Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Lišák 14.4.2008 13:40

kritika termínů

"mozkové cely" je poněkud nezvyklý pojem, ale snad by to mohly být "mozkové buňky" (angl. "brain cells"). Z čehož by mohl vzniknout dojem, že autor tomu co napsal (nebo přeložil) nic moc nerozumí. "Areál" hippokampu na mě taky nepůsobí úplně přirozeně ("hippocampal area" se dá spíše přeložit jako oblast h.).

Standa 13.4.2008 8:12

No,

trochu s křížkem po funuse. O tom se ví jen o trošinku déle. Více než jen pár set let. Ale alespoň připomenuto.

Borek@exil 13.4.2008 2:04

Co je horší či lepší?

Jednou jsme se s kamarády bavili na téma ..co je horší? Ohluchnout nebo oslepnout? Naprostou tmu si umím představit, prostě zavřu oči. Naprosté ticho?.......Brrrr...děs! Rád si lehnu na záda, oustím si oblíbenou hudbu a je mi dobře. Veškeré příjemné pocity jsou vyvolány poslechem hudby. Oči jsou zavřené aby mne nerušil žádný zrakový vjem. Naopak si to neumím představit: Vidět tvary ale nemoci poslouchat hudbu.......děsivé. Musel bych si hudbu produkovat v hlavě..v duchu. Nikdy ještě jsem neměl zrakový zážitek, který by se intensitou vyrovnal zážitku sluchovému. Nostalgii ve mně vzbuzuje hudba z různých období mého života, ke kterým se váže. Při prohlížení dobových fotografií nejsou pocity zdaleka tak silné jako při poslechu dobové hudby..ať je to jazz, klasika, rock´n´roll, blues, pop........Poslech Beethovenovy Deváté ve mně dokáže vyvolat podobné pocity jako poslech písničky Diana v podání Paula Anky po té, co jsem ji naposledy slyšel coby adolescent ve vinárně. Divné?...možná ale je to tak. Largo z Dvořákovy Novosvětské (ten nápěv černošské ukolébavky) mne vzruší stejně jako árie z Porgy and Bess. Fanfáry z Libuše  ( pitná vodááá )nebo harfa hrající ono v povědomí uvízlé "blum blum, blum blum",  to všechno s člověkem trhne. Když slyším Raunchy (Bill Justis), vždycky se podívám na hodinky, jestli jsou 3 hodiny odpoledne a začíná Mikroforum....

michal 13.4.2008 12:12

Re: Co je horší či lepší?

např. B. Smetana by vám mohl říci přesně, jaké to je. Nicméně, obecně polatí, že 70 % informací získáváme (my, průměrní a obyčejní lidé) zrakem. Určitě to nějakou příčinu má. pátrejte.

Borek@exil 13.4.2008 19:35

Re: Příčina:

Zrakem vnímáme najednou pouze určitý výsek okolí. Vidíme v podstatě pouze asi v rozpětí 90°dopředu s trochou periferního vidění po stranách. Svisle vnímáme zrakem jen poměrně  úzký pás, pro rozšíření zorného pole musíme klopit oči a otáčet hlavou, což nám na rozdíl od ptáků moc nejde (sova zakroutí hlavou o celých 360°zcela klidně). Při otočení hlavou  o maximálních 90° ztrácíme obraz vpředu. Dozadu se musíme otočit celým tělem, což někdy nelze. Zvuky vnímáme globálně ze všech stran...shora, zdola, zprava, zleva, ze předu, ze zadu...a vůbec ze všech možných bodů na prostorové "kouli", která nás obklopuje. Zvuky vnímáme současně ze všech stran bez ohledu na polohu hlavy, těla....můžeme stát na hlavě a přesto slyšíme pořád stejně.

starší lékař 12.4.2008 15:16

cizí peří

ten blábol  je evidentně odněkud opsaný a navíc špatně přeložený. Například česky se říká buňky, ne cely.

Brenek 12.4.2008 20:36

Re: cizí peří

no a co i kdyz je to odnekud ze zahranici opsane? Jinak o dobrych ucincich hudby na lidske zdravi se diskutovalo uz ve  staroveku , slavny Paracelsus Bombastus ve stredoveku doporucoval hudbu pri leceni depresi,  dnes se pouziva tak zvana "uklidnovacka" na tlumeni stresovych stavu,. Znama neurosychiatricka  mi rikala, ze na jejim oddeleni zacaly pokusy s tlumenou hudbou pri usinani pacientu a u mnoha (i kdyz ne u vsech) dosahli vhodnou hudbou snizeni  potrebne davky hypnotik (=prasku na spani), aby pacienti mohli usnout.  Pacienti take maji lepsi kvalitu spanku (mozna zapricineno i tou mensi davkou, je znamo, ze vyssi davky hypnotik sice cloveka spolehlive "uspi", ale kvalita spanku na druhé strane trpi).Takze blabol to  urcite neni.

jízlivec 13.4.2008 8:50

Re: Re: cizí peří

Domnívám se, že pojem "blábol" se dá aplikovat i na článek o velmi zajímavých a důležitých věcech...

