24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

ÚVAHA: „Slyší-li nechápaví, podobají se hluchým“

Absolvoval jsem bezpočet diskuzí na téma mravnosti a morálky, ale doposud ještě ani jediný diskutující nebyl schopen tyto pojmy definovat a rozlišit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
O. Hein 8.4.2022 12:24

Milý pane, snažím se pouze definovat pojmy, abych poskytl čtenářům možnost orientace. Opakuji, jsem omezen prostorem a nemohu popisovat jednotlivé projevy nemravnosti napříč republikou i kontinenty.

O. Hein 8.4.2022 12:23

Ještě nikdy nikdo nepovažoval moji snahu šířit vědomosti za vychloubání a dokonce nemravné vychloubání. Opět si přečtěte nadpis a první odstavec. Jako v předchozích úvahách poukazuji na to, že jsem omezen prostorem. O výchově jsem napsal obsáhlou práci s názvem Tripitaka aneb tři koše učení o správné cestě, a úvahu o moudrosti právě dokončuji. Ostatně i v této úvaze píši, že mravnost je učitelná a jakým způsobem.

O. Hein 8.4.2022 12:18

Přečtěte si prosím ještě jednou nadpis - je o vás.

O. Hein 8.4.2022 12:17

Nebylo by vhodné omezit svobodu slova některých politiků?

O. Hein 8.4.2022 12:15

Milý pane, to pravé náboženské šílenství začalo až vznikem křesťanství a islámu. Ve starověku jsem napočítal 12 vládců, kteří prosluli moudrostí, z nichž na prvním místě byl magadhský král Ašóka. Nebudu vám ale vypisovat podrobnosti, abyste nebyl dotčen, že si vás dovoluji opravit.

P. Černý 8.4.2022 11:44

Ne všichni vládci starověkých říší či starověkých až novodobých církví byli současně filozofy, které cituje pan Hein.

Je to sice velké zjednodušení, ale i to je jedna stránka věci. Nemravnost politické moci bývala a bývá často posilována morálními kodexy v podobě různých zákoníků.

Kromě toho, mravné je v podstatě vše, co prospívá zdravému vývoji jednotlivce a prosperitě společnosti. A zde si je možné povšimnout, že právě toto hledali filozofové už od nepaměti. Těžko byste narazil na filozofa, který by se zabýval sepisováním nemravností. To v prvním plánu nedělal ani ten, který se jmenoval Machiavelli.

P. Princ 8.4.2022 10:29

Odvolávat se na moudra vládců starověkých říší je tristní, protože tito darebáci působili v dobách vrcholného náboženského šílenství, zotročování a mrzačení lidí, na kterém se sami přímo či nepřímo podíleli.

J. Nevrkla 8.4.2022 9:42

Momentálně považuji za aktuálně velmi nemravné omezování svobody slova, aby snaze prošlo lhaní a lidé mohli být snadněji manipulováni v nemravném směru.

S. Adamová 8.4.2022 9:06

Nemravné je psát tak dlouhé pojednání, že v půlce už zoufale "roluji" dolů ve snaze podvést autora

(jako že jsem článek dočetla). Blbé je, že se necítím provinile (nemravně) 

P. Černý 8.4.2022 8:51

Vážený pane Heine,

díky, že se opět nemravně chlubíte svými encyklopedickými znalostmi v oboru dějin filozofie a že se nad své čtenáře, taktéž nemravně, povyšujete svým okázale přezíravým postojem k jejich znalostem.

Kdykoli vaše beze sporu informačně hodnotné studie a úvahy čtu, nemohu nevzpomenout názoru námi oběma oblíbeného Hérakleita z Efesu, že mnohoučenost rozumu nenaučí.

Pokud se například zabýváme otázkou mravnosti, pak se musíme ptát také na to, proč je lepší žít mravně než nemravně. A pokud ano, jak se to lze naučit. A to se obvykle v citátech filozofů nedozvíme. Na to téma, zdá se mi, vznikají spíše náboženské systémy, které se však zhusta zabývají mravností spirituální či transcendentální, jež občas s pozemskou mravností ani nijak podstatně nesouvisí, protože " Moudré je od všeho odděleno." (Hérakleitos) nebo je naopak hluboce nemravná (oslava umučení spasitele).

Nic z toho ovšem nezakryje fakt, že základem mravností výchova. A to zejména výchova příkladem. Nikoli jen řečmi.

To jen na doplnění. A přeji hezký den.

Z. Koutecký 8.4.2022 2:39

Hezký výklad, pane autore, o tom jak co, kdy, kde platilo. A teď to zkuste konkrétně jaká vlastně mravnost a morálka platí, či převládá dneska tady u nás.

F. Žůrek 8.4.2022 2:28

Etika či morálka pro společnost, to jsou takové axiomy jako v matematice.

Tak třeba: Je kruh a je čtverec: Mezi tím je rozdíl a je obtížné to zaměnit jako pravdu a jako lež.

Podle mne v současné společnosti se již nic nerozlišuje. A to je takový potom problém...

Když se již překračují veškeré lidské normy, tak je zbytečné o něčem mluvit... Podle mne bez víry není důvěry...