Neviditelný pes

SPOLEČNOST: Umění monologu

5.2.2007

Kdo sleduje jen domácí televizní talk-show, bude těžko vědět, co to vlastně je. Do klasické talk-show si moderátor zve zajímavé hosty, zdaleka ne tzv. celebrity, a vhodně vedeným dialogem se je pokouší přimět k tomu, aby se mu co nejvíc otevřeli a vylili své nitro. Svými dotazy dává najevo hluboký zájem o hosta (jeho příběh atp.), přičemž sám sebe staví do pozadí. České talk-show jsou toho pravým opakem: u Haliny Pawlowské i Jana Krause „prodávají“ protagonisti především sebe a hosté jim slouží jen coby nahrávači – u Pawlowské na nějakou tu rýmovačku a u Krause na smeč, jejímž cílem je hosta zesměšnit. Moderátoři vedou do sebe zahleděné monology, jež dovolí – v míře nezbytně nutné - narušovat vstupy svých hostů.

Tak jako domácí talk-show – namísto dialogu vedou diskutující několik paralelních monologů – přitom u nás vypadá prakticky každá debata včetně těch politických. V západních kulturách bývá vedení polemiky součástí středoškolské výuky, protože tam dobře vědí, že na volné konfrontaci názorů jsou založeny a dále se rozvíjejí jejich demokratické systémy. V Česku se sice demokracií ohání kdekdo (komunisti měli to slovo rovněž rádi, jen k němu přidávali adjektivum „socialistická“), druhý pojem bezprostředně spjatý s tím prvním – pluralismus – zato v oblibě moc není (komunisti jej též nesnášeli); znamená totiž co nejotevřenější výměnu názorů, z níž dodnes panují obavy.

Místo argumentů si čeští diskutéři libují v podpásovkách. Na čísi nevítané sdělení se zatváří pohoršeně a praví: Jak si můžete dovolit něco takového říct?! Vzápětí zvednou prst a naznačí, že ke skandálním tvrzením vedou protivníka jeho nízké pohnutky; mávání čímsi špatným kádrovým profilem, abych ho umlčel, je typickou zbraní komunistického kádrováka.

Debata potom probíhá tak, že každý vytáhne nad hlavu nějaký ten prapor a po chvíli se už všichni mydlí žerděmi přes hlavy.

www.danes.cz



zpět na článek