28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Škola, základ života

„Nikdy jsem nedopustil, aby škola stála v cestě mému vzdělání,“ pravil slavný americký spisovatel Mark Twain.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Kubáč 18.6.2019 16:36

Nejproduktrivnější je přemýšlení při ranním kadění

A tam - na porcelánovém trůnu kreativity a inteligence není čas na hledání v mobilu. Proto je nutno hlavu nacpat ještě před vstupem na onu místnost - nejlépe mnoho let před tímto vstupem, aby informační směs v mozku stačila náležitě vyzrát.

Z. Lapil 18.6.2019 17:42

Re: Nejproduktrivnější je přemýšlení při ranním kadění

Na světě jen jitrničky Zachovají svůj tvar vždycky.

Ani když je sníš, ty hejle, Neztratí tvar. Jenom špejle. (T. R. Field)

Zdroj: https://www.databazeknih.cz/knihy/kupte-si-stesti-v-bazaru-125709.

M. Krátký 18.6.2019 13:22

Představte si právě operujícího chirurga, že by

si odskakoval od práce aby si vygůglil info jak má dál pokračovat - a to už má toho pacienta otevřeného v oblasti hrudního koše a neví jak dál ?!?!?!?! Hezký den

A. Alda 18.6.2019 11:54

Proč by se vůbec zabýval

hledáním informací na internetu, když by nechodil do školy?

J. Lepka 18.6.2019 10:32

Je to sice kreslený vtip,

ale text je dostatečně vypovídající:

Mám ve třídě vozíčkáře, slabozraké, pět dyslektiků, čtyři žáky s dysgrafii nebo dysorthografií, dva autisty a tří žáky se syndromem ADHD... To všechno v pohodě zvládám, ale řekněte mi, co mám dělat s těmi dvěma potížisty, kterým naměřili IQ 150 ???

P. Dvořák 18.6.2019 11:27

Re: Je to sice kreslený vtip,

Já bych je poslal do zvláštní školy. Tam teď mají prázdno.

Z. Lapil 18.6.2019 17:33

Re: Je to sice kreslený vtip,

Jenže vono je to přesný!

Kdykoliv je řeč o alternativách nebo inkluzi (neplést s tím zvěrstvem, co se tak v poslední době jmenuje), vždycky je řeč o dětech nějakým způsobem PODstandardních, lépe snad "obtížně vzdělavatelných". Málokdo si uvědomuje, a teď to píšu poněkolikáté a doufám, že toho nechám dřív, než mi někdo vynadá :-), že klasická škola (lavice, teď je výklad, teď procvičení, teď zkoušení) umí jakž takž vzdělat řekněme 80% dětí kolem průměru, ale ten zbytek jsou nejenom slabší, ale i "geniální", tedy děcka, která by se učila daleko rychleji.

Ti, kteří remcají na školu (Shaw a další), remcají na systém "Chci z tebe vychovat samostatnou tvůrčí osobnost, takže seď a dělej, co ti řeknu". Napadá mě: argument "všechno najdu na internetu" je podobný, jako "všechno najdu v knížkách". Člověk prostě musí vědět, CO hledat. Klasika: dobrá otázka je polovina odpovědi.

Mezi svými zprostředkovanými známými mám pár rodin, které své děti učí doma. Mimochodem: takové dítě musí mít nějakou "zodpovědnou" školu a ta ho mimo jiné přezkušuje, takže obavy z nějakého lemplování jsou dost liché. TAHLE škola taky pořádá společné akce, děcka chodí do kroužků a tak, takže absolutně žádné problémy se socializací. Reálně funguje systém "tahle maminka je dobrá na češtinu, tenhle tatínek poradí s matikou..." Proč to píšu: ti lidé tvrdí, že své děti naučí povinné látce MNOHEM rychleji, než škola.

J. Ptáček 18.6.2019 9:40

Nobelisté o škole

Laureáti Nobelovy ceny:

1. G. B. Shaw (1925): Škola je krutější, než vězení. Ve vězení trápí vaše tělo, ale ve škole váš mozek.

2. Rábindranáth Thákúr (1913):Těsná schránka školy je jako pevná bandáž na nožkách ženy čínského mandarína, která dusila moji přirozenost po všech stránkách.

