Sobota 21. září 2024, svátek má Matouš
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

SPOLEČNOST: Stereotypy a konvence Západu

diskuse (56)
Některým společenským stereotypům jsem už na Neviditelném psu věnoval samostatné články. Např. jsem poukázal na omezené schopnosti rozličných civilizací (včetně naší) žít ve svobodě a demokracii (zde), na rigiditu západní diplomacie v oblasti přístupu ke Castrově Kubě (zde) či v oblasti genocidy gayů (zde). Nepochybně však zůstává celá řada témat, které nám, lidem západní kultury, připadají nepostřehnutelná, možná až banální. Představíme-li si však, že by náš civilizační okruh navštívil jakýsi fiktivní host nezatížený předsudky a otupělostí, patrně by tyto fenomény nemohl přehlédnout. V tomto článku tedy vyberu z těchto témat jakousi čtveřici, byť tématicky dosti nesourodou:

1. Motivace společnosti k ochraně živočichů

Jaká je vlastně motivace člověka chránit živočišné druhy či zbavit zvířata utrpení? Je zajímavé, že různé kultury mají „nastaveno“ svědomí“ odlišným způsobem. Zatímco „průměrný“ zástupce západní kultury většinou sám trpí, je-li konfrontován se zabitím psa nebo kočky (a rovněž západní zákonodárství zabíjení a pojídání těchto zvířat, coby hospodářských, sankcionuje), v některých civilizacích je tomu naopak. Obdobně bych mohl „lamentovat“ nad „dvojím metrem“ západní etologie, uvážíme-li na jedné straně množství přejeté zvěře na silnicích a na straně druhé mnohdy až iracionální protekci živočichů chráněných či endemických. A mohl bych pokračovat v psaní o odlišném posuzování „hodnoty života“ zvířat hospodářských či „škodných“ (nebo dokonce hmyzu), leč ani zde bych asi nic objevného neřekl.

Nabízí se však otázka: Je soucit se zvířecí bolestí a zabíjením věcí svědomí či spíše věcí jiných (kulturních) vlivů? Proč je v této oblasti svědomí a soucit člověka tak manipulovatelný? Nemám na tomto místě ambici navrhovat konkrétní řešení, myslím si však, že koncepce ochrany zvířat by zmíněné námitky měla brát v potaz.

2. Tolerance bezdomovectví

Domnívám se, že bezdomovectví je typickým projevem libertariánského chápání svobody. Pokud stát chrání občany pomocí léků na předpis, povinným sociálním pojištěním, povinnou školní docházkou či restrikcí v oblasti drog nebo gamblerství, mohli bychom říci, že svým občanům vlastně nedůvěřuje. Právem. Bezmezná důvěra je iracionální a spoléhat se na osobností zralost každého jednotlivce by přineslo chaos. V zemích s vyspělou kulturou by byl chaos menší (dovolím si uvést ČR jako příklad), v zemích s nižším demokratickým povědomím (region Latinské Ameriky) chaos větší. Je nabíledni, že bezdomovectví je důsledkem absence osobní disciplíny a absence porozumění vztahu osobní svobody a odpovědnosti. Bez restrikcí je tento fenomén, jednoduše, neřešitelný. Vrátíme-li se k našemu „fiktivnímu návštěvníkovi“ z úvodu článku, domnívám se, že tento by zhodnotil naše chápání „svobody“ bezdomovců spíše jako naši ostudu. Je zřejmé, že ideálním modelem by byla schopnost civilizace postarat se o slabší spoluobčany na bázi dobrovolnických center, charitativních sdružení apod. Přesto věřím v legitimitu restrikcí, jak jsem zmínil výše. Ostatně, nemyslím si, že povinné přesídlení bezdomovců do sociálních bytů a financování těchto zařízení ze státního rozpočtu je nad rozpočtové možnosti západních států. Obdobně, nařízená sociální a psychologická péče těmto lidem.

3. „Pedofobie“ a dětská homofobie

Před měsícem jsem zhlédl francouzský film s Jeanem Reno a Gérardem Depardieu „Drž hubu“. Nenápadná vulgární poznámka mladých chlapců, kteří v tomto snímku častují domnělé gaye slovy „teplouš“ a „bukvice“, měla patrně vzbudit u diváků úsměv. Což se jistě, v rámci komediálního rázu filmu, povedlo. Jaký poprask by však vyvolalo, objevili-li by se ve filmu Rómové nebo černoši, a někdo by je tam nazval „negry“ nebo „černými hubami?“

Mám tedy za to, že homofobie mezi staršími dětmi je jednou z nejkrutějších, jak výmluvně vypovídá např. tento text. Nicméně „hozená rukavice“ je již zvednuta, a to nikým jiným než ministrem Kocábem a jeho úřadem, pro někoho pověstným to „doupětem“ feministicko-relativisticko-enviromentalistické lobby. A tak je toto téma pro leckoho předem diskvalifikováno jako ideologické a nikoliv věcné.

Pokud deprivace vývoje zdravé identity a geneze zdravých vztahů postihuje mladé gaye, tím spíše postihuje mladé sexuální devianty. Nebudu snad nařčen z postmoderního extrémismu, dovolím-li si použít novotvar „pedofobie.“

Kolik příslušníků naší kultury je ochotno přijmout a pochopit člověka, který se snaží se svou nebezpečnou úchylkou bojovat? Kolik práce navíc musí vykonat psychoterapeuti jen proto, aby pomohli těmto lidem najít zdravé sebevědomí, identitu a sebeúctu? Kolika přátelům a rodinným příslušníkům se může deviant svěřit?

4. Ambivalence etikety a etiky

Je etiketa věcí pouhé „fasády“ a konvence či věcí přesvědčení, věcí potřeby vztahů založených na vzájemném respektu a na nesobeckých pohnutkách? Těžko říci. Zatímco v některých kruzích je chování bez náležité etikety či laskavosti nevhodné, ba i urážlivé, v prostředí diskuse mezi politickými a podnikatelskými konkurenty jde o záměrnou (tedy ideologickou) dehonestaci. Kritériem úspěšnosti pak není ani tak schopnost přesvědčit „ideového soupeře“ o své pravdě (ostatně ten k tomu, jako reprezentant strany či marketingového oddělení firmy, nemá ani mandát), ale spíše o image diskutéra v oblasti verbální i neverbální. Nabízí se pak otázka, proč se vlastně strany snaží vzájemně přesvědčovat argumenty, nemají-li ani pravomoc nechat se přesvědčit.

Čtvero těchto (částečně nahodile) vybraných témat je spíše (pokud vůbec) součástí agendy levicovo-enviromentalistické. Mám však za to, že k nim má co říci i věcný a racionální diskurs. Osobně se k levici ani k enviromentalismu nehlásím (jsem příznivcem amerického radaru, KSČM bych zakázal, stromořadí kolem silnic vykácel a budování nových lyžařských svahů ve velké míře povoloval), zároveň si však myslím, že západní ideologická kritéria nejsou často determinována pravdou a etikou, ale někdy i stereotypy, politizací a iracionálními konvencemi.

http://tombi21.blog.cz

Aston Ondřej Neff
21. 9. 2024

Jedno je jisté, volby skončí v sobotu ve dvě odpoledne. Je dobře, že se neodložily.

Jan Bartoň
21. 9. 2024

Co říkal Rakušan loni a co říká mluvčí MV dnes

Kateřina Lhotská
21. 9. 2024

Vedle autocenzury vyvolané zastrašováním lidí s „nesprávnými“ názory se čím dál častěji setkáváme i...

Jan Kovanic
21. 9. 2024

Na Jizerské hory v roce 1897 dopadlo 25 milionů tun vody, jež do krajiny bušila silou myriády...

Hyena Neff
21. 9. 2024

Pejskům se nechce do deště. Jindy, když otevřu domovní dveře, vystřelí ven, aby zkrátili chvíli,...

Aston Ondřej Neff
18. 9. 2024

Bude to energetika… bude to obchod… Nakonec to pro Jozefa Síkelu je komisariát pro partnerství a...

Jan Kovanic
18. 9. 2024

Dánové (a Uršula) chtějí zachránit planetu elektromobily, které mají „nulové emise“. Čím je budou...

Aston Ondřej Neff
20. 9. 2024

Jestli vás napadlo „z louže pod okap‟, pak je to v pořádku, tak jsem to myslel.

Aston Ondřej Neff
19. 9. 2024

Voda na mnoha místech stoupá, jinde opadá a odhaluje ohromující rozsah škod. Zabránit přírodním...

Ladislav Jakl
20. 9. 2024

Budou volby. Už zase. Posledních 35 let jsme je chtěli vnímat jako svátek demokracie. Pořád je tak...

Zbyněk Petráček
21. 9. 2024

V Libanonu je živo, řečeno eufemisticky. Ono je tam ve skutečnosti spíše mrtvo. Ale – a to je...

jla Jiří Lacina
21. 9. 2024

Více než 30 tisíc zaměstnanců Boeingu stále stávkuje a nic nenasvědčuje tomu, že by protesty měly v...

Lidovky.cz, ČTK
21. 9. 2024

Vnitřní vyšetřování Tajné služby Spojených států amerických (USSS) odhalilo porušení bezpečnostních...

ČTK, Lidovky.cz
20. 9. 2024

V Německu nyní žije téměř 3,5 milionu uprchlíků, což je nejvíce od 50. let minulého století. S...

žof Žofie Nováčková, mul Matyáš Müller
20. 9. 2024

V Česku začaly krajské a senátní volby. Hlasuje se ve všech krajích vyjma Prahy a dále v 27...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz