19.4.2024 | Svátek má Rostislav


SPOLEČNOST: Sezóna křivých okurek ...

9.7.2009

... a čekání na předvolební slevy

Se dvěma svatými a jedním legitimizovaným kacířem ve dvou státních svátcích přišlo do naší bezbožné společnosti léto. Až opadnou kalné vody vzedmutých toků a zdrcení lidé začnou ve všedních dnech čistit od bahna zbytky svých životů, přijde psí čas prázdnin i do médií. Až se vrátí štáby z Karlových Varů, tak zase porostou houby a letos již legitimně křivé okurky a posléze i další tvarově osvobozené ovoce. Pamatuji si svou premiérovou sobotní směnu ve zpravodajské redakci touto dobou. První novinku vyklepala (tenkráte byly jen dálnopisy) ČTK až v 09.30: Na mělčině Temže u Londýna uvázla velryba. Rybáři a policie se snaží ji uvolnit.

Naši politici také vyhlásili pro tento čas největší prázdninovou koalici napříč politickým spektrem parlamentním i mimoparlamentním a přistoupili k plnění bobříka mlčení. To je dobře proto, že alespoň neparazitují na povodňových tragediích, špatně s ohledem na stav a potřeby společnosti. Ekonomická krize a politický vývoj ve světě, jehož jsme součástí, si na rozdíl od poslanců dovolenou neberou. Pravda, zemi řídí exekutivní vláda, která profesionálně plní své úkoly aniž by každému jednání předcházelo nakrucování stranických leaderů před zrcadly kamer a „dramata“ politických grémií. Zasedání vlády nejsou doprovázena teatrálními projevy stranických ministrů před a po, tabulka úřadu na Strakově akademii je výrazně méně frekventována na obrazovkách. Tento stav poklidného profesionálního výkonu je však limitován kompetencemi, které omezují možnosti koncepčních řešení problémů. To je však stejně jako setrvalý stav ve státních firmách a úřadech dílčí daň, kterou platíme za současný stav. Straničtí reprezentanti zatím odpočívají po předchozích výkonech.

V marketingu naší politiky není ovšem stejně jako v obchodě nic zadarmo. Už se na nás chystají s nabídkou exkluzivních výhod poprázdninového (vý)prodeje politiků v předvolebním klání. Tak jako dnes mlčí ke klíčovým otázkám, tak se protrhnou hráze jejich výmluvnosti a budou se halasně trumfovat v soubojích co nejvulgárnějších replik, duplik a triplik k uměle vytvořeným problémům. Čeká nás hektika nejvýhodnějších nabídek za neuvěřitelné ceny. To jediné bude pravda - cena bude nakonec neuvěřitelná. Takový je však světa běh v demokracii. Doporučuji si proto užít diskusí na témata okurek a tloušťky ledovců, protože někde jsou už schváleny layouty a story boardy zářijových kampaní blešího trhu českého politického polosvěta. Nesníží sice schodek státního rozpočtu, nezvýší odbyt českých firem a zaměstnanost, nezajistí řešení problémů zdravotnictví a kultury, ale kdo by ještě věřil tomu, že o tohle ti pánové a řídké dámy z billboardů usilují? Cílem reklamní kampaně je přece prodat nabízené zboží. Reálná cena a užitná hodnota nejsou pro zadavatele kritériem.

Takže, houby prý rostou.

Autor se zabývá komunikací