felčarů chcete ? Snadná pomoc - vyhněte se jim. Kdo pohrdá lékařem, ať pohrdá i nemocí.  Poskytnutí péče má nějakou cenu a tu musí zaplatit ten, kdo péči spotřebovává.

Z. Rychlý 18.6.2011 17:11

Re: Šafránku, Šafránku,

Kiliane, Kiliane, kde jste vyčetl, že pohrdám lékařem ??!

Už se Vám to nějak plete.

J. Kilian 18.6.2011 17:17

Re: Šafránku, Šafránku,

Nikde jsem nenapsal, že pohrdáte lékařem. Možná byste si prvně měl zamést před vlastním prahem a pak sledovat zda se co plete druhým.

Z. Rychlý 18.6.2011 17:42

Re: Šafránku, Šafránku,

Přečtěte si ještě jednou, co jste napsal.

J. Kilian 18.6.2011 17:49

Re: Šafránku, Šafránku,

já ani tak nemusím, spíše Vy. Kde tam vidíte něco o tom, že Vy pohrdáte lékařem ?

Z. Rychlý 18.6.2011 17:54

Re: Šafránku, Šafránku,

Jo, tak to o tom pohrdání lékařem - to jste jen tak utrousil obecné moudro, na které se nemá reagovat ! No jo, aha tak tak to bylo!

J. Kilian 18.6.2011 17:56

Re: Šafránku, Šafránku,

Ano, tak. Hned na potřetí jste to poznal.

S. Sedlák 19.6.2011 0:22

Re: Šafránku, Šafránku,

Úsměvné.

Na fórech je celkem běžné, že diskutéři nechápou psaný text. Ojedinělé je, že nechápou ani svůj text. Protože mám pochybnosti o vašech chápání, tak to napíši explicitně. Napsal jste, že kolega Rychlý tím, že navrhuje postup, jak mít pokoj od felčarů, pohrdá lékařem. Tak to neokecávejte.

Každý se v životě setká s odborníkem a s někým, o kom se to nedá říct. Dokonce si myslím, že každý odborník má slabou chvilku a udělá něco na co není pyšný. Faktem je, že lékařům nechyběla určitá pokora. Pokud iniciují akce podobné DO, zpochybňují nejen tu pokoru, ale stávají se směšnými. Pokud něčím vyhrožuji, mělo by to mít reálný základ.

J. Kilian 19.6.2011 14:32

Re: Šafránku, Šafránku,

- nikde jsem nenapsal, že "...Rychlý tím, že navrhuje postup, jak mít pokoj od felčarů, pohrdá lékařem". a Vy nemáte jak doložit, že bych něco takového napsal. Takže pokud píšete o neokecávání, pak prvně nekecejte.

- lékařům obecně jistě pokora nechybí, nic proti tomu, jen nevím, jakou to má souvislost s diskutovanou statí

S. Sedlák 19.6.2011 16:20

Re: Šafránku, Šafránku,

To, že toho mnoho nechápete, jste v tomto vláknu ukázal v míře vrchovaté.

Nechte si od nějakého češtináře (pokud možno ne senilního) vyložit význam vašich vět: "Pokoj od felčarů chcete ? Snadná pomoc - vyhněte se jim. Kdo pohrdá lékařem, ať pohrdá i nemocí."

Snad budete úspěšný a podaří se mu zázrak.

Jakou má souvislost nedostatek pokory s vaším a páně Šrámkovým plácáním? Prostě v tom, že argumentujete proti optimalizaci zdravotní péče tak, jak argumentujete. Vám to asi nevysvětlím. Ne že bych to nedokázal formulovat, ale vy nechápete myšlenku ve vaší větě natož myšlenku někoho jiného.

Pro začátek byste se mohl pokusit pochopit, že úroveň zdravotní péče je primárně odvozena od ekonomické výkonnosti státu. Pokud je chudý, nemůže se jeho občanům o světové úrovni ani snít. Matematicky vyjádřeno je to podmínka nutná. Jistě není jediná. Pokud tedy chcete léčit co nejlépe, tak laskavě vemte na vědomí, že nejste v roli těch, kteří diktují, ale hledají i ekonomické optimum.

J. Kilian 19.6.2011 16:32

Re: Šafránku, Šafránku,

- dokázal možná Vám

- souvislost prvních dvou vět se tření jako přímo  navazující shledáváte Vy,

- nikde neargumentuji proti optimalisaci zdravotní péče, předjímíáte nepatřičně, Váš výklad ekonomické podmíněnosti péče je  zbytečný stejně jako  rada co mám vzít na vědomí - nikde jsem ani nenaznačil,  že jsem v roli těch, co diktují, ba ani těch, co hledají ekonomické optimum

S. Sedlák 19.6.2011 18:40

Re: Šafránku, Šafránku,

Pes jitrničku sežral ...