3. Andrej Sacharov (1975): Škola je prostě ztrátou času.

M. Rozbořil 18.6.2019 10:53

Re: Nobelisté o škole

v literatuře je běžným jevem nadsázka, neboli hyperbola. Kromě toho tvrzení G.B.S. je sice pravdivé, ale naprosto nepopírá užitečnost školy v procesu vzdělání. Sportovní trenér trápí tělo daleko víc a přesto jedinci, kteří chtějí něčeho ve sportu docílit, se tortuře podrobí. Totéž platí o citátu Thákurově, protože podušení přirozenosti určitých jedinců je navýsost žádoucí (nemluvím zrovna o Thákurovi). A Sacharov patřil jistě k lidem vzdělaným, ale svůj názor si vytvářel v sovětské škole, takže žádný div.

J. Ptáček 18.6.2019 11:00

Re: Nobelisté o škole

Máte naprostou pravdu, školy a vzdělání si nesmírně vážím. Uvádím to jenom jako zajímavost. Trochu na odlehčení.

J. Pokoutný 18.6.2019 8:58

O tom, co si teď myslí děti, doporučuji:

https://www.youtube.com/watch?v=Ya9WczkADf8

a

https://ifstudies.org/blog/why-are-girls-in-many-egalitarian-countries-less-happy-than-boys

Je to dost tristní.

P. Dvořák 18.6.2019 6:58

Otázku jistě nepoložilo dítě z obce,

která např. v důsledku vichřice byla několik hodin (dnů) bez elektřiny.

K. Pavlik 18.6.2019 12:16

Re: Otázku jistě nepoložilo dítě z obce,

No kdyz jsem se dozvedel, jako strasne chytry skolak, ze stari rekove meli teorii ze lidstvo po case zacina znovu od zacatku tak jsem to pokladal za naproste zvasty.

No dnes to zase jako takova pitomost nevypada - stacilo by vymazat vsechny informace.

J. Jurax 18.6.2019 17:17

Nestačilo.

Jsou staromilci, co stále ještě umí používat tištěné knihy. A ty nejsou uchovávány jen ve vymazatelných počítačových pamětech.

J. Jaroš 18.6.2019 5:03

Za vše v zivot

Za vše v životě se platí,

A. Jaroš 18.6.2019 11:15

Re: Za vše v zivot

My Jaroši se nezdáme, jsme moudří jak opice. A.Jaroš

K. Pavlik 18.6.2019 4:44

To je hruza

Je neuveritelne ze dnes existuje sedmilety spratek ktery si mysli ze je ze vsech nejchytrejsi. Dokonce se najde ucitelka, dej ji panbuh nebe, o tom s nim diskutuje.

J. Jurax 18.6.2019 17:21

Já jsem si to - občas - v podobném věku i později myslel taky. Tata se v takovém případě nezdržoval dlouhými diskuzemi a účinně argumentoval výchovným lepancem.

O. Zuckerová 18.6.2019 0:50

Hezký článek!

Jen bych podotkla, že rozhodně "všechno" se nenajde na internetu. Ve srovnání s lexikony a učebnicemi je úroveň např. článků na wikipedii velmi různorodá, a i kvalitní texty vždy uvádějí jen nejzákladnější informace, často zastaralé nebo úplně chybné. Internet nikoho nenaučí logice, dějinám jako procesu, nenaučí ani matematice ani fyzice, ba ani kloudně sestavit větu. Odtud stupidní odpovědi dnešních studentů na takové namátkové akce jako je jednoduchý pořad Nikdo není dokonalý nebo otázky na naše dějiny prováděné formou pouličních anket. Učení se nazývají dnešní pokrokáři "biflováním", aniž je napadlo, že historická fakta - např. že 1. světová válka nebyla ve středověku - se prostě MUSÍ "nabiflovat".

M. Rozbořil 18.6.2019 10:44

Re: Hezký článek!

Nemluvě o tom, že málokdo by zpochybnil nutnost tréninku pro sportovce, ale o trénování mozku se moc nemluví. A i ten trénovaný časem dožene úbytek šedých buněk, netrénovaný dopadne jako obézní dítě.

J. Jurax 18.6.2019 17:28

Ano.

Začasté lze ten úbytek šedých buněk demonstrovat na diskuzích nejen na Psu. Ba v některých případech je dobře patrné, že jaksi nebylo a není z čeho ubývat ... :-)

Z. Lapil 18.6.2019 17:34

Re: Hezký článek!

Vida, to jsem si nikdy neuvědomil. A přitom to vím :-).