Sobota 5. října 2024, svátek má Eliška

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

VE VZDUCHU: Čechoviny 74

diskuse (25)

Z nedostatku místa jsem nucen likvidovat, vlastně částečně redukovat, svůj archiv. Kdybych to neudělal, skončil bych jako někteří důchodci zavalen věcmi. Věci s leteckou tématikou nevyhazuji, ale recykluji, tj. dávám je znalcům, tam dojdou nového posmrtného života. Našel jsem tak prospekt na Super Star Connstellation (nebo také Starliner) L 1649 Air France. Vzácnost nad vzácnost! Tuším, že tento super brus není letuschopný žádný. Už za svého života to byl velmi poruchový stroj. Jeho turbokompoudní dvojhvězdicové osmnáctiválcové motory Wright R-3350-TC18EA2 měly sice 2499 kW, ale byly to motory nesmírně technicky komplikované, a tudíž silně poruchové. Nic nepotěší cestujícího tak jako pohled na stojící vrtuli při letu nad oceánem. Přitom motory neměly ani nijak tragickou spotřebu. Starší modely s klasickými motory létají na různých show, ale Starliner ani jeden. Myslím si, že není nikde ani v muzeu. Jestliže ano, opravte mne! Ze 43 vyrobených kusů nezbyl ani jeden. Škoda, byl to podle mne nejhezčí vrtulový dopravák. A tak mi zbyl jenom ten prospekt.

Čechoviny 74 a

L-1649 společnosti Lufthansa, foto z archivu Petra Popeláře (planes.cz)

Druhým nádherným vrtulovým letadlem je Boeing 377 Stratocruiser. Tam na to šli od lesa. Nejenom že to letadlo vlastně vzniklo na základě bombardérů B 29 - B 50 tím, že k daným křídlům postavili nový zavalitý trup, ale použili i osvědčené čtyřhvězdicové osmadvacetiválce, které jsou ukázkou americké filosofie, používané zejména v automobilovém průmyslu: objem ničím nenahradíš! Pratt and Whitney R-4360-86 sice nebyl motor zrovna úsporný, ale zato spolehlivý (ostatně vzhledem k čtyřem hvězdám za sebou, chladícím deflektorům, sacímu a výfukovému potrubí se tam stejně k ničemu nemohlo). Když jsem ten motor viděl „na živo“ odkapotovaný na montážním standu, začaly mě bolet klouby na rukách, protože jsem si vzpomněl na krásný motor z Avie 14, dvojhvězdicový Aš 82T; tam když člověk cokoliv dělal, vždycky měl do krve odřené klouby na prstech. Na takovém motoru ať vám vylétne klíč kamkoliv, vždycky teče krev. A tady jsou ty hvězdy čtyři za sebou! Je fakt, že ten motor má menší průměr než ruský čtrnáctiválec. Ale je to „kamenný“ motor, pouze s mechanickým kompresorem, takže se tam nemá co poškodit. Turbokompoudní Wright má složité mechanické náhony od výfukového turba u každého válce ke klikové hřídeli a ještě kompresor na klikové hřídeli, který celý motor přeplňuje. Strašně komplikované! Náhony praskaly, úhlové ozubení odcházelo. Proto také letadla poháněná tímto motorem jsou již jenom v muzeích a myslím, že ani poslední DC 7 z Kolumbie již nelétají. Daleko starší DC 4 a DC 6 přitom ještě stále brázdí vzdušné moře.

Čechoviny 74 b

Boeing C-97G Stratocruiser, vojenská verze Boeingu 377, používaná izraelským vojenským letectvem v letech 1965-1978, foto Daniel Vašut (planes.cz)

Jednou jsem v Praze v noci zažil zvláštní letadlo. Je to už strašně dávno, na konci sedmdesátých let, a bylo to v noci. To letadlo se jmenuje Vickers Viking. Původně bylo určeno pro dopravu 21 cestujících. Začalo létat na linkách v roce 1946. Já ho zažil už jako silně omlácené nákladní letadlo. Mělo několik zvláštností: jednak to byl nosník křídla, který procházel kabinou cestujících, takže ho musela letuška přelézat, a potom to byly motory Bristol Hercules, dvouhvězdicové osmnáctiválce se šoupátkovým rozvodem. Motor neměl výfukové a sací ventily, ale měl šoupátko, které se otáčelo v hlavě válce. Mám za to, že jiná firma motor s takovým systémem nevyráběla. Měl strašně divný zvuk. Zatímco motor na Avii burácel a k tomu se ještě přidával lehce svištivý zvuk ejektorů, tento motor měl zvuk ne nepodobný elektromotoru! S panem Plačkem, se kterým jsem tehdy dělal, jsme na to nevěřícně koukali. „Co to má proboha za motory? To snad lítá na baterky?“ No, v každém případě je již neuslyšíme, protože nevím o žádném letadle, které je letuschopné a má tyto motory. Možná, že některý Hawker Fury, který létá závody kolem pylonů v USA, má ještě originální motor Bristol Centaurus. Na fotkách jsem viděl, že letadla mají většinou motory americké provenience. Vickers Viking měl, jak jsem říkal, průchozí nosník trupem. V muzeu v Brooklands, kde je letadlo v cestovní verzi v barvách British European Airways, jsem na to koukal dost překvapeně. Dokonce je tam vystavená karikatura, jak stevardka s vyhrnutou sukní přelézá nosník, který je sice polstrovaný, ale poměrně vysoký. Pánská část cestujících chudáka pobaveně pozoruje. Zkusil jsem si to přelézt, no, nic moc, a to jsem měl sportovní boty! V padesátých létech to stevardky neměly lehké!

Čechoviny 74 c

Vickers Viking v muzeu Brooklands, foto Jan Čech

V osmdesátých létech se v Praze několikrát objevil nákladní letoun ATL-98 Carvair. To bylo skutečně velmi zvláštní letadlo! Společnost Aviation Traders si dala za úkol postavit letadlo, které by dopravovalo auta a cestující přes kanál La Manche. V šedesátých létech to byl ideál přepravy. Společnost Hovercraft postavila velká vznášedla a letecké společnosti zkoušely smíšenou přepravu aut a cestujících. Samozřejmě, náklady na cestu byly enormní. Teprve vybudování Eurotunelu a síť lodí schopných přepravit velký počet aut a lidí snížily náklady na přijatelnou míru. Ale v polovině padesátých a první polovině šedesátých let bylo ideálem nákladní letadlo. Aviation Traders koupila vyřazené vojenské C-54 (DC-4). Ty byly za babku. Uřízl příď trupu na úrovni náběžné hrany křídel a nahradili ji bambulovitou nástavbou. Pilotní kabina s původním zasklením byla vysoko nad původním trupem. Za ní byly sedačky pro cestující, podobně jako je to v Boeingu 747. Další kabina pro cestující byla v zádi trupu. Dost dobře si nedovedu představit; který dohlédací úřad by dnes dal certifikát letadlu, které má kabinu pro cestující až za nákladem a jehož trup není průchozí! Křídla, podvozky (kola a brzdy byly z DC-6) a zbytek trupu zůstaly z původního letadla. Příď byla elektricky odklápěcí na stranu, aby tam mohla vjíždět auta. Společnost zakoupila od Douglas Company směrový stabilizátor a kormidla z DC-7, aby zachovala.podélnou stabilitu, která by se snížila díky vysoké přídi. Takže vznikl neuvěřitelný bastard, úžasná spatlanina ze všech typů společnosti Douglas. Snad jenom z Dakoty tam nebylo nic. První let byl 21.6. 1961. Bylo vyrobeno 21 těchto podivných letadel. Do Prahy v sedmdesátých létech několikrát přilétla v barvách společnosti British Air Ferries. Letadlo se jménem „Plane Jane“, které bylo v Praze, dolétalo tuším na Havaji a po generální opravě se snad zase dostane do vzduchu. V současné době je celé bílé s modrými doplňky.

Čechoviny 74 d

ATL-98 Carvair v Praze, foto Jan Čech

Poslední Iljušin IL-62, který byl v letuschopném stavu na našem území, byl bývalý letoun letky ministerstva vnitra OK-BYV. Tedy myslím druhou dvaašedesátku stejné registrace, ta první OK-BYV byla stará mašina, která dolétala u ČSA jako OK-FBF. Toto letadlo začátkem devadesátých let několikrát změnilo majitele. Respektive osoba majitele se neměnila, pouze se měnilo jméno společnosti v rejstříku. To bylo na začátku devadesátých let normální. Vyřazené IL-62 si kupovaly různé obskurní skupiny, pár let letadlo provozovaly, pak nasekaly dluhy, přejmenovaly se a hurá, jedeme znovu! A tak se objevily v Praze společnosti jako Air Prague, Air Praha, Bemoair, Egretta, Georgia Air, Georgia Air Prague, Ensor Air, GEA, Espeair Prague a IDG Airlines. Zaměstnanci a posádky se přelévali ze společnosti do společnosti.

IL-62M OK-BYV skončil stejně jako další dvaašedesátky uzemněním na konci devadesátých let (1997), když začala Česká národní banka dělat audit v účetnictví aerolinií a marně hledala doklady na platby za revize a kontroly letadel, toho se chopila i Česká letecká inspekce, a tak zůstaly mašiny uzemněné na Ruzyni. Některé se podařilo prodat do Ruska či do zemí bývalého Sovětského svazu. Skončil Klondike na Ruzyni. OK-FBF a OK-GBH dokázali ještě majitelé přelétnout do Ostravy, kde letadla několik let hnila, než se je podařilo prodat rakouským majitelům a dnes slouží jako restaurace.

Čechoviny 74 e

Chátrající OK-BYV v Praze, foto Jan Čech

BYV stál dlouho před hangárem F na tzv. dělostřelecké stojánce, tam, kde dnes úspěšně hnijí Boeingy společnosti Fischer Air. Její osud v podobě šrotiště se ale nenaplnil. Koncem roku 1999 se objevil zájemce o toto letadlo z Ruska. Ten si najal mechaniky ČSA, aby letadlo připravili na zálet. Když letadlo po dvou letech stání otevřeli, zjistili, že tam zůstal nevyložený catering, čili jídlo! Plíseň prorostla vozíky s jídlem tak, že vyřezali celou kuchyň a vyhodili jí z letadla. Smrad tam byl neuvěřitelný. Nicméně letadlo bylo skutečně zalétnuto 26. ledna 2000. Pak novému majiteli došly peníze a vše zase usnulo. Rok a půl letadlo stálo odstavené! 6.8. 2001 bylo přelétnuto novým majitelem KAPO Gorbunova z Kazaně, což byl původně opravárenský závod Aeroflotu. Tam na něm dělali generální opravu, která trvala až do 9.3. 2003. Takže poslední letuschopnou dvaašedesátkou na našem území byla vnitrácká IL-62M OK-BYV. Také dost kuriózní osud, co říkáte?

***************************
Křest knihy Nazdar orlové
Shodou okolností se včera, tedy ve středu 22.4.2009, uskutečnil v restauraci U Kašpara v pražských Nuslích křest druhé sbírky Čechovin, která vyšla pod názvem Nazdar orlové.
Křtu se zúčastnili kromě autora i Jiří Sládeček (nakladatelství Jalna), autorka knihy Hrdý Budžes Irena Dousková, první pilotka ČSA létající na velkých letadlech Vlasta Diblíková, manželka pana Čecha Zuzana a Dan Vašut ze serveru Planes.cz, z jehož podnětu začal pan Čech své vzpomínky sepisovat.
Ve fotogalerii si můžete prohlédnout snímky ze křtu a na YouTube Neviditelného psa www.youtube.com/Neviditelnypes můžete zhlédnout několik klipů z této malé slavnosti. Jeden z nich je zde: 

Jiří Wagner

******************

Čechoviny knižně: Na jaře 2009 vyšla druhá kniha 28 povídek Jana Čecha:

Nazdar orlové 

**************

Převzato z Planes.cz se souhlasem autora

Jan Kovanic
5. 10. 2024

Vvraťme se k starožidovské tradici. Měsíc tišri započal letos ve středu 3. října.

Aston Ondřej Neff
5. 10. 2024

Francouzský prezident Emmanuel Macron je v Německu a vysílá odtud varovné signály.

Hyena Neff
5. 10. 2024

Toto je povídání po pejskách, ale občas se tu promítnou rybičky. Máme je v jezírku na zahradě.

@ StařecNaChmelu
5. 10. 2024

Chtěl bych se omluvit, že jsem vás předem neinformoval o tom, že vám to už nehodím.

Aston Ondřej Neff
3. 10. 2024

Důslednost, s jakou vláda spěje ke sebezničení, je skutečně hodna lepší věci.

Aston Ondřej Neff
2. 10. 2024

Ministr zahraničí Jan Lipavský podal demisi a premiér Petr Fiala ji nepřijal.

Aston Ondřej Neff
4. 10. 2024

Zjištění Eurostatu, že česká vláda švindlovala s údaji o deficitu, je za současné situace jen...

Aston Ondřej Neff
5. 10. 2024

Francouzský prezident Emmanuel Macron je v Německu a vysílá odtud varovné signály.

Benjamin Kuras
3. 10. 2024

Odmítat migranty je prý těžký hřích. Sebevražda celé Evropy není?

Josef Kopecký
5. 10. 2024

Sociální demokracie zvolila do čela strany bývalou ministryni práce a sociálních věcí Janu...

Lidovky.cz, ČTK
5. 10. 2024

O druhý titul v kariéře na okruhu WTA si zahraje česká tenistka Karolína Muchová. Na turnaji v...

Zdeněk Lukeš
5. 10. 2024

Bez sakrálních staveb si nelze představit česká města ani vesnice, často se jedná i o výrazné...

ČTK, Lidovky.cz
5. 10. 2024

Ve slovenském okrese Liptovský Mikuláš medvěd v sobotu dopoledne napadl třiašedesátiletého houbaře,...

Lidovky.cz, ČTK
5. 10. 2024

Pracovat z domova z povahy své práce nemůže 44 procent zaměstnanců. Dalších 40 si to přeje a jen 29...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz