25.11.2020 | Svátek má Kateřina


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
lucinapes 29.9.2009 2:32

no to je nápad

asi stejný, jako že by si ženské mohly navzájem půjčovat šaty, když jich mají tolik a stejně nikdy nemají co na sebe. Dělaly jsme to tak se ségrou jako holky, ale i tak to dost drhlo - oko na punčoše (punčocháče ještě nebyly), propocený a z hospody nasmrádlý tuzexový svetr atd atd., a to se máme se ségrou opravdu moc rády. Auto, manželka a (to třetí podle potřeby - fajfka, vercajk, atd.,) se nepůjčuje.

gadd 28.9.2009 22:18

Auto je symbolem prohnilého kapitalismu

a navíc v soukromém vlastnictví - Fuj !

Ten článek není až zas tak fantasmagorický. Tyhle moudrosti hlásají spasitelé západní společnosti, zejména ti dozelena. Myslím si že je jen otázkou času, kdy s tím přijde někdo z našich politiků. Tak jako nám zakazují žárovky, zakážou nám jednou i soukromá auta.

 Orwelle náš, jenž jsi na nebesích...

Jura Jurax 28.9.2009 19:07

No,

absolvoval jsem kurs na EC-1021 (ZPA 6000/20) a diplom je taky dnes už tisk mající cenu toliko historickou - ale principy, co jsem se tam naučil, se zas až tak nezměnily ... assemblerské instrukce, co si dodnes pamatuju, jsou mi ovšem na dvě věci ... ale jednoduchý prográmek by napsal ještě dnes, ač je to skoro pětatřicet let ... ;-)

Ivan Nový 28.9.2009 16:46

No,

a kdo bude hradit opravy? V tomto systému nebude výhodné vlastnit auto, bude výhodnější si ho jen půjčit. Jak ty půjčovaná auta budou vypadat, to víme už teď .-)))) Je to jako v socialismu, kdy nebylo výhodné dobře a efektivně pracovat, stačilo se jen vézt.

Pavel Kořenský - eurosabotér 28.9.2009 16:00

Dle mého názoru

to v praxi nemůže fungovat. Ono to většinou nefunguje ani v rodině. Většina lidí co znám tak dlouho provozovali car-sharing s manželkou, až manželce raději koupili auto vlastní. O dětech a jejich "Jo a tati, promiň, naklepla jsem trochu blatník. Ale jen trošičku, nevadí ?" ani nemluvím. :-)

Jura Jurax 28.9.2009 19:10

Re: Dle mého názoru

R^R^ až na to, že si ho manželka koupila sama ... R^

kelner 28.9.2009 14:23

Zpustlý názor

Bohužel se domnívám, že má smysl si půjčit, respektive půjčovat, něco co potřebuji pouze jednou nebo dvakrát za život. Půjčování něčeho co potřebuji prakticky každý den považuji za ořovinu. Podle mého názoru to platí jak z pohledu toho kdo si pujčuje tak i z pohledu toho kdo půjčuje.

bohous 28.9.2009 14:19

jsem si jist ze nebude

jenom kdyz kouknu jak rychle se nici auta ve firme ktere jdou z ruky do ruky.

to by se mi to auto muselo za rok zaplatit ale to maji v popisu prece autopujcovny...

pekna a skoro logicka myslenka ale na kterou lidstvo musi jeste dozrat. jako na komunizmus.

jenom doufam ze se toho nedoziju.

Šerlok Homeless 28.9.2009 14:05

Odpovědnost za škodu způsobenou motorovým vozidlem padá na vlastníka/provozovatele

uvedeného v evidenci vozidel, takže vlastník by si měl móóóc dobře rozmyslet, komu své auto půjčí. A podle nedávné judikce nejen odpovědnost, kterou lze pojistit povinným ručením ...

poiuyt 28.9.2009 13:15

Pokrokcivy kapitalismus ,ale ne Cesky

ale Nemecky,protoze vsechno je Nemecke.Jediny pokrok pro Cechy je prodat sily za vyssi ceny,nic vic.

kelner 28.9.2009 13:05

Omyl

Domnívám se, že se mýlíte. Kurs programování ZPA 600 pro Vás nebyl k ničemu. Svědčí o tom i to, že bez problémů koexistujete  se současnou technikou (na rozdíl od řady absolventů filosofických fakult).

Jura Jurax 28.9.2009 19:11

Re: Omyl

R^R^R^

Jura Jurax 28.9.2009 19:14

Re: Omyl

ale zase pfilozófové mohou desetiletí plkat o tom samém, navzájem se vyracet, potvrzovat, citovat a hanět, což v IT jaksi přece jen nejde ... kupříkladu smysluplná diskuze o tom, kdy u makra DTFMT využít  IOAREA1 i IOAREA2 je dnes tak třicet let opožděná ;-D

qwert 28.9.2009 13:02

Proč jsou někde na venkově zahradníci a v Čechách ne?

Řekl bych, že odpověď zda takový systém bude fungovat se dá nalézt takříkajíc položením jiné otázky. Já se vždy podivuji proč u nás na vesnici neexistuje jeden profesionální zahradník, který by všem lufťákům během týdne opečoval zahrady a dům z venku. Od hrabání listí, sekání trávníku, údržbu ovocných stromů a živých plotů a pod. Všechny racionálně-ekonomické důvody by měly vést k takovému postupu. Přesto to u nás nefunguje. Jednak jsou chlapi co se potřebují vyvrčet s nějakým krámem z Mountfieldu, protože jim to nahrazuje atavistické pudy lovce, jiní potřebují prostě pohyb po zahradě jako změnu oproti práci převažující v prac.týdnu a jiní mohou mít jiné důvody proč si práci udělají sami. Tím chci říci, že za tím nemusí být jen individualismus.

Já bych pochopitelně byl pro toho sdíleného zahradníka, když už pro nic jiného tak pro ten klid o víkendu bez příšerného vrčení. Profík by ty zahrady opečoval během pracovních dnů. 

Najde se ale dost příkládů, kde takový sharing funguje. Třeba propanbutanové láhve. Jakmile spotřebujete obsah, prostě ji vyměníte za plnou. Jistě, pokud chcete mít stále tu svou vlastní, pak budete muset absolvovat cestu do plnírny a přijde to dráž. Jenže ono auto není tak jednoduché jako kovová nádoba. Ano, možná až automobil sestoupí z modložubného oltáře a bude skutečně degradován na zboží srovnatelné s jakýmsi obalem kolem 50 litrů benzínu, tak by to mohlo fungovat. Jenže podívejte se na reklamu na auta. Neustále usilují aby byly předmětem touhy a nikoli volby, protože to je ten správný drive na peníze. Prodávat předměty touhy. A ty prostě nelze sdílet.

Já osobně bych v době internetu, facebooku a twitteru vsadil na car-pooling. Ten fungoval vždy, i v dobách kdy se jezdilo na trh s povozem. Takovou malou revolucí pro začátek by bylo, kdyby každý obchodní cestující začal provozovat právě to vytěžování míst ve svém voze. Když už pro nic jiného, tak proto že by mohl do cestujích hustit přednosti jím nabízeného zboží.

kirast 28.9.2009 11:20

Taky jsem žádostiv výsledku experimentu.

Obávám se, že vzor toho jak to bude probíhat, lze nalézt v mnohých (větších) firmách provozujících tzv. referentská vozidla. Auta, do kterých se každý hrne, ale k jejich údržbě se pak už nikdo nehlásí. Když pak má člověk do takového vozu sednout, tak buď riskuje život nebo bude za blba, protože než vyjede, tak tu rachotinu ve vlastní režii všem těm ostatním ulejvákům opraví. Ve firmách, které nemají konkrétního majitele, se to nakonec nějak zalepí, auta najedou sotva 100 tkm a jsou prakticky vhodná jen do šrotu, i když u soukromého majitele by najela dvakrát tolik. Jak to ale bude fungovat s auty, která majitele budou fyzicky mít, na to jsem upřímně zvědavý. Možná nastane nějaký zvláštní jev jako jsou třeba v Izraeli kibucy, kde komunismus asi funguje, i když nikde jinde ne, ale pochybuji. A že to bude ekonomické nebo dokonce ekologické, o tom pochybuji dvojnásob.

JaS 28.9.2009 10:32

Myslím,

že kurs programování na ZPA 600 pro Vás má dodnes pozitivní hodnotu v tom, že Vás vedl k přemýšlení. Dneska se lidi jen učí obsluhovat velmi důmyslné stroje, mačkat tlačítka, ale vůbec nevědí, co vlastně dělají. Nepotřebují přemýšlet, nepotřebují ničemu rozumět a proto ani ničemu nerozumějí. Stávají se snadnou kořistí vyčůraných obchodníků a politiků.

Patron Divný 28.9.2009 10:26

Pan Pivoda opět nezklamal

Otvíral jsem tento článek s přesvědčením, že se opět pobavím. Bylo naplněno. Ale abych nezůstal jen u této nicneříkající poznámky, tak jedna něco k věci, která je z hlediska článku okrajová, ale pro mě nejzajímavější, protože na rozdíl od aut a ekonomiky je to můj obor.

Pan Pivoda píše, že se v 70. letech učil programovat na jakémsi obskurním počítači a že mu to dnes k ničemu není. Já jsem se také učil programovat v 70. letech (i když až jejich koncem) a také pochopitelně na počítačích, které už dnes neexistují, ale přesto pořád tak 90% tehdy získaných znalostí tvoří základ mé profesionální kvalifikace. Protože programování je jednou programování, na konkrétní platformě zase až tak nezávisí a jeho základní principy se moc rychle nemění. Což se možná týká i ekonomického myšlení.

JaS 28.9.2009 10:34

Re: Pan Pivoda opět nezklamal

R^!!

otas 28.9.2009 18:56

Nepatřičná fotka

Ten počítač na fotce je pravděpodobně stejně obskurní jako ZPA 600, ale šestistovka to určite není. Leda jako ilustrace ke kursu to mohlo být v materiálech, ale o něčem úplně jiném.

Ta mašina ovšem byla dost inspirující k úvahám o sdílení, alespoň v PVT to byl asi první stroj, který uměl zpracovávat víc výpočtů paralelně /obvykle 2, výjimečně 3, ale teoreticky až 5/. Koncem sedmdesátých jsem na něm dělal operátora, to jsem ještě neprogramoval.

Miroslav Pivoda 29.9.2009 8:52

Předpojatý Patron Divný opět nezklamal

Patron Divný znal svůj názor na můj článek už před otevřením článku (jak se sám výše přiznává) a proto nezklamal sám sebe. Jeho předpojatost mu nedovolila si můj článek ani pořádně přečíst. V článku dvakrát uvádím, že diplom z kurzu programování na ZPA 600 je mi dnes k ničemu, nikoliv logika programování.

Pro zajímavost doplním, že ten kurz jsem absolvoval, aniž bych kdy byl počítač ZPA 600 viděl. (Teprve později jsem absolvoval pořádný kurz od firmy IBM na počítači IBM 370!). Vzpomínám si, že někteří účastnici kurzu programování ZPA600 potřebovali ten diplom jen jako formální podklad pro zvýšení platu na svém pracovišti - možná tak, jako dnes se vykazují formálním diplomem někteří právníci z Právnické fakulty v Plzni.

Houmr 28.9.2009 10:02

Dohlédněte dále

Výrobci automobilů pláčou, že si lidé málo kupují nová auta. Dojde-li ke sdílení ve velkém, sníží se ještě více potřeba nových vozidel. A to teprve bude mazec, to se bude dotovat, kvílet, že není odbyt.

těchňik 28.9.2009 10:35

Re: Dohlédněte dále

... a pak si vyřvou megašrotovné, protože kolik by že to jinak zaniklo pracovních míst. Prostě klasická vydíračka. Ono ke snížení rozsahu používání automobilů jednoho dne dojde - vlivem ceny PHM. Že by se prak tyk rychle obměnil na elektromobily? To mu moc nevěřím, vzhledem k nákladům.

Jenyk 28.9.2009 10:02

Nikdy!

Proč se asi říká "chová se k tomu jako k cizímu"? Tak si myslím, že s mojí plečkou nikdo počítat nemůže.

Náčelník Skvrnitý ocas 28.9.2009 9:19

Postmoderna

Řekl bych, že tato úvaha je čistý postmoderní nihilismus a má stejnou naději na úspěch, jako že se esperanto stane světovým dorozumívacím jazykem.

Liberta 28.9.2009 10:53

Re: Postmoderna

Přesně. Nápad řadím do kategorie utopických socialismů a podobných nesmyslů. Je asi typické, že vznikl na Singularity Univerzity, tj. evidentně v prostředí přežraných amerikánských intelektuálů, kteří jaktěživo nesdíleli s nikým nic (hmonného, myslím). Na evropském dvorku je vyloučeno, aby něco podobného (mimo židovských kibuců) mohlo fungovat.;-€

Dokonce mám dojem, že ani technicky řešení nemůže vést ke kýženému cíli. Cestu vidím v hybridních pohonech nebo elektromobilech, tj. v dalším technickém pokroku, který umožní minimalizaci spotřeby a nákladů. Nikoliv v politických experimentech.

cb 28.9.2009 8:37

Jakpak

to dopadlo ve Vidni se sdilenim mestskych jizdnich kol? ;-D

LJG 28.9.2009 9:49

Re: Jakpak

A jak? A v Praze to tky někde zkoušeli, ne?

Jenyk 28.9.2009 9:59

Re: Jakpak

Funguje to v Paříži, systém Velib. Rychle se to rozšiřuje a dovolil bych si říci, že je to systém osvědčený a velmi obblíbený.

honzak 28.9.2009 11:37

Re: Jakpak

já si "městské kolo" půjčil  kdysi v Trondheimu. V rámci cyklozájezdu jsem byl vybaven nářadím a náhradními díly, takže jsem tu plečku norským soudruhům opravil. U auta by to bylo těžší...

HonzaV 28.9.2009 21:10

Re: Jakpak

pro neinformované: celý experiment tiše skonal po snad třech měsících, kdy naprostá většina kol byla ukradená (zlí jazykové tvrdili, že do Vídně pořádaly nájezdy partičky až z Prešpurku) nebo naházená do Dunaje.

Kdyby se mě byli vídeňští radní zeptali, moh jsem jim už předem říct, jak to skončí. Holt některé zkušenosti si člověk musí prožít sám, já taky jako malej nevěřil, že kamínka, která tak krásně hřejí, mohou i spálit.