Úterý 13. května 2025, svátek má Servác
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Z DRUHÉHO KOPCE: Klukovské vzpomínky 510

diskuse (5)

Je to skoro rok a půl, co jsem odešel z letiště, zřejmě natrvalo. Když děláte na aeroplánech skoro padesát let, musíte je milovat. Pamatuji si, jako by to bylo dnes, jak jsem poprvé kráčel kolem tehdy hlavní vrátnice k hangáru B. Vrátnice byla na rohu budovy starého nádraží. Byl tam stánek s novinami a Leo Pavlát, pardon, JUDr. Leo Pavlát prodával v lahůdkářství, které bylo vedle pošty v téže budově. Tam začala má éra sekaných a bramborového salátu.

vzpomínky 510 1

Bylo mi dvacet, odešel jsem z vysoké, bylo mi jasné, že jaderný fyzik ze mě určitě nebude. Chtěl jsem dělat na letadlech a to se mi 2. května 1970 splnilo. Začátky byly krušné. Už samotný nástup, když jsem se měl hlásit u pana Staňka byl famózní. Za účelem dobrého dojmu jsem se i ostříhal. Vstoupil jsem do místnosti, kde byli dva pánové: jeden tlustý s baretem na hlavě a v montérkách, idiot od pohledu, a druhý v košili a v kalhotách, který vyhlížel celkem normálně. „Dobrý den, jmenuji se Čech a mám se hlásit u pana Staňka.“ „Snad soudruha, ne? Pány jsme vyhnali v osumačtyřicátým do Anglie!“ děl ten debil v rádiovce. „No dobře, ale já se mám hlásit u pana Staňka.“ „Ježíši, to je kripl, jakže se menuješ? Čech? No, to si budu pamatovat!“ Ten druhý, normálně vyhlížející ho přerušil a povídá: „Vy jste ten novej, že jo? Já jsem Staněk a vítejte! Budete přidělen na generální opravy letadel IL 14, hlaste se u pana Laštovky.“

Ten tlustý soudruh s baretem byl nejen neskutečným idiotem, ale byl také velitelem milic, bojové síly strany, za němců zvané SA. Na čtrnáctkách to bylo zajímavé. Díky dobrým kolegům jsem se tam naučil základy práce na letadlech. Rád jsem chodil ráno kolem zaparkovaných čtrnáctek. Vůně leteckého benzínu je opojná. Rád na tu dobu vzpomínám.

vzpomínky 510 2

Pak začali komunisti řádit a zasedaly prověrkové komise a kdo neschvaloval vstup (vpád) vojsk Varšavské smlouvy, byl buď přímo vyhozen, anebo přeřazen na horší práci. Mě dali do motorárny na demontáž motorů AŠ 82T (Avia 14) a potom na M337 (L-200 Morava). Nikdy jsem nedělal nic tak špinavého, ale byla tam náramná sranda a sešla se tam parta skvělých lidí. Díky motorům M 337 jsem se dostal ke Slovairu. Dvoustovka je nádherný aeroplán! V té době jsme byli na světové špici a vyráběli jsme úžasná letadla. K tomu patří můj další oblíbenec L-410. Podle mne nejlepší letadlo ve své kategorii. Když jsme dělali v továrně v Kunovicích typové zkoušky na čtyřistadesítku, tak jsme před začátkem vyučování hráli před budovou ředitelství čáru. Šel kolem nějaký kravaťák a povídá: „Chlapci, copak to tady děláte?“ Jirka Hejtmánek, nyní Museum Smithonian, ho vyzval: „Pojďte si hodit s námi, vítěz bere vše!“ Ten pán se omluvil, že to asi nepůjde, že musí bohužel do práce. Teprve když vešel do budovy, jsme si všimli, jak všichni vrátní stojí v pozoru. Pak přišel náš vyučující a smál se: „Prý ste řekli řediteli, aby si hodil s vámi čáru, je to pravda?“ „No, je to pravda, ale on hrozně spěchal. Mohl si přivydělat, doma by měli radost.“

vzpomínky 510 4

V Kunovicích bylo krásně! Šéf technické kontroly Štěrba měl výtečné víno. Na výpravně dělala Andula Horňáčková, krásná holka, později letuška ČSA. Její brácha o mnoho let později přezkušoval mého syna na mezinárodní průkaz mechanika na místní průmyslovce. „Jan Čech?“ „To jsem prosím já.“ „Nemáte něco společného s Honzou Čechem, leteckým mechanikem z Prahy?“ „To je můj táta!“ „No, tě bůh, tak ho moc pozdravujte!“ Jo, svět je malý! S kapitánem Karlem Nečasem, otcem pozdějšího předsedy vlády, jsme chodili do sklípků a čas tam hezky plynul. Pak jsem jeho synkovi vyprávěl před spaním pohádky a paní Nečasová pečlivě poslouchala, jestli jsem nepoužil nadmíru zakázaných slov. Asi jsem měl přitvrdit, aby ve stáří tak neblbnul.

