26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Reakce na virus je neúměrná

Ale lidstvo „pro změnu“ sebevraždí sebe na většině těch míst, kde umrtvuje podnikání. Anebo se (také) domníváte, že ekonomie „ani není věda“, že si ji „vycucali z prstu“, a tak patří přes palubu, i kdyby kvůli jedinému životu?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Garfield 1.4.2020 13:11

Bude skvělé, když to u těch 300 denně zůstane. Lombardie je asi jako ČR. V jenom v souvislosti s COVID-19 tam umírá nejméně 300 lidí denně...

R. Holub 1.4.2020 22:42

Ano, rozhodujici je kolik tech umrti bude nad tento prumer, 100K za rok. O tom tez psal p. Kechlibar. Totez plati o vic umrtich na dny kdy je velke zamoreni vzduchu. Transportace, uhelne elektrarny, vytapeni doma to zpusobuji. Prejit na jaderne elektrarny? To radeji predcasne zemrit.. Neni to lehke najit optimalni reseni.

R. Gramblička 1.4.2020 12:54

Ano, souhlasím s autorem

Ś. Svobodová 1.4.2020 12:36

Naprostý souhlas. Dodáváme ochranný krém do zdravotnictví. Nevyrábíme, nejsou suroviny. Bez krému se dělají zdravotnímům škaredé kožní infekce z respirátorů a rukavic a dezinfekcí. Některé to vyřadí z práce.

J. Vintr 1.4.2020 12:08

S tím Německem bych vůbec nesouhlasil. Naopak bychom se měli snažit od něj odpoutat. Naše země má potenciál být ekonomicky soběstačná. Stačilo by se jen trochu uskromnit v zájmu bezpečnější budoucnosti.

V. Bok 1.4.2020 15:06

Nemá. Rysy autarknosti už téměř úplně ztratila. Dnes už nám nepatří ani voda, rozvody plynu, doly, hutě a ani výroba léků, Průmysl je zredukován na montovny. Potravinová soběstačnost zůstala jen u obilí. Zato výroba řepky je taková, že jí polovinu vyvážíme, aby němci mohli vykázat lepší ukazatele a pobrat dotace. Dovážíme i papír. Nedokážeme vyrobit ani dost roušek, textilní výroba vyhynula. A ty údajní naši výrobci nabízejí jen menší množství a v termínech, kdy už asi krize skončí. Ještě že naše báby umí ještě šít.

J. Vintr 1.4.2020 19:35

To nejdůležitější máme, dost zemědělské půdy na obživu obyvatel, máme dost vody, dost surovin na výrobu energie (dokonce i nějaký ten zemní plyn a ropu) a ten průmysl, i když patří někomu jinému, je pořád na našem území. A co chybí, dá se vybudovat. Nebylo by to hned, ale šlo by to. Lidi na to jsou.

Z. Velínský 1.4.2020 11:31

Před deseti lety, v roce 2009, jsme podobnou epidemii pojmenovali "prasečí chřipka" a věnovali jsme se důležitějším věcem. Letos, možná z nedostatku adrenalinových podnětů, jsme namísto případnějšího názvu "netopýří chřipka" vymysleli sofistikovanější "koronavirus" a důležitým věcem se nevěnujeme vůbec. S odkazem, že teď na ekonomické záležitosti není ten správný čas, protože přece všechnu energii věnujeme boji s metlou lidstva. Je to výmluva. Velmi dobrá výmluva, protože je ve vybuzené panice nenapadnutelná.

Na denní světlo už pomalu začínají pronikat konkrétní příběhy lidí ukazující, jaká že hrozba nám to opravdu hrozí. Troufám si odhadnout, že polovina infikovaných zažije několik dní vysokých teplot a kašle, načež se metla lidstva lekne a uteče. Druhá polovina nezažije ani to.

Myslíte si, že pandemii podceňuji. Nepodceňuji. Vím že s oslabenými jedinci ta nemoc dokáže pořádně zamávat. Zajímavé je, že nejhorší průběh má virus v organismu hlavně kvůli přemrštěné reakci imunitního systému. To je to největší nebezpečí. Ne virus sám. Zvláštní paralela je, že stejně jako koronavirus napáchá největší škody u jedince kvůli neadekvátní reakci, tak napáchá největší škody i ve společnosti - také kvůli neadekvátní reakci.

Souhlasím s názorem, že koronavirus je především nemoc z vyděšení. Bez snižování vážnosti tisíců případů, kdy je průběh opravdu tragický.

H. Gene 1.4.2020 12:26

Že se ale v Itálii těch lidí vyděsilo, co?

R. Gramblička 1.4.2020 12:56

a furt do omrzení, Itálie sem, Itálie tam. Co třeba Jižní Korea?

K. Garfield 1.4.2020 13:15

Jižní Korea zažila SARS a MERS. Mají zavedené postupy a reagovali rychle. Také ještě nemají vyhráno...

My nemáme tak zavedené postupy, od roku 1918 tady nic podobného nebylo. Aspoň jsme reagovali rychle a postupy zavádíme postupně.

J. Vintr 1.4.2020 13:17

Je docela možné, že až se porovnají na konci roku statistiky, kolik lidí za tento a minulé roky zemřelo, tak v tom nějak velký rozdíl nebude. Že se převážně jen nahromadila do jednoho nebo dvou měsíců úmrtí lidí, kteří by zemřeli z jiných příčin v průběhu několika příštích měsíců.

J. Jurax 1.4.2020 13:57

Ano, je to možné. Ovšem možné je i to, že tomu bude jinak.

J. Dostál 1.4.2020 17:50

Když to nebude za rok, ale za desetiletí, tak to vyjde nejspíš lépe.

L. Kubeš 1.4.2020 12:56

Nemoc z vyděšení ? To může napsat jejom totální blb !!!!

R. Gramblička 1.4.2020 12:58

taky jste vyděšenej?

I. Spálený 1.4.2020 10:39

Na svazích sopky se zvyšují výnosy úrody. A také každých pár století sopka něco ve svém zničí. Život tam je tedy bohatý, ale také nejistý. S globalizovanou ekonomikou máte stejný problém. Můžete prodat do zapadlé asijské vísky a taky chytit vir ze stejné vísky. Občas výbuch sopky nezbourá jen pár stodol, ale vyhladí vše na desítky nebo i tisíce kilometrů daleko. Pak je dobré mít nějakou zálohu, co přežije stranou hlavního proudu a znovu osídlí pustinu. My vsadili vše na globalizační "sopku" a teď se divíme při výbuchu. Na naší karanténě nesejde, většina možných zákazníků je zatím ve stejném srabu a naše výrobky nekoupí.

V. Kučer 1.4.2020 21:39

Výbuch sopky Laki na Islandu roku 1783 vyvolal velkou francouzskou revoluci. Až bouchne sopka Katla tamtéž bude to mnohem horší než koronavirus.

J. Kraus 1.4.2020 10:24

Byl jsem minulou neděli v hypermarketu, kromě jiného jsem chtěl koupit do zásoby sítko d=7cm na ranní meltu a spínač řazení 6. Držák označený d=7cm prázdný, ostatní čtyři velikosti měli. Spínač řazení 6 měli pouze jeden typ, ještě v podivné barvě. Tuto neděli ze sítek už jen nejmenší velikost, spínač ani jeden. Asi před čtrnácti dny v tušení zásobovacích potíží jsem v Alze objednal něco k počítači - zboží na skladě, k dodání příští den. Zaplaceno ihned, dosud nedodáno, obden ale omluvný e-mail. Včera jsem mluvil s bývalým kolegou z výrobně-projekční firmy oboru elektro, potvrdil dřívější informace: dojíždějí staré akce, nové objednávky žádné, poptávky na 10% normálu. Tak je to ve všech evropských pobočkách a západní šéfové, neprošlí praxí, jsou zmatení a nevědí co. Firma léta topící se v penězích najednou nemá na přežití. Propouštějí se agenturní zaměstnanci, uvažuje se o zrušení některých poboček. Potíž je v tom, že výroba i konstrukce je v jedné východoevropské zemi, která se už takhle cítí být vykořisťována. Naopak Slováci, Poláci, Maďaři vidí situaci reálně a jsou připraveni si nějak poradit.

Začíná z toho všeho jít trochu strach. Ale v Číně a okolí to (snad) zvládli, my jsme proti nim časově pozadu, dejme ještě čas prof.Prymulovi a nenápadnému promoření. A nedržme se pořád toho Německa, to už to má spočítané. Na rozdíl od něj, vyssávajícího přes euro zbytek eurozóny, tisíckrát prokletého Židy i Řeky a odkázaného skoro ve všem na zahraniční pracovníky, bychom se ještě dokázali vzmátořit a být přiměřeně soběstační.

L. Severa 1.4.2020 10:15

Není to první článek s názorem který rozlítil většinu diskutérů. Je velmi těžké dělat nějaké prognózy. I naše vláda vyhlašuje opatření časově omezeně s postupným prodlužováním. Je zřejmé, že status quo nemůže trvat delší dobu, protože umrtvení hospodářství by nejen zruinovalo stát, ale samozřejmě i obyvatele. Musíme doufat, že se podaří najít nějaký lék, nebo aspoň fungující rychlotesty, protože výhled, že při nákaze jednoho pracovníka ve větším kolektivu musí ostatní do karantény, je odstrašující. Až ta nákaza odezní, teprv se pozná kdo měl pravdu, ovšem nelze žádný názor předem zatracovat. Rozhodně všechny vlády postižených států nesou velké břímě zodpovědnésti za svá rozhodnutí.

S. Rádl 1.4.2020 10:11

Po zvládnutí pandemie bude dobré zanalyzovat to. Srovnat třeba následky u nás a v Itálii, i když k nám se do značné míry přenesou náklady z Německa. Co bude ale důležitější bude, jak z pandemie vyjde Čína (restrikce a následná zvládnutí) a USA (podcenění a následné restrikce). Zatím bych s odpovědí počkal, expertů z obou názorových proudů tu pindá už tak dost.

Z. Velínský 1.4.2020 18:10

Čína to možná "zvládla" tak, že se posunula na vyšší level. Poznala, že paniky už stačilo a začala nemoc ignorovat. Až uvidíme Si Ťin-Pchinga na vítězné cestě do Wu-Chan, kde si bude s lidmi podávat ruce, pak můžeme říkat, že to Čína zvládla. Do té doby to spíš vypadá na marketingové ignorování epidemie, se vzkazem pro okolní svět o velkém vítězství.

F. Navrátil 1.4.2020 9:37

Tak to dopadne, když ideologie zvítězí nad zdravým rozumem. Připravte se na dobu, kdy epidemie pomine. Takoví generálové se budou pasovat na hrdiny!

F. De Winter 1.4.2020 9:17

A dokážete autor vyčíslit o kolik budou naše náklady vyšší, než náklady zemí, které protiepidemiologická opatření nezavedly? Nedovedete. Současná situace naznačuje, že tyto země budou mít nejen násobně větší ztráty na životech ale i větší ztráty finanční. Nehledě na ztrátu důvěry v politický systém.

V. Šedivý 1.4.2020 9:23

Náklady na aktivně konaná opatření nebudou až tak vysoké, ztráty plynoucí ze zastavených ekonomických aktivit budou přinejmenším o řád vyšší.

Důležitější bude tedy čas, za který epidemie zemí proběhne než škody, které natropí a přímé náklady, které sežere.

F. De Winter 1.4.2020 10:05

Ekonomické aktivity byly omezeny velmi málo a to v odvětví zbytných služeb. Tyto náklady se dají snadno nahradit. Některé další dopady, dle mého soudu závažnější, nemají souvislost s opatřeními vlády, např. zastavení výroby automobilů, omezení cestovního ruchu...a došlo by k nim tak jako tak.

J. Nevrkla 1.4.2020 9:51

Ano. Vidím to stejně.

J. Herodek 1.4.2020 10:13

Ne, nedokaze. To nyni nedokaze nikdo odhadnout. Ani autor. Ani vy. Zcela jiste se vsak tahle epidemie tezsiho nachlazeni prozene celym svetem a zustane tady rouskam navzdory. A bud se vsechny staty zacykli v nekonecne karantene, anebo se zacnou ti, jejichz platy zustavaji nedotceny, chovat racionalne.

R. Benýšek 1.4.2020 12:50

Násobně větší ztráty na životech těch tak jako tak již umírajících? To asi těžko.

Nebo těch (u nich) méně vystresovaných a méně vyděšených?

To asi teprve ne.

Jiní totiž zatím neumírají.

Nežli ti již umírající, a ti vystresovaní a vyděšení - třeba protože hromadně navežení do italských a španělských nemocnic, s nedostatkem personálu (který musí být v karanténě), přeplněných (a tak s horšími hygienickými podmínkami a větším rizikem nákazy kdečím), a leckdy s diagnózami, s nimiž by mohli být normálně pokojně doma, v kruhu svých blízkých.

F. Budák 1.4.2020 9:03

J. Herodek

1.4.2020 8:02

Vas prispevek je naprosto vzorovy priklad kam az muzou media dotlacit ctihodneho obcana..........

Naprostý souhlas.