25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

ÚVAHA: Musí se historie opakovat?

Našim předkům se začátek minulého století evidentně nepovedl a dál už se vezli ve vleku událostí. A přitom to začalo tak dobře. Velkým technickým pokrokem a rozvojem průmyslu a technologií. Haber s Boschem nalezli způsob, jak katalyticky vyrábět ze vzdušného dusíku čpavek a tím zlevnili a zpřístupnili umělá hnojiva a bohužel také výbušniny. Metalurgie i elektřina slavila úspěchy. Lidem se začalo dařit lépe. V tom jsme na tom byli i my po roce 2000 podobně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 7.9.2022 18:25

Poslední věta Hlubučekovy úvahy: "... A kdo obchoduje, nemá čas a zájem válčit."

Připomenu, že zakladatel velké mezinárodní firmy IBM, Thomas Watson sr., už velmi dávno říkal, že "když spolu budeme obchodovat, nebudeme spolu přece válčit."

Takže: Obchodem proti válce? Platí to skutečně vždy?

D. Hrubý 7.9.2022 10:42

Hlubuček zas perlí. Začátek tohoto století se naopak povedl. Vědecko technická revoluce nabrala na obrátkách. Nacismus a fašismus a předsudky a náboženská dogmata a pokrytectví se však nalepily na rozvoj jako praraziti. A touha po moci. Pan Hlubuček je moderní Pražák a mně se nelíbí popražštění češtiny Zetkem. Režizér, fašizmus... Když jsem měl Tarzana ( vydání z roku 1926 ) psalo se tam ještě ssavec. Přišlo mi to úsměvné. Dnes se píše savec. Je to spíš věc rozumu. K čemu dvě S. Já jsem vyrostl do doby s jedním S. Tím Z, které by mi nemuselo to vadit, se ale odhalila ta záhada, o které Hlubuček píše. Režizér neříkali lidi, ale Pražáci. Prezident se z i zase přijde normální. Ono se to tak i vyslovuje přirozeněji. Ovšem režizér... Chápete, co tím myslím? Přijdete s myšlenkou. Inovací. A pokaždé se do toho vmontuje nějaký aktivista, co tu ideu zprzní, aby uspokojil zájmy malé skupiny a spustí lavinu , protože aby jedněm pitomcům bylo vyhověno, politicky se ustoupí jiné kravině. Nedávno jsem měl konflikt c cyklistou, který měl pocit, že jsem ho neobjel autem v dostatečné vzdálenosti. Známe se a tak to začalo žertem. Skončilo to hádkou. Objel jsem ho. Bezpečně. Nedělám si čárky, kolik cyklistů sejmu. Nedokázal jsem mu vysvětlit, že je vůl. Uteklo pár týdnů a potkal jsem ho se psem. Bez košíku a na volno. Tak se ho ptám, proč má toho psa na volno, když litera zákona... Dozvěděl jsem se, že si mám hledět svýho. Že pes potřebuje volnost ( ve zkratce). Jestli se něco nepovedlo, byl to začátek tohoto století. Po dvou světových válkách, které vyvolaly krize parazitů, by se lidi posunout mohli. Chce válku s Ruskem pouze Zelenskyj? Nebo ji chce západ a chce ruské suroviny a Zelenskyj je pouze užitečný idiot? Nebo Zelenskyj pouze parazituje na cizích cílech a chce si prosadit vlastní? Západ stovky let drancuje cizí země. Zdroje. Docházejí. Věděl to Napoleon, věděl to Hiler, věděli to podnikatelé v USA, když vyháněli indiány z ropných polí. Představte si Ameriku / budu pokračovat

D. Hrubý 7.9.2022 10:56

jako území, které pořád patří Indiánům a prosperuje jako třeba SAE nebo Katar. Když svět ovládají peníze, není klidnější. Jen se umírá dál od nás. Na začátku minulého století nebyl internet a informace byly opožděné. Ve 4 Matrixu to ta ženská řekla výstižně. Nic neplodí násilí tak, jako nedostatek. No a lidská mysl se dá zmanipulovat celkem snadno. Stačí jí vsugerovat, že blbost je víc než rozum. Pak potkáte cyklistu a pejskaře v jednom vydání. Amaričani natočí Avatara jako bitvu o unoptanium, které zoufale potřebují. Ale dovolí, aby domácí tu bitvu vyhráli. Umíte si představit, co by se stalo, kdyby si Indiáni začali nárokovat vrácení svých území? Kdyby nedej Bože začali o ta území bojovat? Pravda je krutá. Přežití jedněch, je závislé na existenci druhých. Historie se neopakuje. Nezměnila se. Ten stav pořád trvá. a i když se občas najde někdo, kdo chce z pozice rozumu ubrat jedno S, vzápětí se protlačí exot, co přidá Z. A pak jsou tu ti, co tomu slouží. Paraziti. To je podle mě třeba Hlubuček. Na mobilu stačí dát tovární nastavení. A všechno od začátku. To nás nejspíš čeká. Hard reset. I díky takovým, jako je Hlubuček.

D. Hrubý 7.9.2022 11:12

Protože až vám bude v zimě zima a nebude co jíst a budete vědět, že soused má na zahradě dřeva mraky a plnou spíž, co uděláte? Vy máte děti, co řvou hlady a soused má taky děti, ale má co jíst a čím topit. Nenapíšu, co uděláte, ale uděláte to, co každý. Vyvraždíte souseda. A ještě k tomu pozvete ty druhé, co taky nemají. A pokud máte fištróna, necháte jinýho souseda, aby to udělal za vás. Třeba takového, co se s tím, co má dostatek, nemá v lásce. Je to snadné a ještě zůstanete z obliga a až bude po všem, tak na toho souseda, kterého jste vyprovokovali ukážete prstem, že to přehnal. Ale bude co jíst a bude teplo a vy budete spíš za hrdinu. Morálního. Tak to funguje. Po staletí.

M. Pivoda 7.9.2022 13:02

Nepopírám D. Hrubého. Pouze doplním, že to, co mění náš svět trvale jsou radikální technologické změny. Nikoliv tedy revoluce sociální (ke které se vždy už připravuje kontrarevoluce), ale revoluce technologická.

Takže jestliže se informační technologie již cca 130 let vyvíjí exponenciálním tempem, zanechá to nutně i sociální dopady. Například respektovaný Ray Kurzweil tvrdí, že sociální dopady IT a AI si v průběhu 30. let současného, 21., století přivodí takovou technologickou nezaměstnanost, že si v USA vynutí (jako ekonomicky racionální řešení, nikoliv socialismus!) minimální příjem pro každého občana USA.

Ale ještě tam nejsme. Exponenciální tempo vývoje IT nezměnilo ani 50 milionů mrtvých (během 2. světové války). Zatím ale nevíme, co by udělaly (jaké dopady by měly) miliardy mrtvých ve 3. světové válce.

M. Pivoda 7.9.2022 13:53

Já jsem výše zmínil názor Ray Kurzweila. Připomenu, že existují ale i jiné názory na tutéž očekávanou budoucnost, totiž na budoucí "technologickou nezaměstnanost". Někteří to, co bude následovat (tj. minimální příjem) již nazývají technologickým socialismem.

Ještě zajímavější diskuze by mohla vzniknout ohledně toho, zda budoucí minimální příjem občana by měl, či neměl, být podmíněn něčím dalším, než jen americkým občanstvím. Hovořím o tomto tématu z pohledu toho, aby to skutečně fungovalo. Nejen, aby se ta očekávaná budoucnost nedala nějak zneužít. O což se určitě někteří pokusí.

Jako příklad z historie uvedu, že i první černí američtí občané požadovali své volební právo. Jenže to bylo podmíněno kvalifikovaným americkým občanstvím! Co to znamená? Když už ten černoch se snad i naučil číst, dali mu přečíst a vysvětlit Ústavu USA, která je ale psána poměrně složitým právnickým jazykem. Černoch (potenciální volič) tehdy tedy mlčel, a volební komise se shodla na tom, že tento člověk není kompetentní americký volič. A tedy volit nesměl.

Já se dnes ptám, kde jsou v Česku kompetentní čeští občané, tři desetiletí potom, kdy Václav Havel z politické tribuny vykřikoval cosi, o potřebě české občanské společnosti, jako záruce demokracie.

D. Hrubý 7.9.2022 14:13

Co by nás tak čekalo? Hard reset. Technologie předběhly myšlení a ti, co drancovali, si zachovali myšlení středověku a používají moderní technologie. To s tím socialismem ale řešení je. Jen se to nesmí nazvat socialismem, protože pro jedny to má nepříjemné konotace, druzí z toho mají osypky. Příklad: 10 výrobců aut spotřebuje 10 dávek surovin všeho druhu, potřebných na vyrobení deseti aut, který si ale vybere jen jedno. Těch 9, co se neprodá, se sešrotuje. Za první republiky se pšenice sypala do Vltavy, aby se udržely ceny. Řešení je buď centrálně plánované hospodářství nebo konkurenční boj, kdy nakonec zůstane jen jeden výrobce aut, ovšem za cenu vydrancovaných zdrojů. A to nás vrací k tomu, co popisoval Marx s Engelsem a čemu se tak bráníte. Nebo si to lidi včas uvědomí. Ale to by zas někdo musel ten problém pojmenovat správně. Ono se řekne, že se opustí tradiční myšlení a bude se inovovat. Jenže grýndýl třeba, to je další pláštík, co maskuje byznys a touhu po ovládnutí. Gren deal je odstranění S navíc. Ale zas tam nějaká potvora nacpala to Z. A udělalo se z toho, s laskavým souhlasem loutek u koryt, dogma.

D. Hrubý 7.9.2022 14:16

Sakulente! ...10 aut pro zákazníka, který si nakonec vybere jen jedno.

Z. Lapil 8.9.2022 12:04

Ne tak úplně. Především - socialismus nemá nepříjemné konotace, socialismus nefunguje. RVHP neskončila proto, že na ni bylo uvaleno embargo na vyspělé technologie, skončila proto, že je v podmínkách řízeného hospodářství nedokázala vymyslet. KLDR ani Kuba ani Venezuela nejsou zrovna hospodářsky úspěšné a třeba Rusko a Ukrajina se ze socialismu nevzpamatovaly dodnes.

Sype-li se pšenice do Vltavy, je to ta lepší varianta. Říká se tomu dostatek. Alternativou je, že nebude z čeho péct chleba. A zkuste myslet aspoň za nejbližší roh: tu vysypanou pšenici nikdo nedostane zaplacenou, takže napřesrok se na ni vybodne a nezaseje.

Centrálně plánované hospodářství je blbina - viz Hayekova Cesta do otroctví, nebo méně dramatické a podrobnější Omyly socialismu nebo daleko nejjednodušší Bastiatovo Co je a co není vidět.

Docela by mě zajímalo, kolik nových(!!!) aut se reálně sešrotuje. Na silnicích vídám docela staré kusy a na vrakovištích vyslovené staré křápy. Plus bouračky, samozřejmě. Spíš věřím na "zbytečné" množství prototypů ověřujících, že tudy cesta nevede. Jen u ČSD, tedy podniku spolehlivě socialisticky a centrálně řízeného, vím o třech (motorový Kyklop - jeden sešrotován, jeden slouží ve Velimi), elektrické jednotky EM460.001 a EM460.002, parní lokomotiva 464.2 Rosnička (https://www.cdnostalgie.cz/vozidla/parni-lokomotivy/-36949/). Ale jak chcete vynalézat bez prototypů?

Jsem si ale dost jistý, že volný trh zajistí, že ve chvíli, kdy centralizace (například) autovýroby přesáhne kritickou mez a výrobci začnou usínat na vavřínech, najde se - nebude-li mu centrálním řízením bráněno - alternativní výrobce. Viz přesun výroby do Číny a okolí. Vezměte si jen ten pitomej plyn - ve chvíli, kdy začnou být s velkým dodavatelem problémy (nechci teď řešit politiku, pro teď je mi jedno, kde se ty problémy vzaly), začne se hledat a najde se dodavatel jiný. Buď plynu nebo něčeho jiného. Jasně, dva tři čtyři roky polezou úzký do tenkejch, ale to už tak chodí.

M. Pivoda 7.9.2022 9:04

Varování v roce 2017. Jde o hraný film, co by se mohlo stát.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=9CO6M2HsoIA

R. Polášek 7.9.2022 8:44

Mě by zajímalo, co si autor pro Evropu představuje jako životaschopnou alternativu toho jeho "populismu". Zelenou totalitní Evropu?

P. Pepax 7.9.2022 8:37

Evropě stačilo, aby se v minulých létech nemontovali do Ukrajiny a mohla by svůj bláznivý zelený úlet dotáhnout do zničujícího konce.

R. Polášek 7.9.2022 8:51

Pravda, kdyby Putin počkal ještě takových 2 - 5 let, mohli bychom posílat na pomoc Ukrajině tanky, vrtulníky a transpotéry tak maximálně na baterky. A to ještě kdoví jestli, protože ekonomiky evropských států by byly "sežrané" a beznadějně zadlužené Greten Dealem a občané by měli vesměs peníze jen na základné potraviny, teplo a oděv.

Naštěstí Putin nepočkal a my si nyní zkoušíme na všeobecném zdražování a vysokých enách energíí, jakýže to "zelený život" pro nás v budoucnu připravují zelení propagandisti, aktivisti a exponenti.

P. Dvořák 7.9.2022 9:17

:-) R^

A. Teply 7.9.2022 13:33

To mě rozveselilo, že s dodávkou západní vojenské techniky na Ukrajinu odešlo i AdBlue.

Jak západní technice dojde močovina, zahlásí "Stop" - a bude zachraňovat planetu.

Vsadil bych se, že ruská technika toto řešení nepoužívá...

Z. Žabička 7.9.2022 8:28

Stačí se podívat do historie. V roce 535 vybuchla sopka a 3 roky skoro nesvítilo slunce. Skoro byl zničen lidský druh morem...Padl Cařihrad, skončila říše římská, nastalo stěhování národů.

Zelení šílenci dnes chtějí odstranit "blahobyt". Místo antikoncepce vyvážíme záchranu dětí v Africe. Akorát pak nemají co jíst...a potřebují více polí...

J. Ganaur 7.9.2022 10:04

Konstantinopol 1453.:-)

P. Brecík 7.9.2022 22:05

R^ ale my jim tam radši dodáváme samopaly + náboje :-(

J. Lukavsky 7.9.2022 7:30

"Demokracii do východní Evropy, ale i tam, kde o ni evidentně nestáli." Ano, ale zajímavé je, že evidentně stojí o to se do těch západních demokracií nastěhovat a žít tam, pokud možno bezpracně. Takže nohama hlasují pro tu opovrhovanou demokracii... J.L. end

P. Dvořák 7.9.2022 9:21

ANO!

... nastěhovat a žít tam, pokud možno bezpracně ..."

V tom je podstata imigrace, kterou pokud se týká směru z východu na západ, nazýváme "cestou za demokracií".

;-D

R. Langer 7.9.2022 6:59

Stačí, když budeme respektovat normální fyzikální zákony. To by stačilo, alespoň pro začátek.

Ale věříte tomu někdo? ;-€

P. Sura 7.9.2022 9:19

Já JO !!

J. Sinnreich 7.9.2022 0:59

Kdyby EU misto sankci pokojne odebirala rusky plyn, tak by mohla posilat vice zbrani na Ukrajinu ! To ovsem pouze za predpokladu, ze v Kremlu sedi podobny idiot, jako planovaci Green Dealu v Bruselu. A pokud by v Bilem Dome sedel nekdo jiny, nez strujce US debaklu v Afganistanu, pak by asi Putin asi trochu vahal, nez rozjede agresi na Ukrajine.

V. Církva 7.9.2022 6:42

Tak především Západ podcenil, že se stal na Rusku maximálně závislým s energiemi. A to se mělo řešit nejpozději před 16 lety.

Ekonomická stopka Ruska by byla vpořádku, pokud by většinu energie nemělo Německo a my od nich.

Západ musel na rusácké středověké válečnictví nějak reagovat, ale měl to lépe promyslet, a nejlíp už 15 let dřív. Hlavně udělat reakce politicky méně zajímavé a efektní, které ale ublíží Rusku a ne nám.

Dodávání vojenské techniky je jednou z nich. Pokud ale připustíme, že utrpení Ukrajiny pod Ruskem je horší. I tady se názory různí. Češi nemají rádi ničení vlastní země, ale pak zase byli pod nacisty a bolševiky.

R. Langer 7.9.2022 7:07

Tak především, Západ nic nepodcenil, Západ na tom desítky let usilovně PRACOVAL, pod vedením Zelených bolševiků z Brusele, zaštítěných soudružkou Merkelovou z NDR, pod vedením soudruha Putina z Moskvy.

Ale hlavně, že nám teď vy, bolševici z Brusele, budete nadávat do Putinových přidržtašek, když jsme vám to CELÁ TA LÉTA VEŘEJNĚ A NAHLAS ŘÍKALI!

To jste ovšem blábolili cosi o čisté planetě, a o tom, jak jsme zaostalí v myšlení, my, ropní dinosauři, co mají alespoň nějaké ponětí o základních fyzikálních zákonech, a základech silové energetiky.

Běžte těmi pokryteckými bláboly už laskavě do prdele, a chytněte se za vlastní nos, něco tam u vás zatraceně smrdí! ;-€

I. Barton 7.9.2022 8:40

R^

R. Langer 7.9.2022 7:00

Trefné! R^

P. Brecík 7.9.2022 22:08

EU pokojně odebírá ruský plyn. Z Číny. Čína A, Zvýšila odběr "rourou" o 160%. B, Bere velká množství LNG z Ruska. !! A protože má Lockdowny a menší spotřebu, tak si k tomu nahodí svůj zisk a prodává to dále do EU. EU je zásadová - "nebere" plyn od Ruska za 10, bere ho za 30, 40 ten samý přes Čínu

M. Sláma 7.9.2022 0:59

Krucihnáta už zas: "méně bouřlivější" = "méně více bouřlivý" - čili nesmysl ...