19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Proč Kain zabil Abela

Pro jistotu - bylo to dávno, možná se to už všeobecně neví - bylo to ze závisti. Z té starozákonní biblické alegorie nám plyne moudré naučení: Závist je zlá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Výpis zvoleného vlákna.
Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Kocourek 17.1.2019 23:39

je třeba rozlišovat mezi závistí a racionálním zdůvodněním

Závist je víceméně psychický stav špatné nálady z toho, že někdo jiný má větší majetek, moc nebo možnosti. Ale pak existuje zcela racionální úvaha, že větší majetek v některých případech narušuje rovnost před zákonem, případně zvyšuje něčí šance v soutěži, ačkoli formální politické zásady preferují rovnost. Pár příkladů:

Možnost najmout si lepší právníky zvyšuje šance v občanskoprávních i trestněprávních sporech bez ohledu na jejich podstatu. Možnost opatřit si větší automobil zvyšuje šance při autohavárii bez ohledu na viníka. Možnost usurpovat veřejný prostor bez ohledu na prospěch veřejnosti. Možnost zaplatit povinnou část ze svého podmiňuje přidělení dotace.

Možnost zaplatit soukromou školu zvyšuje šance dítěte na uplatnění bez ohledu na schopnosti.

A tak bychom mohli pokračovat. Problém je v tom, že se tím narušuje "společenská smlouva", která v našem případě předpokládá, že bude se všemi zacházeno stejně bez ohledu na majetek a že majetný kromě výhod převezme i patřičný díl odpovědnosti.

Veškeré výlevy bojující proti závisti jsou bezcenné, pokud nenapomáhají k přesnější definici oné hranice mezi škodlivou závistí a legitimním zájmem.