18.4.2021 | Svátek má Valérie


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Párky

Když se laboratorně analyzují třeba vídeňské párky, pravidelně se zjistí, že obsahují méně masa, než uvádí ten který výrobce. Mají-li podle řezníka pětapadesát procent masa, pak to ve skutečnosti je o tři procenta méně, a u jiného to není uváděných sedmdesát, ale pětašedesát.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
D. Polanský 12.5.2013 12:39

Trh, trh, ale

proč tedy nefunguje? Proš se šidí o sto šest? Nebude to v systému? Možná, že systém takový je, a hotovo.  Je to jako s každým z nás. Člověk je takový, jaký je.  

Jinak článek je čtivý, ale novou informaci neobsahuje. Jenom replikuje snění o trhu bez zásahů ze strany státu a mafií.   

V. Ondys 12.5.2013 13:01

:)))))))))))))) Proboha, pane Polanský, co by tomu řekli lidi

kdyby se měl nejlépe každý samostatný, schopný, pracovitý, poctivý a slušný plátce daní ve státě s vymahatelným právem navzdory stranickému fandění? :)))))))) Kdo neskáče, není poskok!

J. Jurax 13.5.2013 1:28

Re: :)))))))))))))) Proboha, pane Polanský, co by tomu řekli lidi

To je pochopitelné - každý samostatný, schopný, pracovitý, poctivý a slušný plátce daní diskriminuje ty, kdož jsou jeho opakem. Proto musí být zdaněn tak, aby se z jeho daní měli nejlépe právě ti diskriminovaní. To je sociálně spravedlivý stát! A protože těch diskriminovaných je víc, vítězí strany, jež tohle podporují.

R. Kříž 11.5.2013 16:05

velmi hezke!!!

diky!!

J. Novotný 11.5.2013 13:31

Je třeba klást si určité otázky

V marketu, jehož název začíná písmenkem "A", jsem zakoupil: grilované kuře, tatarskou omáčku, kelímek pochoutkového salátu a kelímek rybí pomazánky. Nebylo to nikterak laciné. Tatarka zkažená, kuře usušené do chrupava, rybí pomazánka i salát putoval za tatarkou do odpadků. A já si s údivem a s úsměvem kladu otázku: proč si ti podvodníci myslí, že tam ještě někdy přijdu utrácet peníze? Proč si vedení i zaměstnanci myslí, že mizerná práce a podvody jsou zárukou normální existence? Plánují snad po krachu jejich podniku nastoupit do služeb mafie nebo některé z politických stran? Je to opravdu záhada!

J. Barto 11.5.2013 20:11

Re: Je třeba klást si určité otázky

Neumíte prostě nakupovat !

J. Jurax 13.5.2013 1:31

Re: Je třeba klást si určité otázky

Máte neskutečnou smůlu :-) - nebo kupujete akční zlevněné a co možno nejlevnější zboží s téměř prošlou dobou spotřeby. Zkusil jste reklamovat?

P. Čech 11.5.2013 11:56

Kdepak, pane Rambousku,

konkurence to nevyřeší. Jsme již totiž ve stádiu,kdy jinak konkurenční firmy podvádějí všechny a heslem obchodníků již není "náš zákazník - náš pán",ale "urvi kde a co můžeš a dělej to, co je ti dovoleno".  Tedy, udělí-li ČOI či SZPI nějakému obchodnímu řetězci za prodej nekvalitních či jinak ošizených potravin pokutu 10 000 Kč a zároveň v tomto řetězci se prodá velké množství ošizených potravin, obchodním řetězcům se oplatí podvádět, protože jim to je dovoleno. Jediným řešením podle mne je důrazně nedovolit podvádění. To znamená, po opakovaném zjištění šizení zákazníků zakázat příslušnému subjektu podnikání v ČR. Pokud by se toto stalo a z cca 13 řetězců, podvádějících (nikoliv podnikajících) v ČR by dva byli vyloučeni z republiky, ostatní by si již nic podobného nedovolili. Ono totiž ukládání směšných (i milionových ) pokut nic neřeší, protože obchodníkům se oplatí tyto pokuty zaplatit. I tak na podvádění vydělají obrovské peníze.

J. Vyhnalík 11.5.2013 15:12

Re: Kdepak, pane Rambousku,

Mýlíte se. Méně řetězců = menší konkurence = ještě horší kvalita.

Obecně se mluví o tom, že kvalita potravin v Německu je vyšší než u nás. Je to kvůli tomu, že žádný obchodní řetězec si nedovolí na německém trhu, kde se protáčí řádově víc peněz než u nás, chybět.

Stačí si zrekapitulovat vývoj trhu od počátku 90. let u nás. Na počátku byla socialistická kvalita, socialistická konkurence a socialistické ceny. Spousta lidí se děsila, že otevřením trhu dojde ke skokovému růstu cen a lidé nebudou mít "na chleba". Samotného mne překvapilo, jak relativně pomalu ceny rostly. Dole je držela jednak nízká kupní síla zákazníků, ale také rostoucí konkurence řetězců, které se hrnuly na nový trh. Jenže koncem 90. let si řetězce trh rozdělily a ty méně úspěšné odprodaly své sítě v ČR těm úspěšnějším (Meinl, Delvita, Carrefour atd.). Čím jsou stávající řetězce silnější, tím větší tlak mohou vyvíjet jak na svoje dodavatele, tak na zákazníky. Dnešní trh už zdaleka neřídí velké značky spotřebního zboží, jako je například Coca-Cola, ale právě prodejní řetězce, bez kterých se ani ty nejsilnější značky neobejdou. Důkazem je i to, že stále více potravin se prodává pod privátními značkami řetězců a výrobci se stávají anonymními dodavateli.

M. Kosejk 11.5.2013 17:03

Re: Kdepak, pane Rambousku,

Tak teď nevím, jestli si v trochu neprotiřečíte. Nebo jsem to nepochopil, protože, co se týká potravinových řetězců, mám na ně názor, který když řeknu, tak si mě lidi pletou s levicovým antiglobalistou. :)) Mluvíte totiž o prospěšnosti řetězců pro kvalitu - a zároveň uznáváte, že řetězce na trhu sílí - a že sílí i jejich tlak na ceny dodavatelů. A to si - dle mého - trochu odporuje.

Já totiž řetězcům přisuzuji významný vliv na (ne)kvalitu potravin. Jednak nejsme Němci. Němec totiž přemýšlí o poměru cena/kvalita. Průměrný Čech se zajímá jen o cenu. Konkurence se tedy odehrává jen na cenové lini - a to je problém pro významnou část případných místních dodavatelů, kteří nemůžou jít na ceny velkododavatelů (a na platbu za místo na pultech už vůbec nemají). A to, že si řetězce sortiment často sami vyrábějí,  už jste zmínil. A druhou podstatnou věcí je, že procento hypermarketů na českém trhu už dávno přesáhlo rozumnou hranici. Podíl hypermarketů na českém trhu patří k nejvyšším na světě. Řetězce v této chvíli spíš vytváří kartelové potravinářství - než konkurenční tržní prostředí. Řetězce lividují místní trhy a kvalitu - a přinášejí jen levný šunt a podřadné pracovní příležitosti.

J. Vyhnalík 11.5.2013 17:20

Re: Kdepak, pane Rambousku,

S druhým odstavcem plně souhlasím, pokud jde o ten první nepochopil jste mě.

Nikde jsem nenapsal, že řetězce měly kladný vliv na kvalitu, ale to, že jejich vzájemná konkurence pomáhala v 90. letech držet ceny pod úrovní našich západních sousedů. Polemizoval jsem s tím, že trhu by pomohlo, kdyby byl některý z řetězců státním zásahem z trhu vyloučen. Situaci by to jenom ještě zhoršilo. Řetězce jsou celosvětový jev a proto se nevyhnuly ani ČR. Můžeme s tím nesouhlasit, můžeme proti tomu protestovat...

Výhodou ČR je paradoxně koncentrace lidí na sídlištích. Umožňuje to udržet se malým obchůdkům i v konkurenci hypermarketů. Protože nemohou konkurovat cenou, musejí konkurovat jinak, ať už snadnou dostupností přístupem a nebo kvalitou (některé vietnamské prodejny zeleniny).

Obávám se, že pokud se naše životní úroveň více nepřiblíží té německé, tak bude pořád cena hlavní konkurenční faktor. Co mi ovšem vadí, je to, že šizení potravin se rozmohlo natolik, že ani vyšší cena není zárukou vyšší kvality.

M. Kosejk 11.5.2013 19:08

Re: Kdepak, pane Rambousku,

No, minimálně je čas se zamyslet nad vycházením vstříc další nové výstavbě hypermarketů. Obce mohou regulovat územní plány, stavební úřady mohu nevydávat souhlasy s kdečím... Ten jejich procentní podíl na trhu v ČR je fakt absurdně vysoký ve srovnání s jinými státy. 

A když mluvíte o sídlištních prodejnách, tak ty mohu konkurovat jen otvírací dobou, přistupem k zákazníkovi a rychlou dostupností, ale rozhodně ne cenou. Protože nakupují za úplně jiné ceny než hypermarket, který alespoň jeden jistě na tom sídlišti je (či alespoň je nějaký v blízkém dosahu). A obrat v nich není takový, navíc mohli prodávat s nižší marží. Takže opět! Budou kupovat to nejlevnější, aby alespoň někdo u nich nakupoval. Na venkově je to ještě horší. A vietnamské zeleniny? Opticky lepší, ale pořád z velkoskladů, kam je lifrováno nezralé ovoce a nezralá zelenina z lépe dotujících evropských států a ze světa. Jenom Vietnamci nejsou líní - ráno si přivstanou a vyberou to nejlepší (nejméně potlučené a nejvíce zralé /i když pořád nezralé/).

A co se týká té životní úrovně a kvality stravování, tak např. nechápu, proč si někdo koupí plátek ryby za 80 Kč, který je z poloviny napíchaný vodou. Místo toho, aby si koupil stejně velký plátek stejného, ale čistého, rybího masa za 110 Kč. To prostě dělá hodně. Neporovnáváme cenu s kvalitou.

J. Vyhnalík 11.5.2013 19:44

Re: Kdepak, pane Rambousku,

Je to celosvětový trend. Jednak vznikají úspory z objemu, jednak to vyhovuje životnímu stylu, kdy lidé nemají čas nakupovat denně a tak raději jezdí autem a dělají velké nákupy na několik dní dopředu. To jsou nesporné klady. Proti tomu jde snaha lidi donutit projít co nejvíce prodejních prostor a zlákat je k nákupu (a tím je okrádají o čas, který chtěli ušetřit).

Také hodně záleží na typu sortimentu. Do malé masny s malým obratem nemá smysl chodit, prostě nemohou mít zároveň plný sortiment a čerstvé maso. Tady mají velké obchody jasnou výhodu.

Ovoce zelenina sklízená nezralá, aby vydržela dopravu mi také moc nechutná, ale lepší než za socialismu to je. To sebou nese změnu sortimentu, se kterou je třeba se smířit. Trvanlivé druhy třeba z dovozu vytlačují méně trvanlivé domácí. Borůvky, maliny, ostružiny, ale i rybíz a angrešt se staly luxusní pochoutkou. Už se těším na sezónu jahod, kdy se v obchodech objeví domácí čerstvé a voňavé jahody.

Není to žádné české specifikum. Zklamáním pro mne jsou i letní dovolené ve středomoří. Dříve bylo možné během léta běžně koupit krásně zralé broskve a další místní ovoce, ale v posledních letech i tamní trhy ovládly trvanlivé tvrdé odrůdy předčasně sklízené pro export.

M. Kosejk 12.5.2013 8:35

Re: Kdepak, pane Rambousku,

Trend to bezpochyby je, o tom žádná. Ale já se nějak nechtěl zastavit u toho konstatování. Proč je to výhodné pro řetězce, chápe asi každý. A jaké výhody to přináší spotřebitelům, také asi většina lidí chápe. Jenomže - jako každá věc - to má své důsledky. A důsledkem je unifikace trhu, kartelní potravinářství a neúměrný tlak na ceny dodavatelů, který má za následek neustálé snižování kvality sortimentu.

Příklad:

V městě X je postaven hyperkarket Y. V hypermarketu vznikne pár nových nekvalifikovaných pozici pro prodavače (většina manažmentu stejné přechází odjinud) - a řetězec možná slíbí postavit nějaký kruhový objezd (nebo něco takového). A tím výhody pro město končí. Místní obchodníci jsou tímto vystaveni cenové konkurenci, které nemohou konkurovat - začnou se jim snižovat tržby a začnou propouštět, omezovat provoz (či dokonce krachovat) - a to se zároveň dotkne jejich místních dodavatelů (a jejich zaměstnanců), na které jsou navázány další firmy a lidé.  Hypermarket ovšem nebude odebírat od místních dodavatelů, protože stejně má hypermarket už dávno z centrály smluvně určenu celou řadu velkododavatelů. Navíc, jak jsem už psal, místní dodavatelé většinou ani nemohou splnit cenové podmínky hypermarketu. A vše toto se projeví snižováním kupní síly lidí v regionu - čímž se bludný kruh uzavírá - a lidé s menší kupní sílou budou muset kupovat stále levnější a nekvalitnější zboží.

V. Ondys 12.5.2013 8:40

:))))))))) Nabízí se otázka

Proč se u nás tak daří spojovat nešvary v podobě monopolů z kapitalismu se socialistickým centrálním řízením v neprospěch všech a v zájmu hrstky, která na tom nekřesťansky profituje?

M. Kosejk 12.5.2013 16:53

Re: :))))))))) Nabízí se otázka

Až lidi nebudou jak splašení lítat podle "akcí", aby si nakoupili se slevou "maso", které je ze čtvrtiny tvořeno masným separátem, a ze čtvrtiny dodatečně napíchanou vodou, bude šance na zlepšení. Ale to si taky lidi musí uvědomit rozdíl mezi spotřebitelskou informací a reklamou. Zdá se, že většině lidí nedochází, že reklama má za účel prodávat propagovaný subjekt - a že jejím cílem není poskytnutí kompletní informace o produktu.

J. Vyhnalík 12.5.2013 13:05

Re: Kdepak, pane Rambousku,

Neviděl bych to zase tak černě. V kvalitních hypermarketech, se už kvůli širokému sortimentu, dají zpravidla nakoupit kvalitnější potraviny, než jinde. Ve stejné hale, ve které sídlí hypermarket, na tom samém "mallu" sídlí prodejny specializované na značkové sýry, výběrové uzeniny, hned naproti hypermarketu prosperuje prodejna místní pekárny atd. Jinými slovy koncentrace zákazníků vede ke koncentraci prodejců.

Moji rodiče i prarodiče čas od času vzpomínali na lahůdky z dob jejich mládí. Bohužel je fakticky nemožné si to nějak ověřit. Receptury se průběžně mění a zároveň se mění i naše chutě. Když jsem jednou na toto téma spekuloval, upozornil mne můj kamarád na mystifikaci Jaroslava Haška, který psal o požáru řeznictví, který měl vzniknout samovznícením pilin v uzenkách. ;-)

V. Ondys 12.5.2013 15:51

:))))))))))))))) Stačí to jen oplotit, ochranka tam už je

a máme tu zase jeden společensky příkladný a pokrokový "koncentrák"! :))))))))) V podzemí by mohli makat všichni s případnými prohřešky proti :)))))) konzumnímu způsobu života!

M. Kosejk 12.5.2013 16:44

Re: Kdepak, pane Rambousku,

Předpokládám, že bydlíte ve městě nad 100.000 obyvatel, když předpokládáte existenci specializovaných obchůdků s potravinami uvnitř prostor marketů. A v městečku kolem 20 tisíc obyvtel najdete uvnitř pár obchodů s hadry, tabák a maximálně pekárnu. V obci kolem 10.000 obyvatel nenejdete už obchůdky žádné.

A černě to fakt vidím. Opět jde o zvážení pozitiv a negativ - a negativa jasně převažují - zejména z dlouhodobého hlediska. A to jsem se ani nezmínil o kamionech, které pro řetězce tahají zboží přes celou Evropu - a ničí nám silnice, blokují dopravu, zasmraďují vzduch a občas někoho zabijí - a by nám mohly přivést něco, co se v klidu vyrábí/pěstuje tady, ale řetězce o to zdejší nemají zájem. :)

J. Vyhnalík 12.5.2013 17:29

Re: Kdepak, pane Rambousku,

Je třeba porovnávat porovnatelné. Jaké jsou alternativy? Potlačení místních značek je pouze důsledkem socialistického zaostávání. Velká část mezinárodních produktů se vyrábí u nás, pouze jejich majitelé koupili české výrobce a ze sortimentu ponechali pouze to, co mělo opravdu silnou pozici. Bohužel některé výrobky zmizely bez náhrady, protože výrobce zkrachoval.

Upřímně řečeno, jsem také často rozladěný z toho, jak je těžké vybrat si něco kvalitnějšího v obchodě. Jakoby každá novinka znamenala, jenom další pokus jak věci ošidit a vnutit lidem nějakou náhražku. Že se jedná o obecný problém a poptávka po kvalitním jídle sílí, ukazuje oblíbenost pořadů typu "Peklo na talíři".

P. Papež 12.5.2013 20:19

Re: Kdepak, pane Rambousku,

To není dobrý nápad. Zase větší zásahy státu do podnikání, větší množství státních úředníků. Je potřeba nekupovat ve špatných marketech, reklamovat, ale hlavně nezatahovat stát, který si vybere na daních další peníze pro lepší kontroly potravin. Že i tyto kontroly by mohly být uplacené  (viz kontroly hygieny) je zřejmé.

M. Kosejk 11.5.2013 11:39

--

U nás jeden místní výrobce vyráběl kvalitní jogurty s opravdovskou jogurtovou kulturou. Kupoval si to celý region. Výrobce už ovšem nevyrábí, protože zkrachoval. Proč? Jeho jogurty se nedostaly na pulty řeťazců, které si za místo na pultech říkají o peníze, na které výrobce neměl. Tak to mohly prodávat jen malé místní krámy, ve kterých ovšem musí být vyšší ceny než u nadnárodních řetězců. A protože si firma nemohla dovolit masivní reklamu, tak nepřekročila region. A objem objednávek místních krámů jí nedovolil vyrábět v takovém množství, aby mohla prodávat s nižší marží - tedy i s nižší cenou. A tak to chodí.

V. Ondys 11.5.2013 7:32

:))))))) Občas se musím smát našemu pokrytectví

když se veřejně pranýřuje vztah neomalených prodejců k důchodcům neochvějně chtivým dárků paradoxně od obchodníků s nemilosrdným osudem, pokud by přistoupili jenom na hru společensky příkladných chudinek s touhou si víc užít na cizí účet, jedni druhé u nás berou stejně neomaleně i běžně u huby a nelámou si vůbec hlavy s nějakými zájezdy i obědy zadarmo, stačí se jenom momentálně cítit na nějakém koni a mít stejně u zadku ostatní :))))) jenom shodou okolností zrovna pěšáky.