Diskuse
SPOLEČNOST: Úcta a tabu
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Tana Zajicova
Pane Drapale,
moderni umeni pouzite jako okno k nahlednuti do upadku zapadni civilizace je vyborna volba. Cesi byli po dekady ponoreni do kulturniho marxismu popirajiciho Boha a unikatnost cloveka -danou jeho vztahem k Bohu - a odmitajiciho existenci duse. Po te co komunismus o dva kroky ustoupil, rozjasani Cesi prijali bez jakekoli reflexe, zapadni kulturni narcisismus s otevrenou naruci. Zapadni moderni umeni, ktere je kompletne odtrzeno od objektivni duchovni roviny a ktere neoslavuje nic jineho, nez zmatenou umelcovu subjektivitu, bylo pro Cechy potvrzenim nicotnosti zivota a existence umeni pro umeni.
Takze zapadni narcisisticky individualismus, ktery opustil transcendentni rozmer zivota a tim znicil jakykoli standard vedl k 'umelecke' anarchii (niceni tabu) o ktere se zminujete. Umeni prestalo slouzit jako most mezi clovekem a Bohem a stalo se cinnosti svedcici o 'nicem'.
Umeni jehoz role je cloveka pozvednout, se stalo nastrojem vugarity a hlouposti. Zijeme v dobe, kdy nelze ocekavat vznik 'Pisne pisni'. Zijeme v kakofonii 'Pisne o ME.'
Olin
Re: Pane Drapale,
Hele, Táňo - otázka stojí úplně jinak.
- co má asi tak umění o světě dnes říkat, má-li být pravdivé a objevné?
- a proč křesťani svou schopnost k umělecké tvorbě ztratili? Boha přece neztratili.
Jarda
Re: Pane Drapale,
"křesťani svou schopnost k umělecké tvorbě ztratili" - jak to víte? Mně to tak vůbec nepřipadá. Třeba muzika Miloše Boka je velmi pěkná a autor se halasně hlásí ke křesťanství. V tom umění je to taky tak, že bořitelé jsou všeobecně známí, kdežto stavitele si musíte hledat.
Olin
Re: Pane Drapale,
Jak to vím? Studoval jsem dějiny umění.
Teď nemluvím o jednotlivcích, jako jsou hudební skladatelé Miloš Bok, nebo nedávno zemřelí Petr Eben a Svatopluk Havelka. Platí v první řadě o umění (zase lze uvést jednotlivce, třeba pana Stádníka), že po mnoho generací skoro všechno, co se na tomto poli "urodilo", souviselo s tím, o čem mluvila Táňa. Umění reflektovalo hodnoty a "povznášelo" lidi k nim. Umělci v tom žili a pochopitelně na to museli reagovat, i kdyby byli sami bezbožní. Co maloval ten libertin Caravaggio? Ten skvělý, jedinečný mistr Caravaggio? Co maloval Rembrandt - další geniální bezbožník? A JAK malovali - křesťani i bezbožníci?
Umělci, spjatí nějak s vírou a nepomíjejícími hodnotami , vytvářeli vrcholná díla, všichni je chtěli vidět a všichni chtěli tvořit podle jejich vzoru. Svět se od křesťanského umění učil. A to ani nemluvím o evropské hudbě, kterou křesťané kompletně vymysleli, a která dobyla svět. Mluvím o výtvarném umění.
A pak se něco stalo. Rodilo se moderní umění (pozor, já mám k němu jiný vztah, než Táňa, já ho obdivuji), ale křesťané to nezachytili. Ztratili půdu pod nohama a vliv. Už se od nich nikdo neučí. Samozřejmě jsou jednotlivci... Ale i ti jednotlivci se učí jinde. Křesťanské umění už dávno není v Evropě v těžišti. A čímdál jde čas, tím víc křesťani podléhají a vyhledávají kýčovité malůvky. Umění je nezajímá, nebo nadávají. Ale umění žije dál, většinou bez církve, a mluví pravdu o tomto světě a křesťané mu nerozumí. Chtějí stále svůj sen...
Vyhledávání
TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA
Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.
ondrejneff@gmail.comRubriku Zvířetník vede Lika.
zviretnik.lika@gmail.comHYENA
Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.
https://www.hyena.cz
