Čtvrtek 3. října 2024, svátek má Bohumil

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

SPOLEČNOST: Stereotypy a konvence Západu

diskuse (56)
Některým společenským stereotypům jsem už na Neviditelném psu věnoval samostatné články. Např. jsem poukázal na omezené schopnosti rozličných civilizací (včetně naší) žít ve svobodě a demokracii (zde), na rigiditu západní diplomacie v oblasti přístupu ke Castrově Kubě (zde) či v oblasti genocidy gayů (zde). Nepochybně však zůstává celá řada témat, které nám, lidem západní kultury, připadají nepostřehnutelná, možná až banální. Představíme-li si však, že by náš civilizační okruh navštívil jakýsi fiktivní host nezatížený předsudky a otupělostí, patrně by tyto fenomény nemohl přehlédnout. V tomto článku tedy vyberu z těchto témat jakousi čtveřici, byť tématicky dosti nesourodou:

1. Motivace společnosti k ochraně živočichů

Jaká je vlastně motivace člověka chránit živočišné druhy či zbavit zvířata utrpení? Je zajímavé, že různé kultury mají „nastaveno“ svědomí“ odlišným způsobem. Zatímco „průměrný“ zástupce západní kultury většinou sám trpí, je-li konfrontován se zabitím psa nebo kočky (a rovněž západní zákonodárství zabíjení a pojídání těchto zvířat, coby hospodářských, sankcionuje), v některých civilizacích je tomu naopak. Obdobně bych mohl „lamentovat“ nad „dvojím metrem“ západní etologie, uvážíme-li na jedné straně množství přejeté zvěře na silnicích a na straně druhé mnohdy až iracionální protekci živočichů chráněných či endemických. A mohl bych pokračovat v psaní o odlišném posuzování „hodnoty života“ zvířat hospodářských či „škodných“ (nebo dokonce hmyzu), leč ani zde bych asi nic objevného neřekl.

Nabízí se však otázka: Je soucit se zvířecí bolestí a zabíjením věcí svědomí či spíše věcí jiných (kulturních) vlivů? Proč je v této oblasti svědomí a soucit člověka tak manipulovatelný? Nemám na tomto místě ambici navrhovat konkrétní řešení, myslím si však, že koncepce ochrany zvířat by zmíněné námitky měla brát v potaz.

2. Tolerance bezdomovectví

Domnívám se, že bezdomovectví je typickým projevem libertariánského chápání svobody. Pokud stát chrání občany pomocí léků na předpis, povinným sociálním pojištěním, povinnou školní docházkou či restrikcí v oblasti drog nebo gamblerství, mohli bychom říci, že svým občanům vlastně nedůvěřuje. Právem. Bezmezná důvěra je iracionální a spoléhat se na osobností zralost každého jednotlivce by přineslo chaos. V zemích s vyspělou kulturou by byl chaos menší (dovolím si uvést ČR jako příklad), v zemích s nižším demokratickým povědomím (region Latinské Ameriky) chaos větší. Je nabíledni, že bezdomovectví je důsledkem absence osobní disciplíny a absence porozumění vztahu osobní svobody a odpovědnosti. Bez restrikcí je tento fenomén, jednoduše, neřešitelný. Vrátíme-li se k našemu „fiktivnímu návštěvníkovi“ z úvodu článku, domnívám se, že tento by zhodnotil naše chápání „svobody“ bezdomovců spíše jako naši ostudu. Je zřejmé, že ideálním modelem by byla schopnost civilizace postarat se o slabší spoluobčany na bázi dobrovolnických center, charitativních sdružení apod. Přesto věřím v legitimitu restrikcí, jak jsem zmínil výše. Ostatně, nemyslím si, že povinné přesídlení bezdomovců do sociálních bytů a financování těchto zařízení ze státního rozpočtu je nad rozpočtové možnosti západních států. Obdobně, nařízená sociální a psychologická péče těmto lidem.

3. „Pedofobie“ a dětská homofobie

Před měsícem jsem zhlédl francouzský film s Jeanem Reno a Gérardem Depardieu „Drž hubu“. Nenápadná vulgární poznámka mladých chlapců, kteří v tomto snímku častují domnělé gaye slovy „teplouš“ a „bukvice“, měla patrně vzbudit u diváků úsměv. Což se jistě, v rámci komediálního rázu filmu, povedlo. Jaký poprask by však vyvolalo, objevili-li by se ve filmu Rómové nebo černoši, a někdo by je tam nazval „negry“ nebo „černými hubami?“

Mám tedy za to, že homofobie mezi staršími dětmi je jednou z nejkrutějších, jak výmluvně vypovídá např. tento text. Nicméně „hozená rukavice“ je již zvednuta, a to nikým jiným než ministrem Kocábem a jeho úřadem, pro někoho pověstným to „doupětem“ feministicko-relativisticko-enviromentalistické lobby. A tak je toto téma pro leckoho předem diskvalifikováno jako ideologické a nikoliv věcné.

Pokud deprivace vývoje zdravé identity a geneze zdravých vztahů postihuje mladé gaye, tím spíše postihuje mladé sexuální devianty. Nebudu snad nařčen z postmoderního extrémismu, dovolím-li si použít novotvar „pedofobie.“

Kolik příslušníků naší kultury je ochotno přijmout a pochopit člověka, který se snaží se svou nebezpečnou úchylkou bojovat? Kolik práce navíc musí vykonat psychoterapeuti jen proto, aby pomohli těmto lidem najít zdravé sebevědomí, identitu a sebeúctu? Kolika přátelům a rodinným příslušníkům se může deviant svěřit?

4. Ambivalence etikety a etiky

Je etiketa věcí pouhé „fasády“ a konvence či věcí přesvědčení, věcí potřeby vztahů založených na vzájemném respektu a na nesobeckých pohnutkách? Těžko říci. Zatímco v některých kruzích je chování bez náležité etikety či laskavosti nevhodné, ba i urážlivé, v prostředí diskuse mezi politickými a podnikatelskými konkurenty jde o záměrnou (tedy ideologickou) dehonestaci. Kritériem úspěšnosti pak není ani tak schopnost přesvědčit „ideového soupeře“ o své pravdě (ostatně ten k tomu, jako reprezentant strany či marketingového oddělení firmy, nemá ani mandát), ale spíše o image diskutéra v oblasti verbální i neverbální. Nabízí se pak otázka, proč se vlastně strany snaží vzájemně přesvědčovat argumenty, nemají-li ani pravomoc nechat se přesvědčit.

Čtvero těchto (částečně nahodile) vybraných témat je spíše (pokud vůbec) součástí agendy levicovo-enviromentalistické. Mám však za to, že k nim má co říci i věcný a racionální diskurs. Osobně se k levici ani k enviromentalismu nehlásím (jsem příznivcem amerického radaru, KSČM bych zakázal, stromořadí kolem silnic vykácel a budování nových lyžařských svahů ve velké míře povoloval), zároveň si však myslím, že západní ideologická kritéria nejsou často determinována pravdou a etikou, ale někdy i stereotypy, politizací a iracionálními konvencemi.

http://tombi21.blog.cz

Ivo Fencl
3. 10. 2024

Zastaví televizi, zavřou knihu a prý: „To vidět nechci a celou tu kokotinu tim pádem taky ne.“

Starý vlk
3. 10. 2024

Na počátku jsme mluvili o domácnosti a pevně připevněném telefonu na šnůře, vraťme se tedy tam.

Aston Ondřej Neff
3. 10. 2024

Důslednost, s jakou vláda spěje ke sebezničení, je skutečně hodna lepší věci.

přečetl Panikář
3. 10. 2024

do poslanecké sněmovny vrátila „lepší opozice“. Bude údajně „tvrdá, ale konstruktivní“.

přečetl Panikář
3. 10. 2024

Čím víc budete deprimováni čteným textem, tím blíž budete naději.

Aston Ondřej Neff
30. 9. 2024

Na internetu jsou na toto téma ankety a vyplývá z nich, že lidé jsou tak padesát na padesát pro /...

Aston Ondřej Neff
2. 10. 2024

Ministr zahraničí Jan Lipavský podal demisi a premiér Petr Fiala ji nepřijal.

Aston Ondřej Neff
3. 10. 2024

Důslednost, s jakou vláda spěje ke sebezničení, je skutečně hodna lepší věci.

Aston Ondřej Neff
1. 10. 2024

Kolečkem sezení u prezidenta pokračuje výjev, zvaný vládní krize.

Jan Bartoň
30. 9. 2024

Jan Lipavský nesouhlasí s odchodem z vlády a hodlá se zachovat tak, aby ve vládě mohl zůstat.

Lidovky.cz
3. 10. 2024

Plzeňští fotbalisté hrají druhý zápas v Evropské lize. Doma bojují s bulharským Ludogorcem a stav...

Josef Kopecký
3. 10. 2024

Vedení Starostů a nezávislých vybralo kandidáta na nového ministra pro místní rozvoj. Do vedení...

Lidovky.cz, ČTK
3. 10. 2024

Na jezeře Kivu na východě Konga se převrátila výletní loď, zřejmě se 278 cestujícími na palubě....

Josef Kopecký
3. 10. 2024

Tvrdý odpor opozičních hnutí ANO a SPD vyvolal nový návrh vládní koalice, podle nějž by se měl věk...

Karel Oliva
3. 10. 2024

Než se pustím do věci samé, rád bych – pro jistotu – uvedl, že nadpis je aluzí na název fejetonu...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz