30.11.2023 | Svátek má Ondřej


Diskuse k článku

ÚVAHA: Rozpor mezi svobodou a počtem možností

Statistická pravděpodobnost je poměr mezi úspěšnými případy ke všem pokusům. Zkusme podobně definovat míru nesvobody jako poměr možností, které mám zakázané nebo regulované ke všem možnostem, které mohu podniknout. Míra svobody pak bude opak nesvobody, čili 1-nesvoboda (nebo 100 - % nesvobody).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Princ 27.9.2023 14:42

IMHO pravěký lovec byl relativně svobodný až do chvíle, kdy si alfa-samec jeho družiny uvědomil, že organizovaná skupina je ve výhodě proti neorganizovaným tlupám. K tomu ovšem bylo třeba zajistit poslušnost a podřízenost. Vůdčí samec toho dosáhl poukazem na imaginární, všemocnou bytost, s vydatnou pomocí tehdy obtížně vysvětlitelných přírodních jevů. To je vznik náboženství. Umožnilo vznik prvních obcí, státečků, států a říší, ale také vznik specializované kasty ideových vykladačů : šamanů a kněží, vlastnících monopol na pozorování, vysvětlování a matematickému popisu přírodních periodických procesů. Potud pozitiva. A teď negativa. Vymývání mozků obyvatel od ranného dětství - jen tak si lze vysvětlit, proč lidé dobrovolně obětují vzácná zvířata a sebe samotné na oltář imaginární bytosti. Proč statisíce lidí dobrovolně stráví svůj život těžbou, přepravou a hromaděním milionů tun kamení z vůle jednoho namyšleného darebáka, který se prohlásí za boha. Proč je středověk dobou temna, ve které bych rozhodně žít nechtěl. Poté, co náboženské běsnění v Evropě zhruba před 300 roky vyšumělo, můžu kritizovat přemíru zákonů a omezení, ale můj život už bezprostředně nic neohrožuje, a cítím se svobodný a šťastný.

B. Havel 27.9.2023 14:18

Asi tak jak učili soudruzi složení benzínu.

90% lehká hrakce 5% těžká a 2% minerálních olejů

Soudruhu ta ale není 100%.

!! Soudruzi kanystr taky není nikdy plný !!!

tedy něco mezi 0-1

J. Anděl 27.9.2023 8:21

Ano, největší svobodu měl (hypotetický) Bůh, který mohl z ničeho vytvořit cokoliv. Ovšem jakmile stvořil světlo a tmu, objevila se zároveň první omezení svobody.

Rád se na možnost svobody dívám z jiného úhlu, nikoliv z hlediska vnějších zábran (norem, omezení), ale z hlediska vnitřního. Uvedu to na příkladu počtu pohlaví.

Pokud jsou pohlaví dvě, jedno člověk má a v jeho rámci může dělat prakticky cokoliv se mu zlíbí.

Víc variant však nepřidává možnosti, co dělat, jak se chovat. Nepřibydou tím možnosti, které by do té doby neexistovaly.

Čím větší počet variant je na výběr, tím menší je ve skutečnosti prostor pro různé projevy chování ve zvolené škatulce. Protože ta škatulka se právě definuje na základě určitého chování. A 1/2 prostoru z celku je víc, než 1/4 nebo 1/50.

A ono to tak působí, protože člověk má tendenci se stereotypu své škatulky přizpůsobovat. A čím déle v ní pobývá, tím obtížněji se případně škatulka mění. Každá "specializace" je omezením, samozřejmě nejen pohlaví, i profese, koníček, dokonce i zkušenosti, zvyky, výchova, příslušnost k určité skupině...

I když neexistuje zákaz zvenčí, působí na člověka zevnitř a definují mu jeho další cestu.

Proč o tom píšu? Bez zkušeností, výchovy a příslušnosti ke skupinám přece život není moc možný.

No samozřejmě proto, že si myslím, že mnohými "dobrovolně" přijatými škatulkami a příslušnostmi ve skutečnosti zbytečně omezujeme vlastní svobodu, zatímco si myslíme, že jsme jí tím získali. Jestliže se vám nelíbí příklad s pohlavími, zaměňte si ho třeba za méně kontroverzní volbu ekosystému Androida versus Applu. A představte si, že by těch ekosystémů bylo dvacet :-).

L. Písařík 27.9.2023 14:52

S tím Bohem nemáte taak docela pravdu. Krucinální otázka: Pane faráři, když je Pánbůh všemohoucí, může udělat tak velký kámen, aby ho sám neunesl?;-)

J. Anděl 27.9.2023 15:28

Třeba může resp. na počátku mohl. Když stvoří čas a začne stárnout a slábnout a přestane být všemohoucí.

;-)

Z. Lapil 27.9.2023 17:05

U podobných úvah mám za nutné rozlišovat predpisy/omezení technologická (třeba ty semafory: bez nich by při dostatečně velkém provozu vznikl chaos) a administrativní (občanku u sebe nositi budeš).

A když tak o tom přemýšlím, existují i omezení obojaká: nepožaduje manželky bližního svého, protože se bojíš jejího manžela (své manzelky) nebo protože pámbu nakázal?

F. Navrátil 27.9.2023 7:13

Pokud si prostudujete etnografické poznatky o životě primitivních přírodních národů, pak zjistíte, že jejich život je svázán mnoha tabu a regulemi, které jsou přísně kontrolovány a doprovázeny brutálními sankcemi a tresty.

R. Langer 27.9.2023 7:18

Velmi správná připomínka... R^

L. Žaloudek 27.9.2023 7:03

Kdyby bylo možné osobní svobodu kvantifikovat, navrhoval bych měřit poměr času věnovaného tomu co chci a tomu, co musím. Nesmím se ale nechat zblbnout řečmi o "poznané nutnosti".

M. Kanda 27.9.2023 8:38

Souhlas. Lepší definice asi neexistuje.

B. Liborek 27.9.2023 8:39

R^

P. Dvořák 27.9.2023 8:52

Tak řekl bych, že "poznaná nutnost" je základ, který jste nazval "to co musím". Současně je to odrazový můstek pro to, abych mohl chtít cokoliv nad tento základ.

Když se nezadaří, musím počítat s tím, že spadnu na tento "základ". Což většinou není to nejhorší, co mě mohlo potkat. :-)

L. Žaloudek 27.9.2023 14:40

Tím zblbnutím jsem myslel zařazovat "poznanou nutnost" mezi to, co chci.

R. Langer 27.9.2023 14:53

To je jako s tím "dobrovolným" placením příspěvků za VPM. ;-)

L. Žaloudek 27.9.2023 15:02

Co je VPM?

J. Zdvora 27.9.2023 10:41

A taky co nesmím a co mi dovolí má žena:-).

L. Písařík 27.9.2023 14:54

Jako třeba Marxismus - byl poznaná nutnost? Pro nás ano, bez toho byste neprošel VŠ.

R. Langer 27.9.2023 14:55

No, nezaměňovat se svobodou poznání. ;-)

Z. Lapil 27.9.2023 17:08

No... Svoboda, řekl bych, není o "dělám", ale o "můžu". Možná dokonce: "smím".

J. Krásenský 27.9.2023 5:38

Svoboda volby je zavádějícím pohledem na svobodu. Příklad - Stojím-li v Praze na hlavním nádraží, můžu si vybrat z mnoha směrů i vzdáleností cestování vlakem. Pokud však si vyberu cíl a prostředek, a nasednu do vlaku, zbavil jsem se sám možnosti cestovat jinam. Už nemám tu předchozí spoustu možností volby. Už jedu vlakem. Paradox? Ne. Jen špatný pohled na svobodu, který však dnes převládá. Že dospívající testují "meze" své svobody, je přirozené, hloupé je, když jim to přetrvá do dospělosti a stáří a tragické je, pokud se jejich tápání stane "inspirací" pro společnost - místo svobody života testujeme počty možností. Přičemž svoboda je jen prostředkem, nikoli cílem. Svoboda k něčemu. Ale dnes se neuskutečněný cíl stává prostředkem k vytváření "svobodného prostoru". (A odhlédněme od toho, že se dnes svoboda získává majetkem)

V případě autorovy otázky, je poměřována svoboda predátora se svobodou možných obětí. Svoboda šelmy se svobodou kořisti, která se až po setmění vypravuje k napajedlu. (A z toho plyne další otázka - je svobodná společnost, ve které jsou svobodní jen někteří?)

M. Kocián 27.9.2023 7:27

Takže kromě zastupitelské demokracie i zastupitelská svoboda?

J. Krásenský 27.9.2023 7:33

Můžete to nějak rozvést, abych si dokázal představit, co ministr pojmem zastupitelská svoboda?

R. Langer 27.9.2023 14:54

Já bych věděl. Třeba za kovidu. ;-D

L. Písařík 27.9.2023 14:55

Třeba tak, že vaši potřebu svobody zastoupí někdo jiný, mocnější.

J. Anděl 27.9.2023 8:25

Dobrá připomínka v úvodu. Ano, rozhodnutí a volba cesty je klíčovým bodem, který svobodu výběru omezí na jednu realizovanou realitu.

Svobodu pak lze chápat ještě úplně jinak - jako dovednost poznat, kam chci jet doopravdy, a pak tam jet a dojet bez ohledu na rozptylující atraktory cestou.

Z. Lapil 27.9.2023 17:14

Řekl bych, že svobodu mi může omezit jen někdo jiný (clovek; stát). Nemůžu omezit svobodu sám sobě a, řekl bych, moji svobodu nemůže omezit ani neprekrocitelna řeka (mříž na mostě před tu řeku ano, neb jest lidským dílem).

L. Písařík 27.9.2023 5:19

Nejlepší poznatky se získají vlastním poznáním. V padesátých letech minulého století jsem v takové rodině, co skoro všechny potravinové zdroje získávala vlastní prací, žil, měli jsme rozsáhlé zemědělské a hlavně chovatelské zázemí. Tedy zdroje o něco lepší, než měl pravěký lovec. Ta rodina fungovala tak, že všichni členové, včetně babiček i dětí, museli denně vykonávat nějakou práci přiměřenou věku a schopnostem. Tedy relativně svobodni, ale připoutáni ke svému hospodářství, protože chovná zvířata bylo nutno obsloužit každý den, neděle v to počítaje. Byl to zaběhnutý systém, kde čas na osobní svobodu byl velmi malý, obvykle v neděli odpoledne. Nedalo se mluvit o svobodě chápané z dnešního hlediska. proto si myslím, že dnešní člověk, oproti člověku cromagnonskému je mnohem svobodnější.

M. Kocián 27.9.2023 7:29

Oni ale byli vězněni jen svou omezenou představivostí - mohli přece statek prodat a začít dělat něco jiného.

L. Písařík 27.9.2023 8:30

Pokud žijete v oblasti Jemnice, kde nebylo dost práce?

M. Kocián 27.9.2023 13:50

Pracovní příležitosti nejsou, vždycky je musí někdo vytvořit. A tam, kde k tomu má lidi, kteří práci shánějí, je to o to jednodušší. V mnoha oborech se dá podnikat i mimo metropoli.