29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

SROVNÁNÍ: Tři fakta o Rusku a EU

V české veřejné debatě je Rusko leckdy líčeno jako zaostalá země s pologramotnou populací, která vymírá a čelí ekonomické katastrofě. Jsou zde ale některá fakta, která tento obraz rozporují a mohou být proto nepříjemná – pro pochopení reálného stavu věcí ale může být užitečné je vzít v potaz

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Širůček 27.9.2022 17:44

Patrně nerozumíte česky a nechápete, co jsem napsal. Anebo jte [cenzurováno] ...

P. Hák 27.9.2022 7:04

Po občanské válce logicky následoval vzestup, ale blahobyt to určitě nebyl. Po nástupu Putina životní úroveň taky vzrostla dost výrazně. Pokud máte pocit, že za deset dvacet let může jakýkoli stát dohnat životní úroveň USA, já se s Vámi přít nebudu...

P. Hák 27.9.2022 7:01

Kdyby nebyla politická dominance opačným směrem, tak by se o tom dalo diskutovat :-) Ovšem nebylo tam to nucení ani odčerpávání prostředků, drancování zdrojů.

Ale jinak máte pravdu, že kolonií SSSR jsme nebyli. Satelitem ano.

J. Vintr 26.9.2022 23:40

Rusko na tom je v podstatě líp než my už teď. Rusi nebudou tuhle zimu mrznout a ruské fabriky se nebudou zavírat kvůli drahým energiím .....

P. Szirotný 26.9.2022 23:03

Tak to teda soryjako. Rusko na tom nebude lépe než my ještě desítky let. Má šanci použít jaderné zbraně a smazat tento svět, bohužel. Ale nemá šanci dohnat západ v ekonomické soutěži. A když už uvažujete co má Rusko za sebou ... a co má za sebou Čína ? Podobně tragickou minulost. A dnes je z ní technologická velmoc. Zatímco pro ruské vojáky na Ukrajině je dobrá kořist keramický záchod.

P. Szirotný 26.9.2022 22:52

Pane autore, nedovolím si zpochybňovat vaše údaje. Zjevně jste si se sběrem dat dal práci. Ale ... o čem to vypovídá ? Rusko není schopné vyrobit cokoliv technologicky složitějšího. I do svých úžasných zbraní potřebuje západní technologie. Je to prostě "Horní volta s raketami".

O. Uživatel 26.9.2022 22:38

Uživatel požádal o vymazání
J. Vintr 26.9.2022 22:12

Ty sankce mají jen ten efekt, že se Rusi naučili obejít se bez těch věcí, které jim Západ odepírá. Škodu utrpí vždycky jenom Západ, který přijde o suroviny a o trh na odbyt svých produktů.

J. Vintr 26.9.2022 22:07

Musíte vzít v úvahu, co má Rusko za sebou. Ze zaostalého feudalismu se dostalo do bolševického experimentu, který tam (v mnohem surovější formě) vládl dvakrát tak dlouho jako u nás. Ten náskok, který má západ, by se nedal dohnat, kdyby se západ nevydal opačným směrem. Takhle na tom bude Rusko brzy lépe než my.

J. Vintr 26.9.2022 21:57

R^

P. Urban 26.9.2022 21:57

Má to znamenat, že SSSR byl kolonií či satelitem socialistického Československa? Směr obchodu suroviny za výrobky by tomu odpovídal.

P. Urban 26.9.2022 21:54

Pokud máte na mysli občanskou válku, pak po ní následoval obrovský boom. Ten v Putinově Rusku nevidím, ať už si o jelcinovské anarchii myslíme, co chceme.

P. Urban 26.9.2022 21:50

U zlatého standardu není důležité množství. U měny, která má sloužit k mezinárodnímu obchodu, to důležité je. Musí jí být tolik, aby v ní mohly probíhat všechny potřebné obchody.

J. Hudec 26.9.2022 21:38

[>-]R^

M. Vaněk 26.9.2022 21:37

Právě jste propásl tu vzácnou chvilku mlčet... (nemusel jste být za blba) ;-D

V. Pavelka 26.9.2022 21:31

Ten trh je obsazen a Proniknou s něčím novým , Nemusí být terno ? Taková Nokia chvíli zaváhala a už ten vlak nedohnala !!

V. Pavelka 26.9.2022 21:22

No kterej plyn je pro byznys lepší ?Nějak jste nepochopili?

D. Laurencikova 26.9.2022 21:02

Vy nerozumite tomu, ze v muslimske zemi, asi panuji islamska pravidla. Ale ze tato nemaji co delat ve Francii, kde nemaji ostatne ani muslimove co delat, pokud se nechteji prizpusobit francouzskemu zakonodarstvi. Zda se vam to nelogicke? Mne ne. Francie bude brzy take islamsky stat, takze tato vypoved ma jenom docasnou platnost ;-)

L. Žaloudek 26.9.2022 21:00

U zlatého standardu není důležité množství, tedy kolik zlata připadne na jednotku měny. Závažné však je, že se tento poměr nesmí podle potřeby měnit. A potřebou nemyslím mínění lidí, ale skutečné, "tržní", lidmi možná i nepozorovatelné důvody.

D. Laurencikova 26.9.2022 20:53

Na tom co ja pisu nenajdete nic nelogickeho. Ledaze byste nemel smysl pro logiku. Nic nevytesnuji, dovoluji si jenom totez, co vy: Rict svuj vlastni nazor. Pokud ocekavate, ze se tady budeme vsichni ujistovat v tom "jedinem spravnem nazoru", tak to uz by pak nebyla diskuze. Tak je to dnes ostatne ve vetsine medii. NP je jeden z mala, kde vubec jeste diskutovat lze, tak si toho radeji vazte.

D. Laurencikova 26.9.2022 20:48

Dnes vyhazuji i Tolsteho z knihoven, takze to s tim pohybem "nejlepsich inzenyru z Ruska" nebude tak horke. Nebo obchazeji vlastni sankce, soudruzi na Zapade? To by bylo dobre, proto nejlepsi nemecti inzenyri totiz utikaji do Svycarska. Ale my uz vlastne inzenyry nepotrebujeme. Pracujeme ted totiz na napadech, jako osli-taxi, nakladni velociped, atd.

V. Braun 26.9.2022 20:40

No hlavně, že vy víte co píšete, to je hlavní. A máte pravdu, tam kde chybí logika tomu nerozumím. Připadá mi to, že jste se z nějakého důvodu zasekla na nějakém názoru a vše co s ním nesouzní vytěsňujete. Vaše věc, jen to pak není na diskusi.

D. Laurencikova 26.9.2022 20:36

Ja jsem slysela o Rusich vzdycky presne pravy opak. Jejich "ruska duse" jim neda jink, nez vratit se do "maticky Rusy". Je vam jasne, ze jsou na svete i jine hodnoty, nez majetek a penize? Ostatne, uz "v roce 2030 nebudete mit nic a budete stasten", pokud to pujde i nadale podle globalnich elit.

P. Hák 26.9.2022 20:35

A doteď teda EU de facto ruskou kolonií byla, když ten plyn brala?

Jak se to projevovalo? Z kolonií se obvykle vyváží bohatství do metropolitní země, kolonie bývají výrazně chudší než metropole. Metropolitní země bere z kolonií suroviny a nutí jim svoje výrobky.

Platilo tohle o Rusku a EU?

D. Laurencikova 26.9.2022 20:32

"Levnejsi otrocky plyn od Rusu, nebo drazsi USA plyn od svobodneho dopravce". Clovece, vzdyt vy mluvite jak Pavka Korcagin, to snad ani neni mozne! Jak jste prisel na "otrocky" plyn? Vy jste se pri zatapeni hrbil pred Rusem? Letosni zimu budete aspon mrznout s ulevou osvobozeneho otroka. Je stejne zajimave, ze nam nas pritel Amerika doda plyn za trojnasobnou cenu toho od nepritele Ruska... Ale ta svobodenka!

P. Hák 26.9.2022 20:29

A odkud víte, že se nevracejí, když si vydělají?

P. Hák 26.9.2022 20:28

Víte, ono taky existuje něco jako historický vývoj.

USA mají obrovskou výhodu ve strategické poloze - nikdy nebyly zvenčí napadeny, vynecháme-li samotný počátek.Např. za WW2 Amerika v pohodlném závětří bohatla, Rusko dosáhlo předválečné životní úrovně až někdy v polovině 50. let. Náklady na rekonstruki země byly obrovské.

Druhá katastrofa byl komunismus. Ten režim prostě byl neefektivní. Nevím, zda kladete rovnítko "Rusko = komunismus", asi ne, takový hlupák asi nejste, ale stejně si dovolím připomenout, že než to doženou, bude to trvat ještě hodně dlouho.

Třetí ekonomická katastrofa (i když následek té druhé) byl jelcinovský chaos. Asi není potřeba ho rozebírat a popisovat, jak oligarchové rozkradli zemi.

USA si období lumpů a ničení prožily před 150 lety. Od té doby měla ekonomika spoustu času se vzpamatovat.

D. Laurencikova 26.9.2022 20:18

R^:-(

O. M. 26.9.2022 20:06

Mýlíte se, on už gaunerem byl, než přijel do Evropy. Němci ho jen použili jako "zbraň hromadného ničení", aby Rusko donutili ukončit jeho účast ve světové válce, což se jim povedlo. Bohužel, netušili, jaké budou vedlejší ztráty.

P. Urban 26.9.2022 20:03

Jistě. Zajímavé ale je, že takový člověk se našel v Rusku. Nebo, později, v Německu. Nenašel se ale v USA, ani v Británii, ani ve Francii, ačkoli poměry v těchto zemích po Velké válce a později za Velké hospodářské krize taky nebyly jednoduché.