V. Václav 18.6.2011 11:23

Panu Štěpánu Šafránkovi

 Pane Šafránku, jste buď lékař, nebo jste měl štěstí, že jste naše zdravotnictví nepotřeboval. Nepřál bych vám anabázi, kterou jsem na příklad zažil já s výsledkem doživotního zmrzačení. To, že se něco nepovede, se může stát i v medicině, i když to pak má daleko bolestnější a nepříjemnější následky.

Ale horší je pocit bezmoci, nespravedlnosti,jako  když na příklad lékař MUDr. Alois Kapounek z nemocnice Na Homolce lhal i do své dokumentace, jeho povýšené chování, profesní pochybení, kryté vedením nemocnice počínaje, přes lékařskou komoru až ministerstvem konče, dokonce ani svaz pacientů nic nechce řešit, Lékař Kapounek  má dokonce nedořešenou medializovanou korupční aféru, ale vesele ordinuje dále, tohle by mělo být především cílem reforem a ne stálé přilévání do děravého hrnce, i když do zdravotnictví přichází poměrně stále dost peněz.

Předmětem reformy by měla být především organizace zdravotnictví, kdy dnes v tomto podivném labyrintu se neorientuje ani váš paktický lékař, natož vy.´V bludišti  úzce specializovaných pracovišť, které nemají absolutně žádný vzájemný kontakt v době propracovaných systému sdělovací techniky a počítačů, se nikdo nevyzná, natož bezbranný pacient, z nichž málokdo může alespoň částečně zhodnotit profesionalitu lékaře. Takto mimo jiné uniká i mnoho peněz, nehledě na bezmocnost pacienta. Když dáte na příklad do opravny auto a opravář ve vása vzbudí nedůvěru, vezmeteauto a jdete jinam. Ve zdravotnictví je to prblematičtější, navíc vám stále častěji jednotliví lékaři podávají rozporuplné informace ve srovnání s jinými a běžný pacient nemůže rozpoznat, kdo má pravdu.

 Takže, milý pane Šafránku, nežli začnete něco psát, informujte se lépe a z více úhlů pohledu. Podle vašeho projevu zřejmě nebudete hloupý jako na příklad pan Janyška, který stále často a hloupě reaguje na cokoli s demagogií sobě vlastní a možná, že si poznáním rozšíříte obzor a dojdete třeba k úplně jiným závěrům.

P. Korbélyi 18.6.2011 14:01

Re: Panu Štěpánu Šafránkovi

Tohle případ velkých měst, kde vedle sebe působí řada nemocnic, jejichž vedení se snaží získat pro jimi vedené zařízení ce nejvyšší prestiž a tak, pokud to jen trochu půjdr, budou podobné případy hrát do autu.

V malém městě je obvykle jen jedna nemocnice - zadlužená krajská, nebo tak tak držící vyrovnaný rozpočet soukromá. Protože žiju na venkově (tj. ne v Praze), podobné příběhy neslýchám. Obvykle se objeví až při přesunu nemocného do některé velké nemocnice.

J. Bakala 18.6.2011 9:37

Doplnek

http://archiv.neviditelnypes.lidovky.cz/clanky/2004/03/36111_11_0_0.html

J. Kanioková 18.6.2011 14:10

Dobrý článek

J. Bakala 18.6.2011 9:36

Albert Trapl

Mate v článku řadu zajímavých úvah.vznik velkých center ,je ale myšlenka velmi stará byla obsazena v tzv Albert Traplove koncepci ČS zdravotnictvi z roku 1935

jeden zajimavy argument "kdyz daný odborník-nemocnice neprovedee 400-500 zákroku ročně tak ten výkon neumí -proto před atestaci musi lékař krom znalosti předloží potvrzeni že daného výkonu udělá 400 az 1000 výkonu.zcela souhlasím že nazory Prof.jsou tendenčně založené O predimenzovanem pražském zdravotnictvi jsem psal do NP v roce 2004. http://archiv.neviditelnypes.lidovky.cz/clanky/2004/03/36111_11_0_0.html

K. Janyška 18.6.2011 8:37

ČO není dobré, nech odpadně... Dzp.

V. Václav 18.6.2011 11:24

Re: ČO není dobré, nech odpadně... Dzp.

 Pane Janyško, buďte té dobroty, odpadněte