23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


ÚVAHA: Jak jsem zezelenal

13.4.2006

(reakce na článek Zelený marketingový produkt otištěný LN 31.3.2006)

S více než týdenním zpožděním, protože nečtu (české) noviny, a z druhé ruky, protože tyto noviny kupodivu ještě někdo čte, jsem se doslechl, že jsem údajným spolutvůrcem úspěchu Strany zelených. Samozřejmě v tom nejsem sám. Kromě mne v tom ještě jede nějaký Štern z ČT, pak nějaký Urban, snad bývalý šéf OF, a pak také shodou okolností ten Bursík, marketingově dobře zabalená nula, která se nechytla v žádné straně, až z ní naše parta udělala objev sezóny. A tohle všechno napsal nějaký Havlík, konzultant, který konzultuje nevím co, ale se mnou v tomto případě nekonzultoval nic a upřímně, s takovými výkony by u mne ve firmě nemohl chodit ani pro noviny.

Přiznám se ale, že když jsem si text s odstupem přečetl, potěšil mne a polichotil mi. Kdosi má zřejmě se silnými zelenými na české politické scéně takový problém, že si radši vymyslí i hodinky s vodotryskem.

A už se veřejně distancoval Jan Štern, zapírá i Jan Urban a bohužel musím také já veřejně prohlásit: Drazí soudruzi, kteří máte problém se zelenými, asi vás hodně zklamu, ale já za ten váš problém opravdu, ale opravdu nemohu. Jsem totiž natolik vázaný ve svém byznysu, že už mi nezbývá čas ani na zábavu, byť by to byla zábava zelená.

Nemohu si však nevšimnout dvou věcí: jednak je to míra, kterou mi Havlíkův text připomněl starou estébáckou diskreditační praxi 70. a 80. let. Za druhé si jako někdo, kdo se živí komerčně analýzou, strategií a řešením společenských a rozvojových problémů, musím všimnout míry bezradnosti a zoufalství kohosi ze vstupu zelených do české politiky, která dotyčného nutí až k takovým výmyslům. Bursík tedy zřejmě je nejvýraznější zjev, jakkoli není v české politice novicem. Je přirozený talent, argumentuje fakticky, znalostí a podle analýzy (proto asi to podezření na analytika v pozadí - namlouvám si), má pozitivní téma a logický argumentační přístup. Je inkluzivní, názorově otevřený a dialogický, proto má okolo sebe takovou názorovou skrumáž lidí. A co je asi nejhorší, zřejmě se nedá koupit a proto je v pohodě. To bude patrně ten hlavní problém, s kterým si někteří nevědí rady. A doufejme, že se ani v tomhle Bursík nedá zlákat.

Je ale otázka, zda si to nerozmyslím já a neřeknu nahlas: pane Havlíku, co není a nebylo, může ještě být. Nevím však, zda by o takovou spolupráci stál samotný Bursík. Vím sice, jak by mohl dostat více než 15%, ale jsme drahá a špičková komerční firma.