25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

VZPOMÍNKA: Jan Palach (1)

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
VLK 14.1.2009 16:45

Re: S idealisty to bývá těžké.

Sokratés, Pythágorás, Ovídius, Kristus, František z Asisi, Orten, Goya, Baudelaire, Mácha, Seifert, Volker, to je jedenáct, kteří mne jen tak napadli během tří minut. S tím dvanáctým do tuctu mám problém, nevím koho napsat, abych to alespoň trochu uzavřel. Aha, už vím, z impresionistů, ten poslední, Cezanne.

VLK 14.1.2009 16:33

Re: Ano. Jsou nevhodné, netaktní a připadají Vám blbé.

Odvolávám špatná slova, která jsem dříve hodil na Vaši adresu. Ano, cesta Mašínů byla lepší. Na tu ale Palach neměl. A byl taky v jiné životní i politické situaci. Ale i pro něj ta forma, kterou zvolil, byla až poslední. Zaznamenal jste tu zprávu o tom, že chtěl naplánovat obsazení rozhlasu?

Ostatně, ani u těch Mašínů by samotné jejich zapalování stohů, pokud by zůstalo osamoceným, k ničemu nevedlo. Nemyslím, že je nutné vyzvedávat jedno a zatracovat druhé. Kristus také nebyl bojovníkem, Sokrates také ne, ani Pythágorás.

VLK 14.1.2009 16:07

Re: Čin má symbolický význam,

Pokud je nechápu, je to dáno tím, že žijeme každý v jiném kulturním prostředí. Já ze svého kulturního prostředí je odsuzuju a odmítám pochopit. Proto se nehodlám zaobírat vnitřní psychologií každého jednotlivého pákistánského sebevražedného teroristy. To ať si dělají jejich immámové. Já mám právo vybrat si svůj kulturní okruh, své meze toho, co považuji za správné, ve shodě se svým vědomím a svědomím.

Já mám svůj vzor v občanské statečnosti dané bojem proti komunismu, proti zlu, které znám, třeba až do obětování života, v Palachovi. Jeho představy, co svým činem dokáže způsobit, považuju za idealistické a naivní, ale vidím v něm obraz toho, jak daleko je možno v tom boji zajít. Považuji ho za hodna úcty a z tohoto titulu se snažím pochopit jeho čin o trochu víc. Proto považuji za přínosné podrobnosti o jeho činech i názorech.

Je možné, že mezi palestinskými sebevražednými útočníky je někdo spravedlivější, statečnější, vznešenější než Jan Palach. Ale já mám právo na to, aby mi to bylo fuk.

redneck Mike, Mississippi 14.1.2009 15:58

Nekdy v 70' jsem se dostal do tehdy jugoslavskeho Koperu,

jedna z malebnych ulicek uz tehdy nesla jmeno Jana Palacha.  Udiv a nepopsatelna hrdost... At' uz byl Jan Palach jaky byl, tretina dnesnich diskutujicich se projevila jako psychologove ci psychiatri - amateri, mne osobne jeho cin poznamenal a zmenil dokonale. Jeho vzkaz jsem prijal a pochopil a krome sebe vim stoprocentne o minimale dvou dalsich osobach - muj tata a deda. Diky Jane Palachu, odpocivej v pokoji...

Schumacher 14.1.2009 15:28

Dodatek

Natož si život sám brát.

Schumacher 14.1.2009 15:27

Re: Souhlasím. Osla neznám, ale Vesmír ano.

Proto to drobet přeháním. Byl to nešťastný kluk, který by z toho snad vyrostl. Jenže vzal si tu možnost. U žádného z úspěšných lidí, které jsem poznal, bych toto nepředpokládal. Protože úspěch v čemkoli chce přiměřeně tvrdou náturu. Je u nás tradice, že lidé  potřebují svaté, ikony, modly, tak je hledají a vytvářejí jak mohou. Proč se nepíše o nevinných zavražděných okupanty ? Například o studentce  z ČVUT zavražděné na Pražském Klárově ? Právě si nesla diplom...A o dalších.

Rybák 14.1.2009 14:58

Re: Souhlasím. Osla neznám, ale Vesmír ano.

Osel i Vesmír jsou dobré čtivo, ale Vaše komentáře také. Stejně, jako diskuse, kterou jste vyvolal. Dobře se čte i Živa.

Schumacher 14.1.2009 14:57

Re: Chápu.

Zajisté. Je odrůdou politického fanatismu.

JaS 14.1.2009 14:51

Re: Dík za článek!

No právě! To jsou pohádky ideologů, které vznikaly daleko později a vymýšlely se tak, aby to prospívalo církvi, takže se skutečností to nemělo nic společného. Důležité je to, že v té době patrně žil člověk, který byl poctivý, snažil se slušným způsobem vyrovnávat se živote, měl vliv na ostatní lidi a pánům se to nelíbilo, protože vedl lidi k samostatnosti. Ostatní pohádky (o zrození z opanny, o chození po vodě, o vyrobení vína z vody, o vstání z mrtvých atd) jsou naprosto vedlejší a určitě nepravdivé. Stačí, když si uvědomíte po zkušenosti s komunisty, jak vznikaly srdceryvné pohádky o mladém Stalinovi nebo Leninovi. to je to samé, má to za úkol jedině šokovat ty prosťáčky, kteří si nedokážou uvědomit, že někdo kecá, a tím je dostat pod svoji nadvládu.

Schumacher 14.1.2009 14:51

Ano, okamžiky a místa, kdy je vhodné prostě spíše mlčet.

Například svatá místa víry Uctívačů Velkého Osmašedesátého Vzájemně Se Utěšujícími O Reformovatelnosti Nereformovatelného. Taky jsem byl blbej. Ale lepší je bejt blbej chvíli než do konce života.

Schumacher 14.1.2009 14:41

Palacha mi může být jenom líto. Nic víc.

Zoufalý čin z naivních zklamaných nadějí, z něčeho co tvořilo podstatný smysl jeho života. Tzv. Pražské jaro, jakkoli veřejností vnímané jako úleva a naděje, byl omyl pokračující i v devětaosmdesátém. V naprosté většině z nás to bylo jako v koze a nebyla představa praktického kapitalismu se vším všudy. Sám Václav Havel je socialistou a ani nechtěl socialismus svrhnout, jen ho "obrodit". Reálný pohled měl v mnohém nepochopený Václav Benda. Budu-li ještě radikálnější, autentická demokracie nemůže fungovat  v podstatě ze stejných důvodů jako socialismus (komunismus), protože je v rozporu s přírodními zákony. Pokud se jeví, že funguje, je to kamufláž. Protože míra demokracie je mírou schopnosti jejích nominálních nositelů, čili občanů  vládnout, při poměru ve  společnosti osmdesát na dvacet  to jinak nemůže fungovat. Alespoň že tak, ale jak dlouho se udrží ? Pokud to ostatní, stálo by za to to navrhnout. Jsem zvědavý až byde hotový tunel Blanka, jestli na Prašném mostě obnoví Morávkův památník. Pokud jde o artikulaci zahraničních zájmů, tyto jsou poznamenány blátivostí vnitřní politiky táhnoucí se od první republiky.  Vzpínání rukou k nebesům a nářek vzývající sv. Václava nemohou vést k ničemu dobrému, když je třeba vzít do ruky meč. Jenže pak by se obešli bez nás, říkají si vládnoucí. Tak radši zas to vzpínání rukou a nářek. Hezky to vypadá a není to nic proti něčemu.

lina 14.1.2009 14:39

Re: S idealisty to bývá těžké.

tak uvedte, me napada jen idealista Hitler, Lenin etc.

Schumacher 14.1.2009 14:16

Díky, znamenám si do oblíbených.

Jen na to vzít čas. Nerad čtu obsáhlé věci na monitoru, tiskovina je příjemnější. Ani nouťas není na čtení kdekoli.

lina 14.1.2009 14:15

Re: mohlo byt i jinak

musim vam odporovat, vek hral u Palacha asi taky  roli, ale ne kazdy ve dvaceti, jak pisete To je nesmysl. K fanatismu musite mit dispozice. A verit, jit i pres mrtvoly. Rozcaroval nas Breznev, Stalin. Tak mame Lenina a Maocetunga. "Lenine probud se, Breznev se zblaznil". Breznev byl v porovnani s masovymi vrahy -Leninem a Mao, lidumil.Takze narky  byvalych  vericich, jak tenkrat "trpeli" a jejich okazale oslavy, me nemohou dojmout.Miliony umucenych v komunistickych koncentracich jim byli sumafuk, oni verili. Dostat obuskem od policajta pres zada je samozrejme vetsi utrpeni nez 20 let na uranu.

