7.12.2021 | Svátek má Ambrož, Benjamin


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Populista Jan Hus

Svatováclavské oslavy máme úspěšně za sebou. Teď už zbývají pouze osmadvacátý říjen a sedmnáctý listopad a máme tu konec roku 2015. Ke všem těm mimořádným dnům se vyrojí nejen na stránkách tohoto periodika sprška komentářů a úvah, stejně jako tomu bylo k ostatním letošním výročím a jako to bude v roce příštím.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 8.10.2015 21:43

No jo,

aspoň je vidět, že se lidstvo - nebo aspoň establishment neboli věrchuška - nijak extra za těch šest století nezměnilo. Furt setrvává na těch tradičních hodnotách jako tehdy :-(

R. Dubravský 8.10.2015 10:35

A dál...

Co z toho nakonec vzniklo - husitství, desítky let válek, náboženský fanatismus... Napadá mne, jak bylo husitství podobné dnešnímu Islámskému státu. Vojenská úspěšnost, nové způsoby válčení, velmi přísná náboženská morálka, okázalé vraždění jinověrců, ničení svatostánků atd.

R. Dubravský 8.10.2015 10:37

Re: A dál...

Jo - a taky to přišlo zhruba 1400 let po vzniku nového náboženství.

V. Vovák 8.10.2015 15:08

Re: A dál...

V podstatě husité sem do Čech přenesli aktivity ze Západu. A dalo by se říci, že proti tomu, co se dělo ve Francii, Anglii, Švýcarsku, byli husité zájmovým kroužkem z mateřské školy. Tedy mimo jejich bojových akcí. V těch byli tehdejší Češi velmi dobří. Dalo by se říci, že až do konce třicetileté války byli v Evropě čeští profíci vyhledávaným zbožím. Pak už tolik ne, protože jich dost padlo a zbytek se rozptýlil po Evropě. Ale i přes veškerá protivenství, snahy politiků a sluníčkových dobroserů se urodí a vzniknou třeba legie, 311 a 313 peruť, 11. pěší prapor, 1. čs. samostatný polní prapor... ono je toho dost.

J. Babička 8.10.2015 20:06

Re: A dál...

Ony ty slavné okamžiky a postavy v dějinách i když je to často jenom mythus, dodávají národu sílu v těžkých dobách. A proto ti co chtěi českému národu vládnout, at již nacisté, nebo komunisté se snažili toto s paměti vymazat zdůraznovali Švejka a a že jsme národ švejků. Ne náhodou, když se komunisté dostali k moci tak Švejk pul povinná šlolní četba a naši letci co bojovali za svobodu, zavřeni v komunistických koncentrácích.

J. Jurax 8.10.2015 21:48

Re: A dál...

No jo, a pak z toho byli ještě tihle luteráni a protestanti, katolící už byli předtím, a všichni za víru pravou ... náboženský fanatismus na všech stranách. Ono to snad tehdy ani jinak nešlo.

My zas máme jiné fanatismy, a taky podobně ničivé - zelené náboženství, politickou korektnost (ale tu vlastně měli tehdy taky), lidská práva až do úplného sebezničení, přebujelý humanismus ke všem kromě nás samotných ...

J. Jurax 8.10.2015 21:50

Re: A dál...

A ještě jsem zapomněl - importujeme si sem dobrovolně a úspěšně další náboženský fanatismus - muslimský; asi proto, že ty naše náboženské fanatismy už vyčpěly ..

J. Tachovský 8.10.2015 10:31

A to je spatne rikat co si lide mysli ?

A delat to, co lide chteji ? Vite autore, lidi nejsou blbi a chteji dobre veci. A pachat zlo, jen aby clovek nebyl nazvan populistou je nesmysl.

J. Semrád 8.10.2015 10:39

Re: A to je spatne rikat co si lide mysli ?

Pane Tachovský, je zřejmé, že jste autora vůbec nepochopil. Zkuste přečíst článek ještě jednou a zamyslet se nad jeho obsahem.

J. Jurax 8.10.2015 21:53

Re: A to je spatne rikat co si lide mysli ?

No, lidé třeba chtějí obnovit trest smrti, neboť nejsou blbí ... a zlo se docela dobře dá napáchat i populismem. Ovšem nepopulismem taky.

P. Maleček 8.10.2015 9:56

Jsme humanitní společnost.....

Ano jsme humanitní společnost. A tak by dnes Hus nebyl zdejšími mocnými upálen, jen by ho jakousi nešťastnou náhodou přejelo auto a další nešťasnou náhodou by včas nedorazila sanitka. A kdyby, tak by na potvoru neměla to vybavení, které by přejetému Husovi zachránilo život.

A auto a řidič? To bylo kradené a krátce po sejmutí Husa bouralo a celé i s řidičem a jeho DNA na uhel shořelo. A tak by policie případ, s otázkou kde se vzalo na tak důkladné shoření potřebných 100 l benzinu, odložila. Ale funus by měl Hus famózní, celá vláda by na něm byla, věnce přinesla, vyznamenání in memoriam dala.

Vždyť jsme přeci humanitní společnost....

P. Boublíková 8.10.2015 9:20

Zajímavý článek

Hus žil na konci středověku, kdy již byl systém "přezrálý", vyčerpaný, uspořádání společnosti přestávalo vyhovovat novým podmínkám... Zdá se, že také žijeme na konci jedné epochy.

J. Babička 8.10.2015 6:05

poznámka

No on měl tu svoji pravdu, ale ono je těch pravd mnoho a tak když mluvil o pravdě, tak není snadné řící co tím myslel. Rozhodně si asi neuvědomil, že to co hlásal, že vrchnost, která nežije podle přikázání Božích, nebá právo vládnout a nemusí se poslouchat. V tom byl ovšen skrytý anarchsmus, protože to by si každý vysvětloval po svém a nastal by asi místo ideální společnosti zmatek. No a to si na rozdíl od něho uvědomili církevní otcové a porto byul odsouzen k smrti. Jeden musí obdivovat mravní sílu toho člověka, který byl ochoten za svoje názory zemřít. No a to nás posilovalo v těžkých dobách  Jinak koncil měl s Husem ve většině ostatních otázek podobný cíl, nápravu poměrů v církvi. Nakonec sesadil i papeže a uvěznil ho ve stejném vězeni, kde byl předtím vězněn Hus. Co hodně čechů nechápe koncil se nesešel kvůli Husovi, to byl jen okrajový problém, ale protože bylo nutno nějak napravit neudržitelné poměry v církvi. Také je nesmysl, že Hus byl proti katolíkům, naopak až do své smrti zůstal katolíkem a zemřel se zpěvem k Panně Marii, k jejíž poctě často kázával.

A tak čech řekne, Hus chtěl pravdu ale to je vše, absolutně většina čechů nevi co chtěl. A připomenout jim, že chtěl napravit mravy, na příklad zákaz tance, hazardních her, prostituce, kleni a podobně, tak ho okamžitě prohlásí za náboženského fanatika. Naštesti byl Hus realista a nechtěl mravný život i na panovníkovi, Václav,IV žil skutečne zhýrale a nechal by ho asi upálit on.

Karel IV vybudoval v Praze universitu, od které chtěl, aby něla celoevropský, nebo alespon středoevropský význam. Husův nápad, předělat ji na malou českou, ale naši, způspbil, že se z ní stala škola lokákního významu a již nikdy nezjískala svůj bývalý vělehlas.