28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

ÚVAHA: Etika při výkonu státní moci

Výkonná moc (zejména úřednictvo a policie) je nejrozsáhlejší formou uplatňování státní moci, neboť zasahuje do všech sfér života občanů. Zatímco soudní pře anebo dokonce trestní řízení se týkají jen malé části obyvatelstva, rozličná správní řízení se v životě občanů nevyhnou nikomu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Žaloudek 15.4.2022 14:49

Myslím, že dílo "Vladař" není vhodným odkazem k tématu článku. Je rozdíl mezi úspěšným držitelem "urvané" moci a zaměstnancem stavebního úřadu (aspoň doufám).

O. Buda 15.4.2022 14:36

Vážený pane Heine, děkuji za zajímavý příspěvek. Zdá se, že motivace ke vstupu do politiky obecně nepramení z nejušlechtilejších úmyslů. Některým nelze upřít ovšem snahu zařídit, aby se občanům vedlo lépe a stát prospíval. Ukáže se to spíše po jejich odchodu, u některých nejen z politiky. Reflexe konání politiků v době jejich aktivního působení je často poměřována lidmi - občany, kteří se považují za kompetentní rozpoznat, kdo je neschopný, kdo je hloupý, kdo ničemu nerozumí, kdo přišel aby (také) kradl, a dokonce si dovolí předvídat, jak budou hloupostí politiků celé generace trpět. Myslím, že takové odsudky a pomlouvačné pitomosti píší zejména lidé, kteří jsou sami hodně slabí v poznání podstaty věci a domnívají se, že vláda je tu proto, aby všichni dostali, nač se domnívají mít nárok. Levný benzín jako v Polsku. Levné potraviny jako jinde. Levné byty, hypotéky, auta, 3 neděle na dovolené u moře... Pokud TOTO vláda nezajistí, jsou to nejspíše hadrníci a tedy pryč s nimi.

Podíval jsem se do Machiavelliho a nabízím zkrácený citát:

"Je velký rozdíl mezi tím, jaký život je a jaký by měl být. Ten kdo si nevšímá reality, nedopadne dobře. A člověk, který se chce za všech okolností chovat ušlechtile, se zlou se potáže mezi tolika lidmi, kteří dobří nejsou",píše N. Machiavelli. Vzorem správného vládce byl pro něj Cesare Borgia, syn papeže Alexandra VI. Celá rodina Borgiů se důsledně řídila další poučkou: "V zájmu udržení moci je zbytečné být dobrý."

Není to nic k posměchu, ani k breku, jen je to připomínka, že se lidstvo (občané) nezmohlo na nic zásadně nového ani v etice, ani v politice. A ještě dvě věty: Cílem politiky je zajistit trvale uspořádaný stát, který není zmítán krizemi a není ohrožen vnitřním rozpadem, a nikoli zajistit dobro pro všechny členy společnosti, jak si představovali někteří starověcí myslitelé. Udržet takový stát může jen silný vůdce, zdatný vladař, nadaný patřičnou vůlí k moci.

P. Černý 15.4.2022 14:21

Nejsem si jist, zda nejde spíše o útěk od definice. Pokud si tedy nechceme nemravně přisvojit právo určovat, která jednání ještě smíme poměřovat etickými měřítky a která už ne.

O. Hein 15.4.2022 14:01

Omyl v definici. Co přispívá k prosperitě společnosti je pragmatické (účelné), avšak použité metody zpravidla nejsou mravné. Příkladů známe z historie bezpočet.

O. Hein 15.4.2022 13:59

Nalezněte si na internetu heslo "Kritiás" a jeho poučku o vzniku náboženství. Ještě připojuji latinskou poučku "Prius Deus in Orbe Timor est", tj. "Prvním bohem na světě je Strach".

P. Černý 15.4.2022 13:56

PS Dokud člověk nepochopil, že Janusovy tváře jsou si zcela rovnocenné, že každá z nich je tváří stejného boha, neví o dialektice vůbec nic.

V. Němec 15.4.2022 13:50

Děkuji za upřesnění, citát by měl být vytesán v Evropském parlamentu (potažmo v našem).

P. Princ 15.4.2022 13:50

K Vašim větám :

1. Nemá obecnou platnost.

2. Opravdové zlo je na Zemi od chvíle, kdy onen schopnější šéf tlupy začal svou autoritu opírat o imaginární síly - bohy, které si pro tento účel stvořil, s vydatnou pomocí stěží vysvětlitelných přírodních jevů.

P. Černý 15.4.2022 13:50

To asi není otázka odvahy. Že je vládce nemravný, ještě neznamená, že k tomu musí být i idiot.

Za Sítě viry vám děkuji, pane Heine. Jen nevím, kdy to všechno přečtu.

P. Černý 15.4.2022 13:45

Bez dialektiky někdy z krajností nevyjdeme. Pokud mravnost pojmeme pragmaticky, pak vše, co přispívá k prosperitě společnosti, je mravné jednání, a to i v případě, že je to jednání samo o sobě hluboce nemravné.

P. Černý 15.4.2022 13:40

Kdybyste měl pravdu a nemravnost by se nijak netýkala činů organizovaných skupin, pak by se jen blázen dopouštěl zločinů sám na své vlastní triko.

P. Černý 15.4.2022 13:32

Sorry. To je tak, když člověk čte povrchně nesystematicky a navíc zapomíná. Ale zase vidíme, že si mohli být první křesťané leckdy blízcí s čínskými taoisty. Kdyby měli možnost setkat se a porozumět si. Konec konců, Bůh určitě mluví i čínsky.

V. Čermák 15.4.2022 13:29

Tak to není podobně, je to přímo z TTT od Berty Krebsové..

V. Čermák 15.4.2022 13:25

Mravnost je určena každému Jedinci. Pro Skupinu je nepoužitelná. Skupiny v podstatě Musí používat Odvetu, jinak by brzy zanikly. Jedinci v těch skupinách naopak mravní být mohou pro vlastní potřebu. Skupina, která jakousi Mravnost používá jako zbraň proti komukoli nejedná správně a tzv. Mravnost jen zneužívá. Svoji morální převahu může ovšem sdělovat dobrým Příkladem, nikoli poučováním..

O. Hein 15.4.2022 13:19

Podobně hovořil Lao-c ́ (6.stol.př.n.l.). Doporučuji Tao-te-ťing.

O. Hein 15.4.2022 13:17

Výrok zní: "Depravata res publica plurimae leges", tj. "Nejzkaženější stát má nejvíce zákonů."

V. Čermák 15.4.2022 13:16

Tak Bible je jedna velká hádanka, natož Bůh, největší tajemno, proto, aby "vyvolené" přitahoval k hledání a povrchní odpuzoval. To, co jsem uvedl je ale z TTT, kde různé překlady z Čínštiny jsou největším zádrhelem. U Bible jsou chyby v překladu menší. Jinak stále opakuji, že oba texty jsou určeny Jedincům k hledání, nikoliv pro použití jakýchkoli skupin, které si je často "přivlastňují" ve jménu nějaké svojí "pravdy", či Ideologie...

O. Hein 15.4.2022 13:15

Nepoužívejte krajnosti. Mocní vládci si nemohli dovolit být mravní, protože jinak by se neudrželi u moci. To ovšem neznamená, že to byli vesměs zločinci nebo blázni. Prostě tehdy byla jiná měřítka úspěšnosti. Ostatně o tom připravuje další úvahu, neboť kořeny nacismu sahají až do starověku.

O. Hein 15.4.2022 13:13

Nemravné chování nikdy nebylo veřejně prezentováno jako následováníhodný vzor chování. Žádný nemravný vládce se také nikdy neodvážil přikázat, aby se všichni lidé chovali stejně jako on. Etické jednání bylo vždy považováno jako ideální vzor chování, protože podle náboženských představ lidí se takto dokonale měl chovat Bůh. Nemravnost proto byla omlouvána lidskou nedokonalostí. Je to na delší povídání. Pošlu Vám "Sítě víry".

P. Černý 15.4.2022 12:25

Mohou. Ale nic se neděje. Vidíme to podobně.

P. Černý 15.4.2022 12:20

Pravda, i Bibli můžeme považovat za kodex svého druhu. Jen ji musíme číst pozorně. Moudrost a mravnost se v ní prolínají s projevy šílenství a nemravností. A snadno se lidem splete, co je co.

V. Němec 15.4.2022 12:20

Čistému vše čisté.

Ale to je zase o něčem jiném.

A já jsem se dopustil chyby. Vsuvku jsem neoddělil čárkami, proto ten posun významu.

Správně mělo být:

...je dost dlouhý, a pak, diskutující nemohou reagovat vulgárními štěky.

J. Janotová 15.4.2022 12:17

"Ale lidská přirozenost je v základě zlá!"

No, a vo tom to fšecko je. Od dob kdy se jako schopnější vyčlenil šéf tlupy...

P. Černý 15.4.2022 12:11

Nechci se amatérsky pouštět do výroby neumělých sofismat. Jen mě napadlo něco na téma moudrosti.

Je-li moudrost vždy projevem dobrých mravů, lze vládce všech nám známých a po alespoň nějakou dobu prosperujících říší považovat za moudré, když se při budování a udržování svých impérií vesměs nevyhýbali neetickým metodám a postupům? Nebo se naopak vždy jednalo o zločince a blázny?

V. Čermák 15.4.2022 12:02

Každý poznává krásné jako krásné a tím poznává i ošklivé, každý poznává dobré jako dobré a tím poznává i zlé....Proto moudrý jedná, aniž Zasahuje, poučuje aniž Mluví...

V. Čermák 15.4.2022 11:46

Ještě dodám, že by ten Čistý, kterému je vše čisté se měl vyvarovat přesvědčovat o té čistotě i své okolí...

V. Čermák 15.4.2022 11:44

Čistému vše čisté...

P. Černý 15.4.2022 11:40

Dovolím si oponovat, že krátce štěkat lze celkem dobře i pod dlouhým textem.

Kromě toho není správné lidem určovat, jakým způsobem mají šířit slušnost. Ať už tak činí vulgárním štěkotem nebo jakkoli jinak, vždy platilo: Slušnému vše slušné. Nebo tak nějak. Už si přesně nevzpomínám, jak to pořekadlo vlastně znělo.

V. Němec 15.4.2022 11:01

Velmi poučné citace. Jen článek nevzbuzuje tolik pozornosti, protože je dost dlouhý, a pak diskutující nemohou reagovat vulgárními štěky.

Tak jen ještě přidám citát, který možná nebude přesný (kdysi byl tajenkou v křížovce):

Čím více má stát zákonů, tím je nemravnější.

A vo tom to taky je.

P. Černý 15.4.2022 10:59

Přemýšlel jste, pane Heine, jak se stalo, že etické chování bylo v minulosti tak často kodifikováno, komentováno a analyzováno, zatímco neetické nebo dokonce nemravné chování se dělo a děje všude na světě téměř zcela bez pravidel a mimo zájem odborné veřejnosti?

Není to nakonec tak, že etické jednání je třeba držet pod neustálou kontrolou společnosti, aby se dal průchod činům přirozeně nemravným?

PS Kupodivu ani ustanovení nařizující lásku, přátelství, solidaritu či soucit v žádném zákoníku ani úřední vyhlášce nenajdeme.