28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

ÚVAHA: Konec snu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Richard III. 21.3.2008 22:28

Omyly

Myslel jsem, že Titanic ztroskotal mnohem severněji a dál od Ameriky.  Nezbývá mi než se poučit.

J.G. Pašek 21.3.2008 19:51

TITANIK nechal postavit a vlastnil Američan J.P. Morgan . . . .

Cena postavit dnešních cca $500 tisíc . . .

Titanik byl registrován v Anglii = cena registrace a mzdy zaměstnanců byly mnohem levnější než v USA a v Anglii a Irsku = námořní velmoc, žili zkušení zaměstnanci, ale neměli praxi naplnit a spouštět spouštět v panice záchrané čluny  . .  . bylo tam cca 2200 lidí a z toho cca 900 byla obsluha = zaměstnanci od kapitána, oficíry, poskoky, kuchaře, číšníky, uklizečky, orchestr-muzikanty po strojníky a topiče . . .

Takže platících pasažérů tam bylo cca 1300  . . Cena lístku Anglie-USA? Ceny lístků byly v Brit. Librách, ceny přepočteny na 1990 $ . . .  1. třída = dva pokoje parlor s okny pro 4 pasažéry cca $50+ tisíc . .  . . . 1. třída bez oken - jeden pasažér cca $2+ tisíce . . .  2. třída cca $700+  . . . 3. třída cca  $170 - 460 . . .        

xxx 21.3.2008 21:58

Re: TITANIK nechal postavit a vlastnil Američan J.P. Morgan . . . .

titanic stal v tehdejsich librach 2 000 000,-. To by dnes bylo nekolikrat vic nez $500 000.

J.G. Pašek 21.3.2008 23:48

Re: Re: TITANIK nechal postavit a vlastnil Američan J.P. Morgan . . . .

Loděnice dala cenu J.P. Morganovi $7,500 000 = $7,5 miliónů, postavit mu Titanik, a fakt je, že v r.1912 J.P. Morgan napsal loděnici šek na  $7,5 milionů a od toho okamžiku vlastnil Titanik . . . malér je, jak přepočítat těch $7,5 miliónů na tzv. dnešní $    . . . protože mzdy a ceny potravin, spotřebního zboží, nájem, cena domu, energie je nesnadné přepočítávat a porovnávat 1912 s 2000 . . . čeho jsem si všimnul . . autor který uvádí cenu 1. třídy parloru přepočítal na $50 tisíc uvádí cenu T. $ 400 tisíc . . .  ten autor, který uvádí cenu parloru $69 tisíc převádí  $7,5 milionů na $750 milionů . . . . to ale neznameá, kdyby jsi začal dnes od piky stavět nový Titánik, že by se dal postavit za $400 či $750 milionů . . . neodvažuji hádat, kolik miliard by to stálo postavit Titánik dnes nevím kde by hledali takové dřevo, machry umělce-řezbáře-truhláře  . . . .  . .  . 

xxx Kubeš 21.3.2008 18:33

Jak

by se zachovali při podobných tragediích dnešní bohatí je závislé na tom, odkud pocházejí. Mnozí dnešní boháči ze zemí osvobozených od komunismu vyrostli z dřívějších chudáků díky legislativním a ekonomickým zmatkům, které přirozeně nastaly při změnách režimů. Pochopitelně nemají za sebou určitou kultivaci předchozích generací. Věřím ale, že přesto by těch, kteří by se zachovali jako gentlemani,  bylo nemálo.

richard 21.3.2008 16:41

Jen doplňuji, autore:

potopení Titanicu bylo vyšetřováno dvěma komisemi (USA, GB) a na základě výpovědí přeživších byla stanovena jednak další pravidla pro bezpečnost námořního provozu (Pro zajímavost: teprve od té doby má mít loď v záchranných člunech povinně místo pro všechny cestující + členy posádky, do té doby vše záleželo na úvaze majitele lodi.), jednak byly osvětleny některé scénky při potopení lodi - cestující ve třetí třídě nebyli uzamčeni, do cestujících se nestřílelo - filmaři oblíbené a do nekonečna "tvůrčím" způsobem opakované: jsou lživé.

Tisíce let platí pravidla boha Poseidona, vládce moří: potápějící loď se opouští v následujícím pořadí: 1) krysy 2) ranění a nemocní 3) ženy a děti 4) cestující muži 5) členové posádky 6) kapitán , tohle zohledňuje i křesťanská i anglosaská vysoká morálka mužů z Titanicu, kterou popisujete a která je i faktograficky doložena.

Je příznačné - viz Hubáček - jak se k zahynulým mužům z Titanicu postavily tehdejší odporné US sufražetky, humus, hnus a hnůj. Dnes je rok 2008, autore, dávno máme, žel Bohu jinou morálku, takže dnešní zbohatlící by nejenže neposkytli svá místa v záchranných člunech neznámým a chudobným ženám a dětem, nejenže mravní povinnost bohatého gentlemana přispívat na ztrátové charitativní a kulturní projekty v zájmu celku je jim zcela neznámá, ale:

pokud by tak učinili dnes, byli by feministkami úspěšně zažalováni a odsouzeni za "diskriminaci a sexuální harašení" - nedělám si legraci, v USA se stalo, že muž vytáhl na břeh čerstvě utopenou ženu, poskytl masáž srdce a umělé dýchání, oživil, zdravotnící ji pak odléčili, dostal za to paragraf, prý utonulou "sexuálně obtěžoval". Takže gentlemanů ubývá, stejně jako dam - milé ženy, až vás při nějaké podobné osudové životní scénce odstrčíme a zachráníme se na váš úkor, poděkujte před smrtí svým feministkám.

Pišta 21.3.2008 22:22

Re: Jen doplňuji, autore:

Celá řada vžitých a neustále opakovaných tvrzení, je pouhá legenda. Např. Ani jeden člen lodního orchestru nebyl Čech. Na palubě se určitě netančilo.Titanik byl britská loď a byla neděle. Cestující třetí třídy určitě nebyli nuzáci  v hadrech. Lodní lístek byl tak drahý i ve třetí třídě, že by si to těžko mohli dovolit. Třetí třída měla svojí vlastní jídelnu, kuřácký salon a společenskou místnost a dokonce svojí vlastní krytou promenádu. Problémem cestujících třetí třídy bylo hlavně to , že většina neuměla anglicky a nerozuměla povelům posádky. Byli mezi nimi i Arméni a Syřané. Michael Davie ve své publikaci uvádí, že "Zatimco cestujícím první a druhé třídy,  instinkt velel teple se obléci, první starostí imigrantů bylo zachránit majetek. Objevili se proto na chodbách obtěžkáni balíky a kufry případně s ranci na zádech. Ti kteří nevěděli co se stalo ,si mysleli, že budou bezpečnější na palubě než v záchraných člunech, jiní byli zase tak vyděšeni, že podlehli zoufalství příliš brzy. Existuje svědectví jednoho ze zachráněných Švédů, že velká skupina vystěhovalců se soustředila kolem kněze, modlili se a plakali. Prosili Boha a Pannu Marii o pomoc. Jen se modlili a nebo křičeli a pro svojí záchranu nehnuli ani prstem. Ztratili vlastní vůli a čekali, že všechno za ně zařídí Bůh" Tolik  z publikace Michaela Davieho Titanic.

Yarda 21.3.2008 16:33

Četl jsem kdesi citát

Mnoho úctyhodných šlechtických rodů má mezi svými předky loupeživé rytíře.

Nedávno proběhla našimi médii zpráva že jistý nejmenovaný ministr co zrovna nepatří mezi nejoblíbenější politiky poskytl první pomoc při dopravní nehodě.

xxx Kubeš 21.3.2008 18:19

Re: Četl jsem kdesi citát

Nevím proč "nejmenovaný", ví každý, kdo poslouchá zprávy, že to byl Julínek.

Petr Benes 25.3.2008 18:26

Re: Četl jsem kdesi citát

nejmenovany ministr je lekar a byla to jeho povinnost.

OP 21.3.2008 14:47

Podobnost

příspěvek pravděpodobně vychází z myšlenky uvedené (kromě jiného také) v knize Fareeda Zakarii: Budoucnost svobody.

Pavel 21.3.2008 13:55

Byl jsem na hřbitově obětí

v kanadském Halifaxu. Je to smutné místo. Vyprávějí tam historku, jak se jim nedávno podařilo podle DNA identifikovat ostatky jednoho dítěte a jeho matky. Leží teď tedy spolu v jednom hrobě.

Jura Jurax 21.3.2008 13:41

Čísla

Z I. třídy Titaniku se zachránilo 60 % cestujících (145 žen a dětí a 54 mužů), z II. třídy 42 % cestujících (104 žen a dětí a 15 mužů), z III. třídy 25 % cestujících (105 žen a dětí a 69 mužů) a příslušníků posádky se zachránily 24 % (20 žen a 194 mužů).

