25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Prodavači strachu

Letošní svatováclavské kázání Petra Piťhy bylo skutečně skandální a fakt, že bylo proneseno v katedrále a navíc v den velké církevní i státní slavnosti, znamená, že tento skandál (opravdu „veřejné pohoršení“) nelze jen tiše přejít a „zamést pod koberec“ tak, jak se v církvi bohužel dlouho se skandály zacházelo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Dvořák 16.10.2018 10:28

Páter Halík

je mluvčí papeže nebo samotného Satana (alias Alláha)?

P. Grigar 16.10.2018 10:26

Re: Je to asi týden,

.. podobně kope vozka do koně, zapřaženého k přetíženému povozu. Kůň cítí, že už to neutáhne, ale vozka si nechce připustit, že díky vlastní hlouposti naložil přes míru.

P. Grigar 16.10.2018 10:19

Re: Takto, nekralicky, to řekl sv. Pavel:

.. nějak jsem si nevšimnul, že by se právě tato zásada ještě pořád dodržovala, aspoň tedy v našem civilizačním okruhu. Vy tady pořád přehlížíte rozdíl mezi křesťanstvím jako vírou a křesťanskou civilizací, jako košatým stromem z těchto kořenů vyrostlým a prosperujícím. Bez silných kořenů vám pořádný strom nevyroste, ale jednoho dne koruna tohoto stromu násobně přesahuje rozměry kořenů. Existovat mohou jen společně.

J. Novotny 16.10.2018 10:16

Pan Halík se snad pomátl,

hrozit někomu trestním stíháním za vyjádření názoru s tím, že jde o poplašnou zprávu (protože se tam nic jiného trestného věcně nedá najít), tak to je opravdu síla.

Přitom jediné, čeho se pan Piťha dopustil je extrapolování současného trendu ve společnosti, s přihlédnutím ke zkušenostem některých zemí EU.

J. Jelínek 16.10.2018 10:13

Re: pýcha pitomců

Pýcha, pytel, pysk, kopyto, klopýtat, třpytit se, pytomec Vondráček.

P. Grigar 16.10.2018 10:12

Re: Mezi Piťhou a islamistou

.. a jéje, p.Mařák dnes pro změnu ne coby bytostný individualista, ale jako sevřená pěst dělnické třídy. Vás ty skryté marxistické růžky musí hodně tlačit..

D. Stirský 16.10.2018 10:11

Takto, nekralicky, to řekl sv. Pavel:

"Vaše ženy nechť ve shromážděních mlčí! Nedovoluje se jim, aby mluvily; ať jsou podřízené, jak praví i Zákon. Chtějí-li se něco naučit, ať se ptají doma svých mužů. Je totiž neslušné, aby žena mluvila ve shromáždění." A Piťha a Duka si myslí totéž. Byť se budou zuřivě bránit, že tomu tak není a že to Pavel myslel úplně jinak. Proto se jim (logicky) nějaká Istanbulská úmluva nelíbí. Mimochodem! Je-li to taková hrůza, proč ji podepsalo i Turecko? A že vše zlé pochází od ženy, tak to bylo dlouho, dlouho oficiální doktrínou RKC. Úcta k Panně Marii to nepřebije.

B. Rameš 16.10.2018 10:02

Pan Pitha

se do věci pustil hodně hyperbolicky, netuším, zda z ryzího přesvědčení (které by mě osobně až poněkud děsilo, takořka obdobně, jako mne děsí přesvědčení p. Halíka) či v záměru zaujmout (což se očividně podařilo). Každopádně, trendy směřující k jevům popsaným v jeho kázání ve světe i u nás existují a osobně je vnímám jako stále nebezpečnější. V principu tedy s vyjádřením p. Pithy souhlasím, jakkoli bych volil jiné formulace a patrně bychom se těžko shodli v názorových kořenech našeho kritického pohledu.

V. Student 16.10.2018 9:59

Re: Ovšem výdobytků křesťanské civilizace

První kláštery byly také prvními centry vzdělanosti. První univerzity vznikaly z popudu církve, vyučovala se teologie, filozofie, lékařství a právo. Později, v souvislosti s rozvojem věd, se samozřejmě výuka rozšiřovala.

Ano, později skutečně došlo k oddělení náboženství a vědy, a nebylo to bez problémů, ale upřít křesťanství největší vliv na evropskou vzdělanost je ignorance první třídy. O co vám jde?

M. Vondráček 16.10.2018 9:52

pýcha pitomců

To je to, co předvádí pan Halík :-)

V. Student 16.10.2018 9:52

Re: Ovšem výdobytků křesťanské civilizace

Je dokonáno, paní Netzer. Stala jste se pro mě v této chvíli důležitým mezníkem mého života. I když je vám to jedno, podělím se o důvody.

Dost dlouho pro mě byl pater Halík významnou osobou ve smyslu nepodmíněné autority. Byl věřící, chytrý, vzdělaný, s vyřídilkou, psal zajímavé, ne jednoduché knížky, docela jsem k němu vzhlížel.

Pak jsme se ovšem začali názorově rozcházet, čím dál víc. Ale stále ještě pro mě byl důležitý, prožíval jsem období jakéhosi tápání, jestli se k němu přiklonit či od něho odvrátit...

Jeho názory na migraci a sluníčkářská orientace, tak významná, že přebíjela i jeho křesťanské kořeny byla nakonec rozhodujícím momentem, kdy jsem se s ním rozešel definitivně. Proto mě ani jeho dnešní článek (příliš) nepřekvapil.

Ale vy, vaše dnešní stanovisko k němu, kdy se ho zastáváte, je pro mě definitivním potvrzením, že je to on, kdo jde špatnou cestou, a ne já. Děkuji vám mnohokrát.

F. Houžňák 16.10.2018 9:49

To si nejspíš pletete s SA,

i když zase ve vnitřních záležitostech SS nejsem tak zběhlý.

M. Veleba 16.10.2018 9:49

Správně, Halík, správně.

Je třeba myslet politicky. Ale to je málo. Třeba Bible, taková kniha Zjevení je celá jedna velká poplašná zpráva. Dokonce i Ježíš, u něhož si osobuješ odhadovat jak by jednal, řekl, že nepřišel na zem uvést pokoj. A řekl i horší věci. Halík, co s tím? Takových poplašných zpráv

S. Kubů 16.10.2018 9:41

P. Halík opět dokazuje...

...že první z hlavních hříchů je pýcha.

P. Remeš 16.10.2018 9:37

Re: Je to asi týden,

Ačka kopou do Béček, protože to je reakce každého člověka, kterému se hroutí jeho systém přesvědčení. A empirie je spíš na straně Béček ...

Z. Lapil 16.10.2018 9:36

Re:

Tvrdili mi: právě dogmatičnost středověkých katolíků byla tím klíčovým důvodem, pro který "se" začala řešit a "k blahu lidstva" vyřešila otázka, jaké zkoumání je "církevní" a jaké "vědecké".

Podle mě je jedním z našich klíčových problémů z islámem (a islámu s námi) to, že islám toto nevyřešil, takže že se (po těch staletích už na naprosto intuitivní úrovni) neshodneme na tom, jestli - asi dost zjednoduším - stát a náboženství jsou či nejsou "dvojjediné".

P. Remeš 16.10.2018 9:35

Re: Střelba do vlastního Stínu

Nechci to hodnotit nábožensky, pouze čistě empiricky. Pokud Tomáš Halík o sobě prohlašuje, že čte "ducha doby", pak toto jeho narcistní sebepojetí je poněkud problematické. Má za sebou těžký empirický lapsus, totiž brexit. Tomáš je v politické oblasti laik a občas se totálně mýlí. Ještě několik dní před hlasováním o brexitu ujišťoval české čtenáře o vyspělosti britské demokracie, v níž k brexitu nikdy nemůže dojít. Protože v Oxfordu, kde se on v době před hlasováním pohyboval, jsou snad až na jednu uklízečku všichni proti odchodu z EU. Zmýlil se totálně, ve svém "čtení" ducha doby byl vedle. Chtělo by to trochu pokory. Kdoví tedy, zda profesor Piťha v tomto případě onoho "ducha doby" nečte daleko přesněji, než Tomáš ...

M. Prokop 16.10.2018 9:34

Re: Stačí pečlivě přečíst tento text

Zamyslel jsem se nad tím už vícekrát a pravím, Piťha sice přehání (proč, to nevím, zda nadsázka či co), ale v zásadě má pravdu, ten trend existuje a sílí.

T. Hraj 16.10.2018 9:33

Re: Strach jde z vás,

Myslím, že podceňujete sladkost levicově pokrokářské marmelády. Na jazyku se krásně rozpouští (bolí až v břiše).

Pan Halík je inteligentní, vysoce vzdělaný a kultivovaný. V debatě ho těžko na něčem chytíte. Je to filosof, zručný sofista a je autentický ve své snaze konat globální dobro. Souhlasím s panem Janyškou. Jde z něj strach.

V. Student 16.10.2018 9:30

Je to asi týden,

kdy dávali na NOE nějaký diskusní pořad, nevzpomenu si teď na název, ale nebyl špatný. Diskutující A) se loučil slovy, že ohánět se tradicemi je cesta do pekel, přeje společnosti nadhled a schopnost pomáhat potřebným. Vzhledem k kontextu bylo jasné, že myslí migranty. Patřil prostě ke křídlu moderních, progresivních, kosmopolitních lidí kteří se ničeho nebojí, leda tak tradicionalistů.

Diskutující B) popřál církvi i společnosti schopnost vrátit se ke kořenům a uvědomit si, za jaké hodnoty položili životy ty stovky a tisíce křesťanských mučedníků. Vzhledem ke kontextu bylo jasné, že před muslimskou migrací varuje.

Halík je prostě Áčko. No, a lidi jako já, my jsme prostě taková Béčka.

Rád bych se zeptal, proč do nás Áčka víc a víc kopou...

Š. Hašek 16.10.2018 9:24

Re: Piťha má pravdu.

Zcela určitě.

T. Hraj 16.10.2018 9:23

Děkuji, pane Piťho.

Co pan Piťha skutečně řekl: https://zpravy.idnes.cz/kazani-arcibiskupstvi-katedrala-svateho-vita-svaty-vaclav-petr-pitha-istanbulska-umluva-gsf-/domaci.aspx?c=A181009_100435_domaci_lre

Nepřeháněl ani trochu. Nějakou dobu sleduji genderově/rasově/třídní šílenství v USA a Kanadě a jinde. Máme u nás velmi slabé povědomí, jak zvrácené moměry tam panují. Zejména na universitách, včetně (pokud ne zejména) těch nejprestižnějších, jsou tyto absurdity normou. Řeč je zakazována ( ́no free speech for fashists! ́), řeč je přikazována (compelled speech).

Zachovejme si zdravý rozum. Nenechme toto přijít i k nám. Děkuji, pane Piťho.

Z. Lapil 16.10.2018 9:21

Re: Je mi lito, ze Pater Halik neuvadi konkretni ...

Přesně.

T. Závodský 16.10.2018 9:15

Nezbývá než

doufat, aby nás Pán Bůh při zdravém rozumu

zachovati ráčil!

V. Student 16.10.2018 9:14

Re: Piťha jaksi zapomněl, že byl-li kdo v

Dle dikce poslední věty jde o bibli Kralickou, není-liž pravda?

Š. Hašek 16.10.2018 9:09

Hezké, takové od srdce ....

Ale proč se mi to zdá takové zakomplexovaně žlučovité ..... ? Takové "halíkovské"?

Aha! Už vím! Populistická sebranka, kupčení se strachem, absurdní výroky, úlet, Ježíš by s takovými naložil tvrději, .......... , rodina se historicka modifikovala, ...... no bezva.

Tak mě napadlo - láska koncetrovaná, úplně jsem i zaslzel.

F. Houžňák 16.10.2018 9:08

Pro vás už to opakovat nebudu, přečtěte si to,

co jsem v tomhle threadu napsal Grambličkovi. Pro vás platí zjevně to samé. Zajímavé, tak protestanti nejsou křesťané? Originelní myšlenka. Taky si najděte ten seznam jesuitských vědců. Jeden tmářský hlupák vedle druhého, že ano, vedle kterého je každý ateista duševním gigantem.

J. Hruška 16.10.2018 9:07

Re: Střelba do vlastního Stínu

Bůh je Bůh živých a ne mrtvých a Jeho milosrdenství je věčné. Ale každé rouhání proti Duch svatému odpuštěno nebude.

Je na člověku aby rozsoudil co je rouhání?? Zdař Bůh. Josef.

V. Student 16.10.2018 9:06

Re: Piťha má pravdu.

K roztrhávání rodin a jejich rozhánění (v přeneseném slova smyslu samozřejmě) dochází už běžně. Když budete děti vychovávat tradičně, tak skutečně hrozí, že moderní pomáhající organizace typu Barnevernet si to bude vykládat jako výchovu k nenávisti vůči homosexuálům, transgender kdoví čemu, a prostě zasáhne. Děti už vidět nemusíte, to vše pod štítem "vše pro blaho dítěte". Piťha má pravdu.

Pobyt v režimovému zařízení, kterým prostě ústavy jsou, pane Mertle, bude na děti, vychovávané předtím v rodině, skutečně působit jako uvěznění. Piťha má pravdu.

Nápravně výchovné programy pro rodiče, "nevhodně" vychovávající své děti, už existují. Je otázka času, kdy budou realizovány v zařízení k tomu určeném. A rodiče tam půjdou, protože to bude jedna z podmínek, aby děti dostaly někdy zpět. Piťha má pravdu.

Práva homosexuálů a jiných menšin začínají být nadřazena právům osob heterosexuálních, čímž se z nich fakticky nadřazená třída stává. Mimo jiné tím, že opravdu budou určovat (a stále zřetelněji se to už děje), co se smí a nesmí říkat. Piťha má pravdu.

V. Klepetko 16.10.2018 9:04

Re: Prodavači strachu? Nic nového pod sluncem...

Pan Piťha jen pronesl proroctví, nic jiného to nebylo!

Pan Halík oponuje spíše jako nějaký biřic, proč nám vyhrožuje?