R.J. 14.1.2009 14:11

Re: Je měsíc Palachiády

Marate, většinou s Tebou souhlasím, ale dnes ne, alespoň v punktu symboliky toho činu, jak jsem již napsal, pro nás to byla vzpruha, je to hrozné, že musila přijít smrt, aby jsme se alespoň trochu nebáli a šli do té mlýnice, a to jěště nebylo vidět konce toho prašivého režimu, přesto tam lidi šly, nechat si rozbít  držku od bolševických haj/zlů. Vrátit jsi jim to nemohl, dostal bys to natvrdo za napadení veřejného činitele, buď si jist , že bys dostal dva roky na tvrdo, bolševik na to čekal. A vidíš, pořád jsme tam chodili, většinou člověk utekl, ale někdy ne. A pod tím symbolem, Palachem, jsme se různých názorů, sjednotili proti bestiím  a šli tam. Alespoň trochu hrdosti, v té zastrašené, úplatné a amorální době.  Za svůj pohnutý život si určitě viděl lidi zdeptané, kteří se nad tragedií, jež je postihla , nebo jejich blízké, utrápili k smrti. Nebo se zbláznili. Nemůžeme říci, že nebyli normální, když přece je "nutno" žít. Každý máme nastaven mozek jinak, co je pro jednoho bláznovství, pro druhého to může být norma. Proto se na čin Palacha podívej přes oněch nekonečných dvacet let, třeba to uvidíš trošku jinak, byl bych rád . Zdravím Tě.

Bimbrdle 14.1.2009 14:08

Re: mohlo byt i jinak

Milý/milá lino, Palach rozhodně NEBYL FANATIK, nevěřil fanaticky marxismu. JEN se mu snažil porozumět a srovnal si fakta, dějiny, současnost, bolševický teror u nás i v cizině. Udělal si závěry. Nezhroutil se mu jeho svět. Byl realista. Jen ten okolní svět chtěl aspoň trošku napravit, dát podnět. SVÝM ZPůSOBEM. Rozhodování se pro něj nebylo jednoduché. Jednal svobodně.

franta tyčka 14.1.2009 14:04

Re: Ano. Jsou nevhodné, netaktní a připadají Vám blbé.

To bylo  pro šumiho 13.03

franta tyčka 14.1.2009 13:57

Re: Ano. Jsou nevhodné, netaktní a připadají Vám blbé.

Ano to je moje řeč. A ty poslední věty bych líp nenapsal.Výborně.R^R^R^

R.J. 14.1.2009 13:49

Re: Jan Palach

Všichni věděli? A co prosím všichni dělali? Neviděl jsem o Palachovu týdnu na Václaváku " všechny". Takže to tak jak říkáte nebude.

Schumacher 14.1.2009 13:47

Re: Je měsíc Palachiády

Ty to schytáš...

Schumacher 14.1.2009 13:46

Re: Levicové myšlení

Ano. Podstata je v systému. Dále - příčinou činů s neblahými následky bývá nedostatečná informovanost.

Schumacher 14.1.2009 13:40

Re: Ano. Jsou nevhodné, netaktní a připadají Vám blbé.

Plusmínus. Ve třiceti by to viděl jinak. Spoustu toho o čem  tady na fóru píšu jsem se naučil až po otevření králíkárny, třebaže i před tím jsme byl rejpal a šťoura. Ale rozhodně to nebyla okecávací filosofie, ale ekonomie a to z přírodních věd co můj laický rozum mohl vstřebat. Považuju to  za jednu z mála kloudných zábav, třebaže svého času kdyby škola hořela, byl bych mezi prvními kdo by s kanystrem běžel pro benzín. Je příznačné, že Palach se svým založením a nazíráním na svět chtěl studovat filosofii. Zájemci o jiné obory mají jinou náturu. Filosofem se může být kdokoli. Obráceně to většinou neplatí. Znáte nějakého současného filosofa, který by významně přispěl k poznání a pochopení světa ? Dřívější filosofové, filosofové starověku, měli často dobré všeobecné a tedy i přírodovědné vzdělání odrážené v jejich koncepcích. Jak je to se vzděláním novodobých filosofů, pokud za filosofa bývá považován absolvent folosofické fakulty ? Co jim je známo o posledních závěrech teoretické fyziky a o výsledcích  zkoumání jsoucna ? Troufám si tvrdit, že až na výjimky nic.

slavoj 14.1.2009 13:32

Levicové myšlení

Samozřejmě,že doba politického uvolnění 60.let u nás byla vedena myšlenkou "očistit a rehabilitovat" v zásadě "ryze humánní myšlenku komunismu",jejíž realizace  se jen jaksi "dostala do nesprávných rukou". Takže dá se očekávat,že i J.Palach byl jako jiní citliví lidé oslepen ideálem komunistické myšlenky,jen se mu hnusila realita všude kolem,která se ale na tentýž ideál rovněž odvolávala. Pamatuju si,jak v časopise MY68 vycházely v nějaké rubrice "necenzurované" citace myšlenek velikánů jako Mao nebo Lenin - kdo byl ochoten se ztotožnit s původní myšlenkou komunistického ideálu,našel si v těchto citacích až jinotajné narážky na poměry brežněvovské dogmatické tuposti. Tento stav přetrvává dodnes,stále mnoho lidí si myslí,že na komunismu i přes všeobecně známou historii by nebylo zas až tak nic špatného, pokud by u kormidla byli politici morální a lidsky skromní. No a jen třeba evropské univerzity jsou levicových mudrců a badatelů v marxismu dodnes plné sborovny - pak se nám s.Ransdorf snáze směje na celá svá souměrná ústa,neb i sám velký s.Poettering se prý kladně vyjádřil o činnosti našeho Svazu mladých komunistů,nebo jak se ta nová krev teď vlastně jmenuje.

NevericiTomas 14.1.2009 13:31

Re: A díky tomu činu se posléze mohl odehrát také listopad 1989.

Mylis se. Mozna bys mel to samy auto a ten samy barak, ale drzel bys pusu jako lidi v Cine....To co se vycinkalo v 89 nejsou ta auta, ale svoboda rict kdo je grazl ( nejde o toze by snad grazlove meli zmizet ). Mozna ti to prijde k smichu, ale to jen do doby, kdy bys o tuhle svobodu prisel.

Marat 14.1.2009 13:28

Je měsíc Palachiády

 A tak kde kdo napíše oslavné povidání o tom jeho trapném ale " hrdinském a statečném činu", ač tento nesmyslný čin nemohl mít žádný úspěch. Jedna hloupá sebevražda měla povzbudit národ ke statečnosti.Takový nesmysl. Ten mladík prostě neznal život a svých spoluobčanech neměl nejmenší znalosti.Prostě mladý naivní kluk.

NevericiTomas 14.1.2009 13:27

Re: Jan Palach

Ukazoval, že v odporu je možno dojít až po tu krajní, konečnou mez... Jezis no jiste! Vzdyt z dnesniho pohledu je smesne, ze se ty rezimy moholy vubec udrzet. Komunistu bylo 1 000 000 dalsich dejme tomu 500 000 v ozbrojenych slozkach ( a tu bych o oddanosti uz pochyboval)...kdyby se tech zybylych 13 000 000 rozhodlo, ze svoboda je cennejsi zivota, smetou z povrchu zeme. Cele to bylo o tom dat lidem zvanec a zadupat (protoze vetsina se lekne a zaleze). Proto se bolsevici tak bali Masinu, Palacha...ukazovali jim jak krehka je jejich moc.

kerim 14.1.2009 13:25

Re: Ano. Jsou nevhodné, netaktní a připadají Vám blbé.

Možná si o mně myslíte, že trávím čas meditacemi a opakováním hare krišna. To opravdu ne. Mašínům fandím, jejich anabázi  Německem považuji za zjevení. Ovšem to jsou jiní borci, měli jinou výchovu a rodinný vzor v plk. Mašínovi,  Třech králřch. Atentát na Heydricha se bohužel nikdy nestane ani významným dnem našeho kalendáře, přestože to byl v tehdejší válečné Evropě naprosto výjimečný čin, na který se žádný jiný odboj nezmohl, poprava v hierarchii Třetí říše třetího nejmocnějšího muže. Na to je tu příliš malé sebevědomí a příliš mnoho předposránků. V Polsku by něco takového pojednali naprosto velkolepě.  Prostě je to naše malá česká bída. A co se Palacha týče, já bych nic takového nesvedl, on to provedl, jeho tragické gesto má cenu symbolu, a před tím mohu akorát smeknout a rýt patou do země. A mlčet.

hulwat 14.1.2009 13:25

Re: Chápu.

Náboženský fanatizmus!

R.J. 14.1.2009 13:20

Re: Souhlasím. Osla neznám, ale Vesmír ano.

Osel je internetová rozšířená podoba Vesmíru, zhruba, stačí zadat Osel. Docela dobré články, včetně záznamů přednášek, různých oborů.Osel je dobré čtivo.

NevericiTomas 14.1.2009 13:19

Re: Nepochopuju proč je tak oslavován

Neb ze sve vlastni zusenosti si troufnu prohlasit, ze nejvyrovnanejsi byvaji cynicti, na dnesek zamereni sobci...:-(