Pátek 25. dubna 2025, svátek má Marek
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

ZAMYŠLENÍ: Let bez potlesku

K tragédii nad Alpami

Některé letecké nehody nás zasáhnou víc než jiné. Pokud jde o mě, patří k nim, a já se mohu sám se sebou dohadovat proč, i ta úterní (24/3) ve Francii.

S German Wings nelétám, Airbusem A-320 však ano. Mám ho raději než Boeing 737-800, prostě se mi v něm lépe sedí. Ale to může být jen subjektivní pocit, který si namlouvám. Hlavně však: není to tak důležité.

To, co se stalo na lince Barcelona – Düsseldorf mě hluboce zasáhlo. Občas, když zvednu hlavu k modré obloze a dívám se na odlesk letadla a kondenzační čáru za ním, vracím se v myšlenkách na jeho palubu. A v duchu si promítám, co se tam asi děje. Miluji létání a vše, co s civilním letectvím souvisí.

Především proto, že to, co můžeme nějak ustát na zemi, nahoře většinou nikoli – nadto s tragickými následky.

Kdysi jsem řekl jednomu ze svých šéfů, že mám jedno přání. Aby se všichni ti, kdo mají rozhodovací pravomoc (manažeři ve společnostech), povinně dívali na TV sérii Letecké katastrofy. A naučili se tamnímu způsobu myšlení. Neboť civilní letectví a způsob, jak je provozováno, je bezednou studnicí inspirace. Mnohdy jde o banální, ba primitivní poznatky. Například, že letadlo se neopravuje ve vzduchu, ale v hangáru.

Podobných příměrů bychom našli více.

Ještě alespoň jeden. Pokud by nějakého majitele letecké společnosti napadlo, že jeho stroje bude řídit pouze jeden pilot, čeká ho zásadní otázka: V případě, že bude tento pilot indisponován, ohrozíme životy sto padesáti, dvou set, tří set, čtyř set nebo třeba osmi set pasažérů? Myslím, že v tom okamžiku diskuse o personální redukci v pilotní kabině skončí. Bohužel na zemi je to mnohdy přesně obráceně. Naštěstí s méně fatálními následky. (Když čekáte ve frontě v supermarketu na odbavení u pokladny, kde z patnácti jsou aktivní dvě a ujede vám kvůli tomu autobus, který má cyklus 2x za hodinu, můžete se tak akorát naštvat.)

Navzdory tomu, že letecká doprava je nejbezpečnější a předpisy, na jejichž základě je provozována, jsou vysoce profesionální, stane se čas od času to, co v úterý nad Alpami. Proč? Protože i letecká doprava je lidským dílem a žádné lidské dílo není stoprocentně dokonalé.

S jistou mírou nadsázky, ale ve vší pokoře a úctě můžeme říci, že oběti leteckých katastrof jsou novodobí mučedníci. Nevinní lidé platí nejvyšší daň za technický pokrok. Za to, že o půlnoci vyletíme Prahy a za pět hodin už obdivujeme východ slunce nad Rudým mořem.

Ani my, kdo létáme, si nedokážeme představit, co prožívali ti, kdo se v úterý nad Alpami náhle řítili k zemi. Nekonečné minuty, šílené, děsivé momenty závěru života. Často teď na tyto jejich černé chvíle myslím, neboť i toto, možná především toto, je hodno zmínky, když vyjadřujeme, každý svým způsobem, svoji účast a vzdáváme úctu novodobým mučedníkům.

Pokaždé, když letadlo přistane, ozve se na palubě potlesk. Možná i mě někdy napadla hloupá myšlenka, jestli to není jen formalita. Vždyť proč by pilot neměl normálně přistát? Nyní jsem si znovu uvědomil: jde o víc, než jen o hladké přistání, bezpochyby nejsložitější manévr celého letu. Jde o to, aby okamžik, po němž se tleská, vůbec nastal. Není to ani trochu samozřejmé.

Ve středu (25/3) jsem podstatnou část odpoledne sledoval jako autentickou kulisu německé televize ZDF, ARD a Phoenix. Ano, naši nejbližší sousedé mají smutek. Je slušností a morální povinností vyjádřit svou soustrast a účast. Třeba i takto na blogu.

Aston Ondřej Neff
25. 4. 2025

Teroristům dává volná ruka a od občana se žádá respekt k regulím

Petr Kolman
25. 4. 2025

Když zemřete, supi s razítky se jen slétnou.

Tomáš Vodvářka
25. 4. 2025

Předvolební letáky nečtu, a to žádné strany.

Alexander Tomský
25. 4. 2025

Vlastní děti mají přednost před příbuznými...

Aston Ondřej Neff
24. 4. 2025

Objednal jsem si po internetu antikvární knížku.

Aston Ondřej Neff
23. 4. 2025

Jedu takhle po Strakonické a míjím nudný zelený billboard

Aston Ondřej Neff
22. 4. 2025

Jeho Eminence Turkson má škraloup

Robert Williams
22. 4. 2025

Demontáž kapitalismu, přesun bohatství, demontáž Západu

Hana Rybnická
24. 4. 2025

Donald Trump vrací svět do 30tých let

Lidovky.cz, ČTK
25. 4. 2025

Spojené státy se chystají nabídnout Saúdské Arábii dodávky zbraní za více než 100 miliard dolarů...

Josef Kopecký
25. 4. 2025

Poslanci rozhodnou, zda dají vládě v příštích osmi letech možnost zvyšovat výdaje České republiky...

Lidovky.cz, ČTK
25. 4. 2025

O dvojím narození vlastního syna mluví Britka, které v těhotenství kvůli komplikované operaci...

Lidovky.cz, ČTK
25. 4. 2025

Spojené státy a Rusko postupují správným směrem k ukončení války na Ukrajině a Moskva je připravena...

Martin Zvěřina
25. 4. 2025

Tvrzení, že minimální důstojná mzda za loňský rok činila 45 865 korun, leckomu zdvihne tlak. V...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz