20.1.2021 | Svátek má Ilona


Diskuse k článku

ÚVAHA: Krize člověka a světa

Občasné kalamity, vymírání ryb, vysychající toky, usychající lesy, mýcené pralesy, všedusící agrokombináty nás neustále negativně upozorňují, že krizovost naší situace roste.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Rada 24.10.2020 8:01

To co dlouze popsal autor vystihuje už dříve vypozorovaná polarita světonázorů. Např. E. Fromm, který se odvolával na Junga ... formuloval teze biofilie versus nekrofilie.

http://www.teksty.wz.cz/fromm-lidske_srdce/03-laska.html

V roce 1976 pak na základě těchto principů popsal problematiku smyslu života. Česky 1992 "Mít nebo být". Přes všecha tato moudrá slova se přesto lidstvo ubíralo především konzumním a tedy nekrofilním smerem s cílem co nejvíce "mít".

https://www.databazeknih.cz/knihy/mit-nebo-byt-78462

Analogicky ale lidověji popsal životní polaritu Tolkien ve světoznámého románu "Pán prstenů". Hobiti nenápadně "BYLI" a vyznačovali se radostí ze života i odolností vůči moci kouzelných předmětů - které naopak daleko snadněji až do válečných konfliktů veštvali společenstva která bažila MÍT moc skrze kouzelné předměty. Konzumního materiálna ale máme nyní vesměs dostatek a hnáni vlezlou reklamou bažíme vlastnit další a další ... - zároven ale přestáváme BÝT.

D. Polanský 24.10.2020 9:31

Ale není zlé mít i být. Mnohým se to daří.

P. Rada 24.10.2020 9:38

Mírou toho jak se co "mnohým daří" lze vyhodnocovat a je zajímavé, že např. průzkumy právě ukazují rostoucí ekonomiku při klesající spokojenosti.

https://www.kurzy.cz/zpravy/483866-cinsky-produkt-roste-spokojenost-lidi-klesa-a-nejstastnejsim-mestem-na-svete-je-lhasa/

P. Moravčík 24.10.2020 9:35

Len taká drobnosť - podľa ekonomického rozboru nemala rustikálna spoločnosť hobitov v danej podobe šancu existovať.

P. Rada 24.10.2020 10:12

Ta "drobnost", že rustikální/sedlácké společnosti civilizačně převažovali po většinu civilizačních věků má naopak ekonomické opodstatnění s hlediska civilizační udržitelnosti.

Dnešní ekonomiky naopak žijí sice velmi dynamicky ale na surovinový dluh a proto trvale neudržitelně.

Argumentace, že tento vývojový rozpor řeší růst technologičnosti je platná jen v některých oborech (informatika, elektronika, nanotechnologie..) Obecněji naopak technologičnost nedostačuje kompenzovat růstově navozené disproporce. Rostoucí oběmy celosvětově nerecyklovatelných externalit to jasně dokazují.

Š. Hašek 24.10.2020 10:53

Vidím ale určitý rozpor mezi dlouhověkým pralesem a mým praprapra ...., který to dynamicky vyřešil trávou na měsíc a kůzletem na měsíc. Taky pálil dřevo, "až se prášilo".

Předpokládám, že Vaše činnost je statická a i použití toaletního papíru přepočítáváte ihned/on line na dynamicky hynoucí lesy/vysazujete týdně jeden buk (smrk né).

Zkráceno.

P. Jirkovský 24.10.2020 7:33

Asi to není text pro NP, pro uživatele světa není jednoduchý přijmout východiska a akceptovat závěry úvahy. Ale to nemění nic na tom, že je to úvaha skvělá a mimořádně inspirativní.

Š. Hašek 24.10.2020 9:13

Předpokládám, že jste inspirativně překopal svoje životní plány, chod domácnosti po stránce energeticko automobilové a zítra v 6:30 zahájíte činnost. Třebaa bez elektřiny.

Zavolejte Gretě, ta Vám pošle manuál.

A pozor, ti naši předkové, co žili ještě "v souladu s Gretou" si pejsky nefotografovali (jako Vy). Občas je taky upekli, třeba s medvědím česnekem. Políčka s paličákem ještě neměli.

Pokud si děláte srandu (tutově neděláte), pak se Vám omlouvám.

J. Pokoutný 24.10.2020 9:21

Řekněte to Mayům, kteří již kolem roku 500 AD vykáceli pralesy Střední Ameriky, aby si uvařili kukuřici, postavili silnice a vesnice a města. A také etnikům, které prováděla totéž před 16.stol. v Amazonii. Nebo australským negritům, kteří zřejmě vyhubili megafaunu v Austrálii.

Š. Hašek 24.10.2020 11:09

Je to marný.

J. Pankovic 24.10.2020 0:48

Bože, to je ale chobot !!

J. Huml 24.10.2020 4:39

No, pan autor je prohlaseny pravicak, konzervativec, naprosto presvedceny o nutnosti lidstva zit a jednat v souladu a respektu prirodnich cyklu. Chobot? Pankovic se tedy hlasi do te zprofanovane levice a progresivismu? Vyzyvate Boha, jehoz jmeno berete nadarmo, chobote? To je nejaky druh rusismu? Chobot je dlouhy nos, chobot je tedy Pankovic.

J. Pankovic 24.10.2020 8:21

Takže znakem "prohlášenêho konzervativního pravicàka" jsou metafyzickê bláboly :-) To si musím zapamatovat !!