Středa 21. května 2025, svátek má Monika
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

SPOLEČNOST: Omyl egoismu

diskuse (48)

Lidové noviny začaly vydávat měsíčník Index, věnovaný převážně ekonomice. Jeho třetí (červnové) číslo obsahuje interview s Yaronem Brookem, předsedou Institutu Ayn Randové. Otázky kladla Tereza Matějčková a článek má titul „Svět zachrání nenasytní kapitalisté“. Zdá se mi, že Yaron Brook formuluje životní postoje řady pravicově (nikoli však konzervativně) smýšlejících lidí, a cítím potřebu se proti jeho myšlenkám vymezit.

Předpokládám, že zdaleka ne každý z čtenářů tohoto článku měl příležitost si zmíněné číslo Indexu přečíst, a proto ocituji poměrně dlouhou odpověď na jednu z otázek Terezy Matějčkové:

Je legitimní srovnávat jeden farmaceutický koncern s jedním lidským osudem? Nepracovala matka Tereza právě pro ty, kteří si nemohli dovolit léky od Pfizeru?

„Tak především bych chtěl říct, že měřítkem dobra není, jak špatně jsou na tom ti, kterým pomáháte. Matka Tereza nebyla dobrý člověk. Když se podívám na Matku Terezu, vidím promarněný život. Mám pocit, že dělala něco, co ji nebavilo. Nenáviděla svůj život. Pochybovala o Bohu. Byla nešťastná.

Nepomáhala lidem proto, aby překonali chudobu a získali práci. Chtěla, aby byli chudí. Chtěla, aby trpěli. Možná jim pomáhala neumřít, ale to je asi tak všechno, na co se matka Tereza zmohla. Naprosto promarněný život. Kdyby si matka Tereza předsevzala, že chce opravdu pomáhat lidem, a odešla do Indie, kde by někoho vrátila do života a něco tam vytvořila, pak bych řekl dobře, byla to skvělá osoba.“

A co její kongregace milosrdných sester, která je činná ve 133 zemích světa, vede nemocnice, školy a hospice?

„A jejich poselství je činit lidi chudými a nešťastnými. Jsou to dost zlomyslní lidé.“

Těžký kalibr, že? Slova Yarona Brooka považuji za doklad toho, že když se někdo rozhodne hlásat sobectví, nezůstane u toho. Musí zřejmě očernit každého, kdo žije nesobecky. Ještě bych unesl, kdyby se spokojil s tvrzením: „Nabízím lepší a účinnější cestu, než je ta, kterou zvolila Matka Tereza.“ Považoval bych jeho stanovisko za omyl, nicméně nebylo by alespoň urážlivé a nespravedlivé. Jsem si jist, že Matka Tereza svůj život milovala. A že nebyla nešťastná. Tím netvrdím, že nezakoušela okamžiky, kdy nešťastná byla. Takové okamžiky se nevyhnou nikomu. Bez ohledu na to, jak bohulibé a šlechetné činnosti se věnujeme, můžeme zakoušet vážné pochybnosti o zvolené cestě. Tyto pochybnosti nejsou dokladem toho, že by naše cesta byla špatná, ale toho, že jsme schopni o sobě pochybovat a klást si nad vlastními postoji a volbami kritické otázky. Nejsem Matka Tereza, ale jako pastor jsem desetiletí naslouchal lidským osudům, lidským bolestem, často lidskému zoufalství. Jsem o sobě přesvědčen, že jsem se také svým způsobem vydal druhým, ač bych se neodvážil ani zdaleka srovnávat se s Matkou Terezou. Nicméně mohu ujistit Yarona Brooka, že miluji svůj život, nejsem nešťastný. Nemohu říci, že to, co jsem dělal, mě „bavilo“; toto slovo se prostě nehodí na naslouchání nešťastným lidem. Ale dělal jsem to rád a považoval jsem to za něco smysluplného.

Yaron Brook je nespravedlivý, když tvrdí, že Matka Tereza chtěla, aby lidé byli chudí a aby trpěli. Nechápu, jak na to přišel. Matka Tereza prostě věděla, že jsou zde tisíce, ba miliony lidí, kteří prostě nedostanou žádné léky, ani od Pfizera, ani od kohokoli jiného. Lidé, kteří umírají v zapomnění. A přitom – podobně jako každý z nás – touží po tom, aby je někdo v nejtěžších chvílích držel za ruku, byl jim nablízku. Považuji za skvělé, že existují farmaceutické firmy, které vyrábějí úžasné léky. Nemám sebemenších námitek proti tomu, aby se někdo takové činnosti věnoval. Nicméně každý z nás bude jednou umírat, a Bůh to zařídil tak, že při příchodu na tento svět a při odchodu z něj jsme odkázáni na jiné. A lidé, kteří nemají v okamžiku umírání nikoho blízkého, jsou na tom opravdu zle. Upřímně přeji Yaronu Brookovi, aby ho to nikdy nepotkalo.

