SPOLEČNOST: Svitne naděje v české kotlině?
"Blbá" nálada se v české kotlině začíná přelévat do negativních, destruktivních a hlavně beznadějných výlevů. Čím hloupější, tím hlasitější.
Politika, ulice, průzkumy, internet jsou plné hlasů – odstranit, vymazat, zastavit. Emoce se často mění ve vulgaritu, zjednodušená absurdní stanoviska a amatérské komentáře. Nevytratil se jen vtip, šarm, slušnost, ale hlavně zdravý rozum. Kdosi řekl, že nás bůh nebo příroda stvořil s dvěma konci, na jednom sedíme a druhým myslíme. Je nejvyšší čas na myšlení používat ten správný. Jsou mezi námi ještě tací, kteří jsou této činnosti schopni?
Jistě to nejsou politici současných stran ani odborářští bosové. Ti se koncentrují na války mezi sebou, ohánějí se voliči, zaměstnanci a nově občany. Tvrdí o nich, bůhví proč, že je zastupují. Válčí o své prebendy, ne o prosperitu téhle země a jejích občanů. Většina z nás jim už dávno přestala věřit bez ohledu na barvy kabátů a míry populismu. Přesto si dovolím tvrdit, že je u nás mnoho schopných, zkušených a poctivých lidí, kteří něco prokazatelně dokázali. Stačí poslouchat debaty hostů Radiožurnálu, dívat se na Krásné ztráty, Plovárnu či dokumenty Fera Feniče a jiných. I já jsem mnohé potkal. Řadě z nich není jedno, co se v zemi, kde žijí, děje. Někteří z nich by chtěli opravdu něco udělat. Jsou odborníky v ekonomice, podnikání, sociálních vědách, zdravotnictví, vědě, kultuře, managementu. Na vstup do současné politiky však nemyslí. Jsou jí znechuceni a nehodlají se stát manipulovatelnými pěšáky současné devastované politické scény.
Žijeme v demokracii, systému parlamentní demokracie, který je třeba nejen respektovat, ale vzdát mu dík. Na tom nezmění nic ani "holešovské" výzvy ani to, že nepopulární, byť racionální rozhodnutí se občas těžko prosazují. Pokud chceme schopné lidi vtáhnout do hry, nemůže to být naivní pokus ani přeměna politiky na byznys. K dosažení úspěchu je třeba tří základních věcí.
Politický marketing je schopnost vnímat skutečné potřeby lidí. Dát jim konkrétně a zřetelně najevo, jak je chceme uspokojit a komunikovat svůj program pro ně tak, aby jim byl srozumitelný. Nejen naslouchat, ale slyšet. Žádný nedůvěryhodný populismus, sliby a profláknuté tváře na billboardech. Žádné mlácení prázdné slámy v televizních debatách. Nežijeme v době, kdy se dají sdělovat jen příjemné věci. Je lepší nepříjemná jistota než nesrozumitelné kroky od zdi ke zdi, dnes už nejen každé čtyři roky, ale téměř denně.
Politická strana musí mít svoji strukturu. Je třeba vtáhnout do hry lidi v každém městě a obci. Poctivé a zkušené lidi najdeme všude, jistě i mezi mnoha starosty a zastupiteli. Hledat lidi s motivací něco změnit, ne jít do politiky pro osobní prospěch.
Určitě jsou potřeba peníze. Méně, než by se zdálo podle posledních voleb. Je třeba je spravovat racionálně a efektivně. Žádný z takzvaných volebních manažerů nebo držitelů stranických kas by si v komerční firmě ani neškrtl. Každá vydaná koruna musí být zdokumentována a měřena proti výsledku, který má dosáhnout. Potřebné peníze musí být získány naprosto transparentně. Možná to někoho překvapí, ale v této zemi jsou lidé, kteří se dostali k majetku poctivě a jsou ochotni přispět ke změně společnosti bez nároků na osobní prospěch.
Věřím, že do dalších voleb se podobná strana zformuje. Fiasko veverek a pokusů zkomercializovat politiku neznamená, že změna není možná. Ohlasy na přímé prezidentské volby ukazují, že pokud mají stávající politici z něčeho skutečnou obavu, nejsou to jejich profláklí konkurenti, ale nové tváře.
Převzato z Pilny.blog.idnes.cz se souhlasem autora
Autor je prezident sdružení TUESDAY Business Network