23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

ÚVAHA: Pryč s krásnou literaturou

Maturity jsou za dveřmi a studentstvo se na poslední chvíli noří do Jana Cimbury, Dětí ze stanice Zoo nebo Zbabělců, kteří jim splývají s Bídníky. Biflují se obsah Cimrmanových her (takovýhle strašný osud si ta roztomilá chytrá sranda nezasloužila) a vypisují si postavy ze Starce a moře, i když kromě starého Santiaga vůbec nejsou podstatné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kanioková 11.4.2019 19:09

JAN KELLER O POSTUPUJÍCÍCH

KATASTROFICKÝCH REFORMÁCH VE ŠKOLSTVÍ A VZDĚLÁVÁNÍ - https://www.citarny.cz/index.php/knihy-lide/vzdelavani-a-souvislosti/vzdelavani-a-skola/keller-skolstvi-vzdelavani-penize-kritika

K. Janyška 11.4.2019 19:14

Re: JAN KELLER O POSTUPUJÍCÍCH

Komouši lžou !!! Dzp.

J. Kanioková 12.4.2019 9:00

Samozřejmě, všichni jsou komouši, jen vy jste hvězda

P. Urban 11.4.2019 15:40

Nevím, jestli krásná literatura

má vychovávat k mravnosti.

Pokud si ale někdo myslí, že ano, pak nejlepší způsob, jak eliminovat vliv literatury mravně pochybné je prohlásit ji za povinnou četbu.

J. Ptáček 11.4.2019 14:56

Svěží veršík

Už vím táta každý večer, čte si dřív, než usíná,

dám mu tedy tuhle knížku, od soudruha Lenina.

Krásná literatura z padesátých let

J. Jurax 11.4.2019 15:02

Ano.

Za dobré vysvědčení dobrou knihu!

B. Rameš 11.4.2019 11:05

Krásná literatura

(existuje nějaká ošklivá?) měla jednu nespornou výhodu: sepsání, vysázení, vytištění, svázání a distribuce takové knížky něco stály. Tudíž, buď se musela knížka prodávat (a zaplatit), nebo to byl koníček pouze pro bohaté (vlastním vydáním...). Dnes může na web psát každý mamlas, jehož zbytnělé ego ponouká, aby své pro lidstvo nesmírně cenné názory k blahu téhož veřejně proklamoval. Autora tohoto komentáře v to počítaje.

P.S. Ale ve škole se o mně učit nemusí...

Z. Roller 11.4.2019 20:53

Re: Krásná literatura

Vážený pane kolego, omlouvám se, že na mém webu, ze kterého tento článek pochází, nenajdete žádné názory nesmírně cenné pro lidstvo. Nejsem jich schopen, jen se tak bavím a nanečisto si častým psaním piluji styl, jako to dělal už kolega Dumas. To se zaplaťpámbu smí. Máte pravdu, pojem "krásná literatura" je trochi divný, je to doslovný překlad slova beletrie, jak jste se v článku dočetl. Do beletrie nepatří např. většina sci-fi, detektivek nebo vzdělávací literatury. Proto navrhuji nazývat to, co není beletrií, nikoli ošklivá literatura, ale krásnější literatura. No a protože jste neodhalil můj nevinný žertík o nejlepším bloggerovi, co má být v čítankách, zapřísahám vás: neotevírejte moje stránky. Je tam rubrika APV informuje a to celé je jenom jako, to není pravda, to jsou jenom takové vtipy! To se smí.

P.S. Nebojte se, o nás dvou se ve škole učit nebude

Z. Roller 11.4.2019 20:56

Re: Krásná literatura

P.P.S. Kruciš, mám tam překlep

J. Jurax 11.4.2019 23:33

"Do beletrie nepatří např. většina sci-fi, detektivek ..."

Ehm ... ale když by se sci-fi, detektivky etc. nazývaly ne krásná, ale "ještě krásnější literatura", souhlasil bych ... :-)

K. Janyška 11.4.2019 8:55

CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Vzděláním je to, co se dostane do hlav dětí, studentů a ostatních lidí, z platných informací o světě, přičemž je úplně jedno odkud. Není nic tragičtějšího, než tzv. vzdělání informacemi irelevantními.

Z hlediska oborových znalostí a rozšiřovaných technických informací není problém tak velký. Všichni souhlasí s tím, že jedna a jedna jsou dvě a suma dalších takových a daleko složitějších vědomostí je přijímaná všemi jako samozřejmost a je to tak logické a v pořádku, pokud tedy nemluvíme o technice a strategii vyučování. Jsou to vědecky podložené a šířené poznatky a zkouší se z nich.

Avšak z hlediska předání informací vyššího řádu, tedy vědění o lidském světě a principech, na kterých vyrostl a stojí je situce tristní a právě obrácená, než by měla být.

Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav, že lidský svět je organizací ovládanou lidmi a veškeré školní snažení je směrováno k tomu, aby do takového světa byli připraveni vstoupit a uměli se v něm pohybovat. Jenže takový svět neexistuje.

K. Janyška 11.4.2019 8:55

Re: CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Věc se má úplně obráceně. Lidský svět je totiž spontánním řádem lidské interakce, tedy je řízený spontánními silami a to je jedinou možností přežití lidstva. A to je tak neuvěřitelné a složité, že to lidi nejsou schopni vůbec bez předpřípravy pochopit. A na školách neprobíhá ani ta. Nejsou učitelé a dokonce ani učitelé učitelů, tedy profesoři vysokých škol, kteří by takovému paradoxu rozuměli.

Celou velmi složitou problematiku však popisuje na vědecké, a jen na vědecké, bázi tzv. kompozitivní teorie, tedy suma informací, navzájem provázaných a neodporujících si, získaná vědeckou kompozitivní, tedy skladnou, metodou společenských věd. Viz slavná kniha Kontrarevoluce vědy myslitele myslitelů, nositele Nobelovy ceny. A.F Hayeka. Dzp.

I. Širůček 11.4.2019 13:25

Re: CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Dokud z té slavné knihy neuděláte komix (nebo lépe počítačovou hru), tak zůstane lidstvu neznáma.

I. Širůček 11.4.2019 13:26

Re: CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Ale stejně by mě zajímalo: proč dostal Nobelovku, když jeho dílu nikdo nerozumí?

J. Jurax 11.4.2019 14:58

Právě proto ... :-)

K. Janyška 11.4.2019 16:23

Re:

Nerozumí, ale přinesl důskazy o jeho správnosti. Ano, je velmi složité. Prakticky obrácené k tomu, co si lidé myslí. 3 velká negativa: mír, svoboda a spravedlsnost. Kdo to jakživ slyšel... Dzp

I. Fencl 11.4.2019 7:26

Literatura je OK

Literatura je OK, to škola lidi masíruje a dělá z nich zprůměrované roboty. "Hey, teacher..." Z toho plyne, že do školy se stále méně hodí i skutečná literární díla. Don Quijote však jistě ano. O to, že bychom s ním nechtěli být, přece vůbec nejde. Je ale fakt, že většina autorů prostě neosloví každého, i když píší mistrně. Vonnegut, Asimov, Ransome... Další věcí je, že hodně žáků jednoduše na kvalitní četbu nemá... Jinak: Rumcajse mám za krajně sympatickou figuru.

F. Houžňák 11.4.2019 6:50

Náhodou, naše češtinářka paní Nováková

nám za hlubokého komunismu říkala, že Vrchlický napsal Rytíře Smila.

I. Širůček 11.4.2019 13:19

Re: Náhodou, naše češtinářka paní Nováková

Naše zase tvrdila, že předlohou poručíka Duba nebyl akademik Trávníček, to prej jsou jen pomluvy. Nevím, jak to bylo doopravdy, ale soudě podle jejího charakteru bych spíše věřil, že byl.

J. Jurax 11.4.2019 0:35

No jo, povinná četba je spolehlivý způsob, jak knihu či autora studentovi znechutit. Bylo za mých let před více než půlstoletím a soudím, že dnes to nebude jiné.

Naštěstí za mých let nebyly v povinné četbě detektivky ani scifi (ba naopak byly v opovržení), takže dodnes mám co číst ...

R. Langer 11.4.2019 6:19

Re:

Jo jo. :-)

R. Gramblička 11.4.2019 6:56

Re:

taktak, být před 20 lety ve výběru Asimov, Clark či Simak, to bych exceloval. A nutno říci, že napsali řadu velice čtivých nadčasových děl.

R. Gramblička 11.4.2019 6:59

Re:

občas si vzpomenu s jakou vážností jsme probírali kdejaký úlet, třeba Květy zla Charlese Baudelaira a další jeho souputníky, nad jejichž tvorbou jsem jen nechápavě kýval hlavou

Š. Hašek 11.4.2019 9:32

Re:

Nebylo to tak hrozný ........

Já to bral tak, že škola (i domov) jsou vobčas povinnosti. Faktem je, že Babičku jsem na první pokus nepochopil ........ protože jsem měl plnou makovici Verna, Součka, Běhounka, "Maříka", Krakatitu, ........... Foglara. Taky Lovce mamutů a Setona, Londona s tou divočinou ....

