16.10.2019 | Svátek má Havel


Z DRUHÉHO KOPCE: Klukovské vzpomínky 530

8.10.2019

Nebojte se, nebudu psát o Božském. Pracuji a žiji ve Francii, a tak se těším, jak si doma v Praze pustím televizi, protože mám absťák. Věřte nebo ne, v Beauvais nedávají „Růžovku“ ani jiné podobné pitomosti o ničem. Určitě francouzské kanály plodí podobné „moudré“ nekonečné seriály, ale mě před nimi naštěstí ochraňuje jazyková bariéra a můj italský kolega. Když je se mnou pohromadě, tak raději popíjíme víno a bavíme se o životě.

Včera jsem přiletěl do Prahy a večer jsem si pustil televizi. Vydržel jsem to pět minut, pak jsem přepnul na jiný kanál, ale všude byl Kája. Měl jsem strach otevřít lednici! Můj vztah k Mistrovi je neutrální. Jako přítel rocku jsem ho neposlouchal. Jeho písničky nebyly můj „šálek čaje“. Věděl jsem, že existuje . Teď ho začínám nenávidět. Babiš navrhuje jízdu na lafetě, neboť ve své nadutosti netuší, že i tato jízda má svá pravidla. I když mě napadlo, že by k němu mohli přibalit jednoho opilce, který na to nárok má. Ale to je hloupá úvaha, to by si božský nezasloužil. Těším se, až skončí funerální orgie a budu se zase koukat na televizi, kde báby v baretech nebudou lkát.

Vřele doporučuji na vyčistění hlavy rozhovor s panem profesorem Radkinem Honzákem na Seznamu. Pan profesor, moudrý to muž, vtipně komentuje šílení kolem Mistra. U Gotta by se to dalo i pochopit, ale když takto šíleli, když bezvýznamná zpěvačka skočila pod vlak, tak to mně už vůbec hlava nebrala. Kdo si na ni dnes vzpomene? Akorát ty pijavice, které jí k té sebevraždě dohnaly.

Consolidated B-24J Liberator

Consolidated B-24J Liberator

Dál ať nečtou fanoušci Božského, prosím. Pryč od nechutné kampaně! Stalo se něco pro mne daleko horšího: spadla létající pevnost B-17. Tedy Boeing B-17G-30-BO. Letadlo patřilo společnosti Collins Foundation. Setkal jsem se s ním v roce 2014. Bylo to úžasné. Na ploše letiště v Arizoně, jehož jméno si nepamatuji, stála B-17 a vedle ní Consolidated B-24J Liberator. A nikde žádní chlapečci v modrých bundičkách. Vlídný personál mě nechal letadla prolézt. O tom, jak jsem se nemohl prorvat mezi nosníky v Liberatoru, o tom jsem psal. Kamarád Honza Hamerník z toho měl nesmírnou srandu, když jsem večer ve sprše skučel, jak jsem měl odřené břicho. Ale byl jsem vevnitř, na rozdíl od něj! V B-17 Nine-O-Nine bylo místa nepoměrně víc. Ale tam jsem nemohl dlouho okounět, protože mě vyhnala jakási dívčina s hadrem, která byla veledůležitá. Ale tak už to ve světě chodí, ti s hadrem jsou důležitější než šéf údržby, který mi řekl, ať si prohlédnu a vyfotím, co chci, když „jsem od fochu“, ale ať na nic nesahám.

Boeing B-17G Flying Fortress

Boeing B-17G Flying Fortress

Letadlo se účastnilo natáčení filmu o Memfiské krásce, což byla neskutečná kravina, ale krásně tam létaly B-17 z celého světa. Proč kravina? To letadlo se mohlo jmenovat nějak jinak, ale o „Memphis Belle“ existuje krásný dokument z posledních náletů nad Německo. Byla to první mašina, která dokončila turnus a ve skutečnosti nebyla vůbec poškozená. Pak odletěla do USA, kde létala po letištích a propagovala prodej válečných dluhopisů. Pak skončila jako památník v Memphisu a tam úspěšně chátrala. Dnes je v perfektním stavu v muzeu USAF v Daytonu v Ohiu.

Všechna letadla pro film byla upravena na verzi F. Byla změněna příď, odstraněn podbradek s kulometným dvojčetem. Protože originální B-17F, jako byla Memphis Belle, je letuschopná jen jedna.

Boeing B-17G Flying Fortress

Boeing B-17G Flying Fortress

Nine-O-Nine byla zalétnuta 15. prosince 1943. Poslední „válečný“ let měla 7. prosince 1945 do Kingmanu v Arizoně, kde měla čekat na rozřezání do šrotu. Protože byla ve slušném stavu, dočkala se lepšího osudu. Pobřežní stráž si ji vybrala jako hlídkový a záchranný stroj. Byla odstraněna výzbroj a v místě pumovnice byl připevněn záchranný člun. Tak létala od roku 1952 do roku 1965, kdy byla prodána do šrotu za směšných 265 dolarů (dnešních 2132 USD). Letadlo opět bylo ušetřeno sekery a zachránila ho Collins Foudation. Ta ji zgenerálkovala a létala s ní po leteckých dnech. Až do kritického dne 2. října 2019. Kapitán po startu hlásil potíže s motorem číslo 4 a žádal o povolení nouzového přistání na letišti Bradly Int. ve Windsor Lock v Connecticutu. Letadlo při přistání narazilo křídlem do nádrží s odmrazovací kapalinou a začalo hořet. Na palubě zahynula posádka a cestující, celkem 13 osob. Šest lidí bylo zraněno.

Už se nikdy nepodívám do tohoto krásného stroje a už si nikdy nebudeme povídat s Honzou Hamerníkem s jeho skvělou posádkou. Budiž jim země lehká!

Boeing B-17G Flying Fortress 2
Boeing B-17G Flying Fortress 1

Boeing B-17G Flying Fortress








 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.