Brenek 13.4.2008 9:02

Re: Re: Re: cizí peří

Mea culpa, ze "nejdu s dobou", vyznam slova blabol se za ta desetileti trochu rozsiril, za meho mladi to znamenalo  vylucne "snusku blbosti". :-)

jízlivec 13.4.2008 18:43

Re: Re: Re: Re: cizí peří

Neomlouvejte se, prosím - na významu slova "blábol" se 100% shodneme...

Bohužel i na zajímavé a přínosné téma lze napsat snůšku blbostí.

Neuman Consuela 12.4.2008 13:38

Ano, hodně lidí má něco s mozkem

Hodně lidem se stalo něco s mozkem. Zde je toho důkaz. www.photoglance.net To není sranda, to je bohužel pravda. Opravdu se stalo.

lojza suchanek 12.4.2008 14:22

Re: Ano, hodně lidí má něco s mozkem

R^8-o;-D

michal 12.4.2008 13:25

dotaz

Proč se tedy rodí někteří lidé nemuzikální, a že jich znám nemálo?

Marat 12.4.2008 11:50

Je "hudba" která je spíše mučícím nástrojem.

Záleží na tom,jaká je to hudba.Vlastně je hudba a "hudba".Bydlím od ulice 30 metru a někdy mě drnčí okna nad některou takovou "hudbou".Předevčírem stojím na křižovatce na červenou,když za mnou zastavilo další auto a z toho auta se linula taková hudba,že se mě třáslo i těžké auto.A to zažívám často.Zacpávat si uši nestačí.Je to ještě hudba? Jak je možné,že ti spratci v tom svém křápu neohluchnou?

zcr 12.4.2008 18:36

Re: Je "hudba" která je spíše mučícím nástrojem.

Oni časem ohluchnou, kreténi, takže tím pak okolí budou otravovat ještě intenzivněji... hluchý slyšícímu nevěří... :-/

princ 12.4.2008 10:44

V Max-Planckově institutu...

Když to napíšete s tou pomlčkou, evokujete zdání, že pánové Max a Planck jsou dvě osoby. Jinak, očekával jsem, že v odborně se tvářícím článku najdu také zmínku o škodlivosti hudby. O situacích, kdy se hudba stávavá hlukem. Příklad z poslední doby : míchání "hudby" do zpráv na veřejnoprávním kanále TV, kdy moderátor (-ka) překřikuje kravál z jakési elektronické břinkotruhly. Prosba o pomoc : dá se to nějak vypnout ??? (když mám digitální příjem).

zcr 12.4.2008 18:39

Re: V Max-Planckově institutu...

Není to pomlčka ale spojovník; pokud by to byly dvě osoby, musely by se skloňovat obě: tedy v Maxově-Planckově institutu. Podle mě měl autor napsat "v Institutu Maxe Plancka" nebo originální název vůbec neskloňovat.

princ 13.4.2008 6:29

Re: Re: V Max-Planckově institutu...

Omlouvám se a děkuji za vysvětlení.

viktor 12.4.2008 4:44

potlsch

autor nerozumí tonu, o čem mluví, co je zo např. "hloubka mozku?"

Borek@exil 12.4.2008 5:35

Re: potlsch

Ale..no tak, člověče....ještě se vám nestalo, že se vám do hlavy zavrtala písnička a nemůžete se jí zbavit? Pořád si ji musíte notovat, broukat, pohvizdovat. Jo, pane, umí se to zavrtat pěkně hluboko; jeden by ani nevěřil, že jsou v té kedlubně takové hlubiny možné....

Borek@exil 12.4.2008 5:36

Dodatek: Já tomu říkám "the last song syndrom" (syndrom poslední písničky).

STK 12.4.2008 10:11

Re: Re: potlsch

To je fakt, občas si zcela podvědomě pískám nějakou melodii, aniž bych to vnímal, až mi žena řekne "změň, prosím Tě, repertoár..."

Borek@exil 12.4.2008 4:31

Jednoduchá, až primitivní odrhovačka.

Bylo mi asi deset. Starší bratr kamaráda Čendy měl elektrický gramofon a na něm desku 75 otáček. Na desce písnička, odrhovačka. To je rokenrol, prohlásil ten starší bratr. To bylo něco- opravdický americký rokenrol! Nerozuměl jsem z textu ani slovo ale zapamatoval jsem si refrén. Po mnoho let mi ten refrén zněl v hlavě. Neznal jsem název písničky ani kdo to hrál. Ve věku dospělém jsem tu písničku našel na prvním albu  Billa Haley a jeho Comets......Live It Up! Jednoduchá odrhovačka s nepříliš složitým textem. Měl jsem ji pak nahranou na pásku jako součást mé ibrovské sbírky rock´n´rollu. Pak jsem v r.1980 odešel do exilu. Předoni jsem finančně přispěl své oblíbené stanici na nekomerčním radiu (universitní stanice KCSN NORTHRIDGE - na netu KCSN.ORG). Za odměnu jsem si vybral CD s nejstaršími nahrávkami Billa Haleye.....Live It Up tam je taky. Občas si ji pouštím. Opravdu to něco dělá s mozkem.