Diskuze
ÚVAHA: Rozpor mezi svobodou a počtem možností
Děkujeme za pochopení.
P58a66v41e43l 65P27r68i34n74c
IMHO pravěký lovec byl relativně svobodný až do chvíle, kdy si alfa-samec jeho družiny uvědomil, že organizovaná skupina je ve výhodě proti neorganizovaným tlupám. K tomu ovšem bylo třeba zajistit poslušnost a podřízenost. Vůdčí samec toho dosáhl poukazem na imaginární, všemocnou bytost, s vydatnou pomocí tehdy obtížně vysvětlitelných přírodních jevů. To je vznik náboženství. Umožnilo vznik prvních obcí, státečků, států a říší, ale také vznik specializované kasty ideových vykladačů : šamanů a kněží, vlastnících monopol na pozorování, vysvětlování a matematickému popisu přírodních periodických procesů. Potud pozitiva. A teď negativa. Vymývání mozků obyvatel od ranného dětství - jen tak si lze vysvětlit, proč lidé dobrovolně obětují vzácná zvířata a sebe samotné na oltář imaginární bytosti. Proč statisíce lidí dobrovolně stráví svůj život těžbou, přepravou a hromaděním milionů tun kamení z vůle jednoho namyšleného darebáka, který se prohlásí za boha. Proč je středověk dobou temna, ve které bych rozhodně žít nechtěl. Poté, co náboženské běsnění v Evropě zhruba před 300 roky vyšumělo, můžu kritizovat přemíru zákonů a omezení, ale můj život už bezprostředně nic neohrožuje, a cítím se svobodný a šťastný.
B54o58h59u23m38i54l 24H14a21v18e21l
Asi tak jak učili soudruzi složení benzínu.
90% lehká hrakce 5% těžká a 2% minerálních olejů
Soudruhu ta ale není 100%.
!! Soudruzi kanystr taky není nikdy plný !!!
tedy něco mezi 0-1
J65i17n10d42ř71i30c24h 32A17n43d67ě88l
Ano, největší svobodu měl (hypotetický) Bůh, který mohl z ničeho vytvořit cokoliv. Ovšem jakmile stvořil světlo a tmu, objevila se zároveň první omezení svobody.
Rád se na možnost svobody dívám z jiného úhlu, nikoliv z hlediska vnějších zábran (norem, omezení), ale z hlediska vnitřního. Uvedu to na příkladu počtu pohlaví.
Pokud jsou pohlaví dvě, jedno člověk má a v jeho rámci může dělat prakticky cokoliv se mu zlíbí.
Víc variant však nepřidává možnosti, co dělat, jak se chovat. Nepřibydou tím možnosti, které by do té doby neexistovaly.
Čím větší počet variant je na výběr, tím menší je ve skutečnosti prostor pro různé projevy chování ve zvolené škatulce. Protože ta škatulka se právě definuje na základě určitého chování. A 1/2 prostoru z celku je víc, než 1/4 nebo 1/50.
A ono to tak působí, protože člověk má tendenci se stereotypu své škatulky přizpůsobovat. A čím déle v ní pobývá, tím obtížněji se případně škatulka mění. Každá "specializace" je omezením, samozřejmě nejen pohlaví, i profese, koníček, dokonce i zkušenosti, zvyky, výchova, příslušnost k určité skupině...
I když neexistuje zákaz zvenčí, působí na člověka zevnitř a definují mu jeho další cestu.
Proč o tom píšu? Bez zkušeností, výchovy a příslušnosti ke skupinám přece život není moc možný.
No samozřejmě proto, že si myslím, že mnohými "dobrovolně" přijatými škatulkami a příslušnostmi ve skutečnosti zbytečně omezujeme vlastní svobodu, zatímco si myslíme, že jsme jí tím získali. Jestliže se vám nelíbí příklad s pohlavími, zaměňte si ho třeba za méně kontroverzní volbu ekosystému Androida versus Applu. A představte si, že by těch ekosystémů bylo dvacet .
L40a79d64i57s54l79a28v 35P79í93s79a39ř49í94k
S tím Bohem nemáte taak docela pravdu. Krucinální otázka: Pane faráři, když je Pánbůh všemohoucí, může udělat tak velký kámen, aby ho sám neunesl?
