SPOLEČNOST: SuperStar – někdy to jde i bez dotací a kvót
Většina většiny (české) výše uvedené názvy skoro nikdy v životě neslyšela, pokud ano, jsou jí tyto romské aktivity ukradené nebo si z nich tropí šprťouchlata. Většina menšiny (romské) zase zůstává zamotaná do pavučin nezaměstnanosti, existenčních starostí, nedostatečného vzdělání. Žije v podmínkách, kdy si holt nebude čekání na exekutora zpestřovat u ranní kávy předčítáním o svých vzdálených příbuzných v Katalánsku či o poslední rezoluci Mezinárodní romské unie. „Romské“ časopisy, knihy, strany a politici mají spíš kontakty a odezvu mezi aktivnějšími, vzdělanějšími a integrovanějšími Romy (a samozřejmě pak všemi jejich strýci, sestřenicemi a bratranci bratranců atd.) a pak mezi Neromy, kteří nějakým způsobem s Romy spolupracují. A to je mezi Čechy zase menšina – převážně zestárlá alternativní mládež, okorálkované slečny a vlasatí týpci s humanitním vysokoškolským vzděláním, přeplněnou knihovnou a ne zrovna přeplněnou peněženkou, opozičně naladěná vůči převažujícímu českému „mainstreamu“. Skoro by se dalo říct „bílí Cikáni“. Dohromady tedy nejde zrovna o prostředí, kolem nějž by se srocovaly davy.
Z „romských záležitostí“ dokáže však učinit masovou, společensky známou věc sféra bulvárních médií a masové zábavy. Pokud jde o romská ghetta, kde televize často ve společné místnosti hrčí od rána do noci, tam pozlátko bulváru a masové zábavy od telenovel po soutěže převelice zabírá. Svědčí o tom nejen celé šiky dívek, které se dnes promenádují po světě se jmény Angelika Žigová nebo Esmeralda Lakatošová. Právě vrcholící soutěž SuperStar s romskými účastníky tak možná plní, jakkoli i šéfredaktorovi tohoto listu z toho jde pusa šejdrem, musí-li to přiznat, záslužnější úlohu na poli česko-romského soužití než celý ročník Romano hangos. Není zde potřeba grantů, dotací či kvót, davy romské i české si oblast svého zájmu sami najdou a vlastními silami ji podpoří.
Těžko se dá s úplnou jistotou odpovědět, kolika dalším by případný romský vítěz/vítězka SuperStar posloužil jako vzor k inspiraci, jestli by nevyužil aplausu jen čistě pro svou soukromou kariéru a pak se nerozplynul mezi „bílou“ elitou či zdali by si naopak nezačal stavět svoje „romství“ právě na zdůrazňování převahy nad „degeši“ z ghett. Zkusme si u Brňačky Moniky Bagárové vsadit na to, že rozhodně převáží to lepší.
Vyšlo v Romano hangos č. 19-2009 na http://www.srnm.cz