Podle http://leninkaaa.sblog.cz/titanic_plavba/

vita 21.3.2008 14:06

Re: Čísla

Vzhledem k tomu, že mnoho dalších žen se nezachránilo, zcela zjevně ne všichni gentlemani byli takovými gentlemany, jak by rád autor.

U posádky je třeba započíst i to, že mnozí ze zachráněných byli zachráněni jako vedlejší efekt - museli zachraňovat. Třeba veslaři, kormidelníci a velitelé člunů, kteří postupovali v souladu s předpisy a z povinnosti.

janoryna 21.3.2008 13:24

chování těch jmenovaných přes všechno bohatsví bylo

projevem solidarismu, což je zakuklený výraz pro socialismus. pravicově myslící člověk myslí nejprve na sebe, pak na svoji rodinu a na ty další jenom tolik, aby nevotravovali. nepochybuji, že na českém titaniku bude někdo někomu dávat přednost a čekat, až bude na řadě.

VLK 21.3.2008 12:47

Zlatý věk lidstva už byl...

Opět jedna povídačka o tom, že zlatý věk lidstva už byl, že současné elity už nejsou to, co elity bývaly, že vše na světě a hlavně lidská morálka se zhoršuje a zhoršuje...

Připomíná mi to nářky tou dobou vrcholící, že naše česká šlechta už není to, co šlechta bývala za Jiřího z poděbrad, že už nepodporuje národ a zaprodala se a podobně. Přitom by bez jejich příspěvků a bez jejich vlivu prakticky žádný český národně emancipační projekt nevedl k úspěchu. Národní divadlo, národní muzeum, obě velké výstavy, politická reprezentace (snad s výjimkou sociálních demokratů), ba i tak demokratický spolek jako Sokol měl při svém zrodu mimo jiné členy šlechtické rodiny Thurn-Taxisů. Připomíná mi to lkaní našich levicových intelektuálů v meziválečném období, ale když se člověk podívá na běh historie podrobněji, zjistí, že i v té době příliv peněz od těch movitých jak na charitativní tak ne kulturní účely rostl a neutuchal. A oni levicoví intelektuálové se neštítili ty peníze přijmout, když spadly do klína právě jim.

Pravda i o zachráněných z Titaniku je mnohem barevnější a nemilosrdnější. A i mnozí ti, kteří kavalírsky dali přednost dámě, se jinak chovali při svém obchodování bezskurpulózně, bez ohledu na zdraví a životy těch, kteří na nich byli existenčně závislí či kteří jejich zájmům stáli v cestě.

Stejně tak je to i dnes. Vy v nich vidíte jen ty bezohledné podnikatele tunelující co se dá, uplácející politiky a špinící si ruce s mafií. Ale oni jsou to mnohdy lidé, kteří dokázali zorganizovat velké podniky, kteří obstáli v tvrdé konkurenci a kteří značnou část toho, co by jim mohlo zůstat na kontech, posílají tam, co je třeba. Že je to mnohdy komentováno zdařilou reklamní kampaní, to je jen daň době. To platí jak u nás, tak ve světě. Samozřejmě u každého jinou měrou a záleží na úhlu pohledu. Ale myslím, že kdyby došlo k opakování katastrofy podobné Titaniku, výsledky by byly hodně podobné.

Samozřejmě je tato historka krásným morálním apelem. A takové je třeba. Hlavně pro děti.

Queribus 21.3.2008 12:37

Článek je pěkný a diskuze zajímavá.

Nicméně, většině zbohatlíků chybí jistá noblesa. Oni to jsou opravdu většinou burani s penězi. Bývaly doby, kdy boháč věděl, že s majetkem přichází také povinnost přispívat na bohulibé účely. i když je pravdou, že se to týkalo především šlechty.

Petr Benes 25.3.2008 18:43

Re: Článek je pěkný a diskuze zajímavá.

to mate recht. co si myslet o cloveku, ktery vyleze ze sedmickoveho bavoraku v teplakach s masivnim zlatym retezem na krku?:-P

krmič 21.3.2008 11:10

OT

Ne o morálce, ale zase něco o Titanicu. Zajímavá teorie o katastrofě s technickými informacemi o pohonu této lodi, které asi nejsou příliš známé:

http://sweb.cz/rexhammer/texty/titanic.htm

m.p. 22.3.2008 13:26

Re: OT

ještě jeden tip jsem četl, nevím kde - že měli nechat plný chod, kormidlo vlevo, za chvíli loď srovnat do původního směru - vodáci to znají - aby se loď setrvačností nehrnula na ledovec bokem

Saša 21.3.2008 10:03

To bylo ještě před emancipací.

Ty ženy tehdy ještě neměly například ani volební právo.

Dnes jsou si všichni rovni.

Dávání přednosti k záchraně života by dnes bylo hrubým porušením antidiskriminačního zákona.

Jura Jurax 21.3.2008 12:50

Re: To bylo ještě před emancipací.

R^R^R^;-(:-D

JoJo 21.3.2008 9:28

To už je zase apríla?

Vážený pane autore, nedovedu si jinak vysvětlit Vaše tlachání o morálce, než jako legraci. Sám zmiňujete ověřený fakt, že cestující třetí třídy byli zavřeni v podpalubí bezmála do hořkého konce bez šance na záchranu. To má být ukázka vysoce morálního chování pánů z vyšší či střední třídy? To skutečně myslíte vážně?

Ludva 21.3.2008 12:31

Re: To už je zase apríla?

Viděl jsem to i ve filmu (předchůdce Di Capriho) jak posádka cíleně zamykala cestující z podpalubí, aby byla umožněna záchrana I.třídy. O mravním imperativu bych raději pomlčel.

Jura Jurax 21.3.2008 12:57

Re: Re: To už je zase apríla?

Viděl jsem zpracování víc, leccos jsem četl ... to zamykání bylo intepretováno i tak, jak říkáte, taky tak, že posádka plnila platný příkaz, že cestující nižších tříd (zde třetí) neměli přístup do prostor druhé a první třídy po celou plavbu, neboť jí nebylo přikázáno jinak ... a taky tak, že zamykáním mříží se měl uvážlivě regulovat příliv osob na člunovou palubu, aby na ní nevznikla panika ... a mravní imperativ? Co třeba sir Duff-Gordon, majitel White Star Ismay ...

vita 21.3.2008 9:12

Musím vás pooravit, autore.

Oni pánové dávali DÁMÁM, nikoli ženám. Dáma byla žena z jejich třídy, tedy taková, která si nevydělávala prací.

Dámy měly skutečně přednost...

jepice 21.3.2008 13:39

Re: Musím vás pooravit, autore.

Ono to v těch dávných, neuvěřitelných dobách, kdy se ještě vyskytovali opravdoví gentlemani, bylo tak, že takový gentleman považoval za dámu každou ženu, dokud ho svým jednáním nepřesvědčila o opaku.

A pokud vím, tak na Titaniku dali ti pánové přednost všem ženám, nejen těm z luxusních kajut.

vita 21.3.2008 14:01

Re: Re: Musím vás pooravit, autore.

Blbost.

V těch dávných neuvěřitelných dobách byla za dámy považována velmi omezená podmnožina množiny žen. Byly to pouze a výhradně ženy z bohatých rodin (nejlépe dlouhodobě bohatých), které se neprovdaly pod úroveň svých rodin a neživily se vlastní prací. Pokud už z nějakébho podivného a s podezřením sledovaného důvodu hodlaly vykonávat zaměstnání, které by mohlo přinášet mzdu - např. přednášet matematiku nebo být lékařkou - a jejich gentlemani jim v tom nedokázali zabránit, musely se mzdy vzdát. Jinak přestaly být dámami se vším, co s tím souviselo. Včetně toho, že se pro ostatní dámy staly neviditelnými, nezvatelnými a nekontaktovatelnými.

Račte se podívat kousek výš, kde Jura píše počty zachráněných - přidám, že celkově bylo cestujících 1. třídy 324, 2. třídy 285, 3. třídy 708 a členů posádky 891.

Jestli vy, jepice, neposuzujete minulost podle Harlequinek...

jepice 21.3.2008 15:47

Re: Re: Re: Musím vás pooravit, autore.

Možná, že máte pravdu a že se ti bohatí gentlemani, o kterých se mluví v článku, vecpali na čluny před ženské a děti z třetí třídy a zachránili se, je to tak?

Vojta 21.3.2008 9:02

Není nad to pohnípat se v lidském neštěstí

Jak píše pan autor, bylo to stokrát napsáno, několikrát zfilmováno........ale já musí jen říci, že i přeto vše se dnes v tom bohužel hnípá kdejakej úch-l(Y)