29.3.2024 | Svátek má Taťána


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
MUDr Jiří Kilian 2.5.2006 15:21

Re: Re: Re: To si určitě děláte legraci

No, vidíte a v tom se docela lišíme : já ten charakter boží v poskytování zdravotní péče neshledávám. A lékař vychází pacientovi vstříc bez ohledu na ten název, ale v ohledu na medicínu především. Trh ve wmyslu nějaké organisace činnosti, zvaní pacientů, komfortu péče vůbec, to nemám na mysli. Mám na mysli především vlastní péči. A tu nepoznáte podle toho, že je prázdná čekárna - dokonce paradoxně by se dalo íci, že tam právě asi není tolika zájmu, když už bych chtěl tržně zvažovat.  A v trhu by nadbytek poptávky vyřešila nová nabídka.

A pak - třeba v nemocnici není věcí lékaře, zda je tam zrovna plno pacientů nebo ne-

Konečně : já řekněme varuji před obsahem pojmu klient pro nemocného v tom ohledu, že onen výběr služby není jednak vždy možný a jednak, bez nějakého povyšování, měl by být skutečně veden spíše medicínským poznáním v prvé řadě. A v případě dětí už je tuze sporné, kam až platí pávo rodičů vybírat za dítě. Vezměte si taková¨ý příklad : 4lenové sekty odmítají krevní transfusi těžce chudokrevnému dítěti. I medicína staví se k transfusi opatrně. Jenže jsou hranice, za nimiž poznala risiko vážného poškození zdraví nebo života. A tu máme mít za správné, aby , protože oni platí, mohli rozhodnout ?  Nechť za sebe, ale pak ať nežádají ani - proč tedy přišli, že. Ale ne za dítě - to snad cítí každý.  Dávám ten píklad kilustraci, mohli bychom najít takových stovky. 

vládík 2.5.2006 18:42

Re: Re: To si určitě děláte legraci

Pane doktore, konečně jsem vás pochopil. Vašeho altruismu si cením. Jistě vám bohatě stačí současný příjem, možná byste mohl pojišťovně něco ponechat (přece nechcete své vědomosti, tedy vzdělání prodávat).

deda 2.5.2006 10:37

Souhlas

Pane dr. Kiliáne, za vaše názory Vám děkuji.

Dnešním slangem jsem sice "pravičák", ale to neznamená "nelida" - jak se bohužel mnozí rychlokvašení "pravičáci" projevují. Jednak  jsem se zúčastnil výstavby nemocnic a zdravotnických zařízení v několika zemích na východě i na západě a také jsem poměrně starý a dosti nemocný člověk. Setkal jsem se tedy s desítkami lékařů jako klient i jako pacient. Naštěstí většina z nich uvažuje jako Vy a proto ještě celkem slušně žiju. Nenechte se zviklat, jste čestný muž a máte pravdu.

Ivan Nový 2.5.2006 11:13

dedo,

jak asi vidí pacienta Dr. Rath?

M.V. 28.7.2008 17:27

Re: dedo,

Ten pacienta již dlouho neviděl

Ignac 2.5.2006 10:22

...a pro zdravotní pojišťovny POJIŠTĚNEC...

Rád bych doplnil ještě jeden pojem-POJIŠTĚNEC. Zdravotni POJIŠŤOVNY by si neměly hrát na zdravotnická zařízení, ale na pojišťovny, které nám v případě nutnosti zabezpečí proplacení léčby. Nic víc a nic mín. Míru rizika by si měl určovat pacient, s tím, že i standartní pojištění by zabezpečovalo standartní péči. Zbývá jen, aby si někdo troufl vymezit, co je standartní péče, tedy stanovit léčebné standarty. Pak by se snad mohlo říci, že ve standartním případě budeme u lékaře především pacientem, pokud si budeme něco platit /kosmetickou operaci/ více či méně klientem. Ale to je jen o pojmech...vždy jde o přístup...

Jarda Musil 2.5.2006 10:24

Re: ...a pro zdravotní pojišťovny POJIŠTĚNEC...

hlavně je důležité, aby peníze šly za pacientem - klientem :-) a ne za zdravotnictvím ... pak bude jedno, zda budou nemocnice akciovky či neziskovky !

MUDr Jiří Kilian 2.5.2006 10:31

Re: ...a pro zdravotní pojišťovny POJIŠTĚNEC...

ano, jde o přístup. Je zajímavé, že se lidé pojmu pacient brání, ale pojmu pojištěnec nikoli, byť právě vztah občana ke zdrav. pojišťovně by mu označení klient přidělil docela slušivě.

A to ještě nemluvím o dalšíchpojmech, jako je unicitní nebo přepočtený pojištěnea a pod.

vládík 2.5.2006 10:00

Chci být klien

Ano, chci být i u lékaře a v nemocnici klient. Ono totiž každé slovo má i svůj význam vztahový (či citový). Jsem-li pacientem, jsem čímsi nesvéprávným (je jedno, jak slovo pacient nabylo i tohoto významu, ale má ho). Jsem -li klientem, jsem rovnocenným partnerem. Proto vždy, když mně chtěla byrokracie zdravotnictví odsunout na vedlejší kolej, ozval jsem se: Já jsem váš klient. Já vás platím (pro adresáty výroku to bylo arci trochu nepochopitelné). Hodlám se tak ozývat i nadále. Ne proto, že považuji slovo klien za moderní, ale za úplně jiné, než slovo pacient (konec konců, nemusím být pacientem /tedy nemocným/ a přesto mohu být klientem zdravotního zařízení).

MUDr Jiří Kilian 2.5.2006 10:21

Re: Chci být klien

Pacient určitě neznamená nesvéprávnost ani odsunutí na vedlejší kolej, spíše naopak. Neplatíte nás, platíte zdravotní pojištění, tedy platíte zdravotní pojišťovně.  Rovnocenný partner - no, já bych takto neoznačil to postavení. Za lepší mám, když jste v tom vztahu důvodem k zájmu lékaře a lékař zase tím, komu důvěřujete.  Vidíme to různě a různě to i vnímáme. Já ze své zkušenosti, Vy ze své. A já z té zkušenosti nemám pro onen vztah obsah pojmu klient pro pacienta za prospěšný.  

Trotl 2.5.2006 11:12

Re: Re: Chci být klien

Tady bych řekl, že se mýlíte. On vás totiž opravdu nepřímo platí, a to právě přes správce zdravotního pojištění. Pojišťovna, jiné příjmy nemá, ani nemůže mít. Tudíž je nepřímo vaším živitelem, i kdyby po celý svůj život nespotřeboval jedinou hodinu zdravotní péče. A opravdu jsem se setkal s přístupem lékaře, který chápe pacienta jako rovnoceného. Výsledkem byla operace podstatně levnější, ovšem plně hrazená klientem. Tu levnou a kvalitnější totiž pojišťovna nehradí.

MUDr Jiří Kilian 2.5.2006 11:45

Re: Re: Re: Chci být klien

No, nevím, že by mne platil nějaký správce pojištění. Mne platí zaměstnavatel. Pojišťovna má smluvní vztahy, není mým živitelem.  Mophl bych opačně říci, že kdyby nebyli lékaři, co by pojišťovna asi dělala se svými klienty, tedy že já živím pojišťovnu. Ale to jsou hlouposti. Podstatné je něco jiného v tom, o čem jsem psal , totiž že vztah pacient lékař není určen ani změnou slovíčka, ani obchodním vztahem, kterýému sluší pojem klient.  A je.-li takto určen, je to , myslím si, nedobré jak pro pacienty, tak pro lékaře a tak pro medicínu samotnou.

opas 2.5.2006 12:29

Re: Re: Re: Re: Chci být klien

klient platí pojištění. Pojišťovna platí vašemu zaměstnavateli, váš zaměstnavatel vám. Tedy: zaměstnavatel vás platí klientovými penězi. Spokojen?

Teď ještě zbývá to vysvětlit většině lékařů, která tuto logiku sice chápe, ale nechová se podle toho.

Alex Juchelka 2.5.2006 14:40

Naprosto spatne chapani

Prijdete-li Opase k doktorovi a ze za Vas plati nekdo jiny, pak ten doktor neni Vas sluha, ale te pojistovny (ci koho). Pridete-li a zaplatite-li sam - pak je to vztah doktora s pacientem. Socialisticke zdravotnictvi nepracuje - jak jiste vite sam - kdyz pojistovny rozhodujou o cenach a urovni osetreni - a ne pacient. Jedine co funguje je je soukrome zdravotnictvi - pacient plati doktora a ma plnou kontrolu nad tim co se deje. Kdyby doktor dal Vam po osetreni nebo vyjionu ucet - a ten by byl Vasi zopovednosti proplatit, pak mate kontrolu. Ten ucet pak predlozte pojistovne a hadejte se s pojistovnou o cenach, ne s doktorem.

MUDr Jiří Kilian 2.5.2006 15:25

Re: Re: Re: Re: Re: Chci být klien

Zaměstnavatel mne  platí jeho penězi.  A zkuste tedy v oné Vámi zmíněné " logice "  ( já tedy nemyslím, že zrovna toto je logika ve smyslu filosofické kategorie ) pochopit, že jste-li nespokojen, máte se obrátit na toho, komu platíte, to je na onoho, jak psal jste, správce pojištění.

vládík 2.5.2006 18:34

Re: Re: Chci být klien

Vaše odpověď, pane doktore je i odpovědí, proč chci být klient.  Jinak: pltím vás já. Že z pojištění je jiná věc. A že pojišťovny jsou jednak blbě nastaveny a jednak ještě blbějc řízeny (promiňte výrazy) není pro tento fakt rozhodné. Pojištění mám od toho, aby za mě (všimněte si: za mě) zaplatila pojišťovna. Já jen rozkládám riziko (možná zaplatím víc, než pojišťovna za mě - můj prodělek, nebo naopak). Takto za mě pojišťovna platí opraváře nabouraného auta (mého i cizího - podle druhu pojištění /jedno z nich je také povinné/), rekonstrukci vyhořelého domu či nákup ukradených předmětů. Takto za mě pojišťovna hradí převážnou část lékařské péče. Za mě a z mých peněz. Až to budete vědět, budete chápat proč chci být klient. Možná i pochopíte, v jakém smyslu rovnocenné postavení (to vaše "-no" patří pacientovi). Součásti vztahu poskytovatel - klient je ovšem důvěra (oboustranná) a zájem (rovněž oboustranný). A tedy i snaha po možnosti výběru (což ovšem nechápe ani soudruh Rath). Proč by měl být takový vztah pro pacienta nikoliv prospěšný?

baci 2.5.2006 9:18

vztah

Vztah lékař pacient musí být hlavně vztahem zcela rovných partnerů.Musí zmizet ten zatímní patrierchální vztah lékaře vůči pacientovi.Proto jsem pro slovo klient jaksi jsem zatížen Batovou nemocnicí,kde v roce 1936 před 80 ti lety,kreslil tehdejší ředitel Albert svůj slavný graf,péče o pacienta v batovském zlině,kde jednoznačně píše,že centrem veškerého dění ve zdravotnictví musí býtí klient pacient.Jen bych chtěl upozornit,že sociálně zdravotní systém tehdejší BN daleko předešel všechny levicové vize tehdejší i nynější doby a to vše bez odborů a v nemocnici,která byla vždy akciovou společnosti.P.S.Pro pacient,ale nadejte zodpovědnost za své zdraví a jeho eventuální poškozování,které by mělo být i vyjádřeno vyšíím zdrav.pojištěním např.u kuřáků.Jedna americká zkušenost -při nádorovém onemocnění jsou vám vysvětleny všechny možné postupy a je na vás ,který zvolíte.

Jarda Musil 2.5.2006 9:42

baci

... ono vůbec ti Baťovi kluci nebyli podobní dnešním kapitalistům "styl ODS" ... zaměstnanci byli "spolupracovníci", manažeři předkládali spolupracovníkům zprávy ze služebních cest ... no, není kapitalista jako kapitalista ...

MUDr Jiří Kilian 2.5.2006 10:06

Re: vztah

Milý baci,

vztah rovnosti - je třreba říci, v čem ta rovnost spočívá. Ve všem ta rovnost být nikdy nemůže. Jinak souhlasím s Tebou.  Já jen varuji před tím, aby si lidé přicházeli pro péči jako do obchodu pro něco předem vybraného. To by se jim mohlo zle vymstít, kdyby jednou došlo k tomu, že kdo platí, tak poroučí.

Vladimír 2.5.2006 13:15

Re: Re: vztah

K tomu by mělo dojít co nejdřív. Protože kdo nemůže poroučet, nechce logicky platit. Chce to "bezplatně". Ale to jim ani ten nejneomalenější oranžový sprosťák z téhle diskuse nezaručí. Možná slíbí.

Alex Juchelka 2.5.2006 14:45

Re: vztah je nerovny

Kdyby Jste mel Baci doktorsky diplom a patricne vzdelani a zkusenost v oboru, pak by byl vztah "zcela rovnych partneru" mezi Vami a osetrujicim doktorem. Takto mu jenom kecate do remesla a sazim se ze verite vice babam korenarkam nekdy vice nez doktorum - protoze nemate rovnocenne vzdelani.

MUDr Jiří Kilian 2.5.2006 15:28

Re: Re: vztah je nerovny

Jen pro pořádek :  Kolega " baci " patří k těm nejvzdělanějším lékařům jak ve svém oboru, tak všeobecně. Teď jste to holt moc netrefil.

Jarda Musil 2.5.2006 9:06

ještě bych si dovolil ...

Poznámka - postřeh z nedělní diskuze na Primě (?) ... pan Kalousek: "už osm let se snažíme změnit špatný systém ve zdravotnictví" ... vysvětlivka pro modré ptáky: osm let - to znamená, že to bylo už před osmi lety špatně nastaveno ... Rv, ne že to nastavila špatně vláda po roce 1998 ... jasné?

J. T. 2.5.2006 9:45

Re: ještě bych si dovolil ...

Osm let to nebyli schopni změnit? No to je ale hodně mizerná vláda...

Jarda Musil 2.5.2006 10:16

to J.T.

... no ta vláda před tím to nastavila špatně - a pět let to držela špatně - předpokládám, že Kalouskovi věříte :-), ... no a z těch osmi ty první čtyři neměla vládní strana v parlamentu většinu - to není omluva - jen vysvětlení stavu ...

J. T. 2.5.2006 11:13

Re: to J.T.

Jistý Klaus ten systém navrhoval změnit a individualizovat již v roce 97, ale byl ukřičen nástupem jistého Zemana. Zeman ani jeho nástupci za celých osm let žádnou reformu nenavrhli. Tolik k vysvětlení stavu.

MUDr Jiří Kilian 2.5.2006 15:53

Re: Re: to J.T.

No, vnámám to tak, že v době, kdy pravice měl impoantní převahu ve státních mocech, postavila systém zdravotní péče a jejího financování na zoufale špatných principech. Problém je nyní ten, že toto zaběhlé soukolí, podmazané historicky všobjímající starostlivostí státu, není možno zastavit.

Já bych byl velice rád, kdyby aspoň ve zdravotnictví vzali všichni pospolu rozum do hrsti a přivezli sem třeba rakouský systém se vším všudy. Když nic jiného, měli bychom se aspoň vždycky když vznikne problém kde zeptat, co s tím.

Sam Křepelka 2.5.2006 11:42

Jaroslava neposlouchejte jenom Ratha a Drymla, občas ( dost často ) lžou

První velká změna nastala v roce 1997, kdy byl vydán nový tzv. bodník. Pak měla následovat další řada změn, ale k tomu již nedošlo. Pouze vláda vyrovnávala ztrátu zdravotních pojišťoven bez koncepčních změn. Změnou nebyl ani rok 2001 a vydání rámcové smlouvy, protože nikdo nenašel odvahu provést stanovení základní sítě zdravotnických zařízení, které by znamenalo jejich snížení asi o 10 %.

Sam Křepelka 2.5.2006 11:43

Re: Jaroslava neposlouchejte jenom Ratha a Drymla, občas ( dost často ) lžou

oprava- Jaroslave

Jarda Musil 2.5.2006 12:06

Same

já poslouchám hlavně svůj mozek ... ten systém je prostě od počátku na nelogickém základě ... a to nelze spravit žádnými dílčími úpravami ... vylepšení špatného systému přinese vždy jen zhoršení celku - pokud si to dokážete představit - je vždy jen více špatný ;-(. Já nekladu za vinu těm, co udělali první verzi, že to zku..vili - to se stává - i v dobré víře, mně jenom vadí, že se od toho distancují ...