19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Za všechno může Václav Havel

K nedožitým 80. narozeninám se objeví mnoho článků a úvah, které hodnotí našeho prvního demokratického presidenta po listopadu 1989.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Princ 7.10.2016 21:50

To jsou paradoxy !

V.H. chtěl vítězit nad lží, ale na vlně jeho pojetí humanismu dnes do Evropy plují lidé vybavení jejich prorokem posvěcenou lží jakožto prostředkem pro styk s námi - nevěřícími psy.

Š. Hašek 7.10.2016 19:31

Nemůže.

Asi reagujete, pane Vodvářko, na "Kim Ir Senovskou" (nebudu hladat přepis) svatozář, kterou mu nasazují příživníci na jeho jménu.

Ale faktem je, že jeho politické prognozy/činy v době, kdy minula revoluční doba listopadová, se ukázaly až hrozivě laické/neumětelské/trapné. Nechte prosím už té pravdy a lásky. Ten, kdo se objímá se starým Rumlem a Šiklovou, to nemůže myslet až tak vážně.

Proč jen se nechal od antihusákovských komoušů umluvit, aby byl "presidentem na věčné časy"?????

J. Kanioková 7.10.2016 21:39

Re: Nemůže.

Havel neměl vstoupit do praktické politiky. Dobře si pamatuji, jak se poprvé začlo u Skalníka jednat o tom, že by V.H. měl být prezidentem, a všichni ti jeho fandové pronášeli plno "moudrostí" či vtipů na to, aby to vzal.. Trvalo to nějakýčas, až se Olga naštvala a sprdla je - "nechte už toho, nebo se mu to začne líbit" !

Čímž jsem vlastně chtěla říct, že kdyby zůstal u své profese a zúčastňoval se jen jakýchsi setkání různých osobností, byl by určitě vážený dodnes.. Prostě by filozofoval, a ti, kterým se to líbí, by ho uznávali bez slizounského jednání, naprosto normálně, a byla by pohoda. Jenže jeho v jeho pocitu "výjimečnosti" utvrzovali ti slizounští fandové, kteří se v jeho závětří chtěli dostat taky k lizu.. A jemu to dělalo dobře, nebránil tomu.. To mě u něj zklamalo nejvíc.. Že jeho politické názory byly naprosto z říše utopií, to bych chápala, politika byla mimo oblast jeho chápání, byl snílek, idealista, realita mu byla cizí..

V r. 98 jsem si koupila knihu Antonína Bělohoubka >Rozmluvy s Václavem Černým< vydanou nakladatelstvím Primus, kde jsou na straně 162 slova charakterizující V. Havla již v roce 1979: "On je však chorobně ješitný, chorobně ctižádostivý. Je celý nesvůj, když se o něm týden ve světě nemluví. Staví lidi do nedomyšlených situací ..", a na str. 179 další hodnocení: "Je pracovitý. Kutí něco pořád, ale je tajnůstkář. Vadí mi jeho neúplná upřímnost. Dělá mi starost jeho veliká ctižádost.", které je dokonce z roku 1976. Jen byla kolem něj uměle vytvářena gloriola dokonalosti.

V. Vaclavik 7.10.2016 15:48

Po listopadu

jsme potrebovali nikoli nejaky dubcekovsky reformni socialismus, jaky kazal Havel, sebeproklamovany "dusi socialista", ale naopak vice Klause - ktery ovsem bohuzel nikdy nepochopil, o cem teoreticky prednasel v tech jeho vselijakych projevech a i ty byly pozdeji poznamenane spatnym pochopenim fungovani trhu a potazmo spolecnosti.

Namisto aby burcoval k 'bdelosti vuci socialismu', naopak ke konci sve premierske politicke kariery kazal ze muzeme s klidem zit v te jeho pravicove konzervativni spolecnosti, ve ktere je vse podstatne udelano a zbyvaji uz jen nepodstatne veci, ktere se casem upravi samy (podobne situaci ve fyzice na prelomu devatenacteho a dvacateho stoleti, kdy byla objevena kvantova fyzika). A odmital tzv. treti cestu, tedy jakysi havlovsky socialisticky kapitalismus, pricemz sam taktez treti cestu zastaval, jen v mirnejsi forme - trochu vice kapitalismu a trochu mene socialismu.

Havlovi nikdo neupira slusnost a vetsina ho nepranyruje za nejake chyby v osobnim zivote, ale za chyby v zivote politickem, kdyz povzbuzoval socialisticke sklony te levicovejsi casti naroda. A fungovalo to oboustrane, ikonou naroda se Havel stal diky socialisticke mentalite podstatne casti naroda, u vice soukrome zamereneho obyvatelstva by byl jen druhym Dubcekem.

M. Prokop 7.10.2016 17:49

Re: Po listopadu

Nezapomínejte na to, že Havel mohl fantazírovat do alelujá. Klaus musel pro své plány získat koaliční a voličskou podporu, což je v převážně levicově uvažujícím Česku dost obtížné, místy nemožné.

S lidovci v koale žádné pravicové reformy prostě neuděláte a nikdo jiný nebyl k mání.

J. Kanioková 7.10.2016 21:04

Ano, a navíc lidovci vedení Luxem,

který si s Havlem moc a moc padli do noty a Havel přes něj i přes Rumla vedl své nefér intriky..

P. Rudolf 7.10.2016 15:43

Senzacionelní

Opět skvělý článek, řekl bych, že to nejlepší co jsem k 80. výročí narození Václava Havla četl.

Pane Vodvářko, palec silně nahoru!

L. Severa 7.10.2016 15:14

Jen drobná.

Tu "Pravdu a lásku.." Havel dost degradoval svým prohlášením o blbé náladě.

V. Vaclavik 7.10.2016 15:52

Re: Jen drobná.

Ta jeho pravda byla pravda falesna, pravda idealistickeho socialismu, anebo jinak, basnicke chimery idealniho socialne uvedomeleho cloveka

A. Alda 7.10.2016 10:13

Žijete v zajetí mnoha mýtů.

Napříklady ty desítky tisíc lidí emigrovaly PŘED Husákem. Za Husáka se mnozí z nich vrátili. I za Husáka mnozí lidé emigrovali, ale nešlo o DESÍTKY TISÍC, i když do toho započítáme ty, které v rámci akce Asanace StB ze státu vyštvala.

Za proces s Plastik People také nemůže Husák, ale gen. Stárek, šéf X. oddělení StB, či jak se ten jeho útvar jmenoval. Tím procesem estébák Stárek vyrobil komunistům snad ještě větší množství nepřátel než Gottwald se svým znárodňováním a Zápotocký se svým združstevňováním.

O Havlovi naprostá většina lidí nic nevěděla. Teprve po 17. listopadu se najednou objevily v ulicích všech měst letáky s jeho fotkou a životopisem, opsaným z brožury ÚV KSČ o disidentu (kde o něm psali positivně - sic!). Vyjma pár chartistů a undergroundistů (omlouvám se za to odporné slovo) o něm v republice před tím nikdo nevěděl. A najednou byl ikona.

Ikonou by i mohl zůstat, splnil-li by svůj slib, že bude prezidentem jen do svobodných voleb. Kdyby nebyl prezidentem i nadále, stal by se takovou morální autoritou, že i pohyb jeho obočí by měnil politické preference a výsledky voleb - ale on nedokázal opustit pašalík. Sám svou pověst zničil, nikdo jiný na tom zásluhu nemá.

M. Prokop 7.10.2016 10:15

Re: Žijete v zajetí mnoha mýtů.

Co to blábolíte? Kdy "před Husákem"? Kdo se vrátil "za Husáka"? Agent Minařík?

J. Šimek 7.10.2016 10:19

Re: Žijete v zajetí mnoha mýtů.

Tisíce lidí se přece prostřílelo zpátky přes ostnaté dráty :o)

A. Alda 7.10.2016 11:08

Re: Žijete v zajetí mnoha mýtů.

Husák vyhlásil amnestii pro utečence z roku 1968 a 1969 a na tu amnestii se vrátily tisíce lidí. A nic se jim nestalo. Navrátilci se sice nevraceli ve stejných proudech, jako z republiky po sovětské invazi prchali, ale vrátila se jich velká část (asi ne většina, ale přesto tisíce). Například i moje maminka se tehdy vrátila, ač již nebyla v žádném uprchlickém táboře, ale v Chicagu a měla hotové zkoušky pro akceptaci medicinského vzdělání z Karlovy university pro USA.

F. Kusák 7.10.2016 12:19

Re: Žijete v zajetí mnoha mýtů.

No samozřejmě, např. naše profesorka češtiny a literatury, která se na základě této amnestie vrátila zpět, fakt učila dál, jenže jen do prázdnin, pak už jen o literatuře přemýšlela jen jako dělnice ve výrobě. Ale máte pravdu, jako M. Horáková nedopadla.

Nerad někoho takto nazývám, ale jste velký trouba.

A. Alda 7.10.2016 14:14

No vidíte,

ale moje maminka svou práci vykonávala po návratu dál. A neměla žádné problémy. Ono holt záleželo taky na místním panstvu - na řediteli zaměstnavatelské instice, ne členech MV nebo VO KSČ... Někteří lidé byli prostě svině stejně jako i dnes jsou někteří lidé svině. Jenomže za toho režimu se těm sviním dařilo poněkud lépe ubližovat spoluobčanům, bylo snazší je šikanovat a pronásledovat.

P. Vaňura 7.10.2016 12:45

Nevím, kterou amnestii myslíte, to z 80 let, kdy si

emigranti za několik tisíc dolarů mohli emigraci "zlegalizovat?" To jich menšina udělala, aby mohli navštěvovat příbuzné ale jiní se za to na ně mračili, říkali jim "upravenci."

E. Erat 7.10.2016 15:45

Re: Nevím, kterou amnestii myslíte, to z 80 let, kdy si

On problém byl, že řada těchto " upravenců " nejen zaplatila za možnost legalizace, ale i podepsala či byla nucena podepsat spolupráci s STB. Aspoň, tak se o tom psalo po roce 89. A ti emigranté, kteří se toho nezúčastnili se jich báli, protože nevěděli, kdo z nich je s STB zaháčkovaný. A tak se mnohdy s nimi radši přestali stýkat, nechtěli případně ještě více ohrožovat svoje příbuzné v ČSSR. A pak mezi upravenci byla řada původních agentů STB, falešných emigrantů buď aktivních nebo spících agentů, kteří protože nechtěli ztratit kontakt s rodinou tak si jako upravili vztah k ČSSR, aby sem mohli dojíždět. Měli jsme jednoho takového spolužáka ze ZDŠ, zdrhl a skončil ve Švýcarsku. Tedy to nám vyprávěl před rokem 89 při svých "upravených" návštěvách. A pak jsme zjistili, že byl od agentem STB vyslaný jako spící agent. Vřele doporučuji si na internetu v případě pochybností najít kohokoliv na " agenti a spolupracovníci STB". Stačí znát jméno a příjmení, ideální je ovšem i datum narození, při shodě jmen. A za minutu máte jasno.A dále je dnes i možnost on-line studovat složky takového agenta. To je sice trošku složitější, musíte se osobně zaregistrovat, dostanete vlastní vstupní kód - pin, a můžete neomezeně vstupovat do archivních svazků STB jednotlivých agentů atd.

Ś. Svobodová 7.10.2016 11:04

Re: Žijete v zajetí mnoha mýtů.

S posledním odstavcem mi mluvíte se srdce. S Havlem jsem se náhodně setkala dvakrát. V 86 jsem ani nevěděla, s kým sedíme u stolu - byl to nenápadný chlapík a když se rozproudila diskuze, jen seděl, poslouchal a pak nás upozornil, že za náma u stolu seděj dva tajný. Když mi později známý sdělil, o koho se jednalo, byla jsem zklamaná, že tohle má být TEN Havel. Přesto, když se stal prezidentem, byla jsem nadšená. A o to víc zklamaná později.

A. Alda 7.10.2016 11:12

Dokud nebyl presidentem,

byl velmi čestným člověkem.

Na ty estébáky Vás upozornil, protože tam byli kvůli němu, ne kvůli Vám. Kdyby nebyl v kontaktu s Vámi "nenápadný chlapík", měli byste následně velmi velké problémy. Tehdy to byl opravdu slušný člověk.

Ś. Svobodová 7.10.2016 11:31

Re: Dokud nebyl presidentem,

Jasně. Ale chtěla jsem tím říct, že jsem byla zklamaná, protože jsem čekala Hrdinu, co se nebojí otevřeně říkat své názory a mezitím mi přišel jako maximálně opatrný až ustrašený človíček. Ale s jeho zkušeností jsem ho naprosto chápala.

P. Vaňura 7.10.2016 12:33

Vy si nepamatujete NIC, útěk pokračoval až do září

1969 kdy byly rázem uzavřeny hranice a to i pro ty s platnými doklady pro vycestování. Pravda, někteří se vrátili ale s "kádrovou skvrnou." Byli to ti, kteří si emigraci po krátké době rozmysleli. OVŠEM, většinou se vrátili až po r. 1989 nebo vůbec...

M. Prokop 7.10.2016 12:57

Re: Vy si nepamatujete NIC, útěk pokračoval až do září

Během Husákova bačování byl utěk takový permanentní, jen bylo třeba překonávat překážky.

A. Alda 7.10.2016 14:18

Nejen pamatuji, ale i dnes se v archivech občas šťourám.

Útěk lidí pokračoval permanentě. Jenom v menším počtu. Teprve až StB přišla s akcí Asanace, začali se lidé na její nátlak vystěhovávat více.

A po amnestii v roce 1971 se vrátilo velmi mnoho lidí. StB je všechny sledovala v rámci akce Navrátilci. Ty, kteří žádnou politickou aktivitu po návratu nevyvíjeli, sledovala jen velmi krátce.

D. Polanský 7.10.2016 10:02

Je si potřeba uvědomit, že spousta

svobod po roce 1989 došla jaksi automaticky s kapitalismem. Kde kdo si teď přivlastňuje zásluhy za to, co je spjato se systémem. Autor to vidí málem tak, že bez Havla by nebyl revoluční rok 1989. Jistě byl by. Někdo si zase myslí, že by dnes takové Česko nebylo bez Klause. Jiný, že bez tunelů by to také nešlo atd. Tyhle úvahy jsou ale bezcenné. Realita byla taková jaká byla a úvahy kdyby nemají smyslu. Od toho jsou pak historici, aby časem vystavili protagonistům účet. Jenomže to již současníkům bude šum a fuk, jelikož budou řešit zcela jiné problémy.

M. Mucha 7.10.2016 9:17

Bez nadpisu

Čtěme a přemýšlejme.

Ať si každý udělá úsudek sám ve světle současného evropského a celosvětového dění.

http://analyza.wz.cz/

http://tomasgroh.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=423068

J. Šimek 7.10.2016 10:03

Re: Bez nadpisu

Jo aha, celosvětové spiknutí řízené ze Západních ideodiverzních centrál za mrzký peníz vrahů z volstrýtu :o)

I. Procházková 7.10.2016 14:03

Re: Bez nadpisu

(:-D))))))

M. Prokop 7.10.2016 10:11

Re: Bez nadpisu

U tohohle lze přemýšlet?

M. Prokop 7.10.2016 9:13

Nic proti filosofům,

ale neměli by zastávat exekutivní funkci, třeba presidenta.

To pak dochází k jistému zmatení.

Ś. Svobodová 7.10.2016 11:15

Re: Nic proti filosofům,

Filozof (i když jakým právem je V.H. takto označován?) může být prezidentem. Pokud zvládne realitu všedního dne.