29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Pomník Radeckého a kniha dějin českých

Dozvěděl jsem se za své letošní návštěvy měst pražských, že se v takovém domečku na Kampě má konat diskuze o možnosti znovupostavení pomníku polního maršála J.J.V. Radeckého.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Zinga 11.8.2016 21:37

Za jakého krále

se udatný Čech bil u Caporetta? Nějak mi to v dějepisu uniklo.

J. Jurax 12.8.2016 0:10

Re: Za jakého krále

Za panování českého krále Karla III. (formálně korunován ovšem nebyl), známějšího arciť jako císař Karel I., celým jménem Karel František Josef Ludvík Hubert Jiří Oto Maria Habsbursko-Lotrinský.

Viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Bitva_u_Caporetta - tzv. dvanáctá bitva na Soči (Isonze) 24. říjen - 18. listopad 1917.

O. Mayer 11.8.2016 21:34

souhlas..

.. a ještě bych k té dvojici našich politicky korektně zapomenutých vojevůdců přidal Zdeňka Kašpara Kaplíře ze Sulebic- ten ač vnuk jednoho ze "27 popravených českých pánů", nakonec velel (jako jeden ze dvou velitelů) obraně Vídně během druhého obléhání Turky

J. Babička 11.8.2016 20:16

poznámka

Ono jako se kdysi zatracovalo Rakousko, tak se dnes nekriticky vyzvedá. Po porážce Rakouska Německem a následném rozdělení na dva státy, Rakousko se stalo vůči Německu jen slabším partnerem, na jehož zájmy muselo brát ohled. Madarsko se stalo de facto samostatným státem, s vlastní vládou, zákony a vojskem, spojený s Rakouskem jen osobou panovníka a ministerstvem financí. A navíc po porážce Francie, zachvátila rakouské němce, hlavně mladou inteligenci, myšlenka celoněmeckého sjednocení. Tim zaniklo to české zemské cítění, která se tak někdy zdůraznuje, a začli se cítit němci. Došlo to dokonce tak daleko, ze při zemské hospodářské výstavě Království českéhio, který měla ukázat pokrok dosažený v zemi, tak ji němci v čechách bojkotovali, že s čechy nemají nic společného. Samozřejmě s vyjímkou šlechty, alespon některé a vídenského dvora, ktery tam nahonem poslal některí své členy, celoněmecké nadšení jim nesedělo. Při začátku války (to jsem si přečetl u Peroutky) německé strany s čestnou vyjímkou sociáni demokracie, se usnesli na prohlášení o zrádné podstatě českého národa, kterému se ve válce nedá věřit. A to všechno byly důvody proč Masaryk a další uvěřili, že Rakousko se stává nástrojem velkoněmecké říše a místo ochrany je pro čechy nebezpečí.

J. Babička 11.8.2016 20:24

Re: poznámka

Co se týče mě, to je jen moje vyhodnocení situace. Jinak jsem pro obnovení pomníku Radeckého a hlasoval bych i pro obnovení Českého Království.

Dnes se můžeme jen dohadovat, zda by Rakousko zachránila federalisace, jak ji připravoval následník trůnu.. Jenže i ten, chtěl rozdělit čechy a moravu, na německou a českou část.. A přesto že vyhrožoval, že to v madarsku prosadí i kdyby to mělo být vojensky, je otázka, zda by si ti madaři nechali ,líbit.

P. Vaňura 11.8.2016 18:54

Žižka byl protestantský národní hrdina, nelíbí se ovšem

katolíkům. Nicméně válka byla skoro vždycky zničující a 20 let husitských válek (dokonce jsou zahraničními publicisty označovány termínem "občanské války") nebylo vyjímkou. 30 letá válka, rovněž mezi protestanty a katolíky byla ještě více zničující.

Útoky na Švédy jsou opět vedeny z katolického tábora, mimochodem, první velký masakr civilního obyvatelstva v 30 leté válce, po dobytí Magdeburgu r. 1631, provedla katolická armáda (z 25000 obyvatel přežilo 5000).

Na druhé straně, katolickým armádám vděčíme např. za záchranu Vídně před Turky a to nejen r. 1683, ale i r. 1529!

J. Babička 11.8.2016 19:50

Re: Žižka byl protestantský národní hrdina, nelíbí se ovšem

Vzbouření čeští pání (i když mnozí česky neuměli) se pokusili zjískat pomoc Turecka. Do Prahy přijela dokonce turecká delegace a jednal s ní pan Budovec s Budova, který turecky uměl. Stálo ho to hlavu

J. Jurax 11.8.2016 23:58

Re: Žižka byl protestantský národní hrdina, nelíbí se ovšem

No, formálně vzato Žižka nebyl protestant - Luther byl cca století po něm. Žižka byl řekněme husita, vyznavač podobojí, což bylo reformní hnutí; spolu s jinými hnutími nazývané jako tzv. první reformace.

Podle Wiki "Označení protestanté bylo původně politické a vztahovalo se na luteránská knížata a města, která na říšském sněmu ve Špýru roku 1529 protestovala proti zákazu reformace ve Svaté říši římské. Počínaje vestfálským mírem r. 1648[1] se označení rozšířilo na všechny křesťany vyznávající reformační a podobné nauky. Jiné označení pro protestanty je evangelíci, což odkazuje k jejich důrazu na bibli, evangelium.".

Č. Punčochář 11.8.2016 18:53

Švejka nedáme,

ale v ostatku pravda, jež si žádá hlubšího studia, neb není tak jednoduchá. Ale co, konec konců je.

T. Marný 11.8.2016 18:24

S tím útokem na Švejka jste to přehnal.

Jeho postavou je geniálně ukázáno na vojenskou mašinérii ( nesmyslnou ) té doby. Jinak by nebyl Švejk uctíván na celém světě.

A. Špronglová 11.8.2016 16:22

Pane Frýborte s Vaším názorem se stotožňuji

J. Sinnreich 11.8.2016 15:52

Historicke zvraty

Jen pro zajimavost jak mohou byt osudy slavnych vojevudcu zamotane. Karel Filip Schwarzemberg, premozitel Napoleona u Lipska se ucastnil s Napoleonem tazeni do Ruska roku 1812, v cele rakouskeho pomocneho sboru. Pri tom donutil k ustupu vojsko ruskeho generala Alexandra Tomasova. Za to byl Karel Filip povysen na marsala.

J. Babička 11.8.2016 19:46

Re: Historicke zvraty

Rakousko bylo poraženo Napoleonem a když jemu a německým státům a dalším podmaněnýcm státům Evropy, nařídil táhnout s ním na Rusko, tak museli. Ovšem , jak se naskytla příležitost, tak se obrátili proti němu.

J. Sinnreich 11.8.2016 21:17

Re: Historicke zvraty

Vojak plni jenomm rozkazy. Ale stejne Schwarzemberg podle meho usudku bud zradil napred cara Alexandra, nebo pozdeji Napoleona. A jeden pomnik uz ve Vidni ma.

F. Houžňák 11.8.2016 15:52

Ano, Hitlerovi a dalším německým hrdinům

ležel Beneš stejně v žaludku jako panu Frýbortovi a vyjadřovali se o něm podobně v rámci tehdejších událostí. Holt pan Frýbort přilnul k německému nadčlověku a vypráví nám velkoněmecké pohádky, jak se Němci prý stydí za svoji minulost. Houby se stydí, to je jenom divadýlko a tyjátr pro Neněmce, ovšem pan Frýbort, taková léta mezi Němci žijící, to samozřejmě ví stejně tak dobře jako já, jak Němci mluví, když se cítí "mezi sebou". Jak si před lety povzdechl můj kolega, Škoda, že naši hoši nedošli až do Moskvy (v originále: Man hätte unsere Jungs bis nach Moskau durchmarschieren lassen sollen).

D. Stirský 11.8.2016 14:31

Pomník bych obnovil a možná k němu dopsal:

Milí vojáci," řečnil vrchní polní kurát Ibl, "tak tedy si myslete, že je rok 48. a že vítězstvím skončila bitva u Custozzy, kde po úporném boji musil král Albert přenechati krvavé bojiště našemu otci vojínů, maršálkovi Radeckému, jenž v 84. roce svého života dobyl tak skvělého vítězství. Na výšině před dobytou Custozzou zastavil se kmet vojevůdce. V nepatrné vzdálenosti od maršálka bylo pozorovat vojína, jenž se smrtí zápasil. S roztříštěnými údy pociťoval zraněný praporečník Hrt, jak na něho hledí Radecký. Hodný praporečník svíral v pravicí zlatou medalii v křečovitém nadšení. Při pohledu na maršálka oživl se tepot jeho srdce a zchromlým tělem pronikl zbytek síly a umírající pokoušel se plížiti se vstříc svému maršálkovi. ,Popřej si klidu, můj vojíne,` zvolal k němu maršálek.,Nejde to, pane maršálku,mám obě ruce uraženy, ale o jedno prosím. Sdělte mně:Je ta bitva zcela dobyta?,Docela, milý brachu,` pravil maršálek, škoda, že tvá radost je zkalena zraněním.` ,Ovšem, vznešený pane, se mnou je konec,řekl vojín. ,Máš žízeň?` otázal se Radecký. ,Den byl parný, pane maršálku, měli jsme přes třicet stupňů Nato Radecký, chopiv se láhve svého pobočníka, podával ji umírajícímu. Jak dlouho sloužíš?,Přes 40 let, pane maršálku! U Ošper dobyl jsem zlaté medalie. Také u Lipska jsem byl, dělový kříž mám, pětkrát jsem byl raněn, ale teď je se mnoukonec. Ale jaké štěstí a blaho, že jsem se dožil dnešního dne. Co mi záleží na smrti, když jsme dobyli slavného vítězství a císaři vrácenazem!` V tom okamžiku zavzněly z tábora velebné zvukyhymny Zachovej nám, Hospodine. Padlý vojínještě jednou pokusil se vzchopit. ,Sláva Rakousku,` zvolal! Sláva našemu vojevůdci! Ať žije armáda!` Umírající sklonil sek pravici maršálkové, kterou poceloval, sklesl a tichý poslední vzdech vydral se z jeho šlechetné duše. ,Tento krásný konec je věru záviděníhodný,` pravil v pohnutí maršálek, skláněje obličej do sepjatých dlaní. Milí vojíni, i já vám přeji, abyste se dočkali takového krásného konce."

L. Severa 11.8.2016 13:59

Ještě dodatek.

Bourání pomníků, pálení vlajek a knih patří k projevům hrdinného vlastenectví.

J. Sova 11.8.2016 14:10

Re: Ještě dodatek.

Však se to píše už v Bibli:

Dt 6,5 "Proto s nimi naložíte takto: jejich oltáře rozboříte, jejich posvátné sloupy roztříštíte, jejich posvátné kůly pokácíte, jejich tesané sochy spálíte."

Jak se naložilo s lidmi raději nepíšu.

F. Houžňák 11.8.2016 15:58

Ale jenom nám to napište, když jste tak

pěkně začal. Ukažte, že jste zdělanec.

J. Jurax 12.8.2016 0:14

Re: Ale jenom nám to napište, když jste tak

No jak - pobijte je a ujměte se majetků takto osiřelých ku větší slávě Boží.

F. Houžňák 12.8.2016 8:13

Ano, pochopil jsem, že vy ateisti

nenávidíte Židy.

J. Jurax 12.8.2016 13:13

Re: Ano, pochopil jsem, že vy ateisti

Jako obvykle pochopil blbě :-)

L. Severa 11.8.2016 13:39

Ano, pane Frýborte

jistěže se nemůžeme s Husity chlubit, ovšem Napoleon pustil žilou celé Evropě a Francouzi ho nezavrhují. Myslím, že nikdo z nás se dnes již Žižkou nechlubí, tak jako se nechlubí Španělé nebo Američané genocidou na americkém kontinentě, nebo Švédové tím jak drancovali Evropu. Poukazováním na cizí hříchy nechci omlouvat i naše, ale myslím, že téměř každý národ má ve své historii nějaké temné místo. Nezažili jsme vznik ČSR, takže se nedovedeme vžít do myšlení našich předků. Patrně si potřebovali zvednout sebevědomí, proto asi ta glorifikace Žižky. Jako každý národ který touží po svobodě vychází z pocitu křivdy. Je to humorné, ale Čechy žijící ve Vídni urážely i kuplety na Marschenku a Frantyschka. Dnes se nám zdají některé projevy vlastenectví přehnané, ale skutečně dnes. Co my víme o tom jak nás budou hodnotit naši potomci.

J. Jurax 12.8.2016 0:24

Re: Ano, pane Frýborte

Ale můžeme se Žižkou, resp. husity chlubit, stejně jako se Francouzi chlubí Napoleonem a tak dál a podobně - snad každý národ má hrdinu, jehož okolní národy mají za krvelačnou bestii.

J. Čížek 12.8.2016 15:49

Re: Ano, pane Frýborte

Za takové "chlubení" vám pěkně děkuji ...

J. Jurax 12.8.2016 18:24

Re: Ano, pane Frýborte

No jo, rádo se stalo ... svět není černobílý ...

B. Rameš 11.8.2016 13:34

Inu, s dějinami je vždy potíž.

Po každé válce, revoluci či jiném pozdvižení se musí přepisovat, pomníky bourat, ulice a náměstí, ba celá města přejmenovávat, knihy jedny pálit a do stoupy ládovat, druhé na honem sepisovat. Jestli by nebylo lepší ty dějiny zakázat...

S tím Matějem jste to hezky trefil.

Č. Berka 11.8.2016 10:28

Neotírejte se o Švejka

Neotírejte se o Švejka! Nebylo v českém zájmu vyhrát válku na straně Rakousko-Uherska, Německa a Osmanské říše! Nebylo v českém zájmu aby Evropu a část světa mimo ni ovládli Germáni a Osmanská říše a Británie s Francií, USA a Kanadou a jejich spojenci byli poraženi.

B. Rameš 11.8.2016 13:27

Re: Neotírejte se o Švejka

A to jako vůli po samostatném státu má reprezentovat ta pitvorná figura rudého komisaře Haška?

Č. Berka 11.8.2016 14:08

Re: Neotírejte se o Švejka

Jakou vůli po samostatném státu? O samostatný stát se zasloužil Masaryk a Beneš a ne vojáci, umírající za císaře pána- ovšem jako hrdinové a ne jako Švejk ;-) O náš stát se zasloužili ti, co zradili R-U a ne jeho hrdinní generálové. Dneska je móda, hlásit se k R-U- že jsme tam měli zůstat... to, že bychom byli jako jedni z poražených už tihle monarchisté nevidí. Nemá cenu, být hrdina v nesmyslné válce a bojovat za zájmy germánské říše. Lepší být Švejk, než poručík Dub a spol...