25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Řád

V jedné besedě o školství fyzička Dana Drábová řekla, že by základní škola měla dětem zejména vštípit smysl pro řád. Aby žáci alespoň rozlišovali: Teď je hodina, učitele pozdravím, odpovídám na otázky, když něco chci, přihlásím se. Alespoň to.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. O. 7.8.2019 22:14

Řád

Kdo nectí řád, je prostě neřád.

V. Student 7.8.2019 13:57

Nic proti Daně Drábové,

ale zvyk pozdravit, atd., by dětem měla vštípit především rodina. Škola by měla dětem vštípit vědomosti, to především.

Dobrá, pedagogika je vědou nejen o vzdělávání, ale i o výchově, díky tomu je apel na výchovnou úlohy škol legitimní. Jak má ale vychovávat v časech, kdy se do škol derou neziskovky, které nedostaly granty na nic menšího, než je výchovné působení na školáky? Vychovávat k čemu? Znovu opakuji, že pozdrav, poděkování, požádání, to všechno musí jít z rodiny, a selhává-li ta, škola ji nemůže nahradit.

K čemu tedy má škola vychovávat? K multikulturalismu, k odbourávání "genderových stereotypů", vítačství, k zavržení tradiční rodiny jako přežitého anachronismu, k odsouzení otce, který si po obědě v neděli dá pivo nebo dokonce cigaretku, čímž potomkovi dává špatné vzory?

Ke zvráceným důvodům, proč odebírat děti, teď Rusko přidalo další: odebírat je demonstrantům z politických důvodů. Nějak se nám z našich dětí stávají rukojmí tvořitelů zářných zítřků, kteří vědí co je správné. Tohle bychom jim opravdu dovolit neměli. Takže s výchovnou úlohou školy, obzvláště v dnešních časech, bych byl opatrný.

M. Mikulec 7.8.2019 14:19

Re: Nic proti Daně Drábové,

Make the families great again!

J. Kanioková 7.8.2019 21:59

1*****

Výchovná úloha školy je také důležitá. Vím, co jste tím myslel a to se mi taky nelíbí, já ale vnímám jiné hledisko - špatné rodiče.

Můj otec byl alkoholik a to, co se u nás dělo každou noc - řev i fyzické násili, to nikomu nepřeji. Tudíž, cokoliv mi otec navrhl, nařídil, to jsem brala přesně naopak. Naschvál. Jako pomstu.

Nebýt skvělých učitelů, bůhví, co by za mně vyrostlo.. Nejvíc jsem si vážila těch přísných, ale férových.

J. Ptáček 7.8.2019 10:15

Neviditelní favorité

Ano, nemám na mysli to slovenské Ano, ale to naše normální. Paní Dana, to by byla prezidentka, nebo třeba jen premiérka. Škoda, že se tam cpou jiní, o kterých Thomas Pynchon v knize Městečko Vineland napsal:

"Na scénu se dostávají takoví talenti, že by v jiné době dál bloudili po poušti, a když by nalezli oázu, hráli by tam na pánských záchodcích."

Jenže paní Dana se am netlačí. Škoda!

K. Janyška 7.8.2019 8:54

Ano, pro spontánní řád lidské interakce a lidského světa.

Jeho principy jsou obsaženy ve vědecké kompozitivní teorii, kterou černí a rudí zablokovali ve školách, neboť je neházela do jednoho zločineckého pytle... Dzp.

J. Vintr 7.8.2019 8:18

Nesrozumitelný chaos vytváří zákony už dávno

dílem je to tím, že zákony dělají blbci, dílem je to tím, že tvorbu zákonů ovlivňují darebáci, kterým ten chaos vyhovuje.

P. Dvořák 7.8.2019 9:12

Re: Nesrozumitelný chaos vytváří zákony už dávno

Pokud vznik zákona, resp. vznik jeho předlohy nebo prvotního znění nazveme "dělání", pak určitě platí, že zákony nedělají blbci.

Další část souvětí je pravda.

J. Vintr 7.8.2019 10:16

Re: Nesrozumitelný chaos vytváří zákony už dávno

Trvám na tom, že nejen většinu zákonů, ale i většinu úředních postupů a pravidel, dělají blbci nebo darebáci. Zavedl bych takový jednoduchý test, který by bránil schvalování chaotických, nesrozumitelných a idiotských zákonů. Každý zákonodárdce by před tím, než by byl připuštěn k hlasování, musel odcitovat schvalovanou předlohu zpaměti a vysvětlit její smysl.

P. Lenc 7.8.2019 10:31

Re: Nesrozumitelný chaos vytváří zákony už dávno

A díllem pane Vintře je, že ti blbci a občas darebáci jsou někým voleni.Hádejte kým...

J. Vintr 7.8.2019 10:58

Re: Nesrozumitelný chaos vytváří zákony už dávno

Vy si vážně myslíte, že občané někoho nebo něco volí (nebo že můžou nějak jinak ovlivňovat fungování státu)? Tohle je v rukách úzké skupiny lidí a to ostatní je jen divadlo pro veřejnost. Třeba právě kvůli tomu, aby se lidem mohla otloukat o hlavu taková blbost, jakou jste napsal.

P. Lenc 7.8.2019 11:14

Re: Nesrozumitelný chaos vytváří zákony už dávno

Ano a země je placatá a amíci na žádném měsíci nebyli...také patříte k této partičce?

J. Vintr 7.8.2019 12:04

Re: Nesrozumitelný chaos vytváří zákony už dávno

Hodně idiotská reakce. Ale zkusím to znovu. Koho "volíte" ve volbách? Jména, která někdo vybral a napsal na volební lístky. Občané můžou maximálně ovlivnit kdo z těch vybraných bude konkrétně "zvolen". Díky pětiprocentní hranici a existenci předvolebních průzkumů, mají ti kteří ta jména vybírají stejně předem minimálně na devadesát procent jisté, kdo bude "zvolen". Dále - pravomoci "volených orgánů" jsou víceméně jen formální. Například poslanci zvedají ruku pro zákony, které někdo napsal ( a většinou ani netuší, o čem jsou). A na to, pro co zvednou ruku nemají stejně jejich "voliči" ani ten nejmenší vliv. Ve státě nerozhodují ani omylem "volení zastupci lidu" ale úředníci, které někdo jmenoval a kteří se nezodpovídají "lidu", ale těm, kteří je na jejich místo dosadili.

M. Prokop 7.8.2019 15:20

Re: Nesrozumitelný chaos vytváří zákony už dávno

A přece byl zvolen Trump.

Ve volbách volím ty, u kterých se domnívám, že nejméně naškodí.

Poslanci mají pravomocí dost, ovšem lidé vašeho ražení nevolí, nebo volí ty, kdo pravomoci nevyužívají.

Dal bych osobně přednost většinovému volebnímu systému, ale ani to není všelék. Vše začíná i končí u voličů.

J. Vintr 7.8.2019 16:02

Re: Nesrozumitelný chaos vytváří zákony už dávno

Americkou ústavu, která je dodnes základem amerického poltického systému, tvořili poctiví lidé, kteří chtěli vytvořit dobrý stat pro jeho občany. Dnešní politické systémy nejsou ani omylem tvořeny s těmito umysly.

J. Plíva 7.8.2019 8:10

Diktatura je taky řád

Diktatura je také řád. Měl byste (a Dana Drábová) rozlišovat, kdy člověk přijímá řád dobrovolně jako ve fotbale nebo v šachu, a kdy si někdo usmyslí, že bude řád vynucovat násilím (vštípit), jak se děje ve škole. Nedobrovolnost je zdrojem šikany a té je povinná škola plná.

Z. Roller 7.8.2019 8:20

Re: Diktatura je taky řád

Pardon, ale tahhle bychom se dostali i k tomu, že podle řádu společnosti se má jíst vidličkou a nožem (nebo hůlkami či rukou, ale ne v naší středoevropské komunitě), že se má pozdravit, že je slušné pustit staršího sednout a že se jezdí vpravo a přechází na zelenou. Myslíte, že dítě začne pouštět sednout starší lidi dobrovolně? Ostatní společensky žijící živočichové mají také pravidla chování ve skupině a někdy je vymáhají dost tvrdě - ta pravidla jsou nutná pro soudržnost a následně pro přežití skupiny. Dítě vychované svobodně a bez omezení jednou nastoupí do práce a tam se bude ale sakra divit.

J. Plíva 7.8.2019 9:29

Re: Diktatura je taky řád

O dětech víte prdlajs.

P. Lenc 7.8.2019 11:16

Re: Diktatura je taky řád

Vypadá to, že jste pane Plívo také jeden "dětský expert".Máte vůbec nějaké děti?

J. Anděl 7.8.2019 16:34

Re: Diktatura je taky řád

Děti řád chtějí poznat, zajímá je, chtějí ho dodržovat, musí jim dávat smysl a nemít složité výjimky, rodiče ho taky musejí dodržovat. Alespoň to jsem pozoroval.

J. Plíva 8.8.2019 7:41

Re: Diktatura je taky řád

Také jsem to pozoroval. Řád jim musí dávat smysl.

Š. Svobodova 7.8.2019 9:40

Re: Diktatura je taky řád

Ale jděte. Od mimina jste podřízen řádu a je jedno, zda se vám to líbí nebo ne. Pokud se vám to nelíbí, musíte se narodit jinde, třeba v Afghánistánu. V naší civilizaci nemáte mnoho možností k dobrovolnému přijímání nějakého řádu a škola vás na to má připravit. Chcete-li jezdit autem, musíte se podřídit dopravnímu řádu. Chcete-li se vyléčit, musíte se podřídit nemocničnímu řádu. Chcete-li žít v ČR musíte chodit do školy. Příliš prostoru pro dobrovolnost tam nevidím...

J. Plíva 7.8.2019 13:02

Re: Diktatura je taky řád

"Chcete-li žít v ČR musíte chodit do školy." Máte pravdu, že dítě je tak bezmocné, že si moc nemůže vybírat. Nicméně s tou školou je problém, kterému asi nerozumíte podobně jako většina rodičů. Dítě, jak už je známo (psychologie učení), lépe vyrůstá a víc se naučí, když se může učit, když samo chce a co samo chce, když není nuceno se učit ve chvíli, kdy nechce a co nechce. To nucení má vedlejší účinky. Povinná škola je místo, ze kterého dítě nemůže odejít a v takovém prostředí vzniká šikana. Školní šikana je vedlejší následek povinné školní docházky.

V. Povolný 7.8.2019 15:18

Re: Diktatura je taky řád

Pane Plívo, vaše vývody jsou nemyslné. Škola rozhodně má naučit dítě respektovat pravidla a řád, protože v praktickém životě se bez takové dovednosti neobejde. Malé dítě nemůže rozhodovat o tom, co se chce a co nechce učit. Tohle rozhodování patří až středoškolákům a i tam je to v mnoha případech příliš brzy. Zdrojem šikany jsou právě takoví jedinci, kteří si zvykli na absolutní volnost bez pravidel a nenaučili se respektovat nic kromě sebe sama a svého názoru. Pokud takto vychovávaní lidé vyrostou do dospělého věku, nebudou se umět zařadit do společnosti a drive nebo později se dostanou do konfliktu se zákonem.

Já mám už děti dospělé, ale nikdy bych nesouhlasil, aby byly vychovávany podle těch vašich pravidel.

J. Plíva 7.8.2019 15:44

Re: Diktatura je taky řád

Pane Pokorný, obvykle učí děti respektovat řád a pravidla rodiče. Není k tomu třeba škola.

Rozumíte šikaně? Když budete ve skupině, kde vás někdo bude ponižovat, tak z ní odejdete a je po šikaně. Jenže naše základní školy - z těch dítě nemůže odejít, když se mu něco děje. Je to semeniště šikany.

J. Kanioková 7.8.2019 21:47

Ano, souzním..

J. Kanioková 7.8.2019 21:34

" Chcete-li žít v ČR musíte chodit do školy."

Jenom v ČR ??? Vždyť je to v pořádku, vzdělání je jen a jen ku prospěchu každému člověku.

J. Krásenský 7.8.2019 5:34

Souhlasím

Díky.