S L 410 jsem se vrátil k ČSA. A tam jsem byl až do odchodu k British Airways v roce 1991. Když jsme v listopadu 1989 přiletěli do Londýna, mého vysněného města, Jirka J. nám řekl: „Láďo, ty ses rozvedl, a Honzo, u vás doma to také skřípe, tak ne abyste tady zůstali. Já se vám přiznám, mám na vás dávat pozor. Dali vám důvěru, tak to neposerte!“ Čímž udělal „coming out“ a nám bylo jasné, která organizace ho s námi poslala. O to bylo zajímavější, jak se měnil jeho vztah k socialismu, když viděl každý večer ty davy lidí na Václaváku a na Letné. Netušil, jestli budou v Praze věšet estébáky na kandelábrech, nebo ne. My z toho měli srandu: bez instrukcí byl v háji! Jednou večer přišel ke mně na pokoj, kde jsme se scházeli, a hlasem chmurným pronesl: „Víte, co se mi zdálo? Že jste mě chtěli oběsit, Láďa mi dal na krk oprátku a Honza mi podkopl židličku.“ Čekal, že ho budeme utěšovat, ale Láďa se na mě vrhl, začal mě škrtit a křičel: „Zase jsi měl lepší práci!“

vzpomínky 510 5

Když jsem skončil u BA, nastoupil jsem k ČSA. V roce 2013 mě posledního ledna poslali do důchodu. Pak jsem nastoupil do Rigy, potom Maroko, Bangkok. Nakonec jsem dělal pro UPS. Byla to skvělá práce, ale jen v noci. Za dva roky jsem toho měl dost a odešel jsem.

Sedím na zahradě a koukám na letadla, jak létají přes náš dům na Ruzyň, a stýská se mi. V sobotu jsem to nevydržel, sedl do auta a jel jsem fotit za Jeneč letadla. Měsíc nepšelo, ale když jsem nasadil teleobjektiv, začalo krápat a nakonec i lejt. Letadla mě asi už nechtějí!

*****************************

Letadla, můj osud 3
Třetí díl knihy fotografií dopravních letadel, které za 48 let působení na letištích udělal Jan Čech, letecký mechanik. Kniha obsahuje nejen černobílé fotografie, ale i krátké příběhy, které s daným typem autor zažil. Vydal Svět křídel.

Letadla, můj osud 3
Gita Zbavitelová
13. 5. 2025

Hamás se na jeho propuštění dohodl přímo s Američany.

Aston Ondřej Neff
13. 5. 2025

Po čtyřiceti letech si lidé chtěli užít radosti „nevolit‟.

David Floryk
13. 5. 2025

Je tohle umění? Tato otázka nás čas od času napadá.

SÝR ZDARMA
13. 5. 2025

Hollywood chystá inkluzivní remake, který vydělá miliardy

Jan Ferenc
13. 5. 2025

Navzdory vší skepsi uznejme, že dokumenty existují.

Aston Ondřej Neff
10. 5. 2025

Pamatujete na kampaň „stydím se za svého premiéra‟?

Aston Ondřej Neff
12. 5. 2025

Jenom ANO a STAN jdou do voleb jako samostatné subjekty.

Aston Ondřej Neff
13. 5. 2025

Po čtyřiceti letech si lidé chtěli užít radosti „nevolit‟.

Chechtavej tygr
10. 5. 2025

Blondýna: „Už jsi to slyšela? Našeho kominíka srazilo auto!“

Kateřina Lhotská
10. 5. 2025

Pan Rakušan měl svoji sesli opustit už dávno.

rat Tomáš Ratner
13. 5. 2025

Napínavý pokus o přistání si prožili cestující na palubě letu TK1771 společnosti Turkish Airlines z...

Lidovky.cz
13. 5. 2025

Úterní program stockholmské skupiny A na mistrovství světa v hokeji obsahuje dva duely. Lotyšsko...

Lidovky.cz
13. 5. 2025

Ačkoliv čeští hokejisté mají v úterý volno, skupina B na mistrovství světa v Herningu pokračuje. I...

Lidovky.cz, ČTK
13. 5. 2025

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj prohlásil, že udělá vše pro to, aby se uskutečnila jeho...

Lidovky.cz, ČTK
13. 5. 2025

Volby do Poslanecké sněmovny se letos uskuteční 3. a 4. října, tedy v nejzazším možném termínu....

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz