Pátek 13. prosince 2024, svátek má Lucie
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

VE VZDUCHU: Čechoviny 103

diskuse (5)

Internet má tu skvělou vlastnost, že si na něm může člověk najít informace, které potřebuje, může se spojit s lidmi, se kterými se potřebuje spojit. Ale také má tu špatnou vlastnost, že tam mohou beztrestně psát všelijací grafomani. A tak se stane, že diskuze k článku se po několika příspěvcích, které byly k věci, zvrtne a oni grafomani se začnou hádat mezi sebou, kdo je větší blbec, začnou se, jako v mém posledním článku, předhánět, kdo zná předpisy lépe, kdo zná lépe definici MTOW, ZFW a co je block fuel, a začnou přetiskovat celé manuály. Až to dojde tak daleko, že správce Planes.cz komentáře nakonec zablokuje. Pánové, máte to zapotřebí? Je vidět, že ješitnost nezná mezí.

Mrzne, až praští, a na letišti je veselo, jako každým rokem. Letos je to vylepšené ještě tím, že už nemáme ani hangár B, a tak se většina prací odehrává pod širým nebem, což při teplotách hluboko pod nulou má obzvláštní půvab.

Jedna z velmi oblíbených disciplín je vypouštění vody. V letadle je kolem stošedesáti litrů vody a ta se musí vypustit, je-li letadlo na zemi déle než čtyři hodiny. Z vlastní zkušenosti vím, že když je maximálně -5 °C, může voda klidně v letadle zůstat i přes noc a nezamrzne, ale jak je víc, musí se vypustit a systém vyfoukat horkým vzduchem od klimatizace. Musí se také vypustit voda z kávovarů a ohřívačů vody. Je to proces zdlouhavý a musí se dělat zodpovědně, protože i malá trocha vody v letadle dokáže udělat paseku,když je víc než deset stupňů pod nulou a letadlo je odstavené na několik dnů.

Starý dobrý Boeing 737 nejenom že má vodu rozvedenou trubkami o velkém průměru, ale má nádrž vody nad ovládacím panelem; takže když zamrzne ovládací ventil, ohřívákem se dá poměrně snadno rozmrazit a ohřeje se tím i nádrž. Ovšem Francouz konstruoval své aerobusy pro provoz u Středozemního moře, a tak je nádrž na vodu od plnicího panelu asi tak šest metrů daleko. Když tam někde zamrzne voda nebo ovládání plnění, máme "horké tlapičky" a naše snaha naplnit letadlo před odletem vodou se nesetkává vždy s úspěchem.

Nedávno jsem přišel ráno k letadlu nejmenovaného dopravce. Bylo -15 °C a už zdálky jsem viděl, že je výpusť toalety otevřená a že z ní visí rampouchy exkrementů a vody. "No těbůh, jak toto zavřou?" a hned jsem zavolal na dispečink handlingové firmy, aby okamžitě přijeli chlapci s ohřívákem a začali to rozmrazovat. A ať vezmou rovnou dva, protože pitná voda je sice vypuštěná, ale ventil je zamrzlý v poloze "drain", tj. na vypouštění. Oba defekty neumožňují letadlu odletět. Tři čtvrtě hodiny se nic nedělo. Já jsem nahodil APU a pustil topení v letadle na plné pecky. Pak přijel jeden člověk, podíval se na hnědé krápníky na zádi letadla a zase odjel. Po hodině přišla posádka a já jsem řekl kapitánovi, že nejpíš budou mít zpoždění, protože ten, kdo v noci vypouštěl toalety, nechal nádrž otevřenou a stejně tak i vodu a všechno je zamrzlé.

Konečně přijeli alespoň s jedním ohřívákem a chlapec, který s tím přijel a viděl ty hnědé krápníky, zhnuseně povídal: "Teda fuj, to rozmrazovat nebudu, to mně bude cákat do ksichtu, na to se můžu vykašlat!" "To poděkuj tomu pitomci, co to vypouštěl, ale rozmrazit se to musí!" Kapitán letadla se přišel podívat, jak postupují práce, a když viděl tu spoušť, zvolal: "Holy shit!" "Jo a to doslova, pane kapitáne!" Nakonec přijel jeden starý ostřílený kozák, vzal si štafle a začal konečně ohřívat inkriminované místo. Asi po půlhodině usilovného ohřívání šel ventil výpusti toalety zavřít. Ventil je kupodivu u tohoto letadla ve výpusti a nádrž je nad tím. Stejně dlouho trvalo i rozmrazování plnění vody. Když jsem šel říct kapitánovi, že záchody fungují a že vše je zavřené, kapitán se na mě znaleckým okem podíval a povídal: "Už jsem si myslel, že bych vás požádal, abyste letěl s námi, že byste seděl na toaletě a tím byste ji ucpal a letadlo by přetlakovalo." "Pane kapitáne, ale toalety máte tři, takže bych musel požádat ještě dva kolegy a potom, já už jsem po té hodině strávené venku takhle dost zmrzlý a ještě byste po mně chtěl, abych svou zádí ucpal díru v letadle?" "Pane, to byl jenom pokus o žert, děkujeme vám, já vím, že za obsluhu vody a toalet nemůžete, běžte se někam ohřát a přeji vám hezký den, když už tak blbě začal!"

Nechápu, proč společnost Airbus vymyslela takový vodovodní systém. Nedovedu si představit, jak takové letadlo může fungovat třeba v Rusku, kde jsou v zimě běžně teploty -30 °C. Když jsem cosi dělal na airbusu Aeroflotu, využil jsem toho, že kapitán mluvil slušně anglicky, což nebývá zvykem, a zeptal jsem se ho, jak to dělají, že my s tím máme v Praze věčně problémy: "My máme letadla napojená na pozemní klimatizaci, jinak by to zamrzlo. No, klimatizaci… pamatujete se na vojenské ohříváky? Tak ty máme na každém stání a celou dobu, co stojí letadlo na zemi, v něm topíme." Je to také řešení, ale kde vzít tolik ohříváků?

V zimě vzpomínám se slzou v oku na TU 134. Tam vodovodní systém neexistoval. Voda se přinesla do letadla v elektrické várnici a pod odpadem ve výlevce byl hliníkový koš, do kterého odpad vytékal. Koše se měly pravidelně vypařovat, což samozřejmě nikdo nedělal, a tak zejména v létě letadlo neuvěřitelně smrdělo směsí zkvašené pompely a piva, ale v zimě to nezamrzalo. IL 62 také neměla rozvod vody, tam byla voda také ve várnicích, ale odpad již vytékal do odpadní nádrže, jaký to pokrok! Protože orlové na IL 62 striktně vyžadovali kávu a čaj, hned jak nastoupili do letadla (a lžičkou míchat doprava!), letušky, které bývaly v letadle dřív než oni, okamžitě zapnuly várnice a začaly s přípravou na let. Přitom kolikrát zapoměly, že jsou várnice zapnuté, a protože várnice neměly žádný termospínač, v letadle to vypadalo za chvíli jak v parní lázni! V kuchyňce nebylo vidět na krok a po všem tekla zkondenzovaná voda. První ruské letadlo s centrálním rozvodem vody ve flotile ČSA bylo TU 154M. Tam to Rusové vyřešili naprosto jednoduše: výpusť vody byla na nejnižším místě, takže stačilo otevřít ventil a voda vytekla samospádem ven, ani se nemusel systém tlakovat, stačilo počkat. Škoda, že Francouz má dojem, že voda poteče do kopce. Nepoteče, neumí to!

Čechoviny 103

Tupolev 134 syrské společnosti Syrian Air; Ruzyně přelom 80. a 90. let 20. století

Tak jsem si zase poplakal, že práce na letadlech v mrazech není žádný med. A to jsem ještě nepsal o kráse windsurfingu ve vánici, kdy plachtu nahrazuje plachta motoru a prkno boty klouzající po namrzlé ploše letiště - to je sport jen pro zocelené jedince!

18.3.2012

Převzato z Planes.cz se souhlasem autora

Aston Ondřej Neff
13. 12. 2024

Velké rozčilení je kolem otázky, zda platit z něco, na co nekoukám.

Ondřej Neff
13. 12. 2024

Titulek by měl končit otazníkem. Otazník do titulku nedám ze dvou důvodů.

Tomáš Vodvářka
13. 12. 2024

Vyhrají slovenští lékaři nebo premiér Fico?

Konzervativní noviny
13. 12. 2024

Dánsko chce snadnější deportaci migrantů, kteří spáchali trestný čin.

Aston Ondřej Neff
12. 12. 2024

Námětů pro divení se nám svět nabízí požehnaně. Někdy jde až rozum stranou.

Aston Ondřej Neff
11. 12. 2024

S obvyklým zpožděním začala poslanecká sněmovna projednávat novelu o poplatcích.

Aston Ondřej Neff
10. 12. 2024

Fiala a Stanjura jednali v pondělí s prezidentem Petrem Pavlem o rozpočtu.

Robert Troška
10. 12. 2024

Vzrůstající trend omezování svobody ze strany politiků ODS.

Milan Smutný
12. 12. 2024

Vývoj v Německu odhaluje zničující dopad nových emisních daní.

Lidovky.cz, ČTK
12. 12. 2024

Finské ministerstvo obrany ve čtvrtek zablokovalo sedm obchodů s nemovitostmi, do nichž byli...

Jiří Čihák
12. 12. 2024

Slávističtí fotbalisté utrpěli čtvrtou pohárovou porážku v řadě, což je může vyautovat ze hry o...

Lidovky.cz, ČTK
12. 12. 2024

Ruský vojenský soud ve čtvrtek vynesl rozsudek nad prvními dvěma ukrajinskými vojáky, kteří se...

Lidovky.cz, ČTK
12. 12. 2024

Od startu druhého poločasu senzačně vedli zásluhou Matěje Vydry, plzeňští fotbalisté se věhlasnému...

Karel Oliva
12. 12. 2024

Kalendář dnes ukazuje 12. prosinec. Je proto namístě si z historické paměti oživit pohádku O...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz