Neviditelný pes

ZDRAVÍ: Odvrácená tvář filmu (2)

23.1.2007

Novináři

Denně sto českých dětí začne kouřit. 600 000 dětských kuřáků si každý den shání cigarety.

Novináři ale nejdou do škol a na ulice, kde se z nevědomosti rituálně poškozují a zabíjejí statisíce dětí.

Jdou na tiskové konference k novému filmu, zabývají se celebritami a filmovou kulturou a sledují periodu politického divadla.

Lékaři mezitím léčí důsledky této hrozné nemoci, mohou-li.

Milion českých kuřáků má rozedmu plic v některém stádiu. Chronické záněty, zhoršená imunita, poškození psychiky a desítky zdravotních handicapů provází kuřáky a jejich děti i známé. Ti nechtě musí jejich drogu pasivně užívat.

Tabák ale působí mnoho chorob, kterým říkáme rakovina a přes obrovskou snahu medicíny je všechny léčit prostě neumíme.

Příčinu této zhoubné choroby si děti koupí v každé prodejně potravin, ale také ve videotékách, u benzinových stanic, zkrátka všude.

V zemi, která deklaruje, že jejím prvořadým zájmem je zdravý život a tím ještě důležitějším je zdravý vývoj a život každého dítěte.

Dospělý člověk začne kouřit vzácně. Devět z deseti nových kuřáků jsou děti, nejčastěji dnes kolem dvanáctého roku věku.

Nelze si ani představit, jak jednoduše by bylo možné zachránit stovky tisíc dětských životů, kdyby se novináři pustili do informací o dětském kuřáctví a jeho příčinách.

Zdražování cigaret nemá žádný terapeutický účinek, jen zvyšuje výnos z této drogy. Zákaz kouření ve veřejně přístupných prostorách je velmi účinný nástroj pro ochranu od pasivního kouření, ale závislost také neřeší.

Ročně se milion českých kuřáků rozhodne vlastními silami s kouřením skončit. Podaří se to ale jen dvěma lidem ze sta, tak silnou závislost tato droga vytváří.

Další se rozhodnou pro lékařskou pomoc, ale i tam je úspěšnost vyléčení z této závislosti jen 25%.

Tabákový průmysl dobře ví, že má jen jedinou slabinu! Ta je zároveň jediným známým řešením k zastavení této epidemie:

Ochrana ještě nekouřících dětí od tabákových drog.

Záchrana ještě nepostižených, zdravých dětí. To je řešení.

Řešení epidemie dětského kouření je přitom nesmírně jednoduchá věc, administrativní věc, pokud by si ji ovšem novináři vynutili.

Proč novináře láká více film než skutečnost?

Může být krásnější pocit než zveřejnit informaci, která svou vahou a četností donutí stát začít děti od tabáku chránit? Pomoci zachránit bezpočet lidských osudů.

Přestat už podnikat protikuřácké kampaně a kroky a konečně se postavit nikoliv proti oběti, kuřákovi, ale proti příčině, tabáku!

Proti tabákovému podnikání vůči dětem!

Noc

Filmoví producenti, zmoženi exklusivními společenskými a mileneckými povinostmi, v klidu usínají ve svých přímořských rezidencích, stejně jako filmové hvězdy. Své bezpečí mají zajištěno osobními ochránci a v klidu užívají skutečnost, kterou jim platíme za to, že můžeme sledovat na filmovém plátně jejich představy a sny.

Vzácně známe jejich skutečná jména. Pečlivě si střeží své soukromí, které novináře tolik zajímá.

Děti usínají často samy, právě u filmů, protože rodiče jsou unaveni z práce pro stát, který jim za to slibuje ochranu zdraví a svobody.

Pokud se mezi novináři rozkřikne, že přijede Sharon Stone, atraktivní herečka, novináři jdou do akce jako jeden muž.

Co na tom, že tato dáma prosadila pokračování tabákové reklamy Basic Instinct, se kterou tabákový průmysl uvedl na trh i nové cigarety Basic. Natočení druhého dílu prosadila navzdory přání scénáristy Joe Esztherhase, který sám onemocněl rakovinou z kouření a ve své omluvě přiznal, že pomáhal Holywoodu filmovou propagací kouření zabíjet miliony lidí.

Ve svém dopise "Pomohl jsem Holywoodu odsoudit miliony lidí na smrt", který otiskly New York Times, uvedl, že tabákové výrobky ve filmu jsou zbraní, namířenou proti 12 -14 letým dětem, jež sice zabíjí se zpožděním, ale o to účiněji.

Sharon Stone jeho prosbu nevyslyšela a Basic Instinct 2 pokračuje v náboru nových kuřáků tabákovým impériím.

Každý den sto českých dětí zbytečně onemocní kouřením, novináři ale do akce nejdou. Ani denní úmrtnost 13 000 osob ve světě na tabákové výrobky jimi nepohne. Ani miliarda nemocných a stovky milionů mrtvých.

Pokud přijede Sharon Stone na filmový festival, novináře najdete ve frontě na akreditaci a kdo se tam nedostane, tak mu to bude líto. Kdo by nechtěl udělat rozhovor s hvězdou?

Být v její blízkosti, spatřit hvězdu na vlastní oči, ucítit její parfém a zjistit, zda je ve skutečnosti stejně atraktivní a okouzlující jako v neskutečnosti filmové projekce.

Sharon Stone. Také díky této paní umírají celé generace dětí.

Také ona byla, stejně jako ostatní hvězdy filmu, opakovaně prosbou požádána, aby nepropagovala tabák ve svých filmech, protože to děti prostě napodobují. Vědci prokázali filmovou propagaci kouření jako hlavní příčinu šíření této nemoci dětí.

Tabák je nejjednodušší obchod na světě.

Stačí nalákat dítě a když už je dospělé a uvědomí si, že je nemocné, navíc otrokem této drogy, podrží jej pro výdělek tabákových a filmových baronů v nemoci silná psychická i fyzická závislost.

Jde jen o to chytit nové kuřáky. Děti!

Tak pracuje filmový marketing tabáku.

Kolik by asi dostala Julia Roberts nebo Brad Pitt či Leonardo DiCaprio za příjezd na festival?

Zadarmo nocleh v luxusním hotelu, automobil i s ochrankou, novináři by se od nich nehnuli ani na vteřinu. Vítali by je zástupci města, státu, kultury. Plnili by hlavní stránky novin i časopisů, pokud by se zdrželi déle, možná bychom po nich pojmenovali ulici.

Nejsme zaujatí proti filmu.

Film je často nádherný zážitek, nádherný příběh, podaný velmi atraktivně a sugestivně, právě proto skrze něj tabákový průmysl děti promyšleně, celá desetiletí, oslovuje!

Julia Roberts, Brad Pitt, Leonardo DiCaprio by mohli vše.

Podnikatelé by se předháněli, aby jim zdarma otevřeli restauraci, nebo bazén, klidně přes celou noc. Každý jim ve všem vyhoví a filmoví přátelé prosí sponzory, zda by jim zaplatili milionové honoráře a letenky, pokud by se filmové celebrity přiletěly na dva dny pobavit právě na jejich festival.

Filmové ukázky, ale i další informace k pomoci dětem od epidemie kuřáctví najdete na projektu www.retezlasky.cz

Svoje reakce můžete posílat na adresu TomasHanak@retezlasky.cz, dotazy budou zopovězeny v závěrečném, čtvrtém dílu (případně ve zvláštním, pátém, bude-li jich více).

Předcházející díl zde



zpět na článek