17.4.2024 | Svátek má Rudolf


Diskuse k článku

VZPOMÍNKA: Má veselá doba studentská II.

V období normalizace, u mě konkrétně v letech 1979-1985, byla integrální součástí vzdělání budoucích lékařů i věda ze všech věd ta nejvědečtější - tedy pro mladší ročníky samozřejmě marxismus-leninismus.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 30.12.2019 18:13

Já študoval v letech krizových, takže v prvním járu jsem složil zkoušku z ekonomie podle Šika a v poslednim, když už se katedry vědy věd zbavily plíživých kontrarevolucionářů a konzolidovaly se, zkoušku z popření Šikových teorií. Nerozuměl jsem to tehdy a nerozumím tomu ani dnes.

Ale kontrarevoluce byla dobrá k tomu, že jsme celé dva roky vědu věd, tedy marxleninismus, neměli, neboť její katedra byla ideologicky rozvrácena a nebylo prověřených soudruhů, aby vedli semináře a přednášeli. Dokonce státníci z vědy věd jsem dělal až o osm let později, když jsem dělal riga, abych mohl být RNDr přes programování. Což bez této státnice nešlo, ideologicky bych tápal.

A riga jsem dělal proto, že mi ve fabrice furt říkali inženýre. Já tuto nezaslouženou čest odmítal řka, že nejsem inženýr, nýbrž promovaný matematik. Běžná replika pak byla "ale já myslel, že vy v tom výpočetním středisku musíte mít vysokou školu", neboť prostý lid nezachytil bolševické modifikace otitulení univerzitánů.

M. Krátký 30.12.2019 12:55

Hezké povídání - přidám svoji mini záležitost vysokoškolského studia - v letech 1987/88 jsem byl vybrán ( jsem ročník 1943 ) zaměstnavatelem k vysokoškolskému studiu ( v letech 1957/60 učňák TOS Hostivař - vojna a pak 5ti leté večerní studium strojnické průmyslovky v Karlíně a dokončení v Podkovářské ) - že tedy musím udělat Strojní fakultu - 8 měsíců přípravný ročník - kouřilo se mi z hlavy a následně v prvním ročníku jsem získal zápočet z marxismu a z ruštiny a zanechal jsem marné snahy - nešlo mi to vůbec do hlavy - a tak jsem se snažil - hezký den - R^

M. Šejna 30.12.2019 11:05

Pan Vodvářka byl už za totality při studíích velkým disidentem. Asi podobným disidentem, jako je dnes.

Ono totiž to studium medicíny bývalo velkým disidentským hrdinstvím, protože na medicínu se jen tak někdo nedostal. Musel mít totiž bezchybný kádrový posudek.

Z tohoto pohledu je tedy odbojová disidentská činnost pana Vodvářky, kdy rozvracel socialismus svým studiem medicíny, obdivuhosná.

Dokonce tam vyučujícím říkal "soudruhu", aby ho náhodou neodhalili jako tajného disidenta, a dokonce byl členem tajné protistátní organizace zvané SSM. Tomu říkám hrdinství.

To já jsem byl srab. Studoval jsme vysokou v letech 1979-1984. V tajné protistátní organizaci SSM jsem ale nebyl, protože jsem na to neměl koule. Takový hrdina jsem opravdu nebyl. Studoval jsem jen stavební fakultu, kam tehdy vzali každého, kdo ovládal matematiku a fyziku. Nepotřeboval jsem tedy mít disidentskou praxi.

Profesorům a docentům jsme na fakultě zásadně říkali "pane" a nikoli "soudruhu", protože jsme nebyli disidenti, jako pan Vodvářka, a tak jsme slovo "soudruhu" jako krycí oslovení nemuseli používat.

Přiznávám se, že z politické ekonomie a ze státnice z marxismu-leninismu jsem měl jedničky. Musel jsem se na obě zkoušky dost učit, abych dokázal správně vysvětlit a popsat takové "komunistické" pojmy, jakým byly "nadhodnota", "hrubý domácí produkt", "národní důchod" a podobně. Jiné učivo jsme v tomto předmětu nestudovali, protože profesoři na fakultě nás učili to, co jsem museli potřebovat pro praxi a nikoli to, z čeho zkoušeli disidenta Vodvářku.

P. Khail 30.12.2019 11:15

A profesorům a docentům na katedře marx-leninismu jste také zásadně říkal "pane"? Tak to bych hrozně rád viděl alespoň z dálky, jsem rád, že jsem ve vás poznal pravého a nefalšovaného statečného hrdinu. ;-D

M. Šejna 30.12.2019 11:23

Ano, pane Khaile

oni to totiž byli profesoři a nikoli straničtí funkcionáři.

Studoval jste za totality vysokou školu? Tušíte vůbec, že existovaly privilegované fakulty, kam se dostávali jen kádrové bezproblémoví studenti?

Tušíte vůbec, že těmito školami byly: vyskoká škola ekonomická, pravnická fakulta UK, Vodvářkova medicína, nebo fakulta architektury?

Na těchto školách se opravdu soudruhovalo, protože tam to byl samej soudruh a soudružkaa studenti pochátzeli z komunistických rodin. Na zbytku vysokých škol se ale nesoudruhovalo. Tam se dodržovala akademická apolitičnost.

P. Khail 30.12.2019 12:45

I na fakultě ML? A možná ani nebyli ve straně, že? A ano, studoval jsem VŠ za totality a ne tu dle vás "privilegovanou". Takže dobře vím jaká byla skutečnost a vím, že píšete nesmysly. Možná je to jen slabší pamětí, soudruhovalo se všude. :-)

M. Šejna 30.12.2019 14:44

pane Khaile,

mohl byste se nám tu pochlubit, na jaké soudruhující vysoké škole jste studoval?

Já studoval stavební fakultu a na ní se opravdu nesoudruhovalo. A to ani na katedře ML.

Já nemusel soudruhovat ani na gymnásiu (pražské gymnázium v Připotoční). Tam nás oslovovali profesoři "titulem" studente, a my jsme jim řikali pane profesore.

Ale na druhou stranu jsem tehdy znal vrstevníky z říčanského gymnásia, kde se soudruhovat muselo a pokud někdo odmítal vstoupit do SSM, byl z gymnásia vyloučen.

Takže šlo o to, kdetý idiot tu školu vedl. Pokud to byl idiot bolševický, pak se soudruhovalo ostošest.

P. Khail 30.12.2019 17:48

Jestli se tohoto nesmyslu chcete držet, já vám to vyvracet nebudu. Když tomu věříte dejte to ještě do diskuze někam jinam, ať se pobaví i ostatní, Silvestr je už zítra, legrace není nikdy dost. ;-D

J. Jurax 30.12.2019 17:53

Ehm ... šutrem nechť házejí jen ti, kdož jsou bez viny. A Vy jste měl státnice z vědy věd za jedna ... :-)

M. Šejna 30.12.2019 18:12

ano, pane Juraxi,

na obou zkouškách jsme si vytáhl otázky z politické ekonomie kapitalismu. Životopis Lenina jsme na stavárně neprobírali.

Měl jsem snad zkoušku bojkotovat, jako správný disident?

J. Jurax 31.12.2019 11:23

Nikoliv.

Ale mohl jste na to konto zmírnit příkrost odsudku pana Vodrážky.

P. Rychetsky 30.12.2019 19:11

Pan Vodvarka byl, zda se, normalnim studentem, za disidenta se neprohlasuje. Od nas na gymnaziu na Vitezne plani sla na medicinu v r. 1984 polovina tridy. Sice zadny disidenti ale ani zadni bezchybnici. V SSM jsme povetsinou byli, stydeli se za to a nic s tim nedelali. SSM nedelalo nic s nama, schuze na gymplu i VS byla tak jednou za rok, a dalo se to beztrestne ignorovat, stacilo to verejne nezostouzet a tedy neprovokovat.

Nevim presne proc pohlavkujete Vodvarku za nehlasene "disidentstvi", kdyz sam jste sel vicemene s proudem a s jednickami z blbosti k tomu.

M. Pivoda 30.12.2019 10:27

Škoda, že MUDr. Vodvářka nezjistil osudy českých docentů marxismu-lenismu po listopadu 1989.

Já jsem jednoho takového docenta zahlédl v roce 1992 v kurzu Marketingu. Místo někdejšího vzývání "marxismus, marxismus, marxismus", ten pán stereotypně opakoval "marketing, marketing, marketing".

Ostatní vývojové paradoxy: Vědecký komunismus nám v budoucnosti sice nehrozí, ale tzv. technologický socialismus reálně ano. Mělo by to začít někdy ve 30. letech 21. století, kdy v USA bude zaveden minimální nepodmíněný příjem pro každého občana USA.

Veselá doba teprve přijde.

J. Kovář 30.12.2019 9:43

Byli jsme tři. seděli jsme v poslední řadě posluchárny. byla to přednáška z Marxisnu-Leninismu. připadala nám velmi pochmurná a tak jsme společně složili báseň, baladu pochmurnou (prosím, abyste si ji vystrofovali sami, ono to jinak neprojde:

Žížnivá čára na cestě, a umrlec již ve městě. V kanálu vyla štěňata, kulichu padla v tenata. A babice, hle na zápraží, po boku černých psů, důstojné to stráži. A v šeru temném trámy šibenic, tam visí mrtvoly, svá záda kulatíc. Žížnivá čára na cestě, dnes korbel krve, za dvěstě.