28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

ÚVAHA: Karel Marx versus Henry Kissinger

Patřil nicméně k podmnožině Židů, která židovství nejen odvrhla, ale nenáviděla. Taky nad tím se zamýšlí nedávno (letos 12. ledna) zesnulý historik Paul Johnson, autora mistrných Dějin židovského národa (1987).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
C. Berka 1.6.2023 16:41

...V Berlíně však a ve Vídni každý mohl postřehnout silné vrstvy neasimilovaných, z východu teprve nedávno přišedších židů. Jejich vliv byl neúměrný, srovnáme-li to s našimi poměry. Po té stránce vždy může budit podiv historie Rakouska po válce. Tento stát byl několik let ovládán dvěma židy, o nichž jest holá pravda, že zbohatli na neštěstí a bídě jiných: byli to Bosel a Castiglioni. Jejich fantastické majetky povstaly z inflace, která rozdrtila ostatní obyvatelstvo. Nějakou dobu měli skoro více moci, než rakouské vlády; rozdělili se o vliv; jeden kontroloval celou rakouskou kulturu, druhý administrativu a platil ze svých peněz i část platů vídeňské policie. Byla to vláda dravých rytířů inflace, tohoto nejnesympatičtějšího typu na světě. Aby neštěstí bylo dovršeno, přistěhoval se pak z Maďarska do Vídně třetí žid, jménem Békessy, který za krátkou dobu svou hnusnou teroristickou a vyděračskou žurnalistikou ovládl zbytek. Je těžko chtít zasednout na soudnou stolici nad lidem, který to snášel s hněvem. Kdybychom my byli prožili něco podobného, patrně i my bychom cítili v židovské otázce ohnivěji. Ostatně i ve vědomí říšských Němců je jakási bolestná rána z doby inflace. Mluvil jsem jednou s Němcem, který zachovával obdivuhodný klid, dokud nepřišla řeč na židovskou otázku. Řekl jsem mu: "Židovské matky u nás teď pláčou, když se jim rodí děti." "Také v Německu," odpověděl, "oplakaly německé matky, když se jim rodily děti; bylo to za inflace." ...

C. Berka 1.6.2023 16:37

...Básník Viktor Dyk formuloval kdysi židovskou otázku v Čechách takto:

"Dva židi ve vsi.

Rád na ten pár si vzpomínám.

Kohn nemá nic, ten je s námi,

Bloch něco má - je proti nám."

V Rakousku-Uhersku spojili se bohatí a dopředu spějící židé s Němci a Maďary proti nám. Němečtí židovští žurnalisté využívali všeho svého nemalého umu proti naší věci. Věru nemáme žádnou příčinu být vděčnými německým židům ani povinnost je ochraňovat a jestliže se nyní snažíme věc českých židů od nich spravedlivé odděliti, je to založeno na nemilých historických vzpomínkách na německé židy: bohatí němečtí židé ochotně sloužili rakouské vládě jako nástroj germanisace; kdyby nebylo této jejích činnosti, nebyla by ani mnichovská konference od nás oddělila tolik území, poněvadž by v některých okresech nebylo tak pokleslo procento lidí, hlásících se k českému jazyku. Přitažlivé síly bohatého a vyspělého německého národa odssály židovské živly od nás; který z židů před válkou se k nám hlásil, jistě tak nečinil z konjunktury, nýbrž z přirozeného citu; neměl tím co získat; byl prostě tím, čím byl, Čechem, a odpovídá jaksi našemu smyslu pro spravedlnost snažit se nyní, aby za to netrpěl a aby nebyl posazen na tu káru, která odváží židy německé...

C. Berka 1.6.2023 16:35

Takže, opustit "židovství" je špatně, ale když je to z důvodu prospěchu a Marx se tomu pošklebuje, tak je to taky špatně, :-D

Co je, proPřírodu, "židovské vzdělání"?

část textu českého klasika:

... Každý organismus brání se otravě cizí látkou. Lze předpokládat, že roztok židovského elementu v německém životě byl tak silný, že na to německý organismus reagoval jako na otravu. Proč tomu tak bylo, proč židovský podíl na bývalém německém životě byl tak velký, proč židovstvo v určité době spělo za německou kulturou a civilisací jako mouchy za světlem, to je snad jedna ze záhad historie. Proč tomu u nás bylo jinak, to si už dovedeme lépe vysvětlit.

Začněme tímto: německý student píše, že židé kazili hezkou německou řeč. Byli němečtí židovští spisovatelé, kteří německou řeč jistě nekazili: jistě to nelze říci o Heinrichu Heinovi, jehož některé básně i v dnešním Německu žijí jako lidové písně, a jistě to nelze říci o Karlu Krausovi, který dokonce nad německou jazykovou čistotou bděl jako Savonarola. Ale v celku může mít německý student pravdu. Počet židovských spisovatelů a žurnalistů v Německu byl přílišný, daleko větší než v kterémkoli jiném národě, přímo sensační počet. Jejich jazykové výkony, brány v celku, podstatně oddálily němčinu od její klasické podoby. Styl židovského německého spisovatele hlavně v době expresionismu podobal se břečce, ve které plavou neznámé substance, styl pak typického německého žurnalisty, který dovedl udělat feuilleton ze všeho na světě, páchl na dálku jako pomáda. Řekne-li někdo, že jejich působením němčina ztrácela formu, že jí měkly kosti a klouby, nelze proti tomu polemisovat,.. Židovských spisovatelů a žurnalistů bylo v Německu příliš mnoho, aby se dali asimilovati německým duchem a prostředím. Spíše tam žili v přesile, a posilujíce se navzájem, zachovali si své zvláštnosti. Jest věcí Němců samých, jak to chtějí posuzovat se stanoviska svého národního bytí. Ale je pravda, že polévka byla přesolena.

V. Mokrý 1.6.2023 12:02

Jedno je jisté -

Západ má Marxe v " malíčku ",

na rozdíl od Východu, kde ho jenom zbožňovali.

P. Hák 1.6.2023 9:39

Národnostní/národní sebenenávist jako projev poruchy sebepřijetí nepochybně existuje, a věřím, že dotyční pánové jí trpěli. Není ale zdaleka omezena na Židy, osoby vyjadřující hlubokou averzi k vlastnímu národu či vlastní zemi publikují na NP poměrně často (nemyslím teď diskusi). Na rozdíl od jiných nemyslím, že v jejich případě jde jen o peníze, i když obolus se samozřejmě hodí. Jde to z nich.

H. Lukešová 1.6.2023 8:08

Židovská sebenenávist je psychická diagnóza, a uvnitř židovského národa se vyskytuje dodnes. Již prorok Izaiáš varuje židovský lid slovy "Tvoji nepřátelé a bořitelé budou pocházet i z tvého nitra". To vysvětluje i to, že se najdou Židé a dokonce i Izraelci, kteří špiní a démonizují Stát Izrael po nacistickém stylu.

Jedním z nich je George Soros, které se neštítí jakékoliv ohavnosti, financuje proti-izraelská bojkotová hnutí jako je BDS, které má za cíl urážet, bojkotovat, izolovat a pomocí diplomatického teroru zničit židovský stát, stejně tak podporuje řadu palestinských teroristických organizací.

Další takoví jsou Noam Chomsky, Richard Falk, Norman Finkelstein, v Izraeli Yair Golan a spousty dalších. Až 5% Židů ze světové populace jsou sebenenávidějící Židé, nenávidící svůj původ s Izrael. V USA existuje řada "židovských" levicových proti-izraelských organizací jakojsou New Israel Fund, J-Street, v samotném Izraeli Peace Now atd. atd. Tito odpadlí židovští antisemité posyktují alibi všem antisemitům ze všech národů...

Když Židé a Izraelci nenávidí sami sebe tolik moc, a říkají o svém národu a svém státu takové věci, tak je to přece pravda a Židé jako národ a židovský stát zaslouží z pohledu antisemitů jen a jen likvidaci.

I. Fencl 1.6.2023 8:24

Věřím, že jde jen o těch 5% a navíc někteří umělci, ale taky intelektuálové zastávají ten postoj, aby provokovali. Narážím třeba na postoje levicového rockera Rogera Waterse z Pink Floyd (nyní jezdí po světě bez této kapely) a na Chomského, který je specifický; do skupiny sebenenávistníků podle mě nepatří.

H. Lukešová 1.6.2023 8:46

Ano. Roger Waters je antisemita a jaké jsou jeho pohnutky, nevím...Každopádně se jedná o člověka velmi nebezpečného. Dobrý článek o něm si dovolím nakopírovat Prase zůstává prasetem...Někdejší rocková skupina Pink Floyd už před lety dala najevo svůj zájem o živočišný druh prase domácí. Jedna z jejich písní se jmenovala „Pigs on the Wings“ (Prasata na křídlech).

Její bývalý frontman Roger Waters nám teď dává lépe pochopit, co tím tehdy asi myslel. Přitom není pochyb, že oni sudokopytníci jsou v tom nevinně. Je to o nás, lidech.

Waters, kterého mezitím jeho bývalý spoluhráč, kytarista David Gilmour, označuje za „prohnilého antisemitu“, je v těchto dnech na evropském turné. O titulky se postaraly už snahy zakázat jeho vystoupení ve Frankfurtu, což tamní soud nakonec zvrátil. Svoboda projevu má přednost, což lze v dnešní době spíš přivítat. Nicméně na nechutnosti Watersova vystupování to nic nemění.

Podle zpráv izraelského tisku vystoupil v těchto dnech v Berlíně v uniformě SS a přirovnal Anne Frankovou, kterou zavraždili nacisté z principu proto, že byla Židovka, mimo jiné k palestinské novinářce Abu Akleh, která zahynula nešťastnou náhodou při přestřelce mezi teroristy a izraelskými vojáky, nebo k americké aktivistce Rachel Corrie, která, nedbajíc bezpečnostních pokynů, schválně vyhledala smrt pod koly izraelského buldozeru v pásmu Gazy před 20 lety.

Srovnávání izraelských obranných akcí s nacistickou genocidou je podle uznávané mezinárodní definice IHRA jedním z projevů antisemitismu. To je právní stránka věci. Nechutnost Watersových projevů právě v Berlíně, odkud byly tisíce Židů odváženy do vyhlazovacích táborů, je do nebe volající.

H. Lukešová 1.6.2023 8:47

Waters současně provozuje neméně zavrženíhodnou morální ekvivalenci: podle něj kdo se brání agresi, je stejný jako ten, kdo agresi rozpoutal. Aby nebylo mýlky, Roger Waters se staví na stranu Ruska v jeho agresi proti Ukrajině (kvůli čemuž ho Poláci prohlásili za „osobu non grata“ ve své zemi) a obecně opakuje rozšířené konspirační teorie, v nichž „prasata“ jsou symbolem těch, „kdo ovládají svět“. Tato fráze je oblíbeným heslem antisemitů, kteří z této snahy obviňují Židy, přesně v souladu s podvrhem ruské tajné služby, která přivedla na svět tzv. „Protokoly sionských mudrců“.

Kdo se v této situaci chová jako vepř ve smyslu českého jazykového úzu, o tom není sporu. Roger Waters patrně neúmyslně veřejně ukazuje, že antisemitismus je prostě prasárna. Toto hodnocení v našem prostředí už před více než 120 lety prosadil TGM a je dobře se v tomto názoru utvrdit. Kdoví, kolik vepřů se tady ještě bude veřejně producírovat.

Autor: Mojmír Kallus, 25. května 2023, Jeruzalém

P. Hák 1.6.2023 9:29

Dobrý den paní Lukešová, nevím, zda je RW antisemita, ale pikfloydovská deska "Animals" je očividně inspirována Orwellovou "Farmou zvířat".

Padl argument, že kostým ve stylu uniformy SS je připomínku alba "The Wall", která je jednoznačně antidiktátorská - znak diktatury v černo-červeno-bílé kombinaci je jednoznačnou parodií na "Reich". Že je také anti-kdeco, je nezpochybnitelné, RW kolem sebe mlátí hlava nehlava.

Problém se sebepřijetím u něj nepochybně existuje, to je z textů vidět. Příčinou bude patrně to, že nikdy nepoznal otce, který padl ve druhé světové válce.

Podle mého je Waters spíše všeobecně konfliktní člověk než antisemita. Jeho hrdina a alter ego Pink nesnáší matku, učitele, manželku, všechny politiky, obchodníky, televizi... Myslím, že RW to má stejně.

H. Lukešová 1.6.2023 9:41

Víte, pane Háku, Davidova hvězda (výsostný symbol judaismu) na praseti, které vypustil RW do ovzduší je urážkou všech Židů bez rozdílu, samozřejmě nejvíce těch věřících, jeho časté urážení a znevažování Izraele, je dle mého názoru, nebo alespoň tak to cítím, antisemitské je. Právě nenávist takových Watersů z minulosti zanítila holocaust a pogromy napříč dějinami. Slova předcházejí činy. I slovo může zabíjet.

Já abych se přiznala žádnou pikfloydovskou desku nevlastním, ani neznám žádnou Watersovu píseň a ani se k tomu nikdy neodhodlám. Nebudu podporovat takového člověka, zrovna RW ne. Bojkotuji bojkotéry. Charakter je také důležitou věcí.

Řada lidí argumentuje, že je RW velký umělec, to nepochybně, ale to byl jakýsi Adolf Hitler také, byl skvělý malíř a jaký byl (zlý) člověk. Pro mě je charakter lidí velmi důležitý. Antisemitismus a antisemity, ať jsou jejich pohnutky jakékoliv, podporovat nikdy nebudu. To je ale čistě můj názor, který nikomu nevnucuji.

C. Berka 1.6.2023 16:24

neznáte žádnou pikfloydovskou desu ( Waters je pro vás Pink Floyd?) ani píseň, ale z medií, která nikdy nelžou, víte, že vystupoval v nacistické uniformě :-D . Jenže, kdybyste znala, věděla byste, že on nacismus soudí a ne, že obhajuje. Kritika státu Izrael je pro vás automaticky antisemitismem... hmmm

H. Lukešová 1.6.2023 16:54

Ne každá kritika Izraele je antisemitismus, každý stát se dá kritizovat, na každé zemi lze najít nějaké nedokonalosti, ale delegitimizace a démonizace Izraele používání dvojího metru na Izrael než na jiné státy, popírání jeho práva ne existenci je antisemitské. Pro dnešní antisemity, kteří si říkají antisionisté, se obávají útočit na jednotlivé Židy, tak útočí na kolektivního Žida- židovský Stát Izrael.

Avšak je mi záhadou, proč se ti, co se zaštiťují právem kritizovat Izrael, nekritizují také jiné země, muslimské, Čínu, Rusko, KLDR i některé z Evropy, Německo, Francii, Velkou Británii a tak.

H. Lukešová 1.6.2023 17:13

-Dnešní antisemité, kteří si říkají antisionisté-

H. Lukešová 1.6.2023 16:54

Ano, neznám písně Waterse ani Pink Floyd, vážně ne.

C. Berka 2.6.2023 13:34

neznáte, ale soudíte. Podle medií. Oni jsou Židé autory různých podivuhodných výroků. Třeba takový rabi Ovadia, kterému šel na pohřeb málem milion Izraelců:

"Gójové se narodili jedině proto, aby sloužili nám. Jiné poslání kromě služby národu Izraele na světě nemají. K čemu jsou pohani potřební? Budou pracovat, orat a žnout. My budeme sedět jako páni a jíst," vysvětlil rabín.

K tomu, proč pohané vůbec žijí tak dlouho, prohlásil: "Pohani jsou jako ostatní - musí zemřít, ale Bůh jim dal dlouhověkost. Proč? Představte si osla. Když uhyne, přijde člověk o peníze. Je to jeho sluha, a proto je mu dán dlouhý život, aby pro Žida mohl dlouho pracovat."

A také : Například o světských Židech řekl, že “opustili Tóru” a “stali se z nich blázni”. O poslankyni za stranu Merec Šulamit Aloniové prohlásil: “V den, kdy zemře, by se měl slavit svátek”. A o jejím stranickém kolegovi Josim Saridovi: “Měli by ho oběsit na padesátiloketní šibenici [jako antisemitu Hamana v knize Ester]”. V uplynulém roce označil nacionalisticko-náboženskou stranu “Židovský domov” vedenou Naftalím Bennettem za “Pohanský domov” a Davida Stava, nacionalisticko-náboženského kandidáta na úřad vrchního rabína při posledních volbách, za “ničemu bez Boží bázně”. Ministerského předsedu Benjamina Netanjahua poctil Ovadia Josef hodností “slepé kozy” a Avigdora Liebermana otituloval jako “Amáleka” neboli arcinepřítele národa.

Holocaust byl podle něj trest za hříchy židů v minulosti.

P. Hák 2.6.2023 19:21

Tak prase s Davidovou hvězdou určitě hrubou etnickou urážkou je, o tom není sporu. V dobách vzniku desky "The Wall" nebo "Animals" (právě na té se nafukovací prase objevilo poprvé) se jí ale Pink Floyd nedopustili, to je až z Watersovy sólové dráhy.

Má to dvě roviny. Hudba Pink Floyd je dobrá a texty zajímavé, na druhou stranu doma bych autora mít nechtěl. Oni se taky Pink Floyd zřejmě rozpadli především pro Watersovu osobní nesnesitelnost.

Podle mne Hitler velký umělec nebyl. Ne že by neuměl malovat vůbec, byl ale průměrný. Že by nadělal méně zla, kdyby u toho zůstal, je jasné. Ale dnes by o něm nikdo nevěděl. Jinými slovy kdyby ty obrazy namaloval někdo jiný než Adolf, neštěkne po nich pes.

I. Fencl 1.6.2023 9:57

Díky, já jsem řadu těch skutečností neznal; ale Waters říká pravdu v tom, že je tu úspěšná deska Zeď a film podle ní. Ve filmu je postava, která se cítí být diktátorem. Waters při koncertech jen kopíroval scénu z toho zřejmě protinacistického filmu. To lze porovnáním ověřit. Vystupuje tedy na koncertech v jisté roli...

M. Pivoda 1.6.2023 7:51

Cituji Fencla: "... Heine, mimochodem, jednal obdobně. Jen tři dni po udělení doktorátu se stal protestantem. A věděl proč. Zákon z roku 1822 Židům zablokoval státní akademická místa, načež pronesl HH dosti známý výrok o tom, že je teprve křest „vstupní lístek“ do evropské kultury. ..."

Komentuji

Klíčová věta je "... A věděl proč. ..."

Jenže autor článku, Ivo Fencl, tento klíčový fakt objasnil sice logicky správně, ale věcně pouze povrchně.

Takže ještě jednou: Heinrich Heine věděl, že musí prožít svůj (biologickým časem omezený) život v té historické době, do které se narodil. Heine ale (jako člověk) byl velký sobec a docela arogantní myslitel. Proč? Na planetě Zemi, život lidstva začal (dle Heinricha Heineho) až datem narození H. Heineho. Takže ...

Kdo má odvahu pokračovat a dopracovat se nových vhledů?

I. Fencl 1.6.2023 8:36

Více intelektuálů i "intelektuálů" nebo prostě umělců napsalo něco ve smyslu "já ani nechci věřit, že už tu byla kultura přede mnou". Ale jen provokovali, je to bonmot, sami tomu nemohli podle mého názoru zcela věřit, což ani Heine. Za druhé k pragmatismu. Ten jde určitě lidmi nezávisle na rase, náboženském přesvědčení. Heine, co o tom vím, stál v situaci, že mohl buď emigrovat a využít nabyté vzdělání v zemi, která byla k Židům vstřícnější (Amerika), nebo mu zřejmě nezbylo než se židovství jako víry vzdát. Že byl křest v Evropě vstupenka mezi elitu byla chyba Evropy, ne Heinea.

M. Pivoda 1.6.2023 12:51

Děkuji za komentář.

Nicméně, já bych zkusil se odpoutat od případu historicky již poněkud vzdáleného (Heine a Marx), a učinit i nějakou analogii k chování lidí v nám historicky bližší době. Možná, že autor Fencl by pak tím také dokázal názorněji vysvětlit například i sametovost tzv. Sametové revoluce 1989.

A kromě toho, mne osobně zajímá nejvíce další téma.

Tím, že židé byli nejprve v evropské historii systematicky znevýhodńováni (protože nemohli vlastnit půdu, lesy, ...) se historickým vývojem fakticky propracovali k tomu, co jim poskytovalo ještě větší moc (než kdysi byla půda a lesy), tj. bankovnictví. Zatímco nóbl lidé s "modrou krví" byli typicky vzděláváni v lesnictví (a jízdě na koni), židé byli pragmatičtější - viz Henry Kissinger.

Ptám se: Dnes roce 2023 (s výhledem do budoucnosti) tím největším zdrojem moci pro člověka pozemského je co?

Svět se totiž skutečně stále vyvíjí, a bez ohledu na to, co si přejí dožívající důchodci na Neviditelném psovi.

Jako závěrečné pohlazení připomenu všem dnešním pamětníkům: Odpolední představení pro důchodce "U konce s dechem". Viz scénku herce Nárožného a Ivy Janžurové, coby prodavačky vstupenek v kině.

I. Fencl 1.6.2023 21:18

dobrá poznámka, díky za ni

V. Dolník 1.6.2023 5:47

Marx umřel 14. 3. (stejně jako Gottwald), takže v červnu slovíčko přesně moc nesedí. Připouštím, že je to samozřejmě nepodstatná drobnost. Spíš mě zaujalo tvrzení, že Heine zachránil dceru Jenny. Měl jsem za to, že ji s Engelsovou pomocí (viz Uhdeho Bedřichu, ty jsi anděl!) dali k adopci.