F35r65a36n27t49i98š42e91k 59N40a11v93r95á54t12i66l
Pokud si prostudujete etnografické poznatky o životě primitivních přírodních národů, pak zjistíte, že jejich život je svázán mnoha tabu a regulemi, které jsou přísně kontrolovány a doprovázeny brutálními sankcemi a tresty.
L82u40b71o36m70í91r 75Ž34a88l65o80u25d28e88k
Kdyby bylo možné osobní svobodu kvantifikovat, navrhoval bych měřit poměr času věnovaného tomu co chci a tomu, co musím. Nesmím se ale nechat zblbnout řečmi o "poznané nutnosti".
M97i87c15h27a52l 85K31a79n76d36a
Souhlas. Lepší definice asi neexistuje.
J52a52n 79K76r63á61s69e65n92s56k25ý
Svoboda volby je zavádějícím pohledem na svobodu. Příklad - Stojím-li v Praze na hlavním nádraží, můžu si vybrat z mnoha směrů i vzdáleností cestování vlakem. Pokud však si vyberu cíl a prostředek, a nasednu do vlaku, zbavil jsem se sám možnosti cestovat jinam. Už nemám tu předchozí spoustu možností volby. Už jedu vlakem. Paradox? Ne. Jen špatný pohled na svobodu, který však dnes převládá. Že dospívající testují "meze" své svobody, je přirozené, hloupé je, když jim to přetrvá do dospělosti a stáří a tragické je, pokud se jejich tápání stane "inspirací" pro společnost - místo svobody života testujeme počty možností. Přičemž svoboda je jen prostředkem, nikoli cílem. Svoboda k něčemu. Ale dnes se neuskutečněný cíl stává prostředkem k vytváření "svobodného prostoru". (A odhlédněme od toho, že se dnes svoboda získává majetkem)
V případě autorovy otázky, je poměřována svoboda predátora se svobodou možných obětí. Svoboda šelmy se svobodou kořisti, která se až po setmění vypravuje k napajedlu. (A z toho plyne další otázka - je svobodná společnost, ve které jsou svobodní jen někteří?)
M30i33r68o18s27l71a65v 45K85o21c67i79á30n
Takže kromě zastupitelské demokracie i zastupitelská svoboda?
L54a66d77i26s46l70a12v 63P44í82s28a22ř98í70k
Nejlepší poznatky se získají vlastním poznáním. V padesátých letech minulého století jsem v takové rodině, co skoro všechny potravinové zdroje získávala vlastní prací, žil, měli jsme rozsáhlé zemědělské a hlavně chovatelské zázemí. Tedy zdroje o něco lepší, než měl pravěký lovec. Ta rodina fungovala tak, že všichni členové, včetně babiček i dětí, museli denně vykonávat nějakou práci přiměřenou věku a schopnostem. Tedy relativně svobodni, ale připoutáni ke svému hospodářství, protože chovná zvířata bylo nutno obsloužit každý den, neděle v to počítaje. Byl to zaběhnutý systém, kde čas na osobní svobodu byl velmi malý, obvykle v neděli odpoledne. Nedalo se mluvit o svobodě chápané z dnešního hlediska. proto si myslím, že dnešní člověk, oproti člověku cromagnonskému je mnohem svobodnější.
M36i95r24o31s70l73a95v 66K81o57c43i68á58n
Oni ale byli vězněni jen svou omezenou představivostí - mohli přece statek prodat a začít dělat něco jiného.
M24i40l50o40s83l98a56v 18G93r90u48n56d84m22a47n84n
Podle mě je svoboda rozsah možností vlastního chování bez nutnosti násilí vůči ostatním lidem. Naše současná společnost je mnohem méně násilnická než společnosti pravěké. Je tedy společností svobodnější.
L49u50b95o28m11í38r 49Ž70a89l95o16u34d86e84k
Pokud si prosadíte svoje násilím, bude vaše svoboda vyšší, přestože je to nemorální.
Vyhledávání
TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA
Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.
ondrejneff@gmail.comRubriku Zvířetník vede Lika.
zviretnik.lika@gmail.comHYENA
Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.
https://www.hyena.cz