Sobota 21. června 2025, svátek má Alois
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

SPOLEČNOST: Ubráníme si své mobily?

diskuse (11)

Glosy postaršího technokrata

Zdá se, že ani naše mobily nezůstanou ušetřeny stejného tlaku, jakému jsou vystaveny naše poštovní a e-mailové schránky. Je tu nový „buzzword“ – mobilní marketing. Má stejné vlastnosti, jako měly a mají ostatní způsoby reklamy. Jdou do vás pod takovým tlakem, že anglický ekvivalent „push“ je slabým odvarem. Nikdo nechce promeškat příležitost, zaváhat na startu. Jako s internetem. Operátoři, portály, byznys, katalogy, vyhledávače všichni se vrhají na naše původně komunikační pojítko. Rychlost bohužel předbíhá užitečnost, takže mobilní spam nastupuje rychleji než cokoli předtím. Mobil je malý po všech stránkách, takže jeho totální znehodnocení se dostaví asi brzy. A to ještě do hry nevstoupili opravdu velcí hráči typu Googlu.

Pojďme se podívat na pár současných pokusů. Ty úspěšnější charakterizuje "něco za něco". Za toleranci mobilní reklamy dostanete zdarma některé komunikační služby. To docela funguje, alespoň v tom, že jisté množství studentů si takhle rádo obstará esemesky zadarmo. Jestli si ovšem na základě reklamy něco doopravdy koupí, je otázkou. Tuto strategii reprezentují i virtuální operátoři, třeba Blyck, který vás vybaví SIM kartou a komunikačními službami zdarma. Tím má pod kontrolou reklamu a inkasuje za rozumné množství mobilního marketingu cíleného na profil svých uživatelů. Úspěšné pokusy jsou také ty, kde mobil tvoří jen část marketingového mixu – opíšete kód z plechovky, pošlete někam SMS místo víčka z obalu. Masáž probíhá v televizi, tisku, na internetu.

Více je ovšem neúspěšných pokusů. Nedávné zpřístupnění katalogu firem společnostmi O2 a Centrum je ukázkou uživatelské nepohodlnosti. Když ztratíte trpělivost během vykreslování titěrných nerozpoznatelných ikonek v portálu a kliknete příliš brzy na šipku, jste mimo. Musíte si počkat, až se vykreslí fotka v informační části a šup na nový pokus. Jízdní řády jsem zkusil jednou. Co je platné, že mobil ví, kde jsem a kolik je hodin! Stačilo by na mapě kliknout na místo, kam chci, a zadat, kdy se tam chci dostat. Jiné dotazy jsou marginální a každý je lehce vyřeší jinak a jinde. Budete-li tvrdit, že to nejde, tak mi prosím nezabírejte na malém displeji zbytečně místo.

Mobilní marketing přináší spoustu dalších otázek. Budou operátoři blokovat marketing a aplikace, které nejdou přes jejich portály? Když ano, mají na krku regulaci, když ne, budete mít brzy z mobilu schránku na nechtěné reklamy. Ve dne v noci. I na záchodě. Příznivci mobilního marketingu tvrdí, že díky znalostem dat o uživateli mohou využívat cílený marketing. Otázkou zůstává, zda jim to s našimi osobními daty dovolíme a nebudeme chtít nabídky ovládat sami.

Euro 49/2007

Gita Zbavitelová
21. 6. 2025

Írán je vážně oslaben, ale ostřeluje Izrael dál.

Jan Kovanic
21. 6. 2025

Vysokoškolské tituly se v anglosaském světě moc nepoužívají.

Aston Ondřej Neff
21. 6. 2025

Vidina zeleného socialismu a síla průmyslu dobra je příliš velká.

Petr Homola
21. 6. 2025

Jejich samotné vlastnictví představuje destabilizační faktor.

Martin Tůma
21. 6. 2025

Naše Země by vytvořila černou díru ráže 9mm...

Martin Polívka
21. 6. 2025

Tafefobie je abnormální, psychopatologický strach z pohřbení zaživa. Z toho, že člověk skončí v...

Lidovky.cz, ČTK
21. 6. 2025

Devět dnů před začátkem grandslamového Wimbledonu ukazují čeští tenisté skvělou formu, na...

21. 6. 2025

Před sto lety, 21. června 1925, vyjely do ulic Prahy první dva autobusy Elektrických podniků...

Lidovky.cz, ČTK
21. 6. 2025

Běloruský opoziční lídr Sjarhej Cichanouski byl propuštěn z vězení, uvedla v sobotu na sociální...

Břetislav Tureček
21. 6. 2025

Izrael minulý týden otevřeně zaútočil na Írán. Ten naopak stojí v čele tzv. Osy odporu, jež se...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz