25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Politici a soudci mají mít menší platy

Názor, že čeští politici jsou málo placeni, vyslovil nedávno sám Karel Schwarzenberg. Mělo by se jim přidat; zvýšilo by to jejich odolnost proti svodům korupce. Dovedu si představit, že vše, co já můžu vědět o majetku, má kníže Karel v levém malíčku, a co o politice, má senátor Schwazenberg v pravém.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
jasan 8.8.2006 19:20

buch nas chran

pred sociology....  ja osobne mam tu zkusenost, ze to co obecne tvrdi je v mem pripade uplne jinak - nemyslim ze bych byl vyjimecny, spise naopak. Jaka je Vase zkusenost?

jasan 8.8.2006 19:21

hehe ta cestin

buh

gramatik 9.8.2006 0:01

to je asi z tohoto:

Host do domu, buch do domu! ;-)

LadaHaksna 8.8.2006 19:18

Služba veřejnosti?

Právníci, lékaři, politici, chachá

baj 8.8.2006 17:52

platy a korupce

Je-li mizerně placený "činitel" (=ten, koho má smysl z jakýchkoliv důvodů podplácet) korumpovatelnný nízkou částkou a zvýšíte-li mu plat na libovolný násobek, nestane se neúplatným, pouze částka, kterou ho lze uplatit úměrně vzroste. Je fakt, že počet korupčních případů může za těchto okolností klesnout: Těch, kteří budou mít na úplatek bude méně. Zato "průsery", pokud se na nějaké příjde, budou parádní.

Korupce je obyčejná zlodějna, byť páchaná v kanceláři a úředním razítkem. Ani středověké sekání rukou zloděje neodradilo. Jediným nepodplatitelným je čestný člověk - ale kde ho vzít a nekrást?

Honza 8.8.2006 18:51

Re: platy a korupce

Jasně, že není lehké najít čestné lidi pro práci v justici. Pro začátek se ale mohli po roce 1989 alespoň odstranit ti prokazatelně nečestní - čož se prakticky vůbec nestalo!!! Kdo na tom asi mohl být zájem?

Fafa 9.8.2006 1:52

Re: platy a korupce

Baji: co ale tem cestnym lidem v politice nebo justici nabizime? Treba v Britanii se pro soudcovskou funkci pozaduje predchozi uspesna pravni praxe a nekteri soudci dostavaji se jmenovacim dekretem i slechticky titul. Taky respekt, ktery dostavaji ve spolecnosti, tomu odpovida. V Cechach je mozne se o funkci soudce uchazet temer (LOJR mne opravi) hned po pravnicke fakulte. A zkuste naznacit, ze 29lety pravnik by mozna mel napred uspesne praktikovat a teprve potom soudit. Treba v mem oboru existuje "peer review", ale neni dost dobre mozne se rovnou po skole prihlasit do kursu revizni mediciny pro JIPky.

LOJR 9.8.2006 7:30

Re: Re: platy a korupce

Hned po promoci se můžete ucházet leda o funkci justičního (budoucí soudce) nebo právního (budoucí státní zástupce) čekatele. Vašeho budoucího zaměstnavatele budou zajímat jednak odborné znalosti a jednak výsledky psychotestu. Když vás přijmou, čekají vás nejméně tři roky čekatelské praxe, v jejímž půběhu absolvujete tzv. kolečko, v jehož rámci projdete všechny úseky soudu i státního zastupitelství, podíváte se i na policii. Poté vás čeká závěrečná justiční zkouška, která trvá NĚKOLIK DNÍ. V jejím průběhu prokazujete nabytí praktických i teoretických znalostí. Teprve poté vás jmenují (nebo taky ne). Jako čekatel máte zlomek nástupního platu budoucího soudce nebo státního zástupce. Co byste změnil? Prodloužil čekatelskou praxi? Já se obávám, že pokud se to někdo nenaučí za tři roky, nenaučí se to vůbec. Více let za ty peníze by to nikdo nechtěl dělat, čekatelé jsou totiž ve věku, kdy zakládají rodiny a musí řešit třeba bydlení. Z čekatelského platu na hypotéku prostě mít nebudete.

Optimista 8.8.2006 17:49

Soudci by měli být především odvolatelní a v soudcovské funkci na omezenou dobu

Soudci by měli být především odvolatelní a v soudcovské funkci na omezenou dobu. Pak by je nikdo nemusel „motivovat“ přeplácením k jejich nehorázným platům a k nehorázným třináctým a čtrnáctým platům, které si soudci vysoudili, protože jim to přisoudili zase soudci. To už je jen pustý výsměch právu ze strany soudců a výsměch našeho právního řádu lidem. Odvolatelného soudce nebo soudce na omezenou dobu by nemusel nikdo přeplácet, protože soudce by svou poctivou prací musel své postavení potvrzovat a obhajovat. Dnes si soudce může dělat co se mu zlíbí a nemusí se nikomu zodpovídat. Přeji každému zážitek se soudem, obyčejný člověk je před soudci bezmocný, protože je potom šikanován finančně. Člověk si může vychutnat naše „právo a spravedlnost“. Kdo nezažil neuvěří. Soudce je odvolán jen tehdy, když jeho činnost a průsery už nejdou tutlat a je to neúnosné a do očí bijící. Jenže vždycky jde najít kličky a člověku je z argumentace provinilých soudců jen na zvracení, stačí si přečíst pár případů z poslední doby.

soudce Li 9.8.2006 0:08

Re: Soudci by měli být především odvolatelní a v soudcovské funkci na omezenou dobu

Nejen že je před soudci bezmocný, ale u každé pronesené věty musí stát skoro v pozoru jak debil, jinak mu hrozí pokuta za pohrdání soudem. Toto už nemusí ani děcka v škole.

Ze strany soudního řádu je to jakási direktivně určená úcta k soudu. Ale direktivně určená úcta je jen formální, soud by si měl autoritu vytvářen spravedlivým a rychlým rozhodováním, ne ji legislativně nařizovat.

zbynda 8.8.2006 17:48

Za spatnou praci vice penez

Naprosto s clankem souhlasim. Uz davno mi pripada mzdova politika statu co se tyka statnich zamestnancu (mam na mysli urednicka mista) zcestna.

Pracujes spatne? Pridam ti na plate abys pracoval lepe....

 A to se tyka nejen soudcu ale i uredniku a pod. Mozna by stacilo jich par vyhodit...

Jura Jurax 8.8.2006 17:43

Jojo, služba veřejnosti

a soudce s platem nepatrně vyšším než je plat učitele ... to by u nás ten soudce jednak skutečně musel to potěšení nalézat ve službě veřejnosti a v askezi, druhak by nejspíš byl zkorumpovatelný i tou mikrovlnkou ...

Honza 8.8.2006 17:12

Před korupčním jednáním člověka ochrání jen tři podmínky.

Za prvé nedostatek příležitosti. Na to si například naši soudci vůbec nemohou stěžovat. Díky našim zákonům a idiotským soudním procedurám může soudce (aniž by fakticky jakkoliv porušil zákon) nechat provinilce libovolně dlouho unikat spravedlnosti. A pokud člověku hrozí dlouholeté vězení, nebo ztráta pracně naloupeného majetku, je jistě velmi ochotný pustit chlup ... Další zábranou před korupcí je vysoké riziko citelného trestu. Vzhledem k tomu, že případů, kdy byl nějaký člen justice obviněn z korupce (a nebo dokonce za takovou věc potrestán - byť alespoň formálně) by asi člověk snadno spočítal na prstech jedné ruky. Z toho plyne za a) v naší justici pracují samí neůplatní a čestní lidé, nebo za b) vzhledem k velkému rozšíření korupce je téměř vyloučeno, aby byla odhalena a potrestána, neboť ji nemá kdo odhalovat a trestat. Nevím jak vy, ale já bych považoval za pravděpodobnější tu druhou možnost ... Třetí a jedině zaručenou ochranou před korupčním jednáním je pak poctivost a čestnost člověka, která mu brání zneužít svěřenou pravomoc. Když pominu, jací lidé se do justice dostávali za bolševického režimu a jaké morální "kvality" museli pro svou práci vykazovat, stačí na ilustraci morálních kvalit pracovníků naší justice jediný příklad - to, jak si před nedávnem "vysoudili" od státu (tedy z našich kapes) nehorázné příplatky k jejich už tak nemravně vysokým platům. I jejich odůvodnění bylo příznačné - aby prý byli chráněni před pokušením korupce ...

LOJR 8.8.2006 19:06

Re: Před korupčním jednáním člověka ochrání jen tři podmínky.

Když si někdo "vysoudí", na co má zákonný nárok, je třeba si před ním uplivnout.:-D

Honza 8.8.2006 19:30

Re: Re: Před korupčním jednáním člověka ochrání jen tři podmínky.

Pokud si soudce pomocí pravomocí, které mu byly svěřeny k poskytování služby veřejnosti, zajistí vlastní výhodu, je to nemravné jednání! Je to stejně nemravné, jako když ten, komu byla dána z titulu jeho funkce důvěra ke hlídání majetku a on toho zneužije a krade!

LOJR 9.8.2006 7:34

Re: Re: Re: Před korupčním jednáním člověka ochrání jen tři podmínky.

Zajistí vlastní výhodu?! Soudcům příslušný nárok přiznával zákon a politici jim jej odejmuli až poté, kdy příslušný ZÁKONNÝ nárok už vznikl, takže neplatně. Co je na obraně soudců proti takové prasárně nemravného, víte asi jenom vy.

vládík 8.8.2006 17:11

Názor Karla Schwarzenberga jsem nečet v autentické podobě.

Ovšem takto reprodukovaně mu vůbec nerozumím. Zdá se, jako by K.S. tvrdil (není zdaleka první), že k tomu, aby byl někdo nezkorumpovatelný musí být dostatečně korumpován státem. To je (pan Schwarzenberg promine) naprostý nesmysl. Buď má v sobě člověk cosi (slušnost?, mravy?, étos? - jak chcete), co mu nedovolí jednat křivě. A pak křivárnu neudělá. Kdo k slušnému jednání nebyl vychován (nebo snad k němu nemá geny), toho stát neuplatí.

Prostě já jsem se nevystříhal vraždy proto, že nade mnou stojí hrozba (opak úlitby) dopadení a trestu, ale proto že se to nedělá.  Konec konců kolik lumpů značně přeplacených zradilo (přestože cítili pánovu pistoli v zádech) své chlebodárce.

Ne, neúplatnost je morální kategorie a úplatky jí nelze dosáhnout.

jurist 8.8.2006 14:12

mimochodem

Když už se tu pan Možný tak rozepisuje o mravnosti, co kdyby třeba sám šel příkladem a ctil presumpci neviny? Nebo už byli ti, které zmiňuje pravomocně odsouzeni? 

Jirka 8.8.2006 13:59

Úplatky

Je fakt, a mám to vypozorovaný i na sobě a svém okolí, že čím má člověk víc peněz, tím chce více a začíná být z něho škot, který obrátí každou korunu, než ji vydá. Pohybuji se v prostředí od hospod tzv. čtvrté cenové až po prostředí  tzv. vyšší společnosti a můžu vám říci, že ti takzvaní hoga foga než by vydali něco ze svého, tak si to sakramentsky rozmýšlí. Nechápu, proč si politik nebo jiný VIP nemůže zaplatit sám vstup na sportovní utkání nebo večeři v podniku, když platit musejí i ti nejnuznější, kteří jdou na fotbal nebo si chtěj dát kus žvance v restauraci. Čest vyjímkám, ale jednoznačně mohu potvrdit, že např. výše spropitného  není v žádném případě přímo úměrná příjmu, spíše naopak.

Lidmila H. ,Zlín 8.8.2006 13:32

Souhlasím.

Velmi moudrý komentář,ale jak a kde začít a kde vzít sílu pokračovat?

jurist 8.8.2006 13:49

Re: Souhlasím.

Běžte dělat soudce a dělejte to za minimální mzdu. (Y)

vládík 8.8.2006 17:17

Re: Re: Souhlasím.

Nemyslím, že za minimální. Dokonce možná mohou i za současnou. Pokud ovšem budou dostatečně kvalifikováni  - odborně (a ubezpečuji vás že v základních zákonech se neorientují lépe, než já, laik), morálně, schopností a ochotou rozhodovat (bez zákrutů paragrafů a bez schovávačky za znalce).  Jak mohu věřit rozsudku (ať je jakýkoliv), jestliže vznikl poté, co si ho čtyři soudy vzájemně třikrát posílaly nahoru a dolu. Někdo musel vyplodit nekvalitní práci (spíše však všichni) - proč to mám já platit.   ATD.

LOJR 8.8.2006 19:11

Re: Re: Re: Souhlasím.

Ale prd. Nikdo nemusel vyplodit nekvalitní práci, mohli mít jenom jiný právní názor. Termínu "schovávačka za znalci" prostě nerozumím. Bez odborných posudků některé kauzy NELZE posoudit. Tu vaší znalost "základních" zákonů na úrovni soudců posoudil kdo - vy sám nebo nějaký další laik? Víte vůbec co všechno musí absolvovat před jmenováním zájemce o talár souce nebo státního zástupce? Pokud je to taková pohoda, proč už taky nesoudíte a neužíváte té nirvány?

P 8.8.2006 21:38

Re: Re: Re: Re: Souhlasím.

Dovolím si nesouhlasit. Právo musí sledovat morálku. A morálku je schopen posoudit skoro každý. Ještě pro úplnost, právo neznamená spravedlnost, ale nemělo by být s ní na ostří nože. To je Vám vytýkáno. A nikoho nezajímá, co adept na soudce "musí". I dělník musí odvádět kvalitní práci. Na rozdíl od soudců, je za nekvalitní práci tvrdě postihován. A ještě důležitá poznámka - pokud novináři prezentují názor jedné strany jako správný, je na soudci, aby i v tomto případě rozhodl podle svého nejlepšího svědomí.

zvědavec 8.8.2006 13:20

ono to je naopak

neměla by být tendence snižovat u nás plat soudce, nýbrž naopak - zvyšovat k soudcovskému platu příjmy učitelů, které jsou hanebné. Pak bychom byli jako v Americe a autor by byl spokojen.

mh od Labe 8.8.2006 13:10

Po říjnu 1918

Vznikem Republiky Československé byly zrušeny šlechtické tituly. Ve svém poddanském (víte že páni říkali poddaným "HŘBETI") srdci a mozku si je nazývejte jak chcete. Jinak neotravujte nás republikány svou servilností a lehněte si před domovní dveře Švarcenberka místo rohožky.

Jura Jurax 8.8.2006 17:46

Re: Po říjnu 1918

No, aniž bych srovnával - ale o otci vlasti Karlu IV. se běžně hovoří jako o králi či císaři a ne jako o panu Lucemburkovi ...

P 8.8.2006 20:57

Re: Re: Po říjnu 1918

Kacířská otázka, byl otec vlasti Čech?

HM 8.8.2006 12:56

odolnost proti korupci

V podstatě souhlasím s autorem. Před časem jsem četl několik mezinárodních studií na toto téma, které jednoznačně prokazovaly, že vztah mezi majetností (příjmem, mzdou) a odolností proti korupci neexistuje, resp. často je tomu přímo naopak, tj. majetnější vyžadují větší úplatek. Představa, že vládnout by měli bohatí politici (soudit bohatí soudci) je úplně scestná,  což je každému kromě pana Schwarzenberga a spol. úplně jasné - to bychom se rovnou mohli vrátit do feudalismu. Z doslechu vím, že hrad Orlík byl velmi nákladně opravován na státní útraty v době, kdy již bylo známo, že bude restituován (omlouvám se pokud to není pravda, ale nevím, že by to někdo věrohodně vyvracel). Ani bohatí nejsou imunní proti tomu být ještě mnohem bohatší a většinou to považují za své automatické právo. Výjimky jsou statisticky zcela nepatrné.

Novák 8.8.2006 16:10

Re: odolnost proti korupci

S opravou hradu je to pravda a argumentem bylo,že přerušit již rozejetou opravu by bylo nehospodárné.Bylo to i v tisku,pamatuji si to proto,že jsem přemýšlel,zda je si z nás někdo nedělá legraci.Nedělal.