25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

VZPOMíINKY: Kolik divizí má papež

Milí čtenáři, k předešlému článku o 17. listopadu na Ostravsku se mi sešla řada připomínek a komentářů. Tak například jedna čtenářka, která zažila Mamulovu éru „naplno“, poznamenává, že Mamulu prý stačilo slyšet řečnit naživo, aby si o něm člověk udělal obrázek: primitiv, ale agresivní a nebezpečný primitiv.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Beneš 21.11.2022 11:24

Polská nenávist vůči Rusku je důsledkem častých polských výpadů na východ, které zhusta skončily tím, že Poláci dostali přes čumec. I pes si pamatuje klacek, kterým ho bijete po čumáku. A srovnání vztahu k Němcům se vztahem k Rusům: Polák je podlézavý směrem na západ a nafoukaný pán směrem na východ. Vnímání Poláků obecně národy na západě Evropy není nijak povzbuzující.

P. Diviš 21.11.2022 13:25

Poláci na východ, Rusáci na západ ...

V. Kučer 21.11.2022 13:59

Polské dějiny jsou války s Ruskem a Německem. Polsko nakonec prohrálo a jeho území si rozdělili sousedi. Poláci nejsou žádní náboženští fanatici ale katolická církev polský národ sjednocovala a proto se těšila takové popularitě na rozdíl od nás.

B. Pavel 21.11.2022 6:11

Polská republika je už dnes sekulárním státem, stejně jako Česko.

R. Langer 21.11.2022 7:12

Díky Bohu za to! ;-D

L. Netolická 21.11.2022 14:54

Co máte proti katolické církvi, která učí věřící milovat Boha, dodržovat jeho přikázání a milovat svého bližního jako sebe samého? Církev nemůže za to, že i věřící se zpronevěří jejímu učení, ale neustále nás vede a povzbuzuje ke konání dobra.

P. Diviš 21.11.2022 17:40

Kdyby jen to ...

Už jenom to "konání dobra" je poněkud nedefinovaný pojem.

Církev a její oudové jsou náchylní k lumpárně stejně jako jiní lidé a jejich jiné organizace.

L. Netolická 21.11.2022 20:40

Stojím si za tím, že kdyby byli všichni lidé na planetě věřící v jednoho Boha, byli katolíci, kteří myslí svoji víru vážně, tak by bylo na světě mnohem líp.

R. Gramblička 21.11.2022 10:15

papírově možná, ve skutečnosti to tak nevypadá. Vliv církve na politiku je pořád dost silný, vizte nedávné zpřísnění potratového zákona a hrůzné případy, ke kterým to vede

J. Janotová 21.11.2022 11:52

Úředně ano. Ale v současnosti je vládnoucí stranou PIS a to je křesťanská strana (veelmi konzervativního raženi). Takže může parlamentem protlačit takové věci jako zákon o potratech a některé lahůdky ve školství, které by u nás neprošly ani náhodou. Ale Poláci si to ve svobodných volbách takto zvolili a tak to tak asi většina chce.....

F. Žůrek 21.11.2022 3:52

Ano. Děkuji mnohokrát za toto zamyšlení... Jan Pavel II. měl autortitu, která má svůj základ: v úctě k člověku... Měl AUTORITU. Opravdu...

V čem spočívá autorita. V nějaké takové úctě ke druhému člověku. V charismatu, se také říká. A z čeho to vychází? Řekl bych, že z víry v Boha...

Ano.

Když přijel papež třeba do Olomouce a zde svatořečil svatou Zdislavu a Jana Sarkandra, tak zde byla téměř polovina lidí... z Polska! Přijížděl autobus za autobusem polských občanů. A pročpak asi? Mají a měli v sobě víru. Víru v neznámého Boha...

Zdař Bůh!

(Pravda je Boží, není lidská...)

R. Langer 21.11.2022 11:10

"Pravda je Boží, není lidská..."

Ano, a proto Církev svatá po staletí cenzurovala, jak se dalo, že? A nevšiml jsem si, že by nějak extra změnila názory... ;-)

L. Netolická 21.11.2022 14:57

Vy jste si toho nepovšimnul více. To jako papež, hlava katolické církve, žene lidi do války, souhlasí s vražděním atd.?8-o

I. Širůček 21.11.2022 11:25

Já bych důvod viděl hlavně v tom, že tento papež byl původem Polák.

V. Novak 21.11.2022 11:38

Já bych to neodděloval - polský nacionalismus je stejně zažraný jako polský katolicismus. A antisemitismus...

P. Hatina 21.11.2022 2:53

Tedy, nejsem si úplně jist, zda tomu tak v Polsku s tou soft power napojenou na církev bylo. Ony tam totiž proběhly tři vlny stávek a protestů. (tedy, možná i více leč uvažujme jen tyto.

Ta první - v prosinci 1970 - brutálně potlačena armádou a LM během několika dní, uvádí se desítky mrtvých. Čili zde žádná soft power, jak uváděno ( Jack Danuta v kostele a buňka jako ochrana před zatýkáním ) neexistovalo a nezafungovalo.

Ta druhá, v roce 1980, tam se Solidaritě veřejně dařilo déle ale pak i jí vojenský režim zahnal do podzemí, její vedoucí činitele pozatýkal a dal zavřít je do lágrů. Takže bych předpokládal že ani ono zmíněné " ( Jack Danuta v kostele a buňka jako ochrana před zatýkáním ) opět nefungovalo.

A až ta třetí, která přišla koncem osmdesátých let, byla úspěšná. Jenže to už bylo ke konci silného SSSR. Brežněv zemřel, v roce 1982, a když se tam později dostal k moci Gorbačov a za něj už se ty komunistické režimy zhroutily rychle, včetně toho v SSSR

Tudíž, mnohem jednodušší vysvětlení zní - a dá se s tím souhlasit. Že v Polsku se podařilo vytvořit symbiózu komunisty a věřícího - polský člověk (a zejména i funkcionář) mohl být obojím, aniž by to někomu (ve straně, nebo v církvi) vadilo. To ano. Ale jestli toto pak v devadesátkách zlepšilo situaci když tito lidé přecházeli do nové. nové politiky?

Z. Lapil 21.11.2022 7:42

A co takhle: ke stavkam došlo proto, že protiústavní odpor na ochraně Jacka a Danuty vyrostl natolik, že státní moc musela/mohla zasáhnout proti všem.

U nás se, prudce zjednodušeno, celý odpor omezil na otázku svobody vystupování jedné kapely (Plastick People a Charta 77). To, že zavřeli tu Magora, tu Havla, že nepřežil Wonka a Patočka- kolik lidí to vzalo na vědomí jako podstatnou věc?

P. Hatina 21.11.2022 9:57

Proč k těm stávkám došlo, a jaké měly požadavky se dá dohledat. Rozhodně jim nešlo o ochranu nějakých individuálních zatčených chudáků, z nějaké lokální farnosti.

No a pokud jde o nás, u nás přece nebyl žádný odpor, leč pouze protestní ohlas. Na víc se nikdy disent nezmohl. A jestli se ptáte proč lidé neprotestovali když zavřeli toho či onoho. Oni halt lidé nezapomínají, ani v tom špatném.

A spousta lidí pamatovala jak ruskou okupaci 1968 (a ty ruské tanky byly ještě u nás), tak tu nakládačku na Václaváku v srpnu 1969. Pak přišly prověrky, vyšetřování, vyhazování z práce.

Takže, v těch osmdesátkách si ještě spousta lidí lízala rány a nabádali svoje děti, ať držej hubu a krok, jestli to chtěj v životě někam dotáhnout. Některé si poradit nechaly, některé halt ne. Takže tu nakládačku od režimu dostaly ještě v listopadu 1989. Jak se říká, čest hrdinům...

Z. Lapil 21.11.2022 11:00

Nejsme ve při. Naprosto souhlasím: velká stávka opravdu nenastane proto, aby někoho pustili z vězení, ale MŮŽE nastat, protože člověk zná své sousedy, například z kostela, a ví, že se na ně jako na celek může spolehnout, protože - velmi zhruba řečeno - poslouchají stejná kázání.

Neboli společné návštěvy kostela (nebo koncertů Plastic People, ale kolik takových lidí bylo, a navíc - kolik z nich bylo "seriózními občany", nikoliv máničkami pro většinovou společnost nepřijatelnými) snižují obavy z represí skrze ochotu je podstoupit, jistě včetně společenských mechanismů na způsob "zkus se kamarádit s policajtem a k přijímání půjdeš jako poslední".

Vzpomeňte: u nás byli takovou subkulturou trampové všech odrůd, posluchači řekněme od Kryla po Nohavicu.

Nebo bratry Ebeny, na výletě mezi trampy nenápadně ironické: "A kdyby nějakej úředník chtěl ti říkat co a jak, sbalíš si deku, celtu, pytel": https://www.youtube.com/watch?v=cTuuNAVv7Ko

J. Janotová 21.11.2022 11:35

Já bych k úvahám, proč to v Polsku bylo jinak než u nás, ještě přidala srovnání ŽIVOTNÍ ÚROVNĚ u nás a v Polsku v té době. A ta byla doost rozdílná. Proto ten úspěch Solidarity. Nám prostě Husákův režim zacpal hubu novomanželskými půjčkami, stavbou panelových sídlišť a relativně levnými potravinami, kterých byl dostatek (i když ne výběr).

V. Kučer 21.11.2022 13:46

Pro nás bylo v Polsku levně, já mám dodnes nabíječku na autobaterie kterou jsem tam koupil za 150 Kčs.

J. Janotová 21.11.2022 17:28

V době rozmachu Solidarity jsme sjížděli Dunajec. Dojeli jsme do Kroscienka (?). Menší městečko s víceméně prázdnými potravinářskými krámy, nekoupili jsme v časném odpoledni ani chleba. Na náměstí stálo několik podií ozdobených modrobílými stuhami. Ptali jsme se místních co se chystá. Prý velká sláva- mariánské svátky. Jen nám tiše klesla čelist....

Z. Lapil 21.11.2022 15:14

I to je určitě pravda. "Nemáme co ztratit, než své okovy" je dokonalá formulace.

J. Janotová 21.11.2022 16:41

No právě. A proto pokud se podaří udržet jakž takž slušnou životní úroveň, nemají se současné vlády v Evropě čeho bát i kdyby dělaly sebevětší pitomosti. A tak státní dluhy utěšeně rostou že... Americký prezident Reagan prý kdysi pravil: státní dluh je tak velký, že se o sebe už umí postarat sám..... ;-)

Jen doufám, že to ještě pár let vydrží, Je mi ale líto dětí a vnoučat, protože pak to bude "fičák" až se to začne sypat.

V. Kučer 21.11.2022 22:54

Pokud bude pokračovat Green Deal životní standart půjde dolů. Pokud EU restartuje jadernou energetiku za 10 let by se to mohlo změnit. Německu (i nám) by pomohlo kdyby restartovali svých 8 moderních JE.