Ježíš řekl: „Chudé máte stále s sebou.“ Někde je jich více, jinde méně. To neznamená, že si přál, aby tomu tak bylo. Podobně je nesmysl o Matce Tereze tvrdit, že chtěla, aby lidé byli chudí a nešťastní. Vždy zde budou lidé, kteří si nebudou moci dovolit špičkovou lékařskou péči, lidé, kteří umírají v bolestech nebo v osamění. Lidé, které už nedokážeme „vrátit do života“, jak požaduje pan Brook. Matka Tereza především dosvědčovala, že Bůh na tyto lidi nezapomíná, že mu na nich záleží. A platí-li, že láska je skrze Ducha svatého rozlita v našich srdcích, budeme jim chtít projevit účast, třeba jen jim být nablízku, vyslovit slovo útěchy, podat sklenici vody.

Ještě v dobách komunismu byla Matka Tereza v Československu. Mluvil jsem s překladatelkou, která ji doprovázela, když jí tajemník KV KSČ Jihomoravského kraje předváděl nově otevřený domov důchodců a vykládal jí, jak je u nás o staré lidi výborně postaráno. Matka Tereza jen pokývala hlavou a řekla: „Hlavně, jestli je v tom Ježíš.“

Patrně jí nerozuměl. Co chtěla říci? To, že ani supermoderní budova, ani zcela aseptické prostředí nás neučiní šťastnými. Tím nás v těžké situaci učiní vztah s druhým člověkem, empatie, účast, projev blízkosti. Nemám panu Brookovi za zlé, že ho tyto aspekty nezajímají. Mám mu za zlé, že potřebuje pomlouvat druhé, kteří dávají chudým a opuštěným právě to, co on jim dát nedokáže a čemu podle všeho vůbec nerozumí.

Dovolím si v této souvislosti uvést jednu anekdotu. Nevím, jestli to není legenda, nedokážu uvést přesnou citaci, ale z toho, co jsem o Matce Tereze četl, usuzuji, že se to stát mohlo. Jednou se na ni přišla podívat nějaká filmová hvězda. Když viděla, jak na ulici v Kalkatě obvazuje nějakého ubožáka, prohlásila: „Tohle bych nedělala ani za sto tisíc dolarů.“ Matka Tereza se na ni krátce podívala a řekla: „Já taky ne.“

„Kdo něco na tom nechápal, nepochopil už nikdy nic. Kdo trochu tomu rozuměl, pochopil ihned všechno.“ (Toto je citát z Pavla Rejchrta.)

Psáno pro „Přítomnost“

Jan Kovanic
21. 5. 2025

Život „po svém“ znamenal smrt „po svém“.

Gustav Sitař
21. 5. 2025

Média hlavního proudu se připojila ke kritice Bidenova Bílého domu

Aston Ondřej Neff
21. 5. 2025

Rusové jsou ochotni vraždit neomezenou dobu.

Jan Ferenc
21. 5. 2025

Číňané sebrali českým e-shopům 10 až 15 % jejich tržeb.

Aston Ondřej Neff
19. 5. 2025

Kéž by jednání v Istanbulu někomu otevřelo oči

Aston Ondřej Neff
20. 5. 2025

Rumuni tedy rozhodli, jak rozhodli.

Aston Ondřej Neff
21. 5. 2025

Rusové jsou ochotni vraždit neomezenou dobu.

Gustav Sitař
21. 5. 2025

Média hlavního proudu se připojila ke kritice Bidenova Bílého domu

Tomáš Jirsa
19. 5. 2025

Jsem zděšen nad lehkomyslností evropských politiků.

Lidovky.cz, ČTK
21. 5. 2025

Mistr extraligy Kometa Brno se v příští sezoně hokejové Ligy mistrů utká doma se švédským Brynäs,...

lupr Lucie Procházková, ČTK
21. 5. 2025

Na Pražském okruhu u Zbraslavi do sebe dnes odpoledne narazily podle policie dva kamiony a dodávka....

Lidovky.cz, ČTK
21. 5. 2025

Západní tajné služby včetně českých úřadů ve středu vydaly varování před ruskými kybernetickými...

alis Sabina Ali, vebe Veronika Bělohlávková
21. 5. 2025

Potravinový řetězec Albert umožní zákazníkům placení přímo v aplikaci Můj Albert. Stačí, aby si v...

tami Tamara Pospíšilová
21. 5. 2025

Hnutí SPD zvažuje podání trestního oznámení a bude požadovat odvolání ministra vnitra Víta Rakušana...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz