Pro přispění do diskuse se prosím přihlaste.
Přihlásit seM67i77l91o53s51l74a11v 26G60r83u80n52d42m10a32n59n
Ten článek se na první pohled tváří jako hluboké zamyšlení nad světem, ale ve skutečnosti se jedná spíše o povrchní soubor myšlenek, které se jen volně drží tématu víry a naděje. Autor se snaží působit jako někdo, kdo objevuje nadčasové pravdy, ale jeho argumentace je často postavená na klišé a vágních zobecněních. Tvrzení, že „technická civilizace je založená na víře a naději“, zní líbivě, ale postrádá přesnost. Civilizace nestojí jen na víře – stojí na empirii, racionalitě, institucích a historicky ověřených principech. Redukovat to všechno na víru a naději je nefér zjednodušení.
Celý text také trpí značným terminologickým zmatkem. Autor směšuje pojmy jako víra, důvěra a naděje, aniž by reflektoval, že se jedná o odlišné koncepty. Víra je spojená s náboženstvím nebo iracionálním přesvědčením, důvěra má základ ve zkušenosti a očekávání, a naděje je spíš emocionální postoj vůči budoucnosti. Zaměňovat je a používat je jako synonymní výrazy vede k pojmovému chaosu. Vrcholem je věta o zloději, který jde krást „v dobré víře“ – to už je spíš stylistický trik než skutečné sdělení.
Celkové vyznění textu se snaží být pozitivní, dokonce téměř povzbudivé – „hýčkejme si naději“ – ale mezi řádky je spíš latentní pesimismus. Pokud je vše založené jen na víře, důvěře a naději, tak pak je svět křehký, nejistý a neustále hrozí kolaps. To by samo o sobě bylo zajímavé téma, ale autor se této temnější myšlence raději vyhýbá a tváří se, že stačí „věřit a doufat“.
Navíc je celý text velmi jednostranný. Nenabízí žádný kontrapunkt, žádnou kritickou otázku. Co když je víra zneužitelná? Co když slepá naděje brání skutečné změně? Co když právě důvěra v instituce umožňuje jejich nečinnost nebo korupci? Autor se těmto otázkám vyhýbá, jako by je raději ani nepokládal, protože by narušily celkový harmonický tón.
M43i93l42o95s36l96a73v 49G96r12u74n31d47m46a93n78n
A nakonec, ačkoliv se text tváří jako filozofický, je to spíše útulné čtení pro ty, kdo se chtějí chvíli utvrzovat v tom, že „svět nějak funguje“ a že „je to tak vlastně dobře“. Jenže právě ta absence pochybností a alternativních pohledů z něj dělá esej, která zní moudře, ale ve skutečnosti málo říká. Je to útulné, hladivé, ale myšlenkově mělké.
F74r24a61n52t38i89š21e76k 58N89a59v76r79á67t12i93l
Každá fungující civilizace věří v nějakou ideu. Pokud ji zavrhne, rozpadá se. Zlaté tele není idea, ale symbol úpadku.
R66o85m96a28n 96L37a26n70g14e51r
Jasně. Zlaté tele není dostatečně dobrá Idea. Která pak to tedy je?
R55o49s10t78i77s24l89a11v 77M28e47i79š30n53e81r
zvláštní článek, zvláštní úvahy.
1. kazdopádně nekonečně lepší než věřit je vědět.
2. a ještě lepší než vědět je něco chápat.
takže asi tak.
V64l46a46d46i95m68í38r 98Č80e64r60m49á75k
No a čím víc si myslíme, že toho víme víc, tím zjišťujeme, že toho víme míň. Pomaloučku směřujeme zpět k Bohu, včetně Vědy. Věřím, tedy jsem....
P86e43t71r 75D79o21l44á86k
Navíc pošetile se pokoušíme přesvědčovat muslimské spoluobčany o tom, jaká má být jejich víra, aniž bychom naslouchali jejich skutečným potřebám a požadavkům.
V78l89a83s55t86a 65M52o45k42r90ý
Muslimové rozumí pouze tvrdé ruce
R79i34c17h82a26r49d 29Š23t26ě74p23á29n
Všechny fašisty na Ukrajině pozabíjet!
Vyhledávání
TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA
Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.
ondrejneff@gmail.comRubriku Zvířetník vede Lika.
zviretnik.lika@gmail.comHYENA
Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.
https://www.hyena.cz