Podporuji tímto "otravování" žactva všelikými úkoly, vč. četby. Voni se jim žíly nezkrátí!!!!!!! A klidně, ať učitel upozorní na knihy dle svého dětství ...... bez Valachové!

A. Alda 11.4.2019 9:50

Souhlas.

I. Širůček 11.4.2019 13:21

Re:

Myslíte jako, že zákaz některých autorů či literárních temat by byl cestou k tomu, jak odlákat mládež od počítačových her a internetu k četbě?

J. Jurax 11.4.2019 14:56

Nikoliv. Pravím pouze, že tzv. povinná četba má potenciál knihu i autora nadlouho, případně navždy, znechutit. Ovšem reflektuji dobu dlouho před internetem a počítačovými hrami, anžto jsem maturoval před půlstoletím.

A mimochodem, proč hned zákaz?

J. Ticháček 12.4.2019 21:16

Re:

Ono je to těžké. Takzvaná povinná četba mi v podstatě nevadila. Většinu z těch knih jsem měl přectenu dávno před tím, nežli na ně během vzdělávání došlo jako na povinné. I když... Čas od času se mezi povinnou četbou ocitly i knihy autorů, k nimž jsem nenašel vztah. Takže jsem nikdy nečetl "starce a moře". V povinném Čtenářském denníku jsem prostě napsal, že po přečtení sbírky asi patnácti Hemingwayových povídek nejsem ochoten od tohoto autora číst cokoli dalšího.

Proti povinné, dnes doporučené četbě v podstatě nic nemám. Je li vhodně vybírána. Měla by žákům a studentům otevřít tu část světa, která by jim - až na pár výjimek - zůstala skryta.

V literatuře prostě existují, a existovali autoři, kteří se již před desítkami a stovkami let zasadili o to, že dnes vnímáme svět tak, jak jej vnímáme. To samé platí v jakémkoliv uměleckém oboru. A nejenom uměleckém. Člověk s alespoň základním vzděláním by měl být schopen vnímat kontinuitu. A hlavně být schopen vnímat čím je vlastně ovlivněn. Aby nedocházelo k takovým paradoxům, kdy Bára Basiková před lety dokázala pohrdavě mluvit o hudbě, bez které by nikdy neměla možnost se uplatnit, nebo kdy si celá smečka novinářů s universitním vzděláním nedokáže všimnout toho, že jakýsi český president nevyžaduje vyvraždění žurnalistů, ale cituje Shakespeara ve chvíli, ve které to bylo docela vtipné.

Jenže to by vyžadovalo i vzdělané lidi ve školství. Pak by nemohlo dojít k tomu, že se v doporučené četbě ocitne Svěrák se Smoljakem, ale bude tam třeba Karel Poláček. Ke kterému mělo jejich divadlo mnohem blíže, nežli ke vzorům, na které se sami odkazovali. Nemluvě o faktu, že jejich divadlo bylo natolik spjato s dobou, že dnes je ten Poláček mnohem modernějším autorem.

J. Jurax 12.4.2019 23:16

No, ono nevadila ani tak ta povinná četba jako skutečnost, že přečtení díla bylo zkoušeno. Pamatuju si dodnes otázku češtinářky, jež před pětapadesáti lety dotírala na skoro patnáctiletého gentlemana (mne) otázkou, co se zdálo paní kněžně nebo komu noc před tím, než studentské legie odešly z Litomyšle do Prahy - šlo o Filosofskou historii, kterou jsem tehdy pochopitelně nečetl, ač jsem měl. Z Jiráska bylo čitelné leda tak Bratrstvo, neboť se to dalo číst - když se trochu přeskakovalo - jako nynější terminologií thriller. Doporučená literatura nás jistě měla vzdělat, jenže jaksi aspoň mně moc žánrově nepasovala. Tehdy.

A to jsem knihomol, jenž tak od páté třídy vyfasoval vždy na konci roku štůsek knih, co mi byly během roku zabaveny při podlaviční četbě (ty, co byly z knihovny jsem musel průběžně vyškemrat, abych je mohl vrátit). Jenže normální pubertální mladík o své vůli stěží bude o své vůli číst doporučené klasiky, leda tak ještě Čapka, třeba Válku s mloky, ale V zámku a podzámčí či Divou Báru nebo Lidi na křižovatce a Annu proletářku nebo Robinsonku a tak dál a podobně ani omylem. A Biggles nebo K mrakům Magellanovým nebo Zinková cesta se do doporučené literatury nedostaly, neboť první byla odsouzena co škvár, druhá jako jakási podivná scifi a třetí byla s odpuštěním přímo detektivka - vše to nehodno vzdělance ...

Takže, jak správně pravíte - je-li povinná četba dobře vybírána ...