16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Víra a ekonomie

Rozvoj lidstva je založen na víře. Primát homo (ještě ne sapiens) s ohromnou elektrárnou mozkovny (25 procent energie v klidu) někdy před třemi miliony let opustil své přírodní bratrance a postavil se na nohy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Výpis zvoleného vlákna.
Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Hanko 10.10.2013 7:30

Nesouhlasím!

Zásadně nesouhlasím s hlavní myšlenkou článku, že rozvoj lidstva je založen na víře. NAOPAK, rozvoj lidstva je založen používání rozumu, empiricismu, racionality. A nemusíme VĚŘIT, že tento přístup funguje (slovy pana Tomského "věřit v rozum") - my to VIDÍME všude kolem sebe.

O víře bych nemluvil ani v případě implicitní důvěry mezi členy společnosti. Opět, my máme přece VYZKOUŠENO v každodenní realitě, že lidem jistého typu lze důvěřovat, že nás nepodvedou - a klidně se může stát, že naši důvěru zklamou, a v tom případě podruhé jim už věřit nebudeme.

Podobně, ani ekonomika rozhodně nestojí na žádné víře v neomezený růst. Ekonomika je schopna a musí být schopna fungovat jak v období stagnace, tak i v období poklesu.

Ani půjčku bych určitě nenazýval "vírou v lukrativní budoucnost". Když někomu půjčím za jistý úrok, tak prostě odhaduji, že to je pro moje peníze v té chvíli optimální využití. Jdu tím současně do jistého rizika, a samozřejmě může se nakonec realizovat alternativa, mnou původně hodnocená jako nepravděpodobná, a já mohu prodělat. Víru bych ani do tohoto opravdu nepletl.

Z centrální myšlenky úvahy pana Tomského cítím jakousi snahu legitimizovat víru náboženskou: článek podprahově naznačuje, že (náboženská) víra jen odráží jakýsi fundamentální lidský přístup, na kterém stojí ROZVOJ a POKROK lidstva (totiž princip obecné a úctyhodné Víry s velkým V) - a nic podle mě nemůže být dál od pravdy.

P. Götze 10.10.2013 9:50

Re: Nesouhlasím!

Vite, ale necemu neverit je taky vira. Ani si to neuvědomujete. A ze něco vidíte vy dnes? Uvedomte si, ze vy jste vyrobkem vasich predku. A ti na pocatku sice taky něco vdeli, ale uplne něco jiného a ta cesta k vam byla sakra dlouha. Vy jste klasicky materialni ateisa, jakých samozrejme behaji po svete miliony. A verite, ze mate pravdu. A bnidko vam tu vasi viru nebere.

M. Hanko 10.10.2013 10:00

Re: Nesouhlasím!

Ano, striktně vzato je víra všechno. Náš jazyk prostě zachází s mnohými slovy nepřesně.

Přesto asi všichni chápeme, že "věřit, že Země je kulatá" a "věřit, že nad Prahou létají v noci čarodějnice na košťatech, a střílejí po lidech otrávené šipky" je rozdíl. Prostě, není víra jako víra.

V. Vaclavik 11.10.2013 0:51

Re: Nesouhlasím!

Pane Hanko, ten prvni prispevek jste napsal dobre, tak si to nekazte.

"Ano, striktně vzato je víra všechno. Náš jazyk prostě zachází s mnohými slovy nepřesně."

Nepresne zachazime s pojmy my lide, jazyk za to opravdu nemuze. A neni pravda, ze striktne vzato je vsechno vira. Zcela racionalne lze dokazat, ze to tak neni. Jakkoli je pravda, ze vsechno vedet nemuzeme, ani v principu (odkud se vse vzalo, a proc vubec neco je, proc neni nic, a kdyz je neco, proc je to takove jake to je a ne jine...), bylo by mylne pripustit, ze aspon v tomto ohledu, kdyz prijde na ty fundamentalni pravdy, ze sdilime s dnesnimi vericimi jejich svevolne slepou viru. Tyhle veci jsou dane a neni treba nicemu ohledne nich verit. A vsechno ostatni, kdyz je to pro nas dulezite, si muzeme overit ze je tomu tak a tak a dokud to dulezite neni, je normalni neco prijmout jako ze to tak je, protoze ostatni na ktere je spolehnuti (aspon neni duvod jim neverit) rikaji, ze je neco tak a tak. Vira do toho vubec nevstupuje. Autority a odbornici nejsou takovymi jen protoze sami rikaji ze jsou, ale stali se jimi protoze ziskali jiste znalosti v jiste oblasti a ty same znalosti muzeme ziskat taky, kdybysme meli duvod si myslet, ze nam radi spatne. Cili nejedna se o zadnou slepou viru, ale o delbu prace. I intelektualni prace se deli, jeden se zajima o to, jiny zase o ono...

A kdyz vam hlupak namitne, ze napriklad verite ze zitra prijde dalsi den, zeptejte se ho, jestli ma nejake indicie, ze zitra novy den neprijde. Neni totiz mozne jen tak s necim prijit, vytahnout nejake tvrzeni z rukavu, abyste vy neco dokazoval a pak byt narcen z viry v to a to, ze treba taky verite stejne jako verici krestane, protoze verite, ze zitra prijde ten novy den. Onus je na vasem protivnikovi, on at prinese nejake dukazy pro sve namitky, a teprve pak, jestlize ty dukazy budou za neco stat, je lze vyvracet. 

Recenzi pana Tomskeho jsem nekomentoval, protoze neco takoveho ani nema vyznam komentovat. Tomsky je zidovske viry mimochodem

M. Hanko 10.10.2013 10:07

Re: Nesouhlasím!

Co to vůbec je "materiální ateista"? :) Vy jste snad "nemateriální"? :)

R. Langer 10.10.2013 13:05

Re: Nesouhlasím!

Materiální ateista je zlý člověk, který nevěří tomu, že se o něho bůh (někdo) postará, ale věří tomu, že se o sebe musí postarat sám. Materialista jeden! Do pekla přijde. Pro všechny věřící (katolíky, muslimy, zelené, komunisty a všechny ostatní) je takový jedinec nejnebezpečnějším nepřítelem a je potřeba ho potírat všemi způsoby. V tomto bodě se všechny ty různé spolky zázračně shodnou. ;-)

J. Skála 10.10.2013 17:36

Ale bere, pane Götze!

Do dvacátého století jste u nás bez (náboženské) víry existovat nemohl, v USA dodnes taky ne, za komančů se muselo věřit Marxovi a u musulmanů vám rovnou uříznou hlavu.

R. Langer 10.10.2013 13:07

Re: Nesouhlasím!

Vidím to podobně, pane Hanko.