SPOLEČNOST: Starý pavlačový dům
Tak to ale vůbec není, je to falešný obraz.
Na Vsetíně byl starý pavlačový dům s byty o jedné nebo dvou místnostech, postavený před válkou pro dělníky ze Zbrojovky, a proto hned vedle nádraží. Bydlení mizerné - původně vše jen jako IV. kategorie, a to ještě se zamhouřenýma očima. Kompaktní dělnická kolonie velmi špatné úrovně (původně například voda i záchody jen na pavlačích). Jak dům chátral a vládnoucí proletariát se vzmáhal, vystěhovávali se lidé z domu postupně pryč. Na uvolněná místa pak přišli cikáni, nenaučení našemu stylu žití, nenaučení péči o domov a bydliště... Dům se vbrzku změnil v odporné gheto. Ani kdyby tam byli osudem zaváti nějací po generace normálně žijící Češi nebo Moravané, nedokázali by v tom domě už nic. Prostředí bylo strašlivé a pečovat o cokoli již vážně nemělo cenu. Bydlet tam, to byla konečná. Něco jako východoslovenská cikánská osada nastojato, z níž se vlastními silami vymanit nelze...
V době, kdy ten dům nebyl ještě v tak špatném stavu, se k němu rozšířila městská nemocnice. Nejprve ovšem byl zbourán druhý takový podobný dům - na jeho místě kus nemocnice stojí. Dvorový polouzavřený prostor mezi nemocnicí a pavlačákem se stal hororovou arénou. Kdo neviděl, nedovede si představit.
V domě opakovaně vypukl vážnější požár. Dům stále více chátral. Neopořádek v něm i kolem něj byl stále větší. A to v samém centru města, na dně údolí mezi nádražím, Bečvou, nemocnicí a hlavní třídou. Dantovo peklo v Beskydech.
Vsetínská radnice pod vedením pana Čunka přišla s řešením: pro některé početnější rodiny zakoupí domek a poskytnou jim k tomu bezúročný úvěr (kritéria výběru neznám), pro jiné postaví obytný dům v odolném provedení, aby nebyl příliš brzy zdevastován dětmi, které se dosud nenaučily nedevastovat své bydliště, když tam, kde bydleli dosud, to nemělo smyslu. Všichni dostali lepší bydlení než měli před tím a ten otřesný vřed se místo úklidu a oprav zboural, protože to bylo nejefektivnější. Bydlet se tam vážně nedalo.
Všichni, kdo v něm původně bydleli, dostali novou šanci. Přejme jim, ať ji dokáží využít. A přejme i Vsetínu to, že jeho centrum teď bude více odpovídat úrovni středoevropského města ve 21. století.
A pan Čunek zaslouží obdiv a úctu za to, že problém začal řešit. V jiných městech nehnou pro gheta spontánně vzniklá (postupným sestěhováváním sociálně nepřizpůsobivých osob a rychlým úprkem sociálně adaptovaných rodin) ani prstem. Nechávají je všechny v té špíně a hrůze bez pomoci a čekají, až to spadne a problémoví a jim obtížní obyvatelé se sami z ruin vystěhují někam pryč, nejlépe na pražské nádraží. Naproti tomu na Vsetíně těm lidem pomohli. Ke kroku z bahna člověk potřebuje vždy nějakou pomocnou ruku, sám se těžko vyškrábe. A ti, co chodí kolem a odvracejí zrak, ti pomocnou ruku nikdy nepodají, ti to nikdy neřeší; kritisovat aktivní řešitele však umí dobře.
Každý, kdo pana Čunka dnes kritisuje za to, že pomohl před zimou desítkám lidí k lepšímu a lidštějšímu bydlení, by měl zajet do Vsetína na Poschlu do těch nových "kontejnerových" domů zeptat se tamních cikánů, jak by jim on sám mohl pomoci k lepšímu životu. Každý kritik by jim měl nejprve něco nabídnout a v něčem jim pomoci, aby vůbec získal morální právo někoho jiného za případnou nedostatečnost jeho pomoci kritisovat.
Specifikým problémem je tzv. vývoz cikánů do jiných vsí.
Pokud jsem informován, vsetínská radnice prostřednictvím realitní kanceláře zakoupila venkovské rodinné domy tak, že zadala horní hranici ceny a podmínkou byla obyvatelnost domů (hledat příslušná usnesení na http://www.mestovsetin.cz/ se mi moc nechce, ale má-li kdo zájem, může si s tím pohrát). Samozřejmě, že nákup takových domů přímo ve městě by byl finančně neúnosný - to by noví majitelé nesplatili nikdy. Dostali tedy domy na vesnicích. A vesničtí starostové nyní povykují, že oni nechtějí, aby jim tam Vsetín vyvážel nějaké neplatiče. Takové farisejství: nechtějí tam cikány a nechtějí je tam pro svůj rasismus. Ti lidé jim přece nic nedluží a žádnými jejich neplatiči nejsou. Oni dluží vsetínské radnici a jsou řádnými vlastníky nemovitostí v těchto obcích. Jsou plnoprávnými občany těchto obcí. Jde o obce vymírající, z nichž se lidé odstěhovávájí, a proto také tam byly nemovitosti levně na prodej. Tamní starostové by měli být rádi, že obce budou zachráněny, že nezemřou se smrtí posledního důchodce v nich. Ne - se špatně skrývaným rasismem obviňují pana Čunka z rasismu a z útisku Romů a ze všech nectností, co jich jen dokáží vymyslet... Kdyby raději nabídli svým novým spoluobčanům pomoc při opravách jejich domů, udělali by lépe a hlavně by tím založili základy možného dobrého soužití.
Zcela zvláštní kapitolou je pak reakce pánů Pitharta, Kasala, Březiny a spol. Vedení KDU-ČSL místo aby pana Čunka podpořilo a pomohlo objasňovat veřejnosti to, že šlo o účinnou pomoc spoluobčanům v tísni, se na něj vrhlo jak hejno vran na bílou družku. Z těch lidí je mně opravdu špatně.
Kdo v něčem účinně pomohl aspoň jedné cikánské rodině, ten si může dovolit hledat na "řešení" pana Čunka hnidy a vši. Ale ve skutečnosti všichni ti, co ho tak kritisují, jsou farisejští pokrytci, kteří léta a léta neudělali v řešení problémů s cikánskými nepřizpůsobenými rodinami vůbec nic, ačkoli vzhledem ke svému postavení mohli.