SPOLEČNOST: Tentokrát o černochovi
aneb „Lidlovská“ diskuse pokračuje
Zeptal se mě v blogerské diskusi pan Jakub Kos: „Proč považujete za rasizmus, když odmítnu, třeba jako zadavatel reklamy, model tmavé pleti?“
A pokračoval:
Prostě chci z nějakého důvodu prezentovat své zboží na modelu světlé kůže a motiv může být prozaický, třeba aby barvy oblečení vynikly. Model odmítnu, protože je to černoch, ale s rasizmem to nemá nic společného. S postupující ekologickou, rasovou a genderovou hysterií za chvíli nebudete moci odmítnout pánského manekýna s chlupatýma nohama, který se přihlásí na prezentaci dámských plavek, Protože máme genderovou rovnoprávnost?
Moje odpověď: Ale takto to přece v případě černého modela jménem Alpha Dia nebylo!
Černocha neodmítl zadavatel reklamy (jinak by v reklamě neúčinkoval; nemýlím-li se, zadavatel, který si reklamu zaplatí, má do jejího obsahu co mluvit), ale část veřejnosti. Nikoli z odborných důvodů (kvůli kontrastu nebo proto, že by měl „chlupaté nohy“), ale z důvodů čistě rasových. A to za rasismus považovat lze.
Nemyslím si, že je rasismus, když odmítnu černocha, aby jako model prezentoval černé kalhoty s černou mikinou. To je odborná záležitost. Rasismus je, když odmítnu černocha proto, že je černoch, tedy bez ohledu na to, jaký oděv by mohl prezentovat. Třeba bílé kalhoty a bílou mikinu.
Je to stejně nepřijatelný rasismus jako kdybychom odmítli, aby na TV obrazovce účinkovali Ray Koranteng nebo Zuzana Tvarůžková. S poukazem na to, že vytvařejí falešný obraz toho, jak vypadají autentičtí Češi.
Musíme si vybrat: buď Alpha Dia v reklamě Lidlu ANO, a pak ANO také Koranteng a Tvarůžková v TV, anebo Alpha Dia v reklamě Lidlu NIKDY, a pak ani Koranteng a Tvarůžková na obrazovce NIKDY. To druhé by ovšem byl čistokrevný rasismus.
Podle mého soudu nevede „červená linie“ mezi póly černoch ANO - černoch NE, ale jinudy: Dia v reklamě a Koranteng s Tvarůžkovou v televizi ANO - odstraňování křížů z obrázků kostelů (půlměsíců ze snímků mešit a Davidových hvězd ze záběrů synagog) NE.
Takový byl můj postoj tehdy a takový je i nyní. Nejsem totiž přesvědčen o tom, že problém začal umístěním černého modela do reklamy Lidlu v lednu 2017 (nebyl to zdaleka první případ tohoto druhu), ale až na konci srpna 2017, kdy byly „zmrzačeny“ křesťanské svatostánky v reklamě téhož řetězce.